Apua poliisi soitti ja sano että musta on tehty rikosilmoitus:(sain paniikkikohtauksen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(:(

Vieras
siis kela oli tehny musta rikosilmotuksen että oon muka tukia saanu vilpillisesti:O joo 300euroa oon saanu kun en heti tajunnu ilmottaa ja sitä ne perii takasi joka kuukausi 20e. lisäsk imun ois pitäny vastata johonkin kirjeeseen vaan en minä oo mittään kirjeitä saanu:( aamulla kuulusteluihin joudun menemään:( mitähän tästäkin seuraa!!!??? joo oma vika on mutta luulin et oli selvitetty asia jo kelan kans kun ne perii takasi sitä tukea mut sit tekiki tutkintapyynnön:O:(

Mutta jos maksat niitä ylimääräisiä tukia jo takaisin tuon 20e/kk verran niin eikö se sitten ole sillä selvä? Vai etkö ole maksanut niitä? Aika outoa ku eikö ne yleensä lähde perintätoimiston kautta niitä rahoja takaisin peräämään jos juttu näin pitkälle menee?? No, aamulla olet sitten viisaampi!

Siis johan kuullostaa odolta,kerta jo perivät takaisin. Itsellekin on joskus tullut liikamaksuja,jopa reippaasti,ja asia on sovittu siten että ovat perineet ne pois osissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh;26326053:
Mutta jos maksat niitä ylimääräisiä tukia jo takaisin tuon 20e/kk verran niin eikö se sitten ole sillä selvä? Vai etkö ole maksanut niitä? Aika outoa ku eikö ne yleensä lähde perintätoimiston kautta niitä rahoja takaisin peräämään jos juttu näin pitkälle menee?? No, aamulla olet sitten viisaampi!

Ei kela mitään perintätoimistoa käytä,vaan perii itse.Ottavat sovitun määrän tuista mitä maksavat,ihan miten on sen summan sopinut kelan kanssa.

[QUOTE="tii";26326068]Ei kela mitään perintätoimistoa käytä,vaan perii itse.Ottavat sovitun määrän tuista mitä maksavat,ihan miten on sen summan sopinut kelan kanssa.[/QUOTE]

Aa, okei. Mutta kuitenkin outoa, että lähtevät poliisin kautta tätä selvittämään, jos kerta jo perivät takaisin ylimääräisiä tukia.

joo muttakun minä en muka ollu viimevuonna ilmóttanu että mies töissä vaan olin vilpillisesti ottanut kelan tukia:O eikä silloin olisi asumistukea minulle kuulunut. mutta tajusin vasta prinkuukaudenjälkeen.soitin kelalle ja sovittiin että perii multa pois sen20ekk ja luuin et asia sillä selvä. tulihan niitä kirjeitä kotiin mut luulin ja tai tyhmänä ajattelin et ei tartte vastata niihin kun aisa sovittu ja perii pois. no eipä sit vissiin ollutkaan niin.. ihan sekasi nyt täällä oon ja pelottaa et johonkin oikeuteen joudun:( en oo kyllä todellakaan tahallaan mittään niiltä ottanu ,muutenkin saa niin minimi tukia ku voi saaha.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh;26326084:
Aa, okei. Mutta kuitenkin outoa, että lähtevät poliisin kautta tätä selvittämään, jos kerta jo perivät takaisin ylimääräisiä tukia.

Jos ei ole enää Kelan asiakkaana ja lyhennyksiä ole hoitanut sovitusti tulee siitä automaattisesti poliisiasia petos nimikkeellä.

no täsä sitä mietitäänkin koko suvun kans:( tai no oli pakko soittaa äiti tähän kun sain oikeesti jonku paniikki kohtauksen...kelan sivuilta just kävin kattoon niin perittävää on vielä 389euroa ja tuli siis ihan puun takaa tämä...en oo vastannu johonkin kelan kirjeeseen ja siihen ois ollu kuulemma tärkiä vastata no niin mun tuuria tämä on:(

joo muttakun minä en muka ollu viimevuonna ilmóttanu että mies töissä vaan olin vilpillisesti ottanut kelan tukia:O eikä silloin olisi asumistukea minulle kuulunut. mutta tajusin vasta prinkuukaudenjälkeen.soitin kelalle ja sovittiin että perii multa pois sen20ekk ja luuin et asia sillä selvä. tulihan niitä kirjeitä kotiin mut luulin ja tai tyhmänä ajattelin et ei tartte vastata niihin kun aisa sovittu ja perii pois. no eipä sit vissiin ollutkaan niin.. ihan sekasi nyt täällä oon ja pelottaa et johonkin oikeuteen joudun:( en oo kyllä todellakaan tahallaan mittään niiltä ottanu ,muutenkin saa niin minimi tukia ku voi saaha.

Itse sain aikanaan lyhennyslaskut kotiin kun yksi asumistuki perittiin takaisin. Vuosi oli 2007 ja en tiedä miten perintä toimii nykyään. Toki piti ottaa laskun tiimoilta yhteyttä ensin Kelaan.

no mutta mulla lähtee automaattisesti lapsilisästä pois 20e joka kuukausi, en tiijä mitä siellä taas joku täti touhunnu...täälä muutenkin niin outoja nuo kelan akat...tuli niin kauhee stressi että ihan oksennus lentää:( ja pääkipu... en oo kyllä mielestäni rikokseen syyllistyny:( tai no kai oon siinä mielessä et en heti ilmottanu kelalle:( ei helevetti...kiva kun vauvaki märisee kun varmasti vaistoaa et oon raivona:(

Et ole ainoa jolle on tullut syyte petoksesta. Kela on kiristänyt toimiaan. Aiheuttaa aiheetonta haittaa ihmisille, joilla ei mitään rikollista taustaa edes noissa ole vaan kyse on tiedonpuutteesta, muusta kyvyttömyydestä hoitaa asioitaan, ymmärtämättömyydestä, puhtaasta vahingosta. Pelkästään Kelan tukien sekavuus aiheuttaa niin paljon noita tapauksia. Jonkun pitäisi haastaa koko pulju oikeuteen (oma mielipide). Jos olet todistettavasti soittanut itse ja korjannut asian, niin painotat sitä kuulusteluissa. Kysy mikä on se motiivi itse ilmoittaa asiasta kelaan ja sopia takaisinmaksuista?

no täsä sitä mietitäänkin koko suvun kans:( tai no oli pakko soittaa äiti tähän kun sain oikeesti jonku paniikki kohtauksen...kelan sivuilta just kävin kattoon niin perittävää on vielä 389euroa ja tuli siis ihan puun takaa tämä...en oo vastannu johonkin kelan kirjeeseen ja siihen ois ollu kuulemma tärkiä vastata no niin mun tuuria tämä on:(

Siis et edes vaivautunut lukemaan niitä Kelan kirjeitä. Syy on kyllä ihan sinun.

no mutta mulla lähtee automaattisesti lapsilisästä pois 20e joka kuukausi, en tiijä mitä siellä taas joku täti touhunnu...täälä muutenkin niin outoja nuo kelan akat...tuli niin kauhee stressi että ihan oksennus lentää:( ja pääkipu... en oo kyllä mielestäni rikokseen syyllistyny:( tai no kai oon siinä mielessä et en heti ilmottanu kelalle:( ei helevetti...kiva kun vauvaki märisee kun varmasti vaistoaa et oon raivona:(

Ensin rauhoitut nyt, ei sinua vankilaan viedä. Otat vaikka äidin mukaan sinne kuulusteluihin, ja selität, miten asia on. Ihan rutiinikuulustelu tuo varmasti on, ja hoidat sen pois ja se jää siihen.

Joku on käräyttänyt sut kelalle... kela EI saa tietoa siitä onko miehes töissä tai ei ellei joku siitä niille kerro :attn:

Ei. Kyllä näistä syytteistä on ollut puhetta muuallakin ja tuttavalleni kävi täysin samoin. Huvittavinta oli, että hän oli itse postittanut kaikki paperit, todistukset ja muut kelaan. Kyse on jostain vuosien takaisesta tapauksesta, johon itse pyysi korjausta ja jonka takaisinmaksoi. Tehnyt vielä lisäselvityksetkin pyydettäessä.

Posti hävittää vuosittain yli 10 000 kirjettä ja pakettia. Minä vein kelalle pyynnön opintotukien katkaisusta, eikä mennyt perille. Nyt vaativat lisäselvitystä työntekijän omien merkintöjen vuoksi. :(

Joku on käräyttänyt sut kelalle... kela EI saa tietoa siitä onko miehes töissä tai ei ellei joku siitä niille kerro :attn:

Kyllä saa, ja kokeilevatpa joskus kepillä jäätäkin: Minulle väittivät että minun luonani asuu joku mies, enkä maksa vuokria itse.
Piti toimittaa kuitit maksetuista vuokrista koko edelliseltä vuodelta (siis tiliotteet).
Ne kun vein ei enään mitään hämminkiä.

Missä vaiheessa tämä sinulle tuli?
Itselläni kävi niin,et mies lähti lätkimään eikä tehnyt osoitteen muutosta ja jatkoin astuensaantia. Ilmoitin mihen tuloiksi minimi työttömyyskorvauksen kun oli silloin sen kun lähti. Kävikin ilmi,että oli ollut töissä useamman kuukauden ja siitä sitten tuli aika paljon liikamaksua. Minun piti laittaa kelaan lupa,että saavat korjata astuen määran ja nyt sitten erikseen selvitys tämän hetisistä tuloista ja elämäntilanteesta. Päättävät että perivätkö takaisin sitä ollenkaan,ositttain vai kokonaan.
Odottaako minuakin siin poliisilta kirje vielä tässä jossain vaiheessa?

Kyllä saa, ja kokeilevatpa joskus kepillä jäätäkin: Minulle väittivät että minun luonani asuu joku mies, enkä maksa vuokria itse.
Piti toimittaa kuitit maksetuista vuokrista koko edelliseltä vuodelta (siis tiliotteet).
Ne kun vein ei enään mitään hämminkiä.

Siis joku edellinen asukas ei ollut tehnyt muuttoilmoitusta, joten Kelan saamien tietojen mukaan asuit jonkun miehen kanssa. Kai ilmoitit maistraattiin?

Mulle maksettiin liikaa Kelan tukia vuonna 2002. Asiasta piti tehdä selvitys (miksi niin tapahtui) ja maksusuunnitelma. Maksoin pienissä erissä takaisin eikä mitään ongelmia tullut.

Yhteistyössä