Mikä helkkarin MAMMA?!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko se nykyään joku loukkaava ja halveksiva synonyymi äidille? Joka keskustelussa mammat sitä ja mammat tätä. Ihan kuin kirjoittaja itse ei kokisi kuuluvansa näihin mammoihin.

Mä olen alle kolmekymppinen naisihminen jolla on kaksi lasta,mutta en tosiaan ole mikään helvetin mamma. Tai äipykkä. Tai äippäliini. Enkä äiteile.

Muita sanoja tai ilmauksia jotka tulee korvista ulos..? :D

p.s Mulle mamma on isän äiti.

Näinpä! Samalla voisi kutsua ämmäksi, kun halventavaksi on tuo nimitys kuitenkin tarkoitetu. Kaikkein pahinta kun joku "Hra" Majuri mammoittelee täällä naisia. Heistä ei kuitenkaan edes saisi yhtäkään. Sen verran luuserikamaa kun on.

Mä kans inhoan jostain syystä sanaa mamma. Meillä lapset puhuu isästä papana, joten kai sen johdosta nuoremmalle tarttu, kun ulkomaalainen kaveri kutsuu äitiänsä mamaksi ja mä meinasin saada hepulin, kun mä en ole mama, mamma tms. Pikkujuttu toisaalta, mutta kyllä mä olen äiti ja vaan äiti.

Minusta se ei ole loukkaava nimitys.

Riippuu varmaan kontekstista. Kyllä se mun mielestä on jos lauseen sisältö on jotain negatiivista. "Siellä ne mammat vaan rivissä juoruaa" tai "mammat kilpailee lastensa vaatteilla". Mulle tulee mammasta tuossa yhteydessä mieleen just joku tantta tai yksinkertainen henkilö. Ja niinhän se on varmaan tarkoitettukin. Eri asia on sitten kutsua vaikka itse itseänsä jonkun mammaksi..

Mä kuulun kans näihin, jonka mielestä äiti on äiti. Näen punaista sanoista mamma, mamelukki, mammaliini, äipykkä jne.
Yksi parhaimmista ystävistäni kutsuu itseään mm. Facebookissa tämä X:n mamma tekee sitä, ja tämä mamma tätä, arghh... mutta kukin tyylillään :)

• Tykkää
Reactions: ElviAmalia
[QUOTE="vieras";26324655]Onko se nykyään joku loukkaava ja halveksiva synonyymi äidille? Joka keskustelussa mammat sitä ja mammat tätä. Ihan kuin kirjoittaja itse ei kokisi kuuluvansa näihin mammoihin.

Mä olen alle kolmekymppinen naisihminen jolla on kaksi lasta,mutta en tosiaan ole mikään helvetin mamma. Tai äipykkä. Tai äippäliini. Enkä äiteile.

Muita sanoja tai ilmauksia jotka tulee korvista ulos..? :D

p.s Mulle mamma on isän äiti.[/QUOTE]

Ja mulle äidin äiti ;)

[QUOTE="åbo";26324838]Ruotsiksi äiti on mamma.

Että sellasta helvettiä.

Jos menet Ruotsiin tai vaikka Kemiöön, olet mamma, halusit tai et.[/QUOTE]

Murre- ja kielierot lienevät eri asia. Itse ainakin tunnistan tuon halveksivan sävyn, mitä tällä palstalla mamma-sanaan liitetään. Mullekin isän äiti oli mamma, eikä siihen liittynyt lainkaan samoja latauksia kuin tällä palstalla käytettyyn nimitykseen. Yleensä vältän vastaamasta lainkaan ketjuihin, joissa kysytään mammoilta jotakin, koska en ole mamma.

[QUOTE="åbo";26324838]Ruotsiksi äiti on mamma.

Että sellasta helvettiä.

Jos menet Ruotsiin tai vaikka Kemiöön, olet mamma, halusit tai et.[/QUOTE]

Saatana, on se aivan kauhiaaaaaaaaaaaaaaa :D Kyllä tosta tiedosta vähintään yöunet menee. Miehiä kutsutaan muuten Ruottissa, siis varsinkin suomalaisia miehiä finnjävleiksi.

Tsemppiä sitten lasten kanssa, kun ne ensin kutsuvat äiskäksi ja myöhemmin mutsiksi.

Nämähän on kaikki lempinimiä; hellittelynimiä suurin osa. Ei mamma ole loukkaava. Riippuu tosiaan asiayhteydestä. Palstamammaa taidetaan useimmin käyttää negatiivisessa merkityksessä.

Minäkin mammoittelen itseäni, mutta joo, kylläpä ymmärrän tuon negatiivisen sävyn mistä niin puhutaan. Toisaalta minulle on ihan sama miksi minua sanotaan. :)

Asutaan norjassa ja olen lapsilleni mamma. Osaavat kyllä sanoa äiti, mutta kutsuvat aina mammaksi ja minusta hyvä niin. Mamma on ihana ja hellä nimitys. Minä olen mielelläni mamma.

Min son kallar mej till mamma, på svenska alltså. Vi är en minoritet, jo, men utomlands finns det mycket fler "mammor" :)
Suomeksi käännettynä siis äiti. Ei luulisi olevan niin vaikea ymmärtää että suomessakin puhutaan montaa kieltä.

Oikeastiko te muissa maissa asuvat tai eri kieltä [kuin suomea] puhuvat meinaatte, että täällä palstalla käytetty (palsta)mamma-nimitys olisi vain kielieroista johtuva hellittelynimitys?

No tämä palsta ei ole koko vallitseva universumi ja jos täällä jotkut viisi peruspenaa ja lissua ajattelee, että mamma on kauhea nimitys, niin ei se päde koko maailmaan tai tähän maahan miten ihmiset mammasta ajattelee.

Itse pohdiskelin asiaa yleisellä tasolla ja niin taisi tehdä muutkin.

Yhteistyössä