Menee hermot 2v:n vaippatouhuihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miata

Jäsen
23.07.2011
407
0
16
Mikä avuksi tuon 2v 2kk tytön kanssa? Ei halua käydä potalla eikä pöntöllä, vaipat eivät pysy yhtään päällä.

Aikaisemmin tyttö kävi hienosti potalla, mutta nyt kun kehtaa edes ehdottaa moista, seuraa ihan järkyt raivarit ja potta lentelee pitkin seiniä. Jos antaa olla ilman vaippaa, neiti pissailee pitkin lattioita ja sohvia. Tänään viimeksi oli kakannut vaippaan ja heti sen jälkeen riisunut itse vaipan. Lopputuloksena oli se, että sain taas kerran jynssätä liiskaantunutta kakkaa irti sohvatyynyistä. Lievästi sanoen kiristää pinnaa.

Muutenkin tuo on ihan mahdoton uhmansa kanssa. Mikään ei ole hyvin ja päivät ovat yhtä kiukkua ja kitinää aamusta iltaan. Olen yrittänyt elää toivossa, että pahin helpottaisi kesän aikana (pikkuveljen la elokuussa), mutta nyt tuntuu että tää vaan pahenee koko ajan.

Vaikka rakastan tuota lasta ihan valtavasti, välillä tekisi mieli myydä tuo ensimmäiselle halukkaalle tai lähettää kontissa timbuktuun... Huoh. :headwall:

Viimeksi muokattu:
Body lähtee päältä ennen kuin ehtii kissaa sanoa :D Vetoktjullista yöhaalaria ollaan yleensä käytetty vetoketju selän puolella, mutta on vähän turhan lämmin näillä keleillä.

Joo, kotona ollaan ja ensimmäinen lapsi. Jospa seuraavan kanssa olisi vähän helpompaa jos tuo tyttö jossain vaiheessa suostuisi taas jatkamaan pottailua ja näyttämään tulevalle pikkuveljelle esimerkkiä :)

ei nyt mtn supernannyratkaisua mieleen tule, mut se tulee het mieleen, et jos ois muitakin lapsia siinä hyörimässä, ei tuota niin paljon sit tapahtuis...

mut jos on kotioloissa, on erilaista sitä uhmaakin näyttää enempi.

Kuinka paljon lapsi ulkoilee kun noin paljon uhmaa ja sisällä riehuu? :) Meillä on tasan 2-vuotias joka teki tuota että repi kakkavaipan heti pois ja ilmoitti pissasta, sitten otin vaan vaipan pois. Viikon verran tuli kaikki lattialle, mutta sitten tuli pottaan. Sitä vähän ihmettelen, että mitä sä teet kaikki aikasi jos et ehdi viemään potalle kun pissa tulee ja millä ajalla lapsi ehtii liiskata kakkaa sohvaan? Mulla on tässä kaksi lasta eikä yhtään kertaa oo kakkoja liiskattu sohviin tai mihinkään muuallekaan.

Kuivaksi opettelevaa pitää koko ajan vahtia ja pitää silmällä. Ota housut pois ja vahdi lasta, pottaa kannetaan mukana olkkariin, makkariin, keittiöön... Sitten kun kuulet lirinän, niin nopeasti nosta lapsi potalle ja kiittelet suorituksesta. Mä annoin alussa myös pienen karkin. :) Kyllä se siitä paikalleen naksahtaa. Näin mä olen molemmat opettanu 2-vuotiaina ja esikoinen oli helpoin kun oli vaan se yksi lapsi siinä.

mä taas ajattelin, että jos on jo niin -"iso" siis omasta mielestään, että ihan vaan valtataistelu pahan laatuiseksi on päässyt.

eli kerho tms, ihan vähän toimintaa jossain kohtaa voisi jopa olla tilauksessa hänellä, jos onkin siis kovin aikaisin kehittynyt, esimerkiksi.
anteeksi pöllöhkö sanajärjestys, ym. en jaksa korjata - - -

Kuinka paljon lapsi ulkoilee kun noin paljon uhmaa ja sisällä riehuu? :) Meillä on tasan 2-vuotias joka teki tuota että repi kakkavaipan heti pois ja ilmoitti pissasta, sitten otin vaan vaipan pois. Viikon verran tuli kaikki lattialle, mutta sitten tuli pottaan. Sitä vähän ihmettelen, että mitä sä teet kaikki aikasi jos et ehdi viemään potalle kun pissa tulee ja millä ajalla lapsi ehtii liiskata kakkaa sohvaan? Mulla on tässä kaksi lasta eikä yhtään kertaa oo kakkoja liiskattu sohviin tai mihinkään muuallekaan.

Kuivaksi opettelevaa pitää koko ajan vahtia ja pitää silmällä. Ota housut pois ja vahdi lasta, pottaa kannetaan mukana olkkariin, makkariin, keittiöön... Sitten kun kuulet lirinän, niin nopeasti nosta lapsi potalle ja kiittelet suorituksesta. Mä annoin alussa myös pienen karkin. :) Kyllä se siitä paikalleen naksahtaa. Näin mä olen molemmat opettanu 2-vuotiaina ja esikoinen oli helpoin kun oli vaan se yksi lapsi siinä.

Mitäs sitten kun se lapsi juoksee pissatessaan sitä pottaa pakoon? Näin ainakin meillä. Helpommalla siis pääsen kun annan vain lorottaa siihen ja kysäisen pissan JÄLKEEN että tulisikohan se seuraava pottaan....
Ja meillä ainakin tuo vaipan pois ottaminen ja kakalla sotkeminen käyvät parhaimmillaan hujauksessa, en minä ainakaan voi kulkea lapsen perässä ihan koko aikaa potta kädessä (on tuo pikkuveli, kotityöt yms yms)

Tällä hetkellä tyttö ulkoilee ainoastaan iltapäivisin kun isänsä tulee töistä kotiin. Mulla ei oo mitää asiaa ulos niin kauan kun koivu kukkii, kun tän raskauden takia ei voi käyttää kunnon allergialääkkeitä. Rasittavaa.

Suurin ongelmahan tässä hommassa onkin juuri se että tuo tyttö EI TODELLAKAAN suostu menemään potalle eikä pöntölle vaikka lahjoisi karkilla tai millä. Eikä mulla ole mahdollisuutta olla joka hemmetin hetki likan vieressä kyttäämässä, ettei se riisu vaippaa. Se kun lähtee päästä ihan sekunnissa ja jos sattuu olemaan kakat niin riittää että tällää takapuolen sohvatyynylle. Miten ihmeessä itse voit käydä esim. vessassa, laittaa ruokaa tai siivota jos et päästä tenavia sekunniksikaan silmistäsi?

Muistan kun tuskailin samanikäisen kanssa, päivät yhtä vikinää vain, pissoja ja kakkoja siellä täällä, ruoka ei kelvannut kuin sotkettavaksi, olin ihan puhki ja poikki lapsen kanssa ja itkin iltaisin missä vika.
Niin vain meni tuo kausi ohi, nyt on 2v 4kk ikää ja potalla käy suurimmaksi osaksi, ruokakin menee jo puolittain suuhun ja vikinät ovat jääneet paljon vähemmälle.

• Tykkää
Reactions: miata
Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26324234:
mä taas ajattelin, että jos on jo niin -"iso" siis omasta mielestään, että ihan vaan valtataistelu pahan laatuiseksi on päässyt.

eli kerho tms, ihan vähän toimintaa jossain kohtaa voisi jopa olla tilauksessa hänellä, jos onkin siis kovin aikaisin kehittynyt, esimerkiksi.
anteeksi pöllöhkö sanajärjestys, ym. en jaksa korjata - - -

Perhekerhossa ollaan käyty ja siellä tyttö käyttäytyy mallikelpoisesti eikä edes muista koko vaipan olemassa oloa :) Pitäsi yrittää keksiä enemmän menoja viikoille, mutta täällä käpykylässä mahdollisuudet ovat valitettavasti aika rajalliset.

Onneksi tää ei nyt ihan joka päivä ole tällaista, tänään sattuu vaan olemaan taas huonompi päivä tämän suhteen.

Juoksee pottaa pakoon? Niin meilläkin aluksi juoksi, mutta pissatessaan lapsi ei kyllä kovin kovaa mene, lapsen saa kiinni ja kainaloiden alta nostettua potalle. Pidä lapsesta kiinni ettei karkaa uudestaan ja kannusta iloisesti jatkamaan. Loppu pissasta todennäköisesti tulee pottaan, riittää että tulee edes pari tippaa, ja sitten kehut ja annat jonkun pienen palkinnon, karkki, tarra tms. Sen jälkeen lapsi saa itse pyyhkiä ja vetää pöntön jos haluaa. Sit sä nielet kiukkusi ja siivoat eleettömästi vahingot lattialta.

Ei lapsi mitään opi siitä että sä pissaamisen jälkeen kyselet haluisko potalle joskus monen tunnin päästä. Lapsi ei ymmärrä. Pitää takoa kun rauta on kuumaa! Eli pissa tulee.

En tiedä mitä teemme eri tavalla, mutta kyllä mulla oli aikaa YHDEN lapsen perässä mennä potan kanssa jonkin aikaa. Ovet kiinni makkareihin jne., ei lapsen tartte koko kämpässä liikustella kun pissaa odotellaan. Vaatii vähän vaivaa, kyllä mä sen ymmärrän, mut lapsella on oikeus saada siisteysopetusta tuossa iässä ja oikeus saada olla ilman vaippaa vaikka vanhempien mielestä opettelu on rasittavaa.

Mikä tää pikkuveli on? Alussa kerroit että olet raskaana mutta nyt siis synnytit äsken? Mä en oikein ymmärrä. :) Mulla on noi lapset 2- ja 3-vuotiaat ja meille syntyy heinäkuun alussa kolmas, mut enhän mä voi normaaliin raskauteen vedota ja sen takia luistaa opettamasta kuopusta sisäsiistiksi. Kuulostaa nyt vähän tekosyiltä noi, sori. :)

Muistan kun tuskailin samanikäisen kanssa, päivät yhtä vikinää vain, pissoja ja kakkoja siellä täällä, ruoka ei kelvannut kuin sotkettavaksi, olin ihan puhki ja poikki lapsen kanssa ja itkin iltaisin missä vika.
Niin vain meni tuo kausi ohi, nyt on 2v 4kk ikää ja potalla käy suurimmaksi osaksi, ruokakin menee jo puolittain suuhun ja vikinät ovat jääneet paljon vähemmälle.

Tää kulostaa niin tutulta :) Kiva kuulla että meilläkin on vielä toivoa :D

Anteeksi, sekoitin kaksi kirjoittajaa! Mut kyllä mä silti opetin vanhemman lapsen kuivaksi vaikka sillä oli puolivuotias pikkusisarus. Mikä este se nyt on, se on hidaste mutta ei mikään oikea syy olla laiska.

näin se juuri on, että ne vaippa- ym. taistot unohtuu siks aikaa, jos pääsee vähän puistoon kerhoon, tms...
no kiva, ettei teillä siellä tavarat aamusta iltaan lennä ympäri kämppää sentään, kyllä se nopeasti muuttuu parempaan, jos keksii sen oikean narun, mistä vetää...

auttaako pottakirjatkaan enää, epäilen kyllä.

no jaksamisia teidän molempien showpäiviin :)

Juoksee pottaa pakoon? Niin meilläkin aluksi juoksi, mutta pissatessaan lapsi ei kyllä kovin kovaa mene, lapsen saa kiinni ja kainaloiden alta nostettua potalle. Pidä lapsesta kiinni ettei karkaa uudestaan ja kannusta iloisesti jatkamaan. Loppu pissasta todennäköisesti tulee pottaan, riittää että tulee edes pari tippaa, ja sitten kehut ja annat jonkun pienen palkinnon, karkki, tarra tms. Sen jälkeen lapsi saa itse pyyhkiä ja vetää pöntön jos haluaa. Sit sä nielet kiukkusi ja siivoat eleettömästi vahingot lattialta.

Ei lapsi mitään opi siitä että sä pissaamisen jälkeen kyselet haluisko potalle joskus monen tunnin päästä. Lapsi ei ymmärrä. Pitää takoa kun rauta on kuumaa! Eli pissa tulee.

En tiedä mitä teemme eri tavalla, mutta kyllä mulla oli aikaa YHDEN lapsen perässä mennä potan kanssa jonkin aikaa. Ovet kiinni makkareihin jne., ei lapsen tartte koko kämpässä liikustella kun pissaa odotellaan. Vaatii vähän vaivaa, kyllä mä sen ymmärrän, mut lapsella on oikeus saada siisteysopetusta tuossa iässä ja oikeus saada olla ilman vaippaa vaikka vanhempien mielestä opettelu on rasittavaa.

Mikä tää pikkuveli on? Alussa kerroit että olet raskaana mutta nyt siis synnytit äsken? Mä en oikein ymmärrä. :) Mulla on noi lapset 2- ja 3-vuotiaat ja meille syntyy heinäkuun alussa kolmas, mut enhän mä voi normaaliin raskauteen vedota ja sen takia luistaa opettamasta kuopusta sisäsiistiksi. Kuulostaa nyt vähän tekosyiltä noi, sori. :)

Sulla taisi nyt tuossa mennä kaksi henkilöä sekaisin. Mulla ei ole kun tämä yksi vauhtivekara ja pikkuveli on tosiaan vasta tulossa. Jos sulla kerran on jo kaksi muksua ennestään, niin kyllähän sitten myös tiedät jo että raskauksiakin on erilaisia. Toisilla on helpompaa ja toisilla hankalampaa.

Kuten jo alussa kerroin, tyttö on aikaisemmin käynyt hienosti potalla, mutta nyt on uhma siinä mallissa että ei suostu millään. Mun mielestä ei ole kovinkaan mielekästä väkipakolla istuttaa lasta potalla jos toinen taistelee kaikin voimin vastaan. Sillätavoinhan siitä saadaan vaan entistä epämiellyttävämpi asia lapselle.

Lapselle en ole kiukunnut enkä raivonnut pissa"vahingoista". Ne siivotaan kyllä ihan rauhallisissa merkeissä. Olen vaan jotenkin kuvitellut, että nämä keskustelupalstat olisivat paikkoja jossa voi vähän päästellä höyryjä, ettei sitten tarvitse esimerkiksi vaikka lapselle raivota.

• Tykkää
Reactions: MsGodDammit
Anteeksi, sekoitin kaksi kirjoittajaa! Mut kyllä mä silti opetin vanhemman lapsen kuivaksi vaikka sillä oli puolivuotias pikkusisarus. Mikä este se nyt on, se on hidaste mutta ei mikään oikea syy olla laiska.

Laiska? Aika kova johtopäätös ihan vain siksi etten ehdi olla joka hetki esikoisen vierellä ;) Pikkuveli on 8vkoa, joko valkenee miksi välillä on hetkiä etten vain yksinkertaisesti voi muuta kuin todeta että kokeileppa sitä pottaa? Vai väännänkö rautalangasta? Ja kuka sanoi että tuntien päästä sitä pottaa ehdotan? :laugh:
Voi herranen aika, olisihan se pitänyt arvata että tähänkin ketjuun jonkun on tungettava tuntemaan itsensä tärkeäksi ja tulkitsemaan toisten tekstejä kuin piru raamattua :D

Vielä pitää päteä sen verran, että mä en aina kysele meetkö potalle, vaan "määrään" että nyt potalle kun pissa on tulossa. Pissa tehdään pottaan. Ei pelkkää houkuttelua ja mielistelyä. Miten te luulette että pph:t opettaa kuivaksi, ei hoitopaikoissa tule kuuloonkaan että sotketaan kakalla sohvat tai pissataan mihin sattuu. Vähän napakkuutta mukaan siihen asenteeseen. Ei kaikki lapset opi itsekseen, niitä täytyy johdonmukaisesti opettaa kuivaksi.

Mulla on kyllä muutama äitikaveri jotka ei jaksa opettaa kuivaksi kotona ollenkaan vaan päiväkoti hoitaa homman. He eivät kuulemma lattioilta pissaa rupea pyyhkimään. :D Mitäs sitten hankkii edes lapsia jos ei jaksa nähdä vaivaa sen vertaa.

Joku kuittaili milloin mä siivoan ja laitan ruokaa opettaessani potalle. No ihan hyvin se onnistuu, mulla on muiden huoneiden ovet kiinni ja kurkin keittiöstä olkkariin tasaisin väliajoin. Nyt kun on isompi sisarus, niin hän ilmoitti jos pieneltä tulee lattialle. Kun ottaa matot pois, niin lirinän kuulee. Vaati pitkää pinnaa ja jaksamista mutta sellaista se välillä on lasten kanssa. Kyllä muakin vitutti välillä rankasti kun tuli kaikki lattialle, mut sellaista se elämä välillä on. Lapsen oikeus kuitenkin on saada opetella.

Vielä pitää päteä sen verran, että mä en aina kysele meetkö potalle, vaan "määrään" että nyt potalle kun pissa on tulossa. Pissa tehdään pottaan. Ei pelkkää houkuttelua ja mielistelyä. Miten te luulette että pph:t opettaa kuivaksi, ei hoitopaikoissa tule kuuloonkaan että sotketaan kakalla sohvat tai pissataan mihin sattuu. Vähän napakkuutta mukaan siihen asenteeseen. Ei kaikki lapset opi itsekseen, niitä täytyy johdonmukaisesti opettaa kuivaksi.

Mulla on kyllä muutama äitikaveri jotka ei jaksa opettaa kuivaksi kotona ollenkaan vaan päiväkoti hoitaa homman. He eivät kuulemma lattioilta pissaa rupea pyyhkimään. :D Mitäs sitten hankkii edes lapsia jos ei jaksa nähdä vaivaa sen vertaa.

Joku kuittaili milloin mä siivoan ja laitan ruokaa opettaessani potalle. No ihan hyvin se onnistuu, mulla on muiden huoneiden ovet kiinni ja kurkin keittiöstä olkkariin tasaisin väliajoin. Nyt kun on isompi sisarus, niin hän ilmoitti jos pieneltä tulee lattialle. Kun ottaa matot pois, niin lirinän kuulee. Vaati pitkää pinnaa ja jaksamista mutta sellaista se välillä on lasten kanssa. Kyllä muakin vitutti välillä rankasti kun tuli kaikki lattialle, mut sellaista se elämä välillä on. Lapsen oikeus kuitenkin on saada opetella.

Kukaan tässä mitään lapsen oikeuksia opettelemiseen ole viemässä, opettele lukemaan

Ai sulla MsGD on vielä noin pieni kuopus. Sehän ei edes liiku. Toista se on kuule kun esikoinen juoksee ja pienempi konttaa, tollanen kasiviikkoinenhan vaan makaa paikallaan.

Pitäkää toki vaipoissa isot lapsenne jos tykkäätte. Ehkä me sitten ollaan niitä joiden luokse tullaan kylään ja pyydetään näyttämään esimerkkiä jotta oma Emma-Elmeri 4-vee tajuis mennä potalle. :D Näitäkin on nähty. Kummallinen harhaluulo että meidän lapset ois itsestään oppineet, eivät todellakaan ole vaan se on vaatinut työtä.

Ja mua vähän säälittää ne 2,5-3 -vuotiaat jotka hikoilee haisevissa Pamperseissaan hiekkalaatikolla kun aurinko paistaa ja on kuuma. Ihana saada laittaa pelkät alkkarit omalle 2-vuotiaalle. :) Nää äidit joskus valittaa että mä oon onnellinen kun lapsi on oppinut nopeasti kuivaksi, kysyn miten he on opettaneet, niin sanotaan etteivät edes jaksa opettaa kun ei heti onnistu. Jee jee. Lapsihan siitä kärsii.

Yhteistyössä