Onko lapsen mahdollista käydä kahdessa päiväkodissa jotka eri paikkakunnilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helpp!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helpp!!

Vieras
Ollaan erottu lapsen isän kanssa ja nyt minulla on muutto edessä työpaikan takia, en kovin kauas muuta, mutta hankaloittaa huomattavasti päiväkotiin viemistä ja sieltä hakemista. Joten, olisiko kahden päiväkodin hoitojärjestely mahdollinen? Meillä on viikko-viikko systeemi. Kouluun meneminen onkin sitten jo helpompaa kun voi mennä koulukyydillä... Tietoa kellään?

Tuo tekeekin hankalaa viikko-viikko-systeemistä. En ole kuullut tuollaisesta, toisaalta ei ole tietoa onko mahdollista. Mutta tosiaan raskaalta kuulostaa lapsen kannalta. Muutenkin isän ja äidin ero, erilaiset asumiskuviot ja sitten vielä uusi hoitopaikkakin. Etkö voisi kulkea töihin entiseltä paikkakunnalta?

Kyllä vanhemmat osaavat olla itsekkäitä, lapsen etua ei ajatella ollenkaan vaan revitään lasta kahdessa kodissa, kahdessä eri päiväkodissa, kahdessa eri elämässä. miksi lapsi ei voisi olla vaikka viikonloput toisessa kodissa ja arjet toisessa, että edes päiväkoti olisi sama...

Koulukyytikään ei ratkaise asiaa, koska lapselle osoitetaan lähikoulu. Jos ei sinne mene, vanhemmat kyytsää. Epäilen vahvasti että pk kahden kunnan alella, edes kaksi yhdessä kunnassa, ei tule onnistumaan.

tietääkseni ei ole mahdollista mutta täysin varma en ole. Päiväkoti määräytyy aina asuinkunnan mukaan mutta nythän voi jo olla toisessakin kunnassa hoidossa jos saa maksusitoumuksen . Soittoa vaan nykyisen päiväkodin johtajalle. Jos systeemi on todellakin pysyvät ja vanhempien välit ok niin siitä vaan kokeilemaan.
Tuskin koulu järjestää kyytiä toisen kunnan puolelta ja kahdesta eri osiotteesta vai oletko jo sen tarkistanut ?

Minun tutuilla oli sama tilanne kuin ap:llä. lapsi oli isäviikoilla , isää lähinnä olevassa päiväkodissa ja taas äitiviikoilla äitiä lähinnä olevassa päiväkodissa.

Sitten kun lapsi meni kouluun , isä muutti lähemmäs äitiä että lapsi pääsi supsikkaasti koulusta suoraan kumman vanhemman luokse kulloinkin.

Kunta ei järjestä kyyditystä ko.tapauksessa.

Toivottavasti ei! Mieti nyt vähän, joka viikko lapsi eri ryhmässä, jää paitsi aina mikä tapahtuu sillä viikolla kun on pois, kaverit vaihtuu joka viikko. Olisitko itse valmis siihen? Ja koulukyydit pitää sitten järjestää itse, kunta järjestää sellaisen VAIN kotoa.

Kuinka pitkä tuo etäisyys nyt sitten on? Kun kieltämättä lapsen kantilta tuntuu ajateltuna asia tuntuu vähintäänkin kurjalta. Päiväkodeissa on kuitenkin sellaistakin ohjelmaa jota tehdään ja vaikka harjoitellaan (kevät juhla) useampikin viikko. Lapsesi jää auttamatta näissä sivuun kun ei olekaan aina paikalla...

Ja kaveripiirilläkin on merkitys.

Meillä on ollut pari poitsua kahdessa eri päiväkodissa eri kaupungeissa. Toinen jopa kävi eskaria molemmissa päiväkodeissa. Se tosin vaatii hieman viitseliäisyyttä myös päiväkodin puolelta, että ovat toisiinsa yhteydessä jotta tietäävät millaisia tehtäviä on tehty.

Kannattaa ihan soitella päiväkodin johtajalle ja kysellä näistä asioista.

Päiväkodeista en osaa sanoa mutta mun mielestä ei ole velvollisuutta järjestää kahta eri hoitopaikkaa. Jos se onnistuu niin se on ihan päiväkodista kiinni.

Lapselle osoitetaan lähikoulu ja jos vanhemmat haluaa lapsen käyvän muuta koulua niin silloin ei koulukyyditystä myönnetä.

Kannattaisko nyt kumminki miettiä tota viikko-viikko- hommaa.... ehkä sit kun laps pystyy itse matkat kulkemaan.

Voi hyvänen aika, siis viikot toisessa kodissa ja viikonloput toisessa kodissa!? Kyllä minä nyt yritän hakea mahdollisuutta siihen että saisin viettää enemmän aikaa lapseni kanssa, ilman että on aivan kauhea rumba hoitoon viemisen kanssa! Minä olen tässä se etävanhempi.. Työpaikan ja nykyisen päiväkodin välillä on noin 10 km matkaa. Uuden kotini ja päiväkodin välillä on n. 15 km matkaa. Lapsen päiväkoti päivät venyisivät kauhean pitkiksi... :( Jos saisin lapselle paikan päiväkodista jota ajattelin, niin siellä olisi lapselle jo valmiiksi kavereita. Tämä kunta on yhdistynyt kunta, mutta vanhalla tavalla ovat eri paikkakuntia kyseessä. Tuon yhdistymisen takia koulukyytikin olisi mahdollinen, tai sitten koulukyytsäys menisi omasta pussista, mutta kuitenkin kuljetus olisi mahdollinen...

Joudutte itse järjestämään sen koulukyydin etävanhemman luota. Lapsi saa koulukyydityksen (jos ehdot täyttyvät) ainoastaan siitä osoitteesta, mihin hänet on kirjattu.

Päiväkodeista en osaa sanoa mutta mun mielestä ei ole velvollisuutta järjestää kahta eri hoitopaikkaa. Jos se onnistuu niin se on ihan päiväkodista kiinni.

Lapselle osoitetaan lähikoulu ja jos vanhemmat haluaa lapsen käyvän muuta koulua niin silloin ei koulukyyditystä myönnetä.

Kannattaisko nyt kumminki miettiä tota viikko-viikko- hommaa.... ehkä sit kun laps pystyy itse matkat kulkemaan.

Siis, tarkoitus onkin, sitten kun lapsi menee kouluun, niin menee juurikin siihen lähikouluunsa! Mutta minun luota kulkisi sinne lähikouluunsa koulukyydillä. Minä olen etävanhempi ja lapsen osoite on isällään.

[QUOTE="vieras";26330038]Joudutte itse järjestämään sen koulukyydin etävanhemman luota. Lapsi saa koulukyydityksen (jos ehdot täyttyvät) ainoastaan siitä osoitteesta, mihin hänet on kirjattu.[/QUOTE]

Se koulukyyditys järjestyy kunnan puolesta, sen tiedän, mutta saattaa joutua maksamaan itse.. Itseasiassa, eihän sitä vielä tiedä mihin kouluun lapsi haluaakaan. Haluaako siihen kouluun joka on minun uutta kotia lähellä vai isäänsä lähellä.. Siinä vaiheessa saattaa olla asiat kääntyneet jo ihan päälaelleen ja lapsi on virallisesti kirjoilla minun luona. Mistä sitä tietää... :)

Siis, tarkoitus onkin, sitten kun lapsi menee kouluun, niin menee juurikin siihen lähikouluunsa! Mutta minun luota kulkisi sinne lähikouluunsa koulukyydillä. Minä olen etävanhempi ja lapsen osoite on isällään.

En usko et tuutte saamaan koulukuljetusta sun luota joka toinen viikko vaikka matkaehdot täyttyy. Toki noi asiat kunta päättää yksilökohtaisesti. Kokeilkaa hakea.

voinhan toki olla väärässä.

Lapsi saa koulukyydin siitä osoitteesta missä hän on kirjoilla. Hei ihan oikeasti, luuletteko että lapsella on kivaa vaihtaa elinympäristönsä joka viikko? Kuinka moni aikuinen suostuisi itse siihen?

Enpä olis uskonut, että tuo on mahdollista, mutta näköjään monella oli kokemuksia, että hoito onnistuu noin.

Musta kuulostaa kyllä erittäin raskaalta lapsen kannalta, en ikinä itse lähtis tuollaista toteuttamaan. Yrittäisin löytää sellaisen ratkaisun, jossa aikuiset joustaa eikä lapsi, joka on täysin syytön koko eroon.

Minusta nuo kertomasi matkat ei nyt todellakaan niin mahdottomilta kuulostanut, ettetkö voisi järjestää lapsen kuljetusta samaan tuttuun päiväkotiin missä käy isänsä luona ollessaankin.
Jos välimatkat olisi ollut sata kilometriä olisin saattanut tällaisen pohdinnan ymmärtääkin.

Mutta OIKEASTI... Mieti tätä asiaa vähän sen lapsen kannalta.
Ensin viikko päiväkodissa 1. Lapsille luetaan kirjaa, jonka loppua hän ei koskaan kuule, koska on viikolla 2 äidin lähellä olevassa päiväkodissa.
Tai kuuntelee koko viikon lasten intoilua retkestä, johon ei pääse mukaan, koska se toteutetaankin vasta seuraavalla viikolla.
Puhumattakaan siitä, että ei pääse oikein kummassakaan päiväkotiryhmässä sisään kaveripiireihin, kun kaikki tietävät että on taas seuraavan viikon poissa.

Suostuisitko itse viikon välein muuttamaan työpaikkaa???

Yhteistyössä