En tiennyt vuoristorata kuolemista Linnanmäellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huiij
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huiij

Vieras
Linnanmäen Vuoristoradalla on vuosikymmenien saatossa kuollut kaksi henkilöä. Vuonna 1953 sai surmansa kuljettaja, joka istui ensimmäiseen vaunuun päivän ensimmäisellä ajolla, eikä kiinnittänyt turvapuomia. Mies putosi ja jäi junan alle. Vuonna 1985 kuoli poika, joka istui niin ikään ensimmäisessä vaunussa. Poika avasi matkan aikana turvapuomin lukituksen, putosi junasta ja jäi sen alle.[7]

1978 Eureka, Missouri - Kolme ihmistä kuoli, kun kaapeliradan vaunu tipahti maahan. Rata pysäytettiin heti onnettomuuden jälkeen ja lähes 100 muuta matkustajaa jäi tuntikausiksi korkeuksiin.

1981 Jackson Township, New Jersey - Työntekijä tippui vuoristoradasta ja kuoli, koska ei kiinnittänyt turvalaitteita.

1981 New York - Nuori tyttö murskautui tippuessaan rataa kulkevan auton kyydistä pyörivään lieriöön, joka työnsi tytön ruumiin 13 x 18 cm suuruisen aukon läpi.

1981 Illinois - Nainen tipahti törmäysauton kyydistä lattialle, ja sai kuolettavan sähköiskun.

1983 Jacksonville, Arizona - Kaksi työmiestä kuoli, kun laite osui pystyttämisen yhteydessä sähköjohtoihin.

1983 Doswell, Virginia - Poika sai surmansa, kun hänen päänsä iski palkkiin vuoristorata-ajon aikana.

1984 Jackson Township, New Jersey - 8 ihmistä sai surmansa räjähdysmäisesti levinneessä tulipalossa paikallisen hupitalon sisällä. Palo syttyi, kun eräs poika sytytti sytkärin pimeässä huoneessa.

1988 Broward County, Florida - Nainen kuoli, kun mustekala-tyyppisen laitteen varsi katkesi ajon aikana ja vaunu lensi maahan.

1989 Santa Clara, California - Pikkupoika murskautui tukkijoella jäätyään veneen ja radan väliin. Tämä yritti poistua veneestä ennen sen joutumista jyrkkään putoukseen.

1989 Farmington, Utah - pikkupoika tipahti vuoristoradan raiteiden väliin lastauspaikalla. Kun tämä yritti kiivetä ylös, radalta palaava vaunu ajoi tämän ylitse.

1991 Myrtle Beach, Etelä-Carolina - Mies kuoli tipahtaessaan maailmanpyörästä. Uhri ja hänen kaverinsa keikuttivat tahallaan vaunua, jossa nämä istuivat. Vaunu kääntyi ympäri, ja turvapuomi särkyi.

1993 Myrtle Beach, Etelä-Carolina - Kaksi miestä kuoli, kun Benji-hyppyyn tarkoitettu nostolava tipahti vaijerin katkettua. Huonokuntoinen kaapeli oli pantu merkille jo aikaisemmin.

1994 Middelbury, Conneticut - Pikkupoika kuoli jäätyään Twisterin vaunun alle. Tällä oli vaikeuksia päästä vaunusta ulos ajon jälkeen. Kun laitteen käyttäjä meni auttamaan, joukko teini-ikäisiä päätti tehdä kepposen ja laittoi vehkeen käyntiin.

1996 Springfield, Illinois - Kehitysvammainen tyttö sai paniikkikohtauksen Kamikazessa (Skymaster-tyylinen laite), kiemurteli irti turvalaitteesta, ja tippui maahan. Kun vaunu heilahti maahan, se iski rajusti alhaalla makaavaa tyttöä.

1997 Tulsa, Oklahoma - Yksi henkilö sai surmansa, kun kaksi vuoristoradan vaunua törmäsi toisiinsa. Vaunu oli menossa nostomäkeä ylös, kun sen lukitusmekanismi petti. Vaunu vieri takaisin mäkeä alas ja törmäsi seuraavana tulevaan vaunuun.

No hui, kaksi urpoa kuollut lintsin vuoristoradassa ja itse kerjäsivät sitä avaamalla tai jättämällä turvapuomin auki. Onpa TODELLA pelottavaa! Ikinä en mene enää lintsille enkä edes lähipuiston keinuihin, niihinkin on varmaan joku pultsari 60-luvulla hirttäytynyt!

Minä meinasin lapsena tipahtaa tuosta lintsin vuoristoradasta. Jotenkin kun vaunut nousi jonkun niistä mäen nyppylän päälle, vai olikohan että jarruttivat semmoisen lujan osion jälkeen, niin peppu nousi penkistä ja olisin lentänyt vaunusta ulos, jos vieressä ollu tätini ei olisi napannut vyötäröstäni kiinni. Olin vain silloin niin pieni, että sen turvakaiteen ja minun väliini ja roimasti tilaa.
En sitten tiedä olisinko kuitenkaan lentänyt ihan radalta ulos, sitkeästi pidin kyllä kaiteesta kiinni sen ilmalennon aikana.
Ja voi olla, että siihen turvasysteemiin on muutoksiakin tehty, on tästäkin kuitenkin aikaa ainakin yli 15vuotta.
Ja olen sen jälkeen useasti siinä vuoristoradassa käynyt.
Mutta tosiaan, ilman sitä kaidetta ei kyllä siinä vaunussa pysy, että en ihmettele miksi ovat tippuneet.

Muistan tuon 1985 tapahtuman oltiin seuraavana päivänä menossa lintsille, enkä uskaltanut mennä vuoristorataan.

Enhän mä tosin olis sinne humalassa mennyt keikkumaan, mutta kuitenkin...
nykyään ne taitaa tarkemmin katsoa missä kunnossa ihmisiä laitteisiin päästetään.

Tosi monet ovat kuolleet kun ovat lähteneet autolla liikkeelle ja eivät ole kiinnittäneet turvavyötä. Auto on pirun paljon vaarallisempi kuin vuoristorata. Oletko kuullut koskaan liikenneonnettomuuksista´?

Kävin tampereen vuoristoradassa lapsena. Olin laiha. Ehkä noin 30 kg. Kaveri houkutteli joten meniin. Koko ajan tuntui että tipun, jos en pidä kunnolla kiinni.

Ovatko kaikki vuoristoradat semmoisia, että laihat voivat tippua niistä?

Mies väittää että se tuntuu vain siltä.

kyl siinä tuli itelleki sellainen olo, että mähän lähen tästä lentoon ihan kohta, heitteli aina väillä vähän ilmaan niissä mäissä. siis vaikka oon aikuinen. mun 7v istui mun vieressä pompahteli oikein kunnolla. sai pitää kunnolla kiinni, itki koko loppu matkan sit.

Särkänniemen Aikamattoon en mene enää vapaaehtoisesti koskaan. Olen muutamia kertoja laitteessa käynyt ja joka kerta tuntuu, etten kerta kaikkiaan pysy siinä penkillä ja koko laitteen "riemu" on mennyt siinä, kun olen tuskissani pidellyt siitä turvapuomista kiinni rystyset valkoisina. :O

Niin ja pituutta mulla on yli 170senttiä ja painoakin ihan riittävästi, että ei ole ollut siitä kyse, että olisin jotenkin pienikokoinen siihen laitteeseen.

Viimeksi muokattu:
1981 New York - Nuori tyttö murskautui tippuessaan rataa kulkevan auton kyydistä pyörivään lieriöön, joka työnsi tytön ruumiin 13 x 18 cm suuruisen aukon läpi.

Näky on varmaan ollut aika raju.

[QUOTE="vieras";26310854]1981 New York - Nuori tyttö murskautui tippuessaan rataa kulkevan auton kyydistä pyörivään lieriöön, joka työnsi tytön ruumiin 13 x 18 cm suuruisen aukon läpi.

Näky on varmaan ollut aika raju.[/QUOTE]
Eihän siinä ole ollut enää mitää nähtävää, pelkkää jauhelihaa. :x

[QUOTE="vieras";26310854]1981 New York - Nuori tyttö murskautui tippuessaan rataa kulkevan auton kyydistä pyörivään lieriöön, joka työnsi tytön ruumiin 13 x 18 cm suuruisen aukon läpi.

Näky on varmaan ollut aika raju.[/QUOTE]

ai kauhee :(

Särkänniemen Aikamattoon en mene enää vapaaehtoisesti koskaan. Olen muutamia kertoja laitteessa käynyt ja joka kerta tuntuu, etten kerta kaikkiaan pysy siinä penkillä ja koko laitteen "riemu" on mennyt siinä, kun olen tuskissani pidellyt siitä turvapuomista kiinni rystyset valkoisina. :O

Niin ja pituutta mulla on yli 170senttiä ja painoakin ihan riittävästi, että ei ole ollut siitä kyse, että olisin jotenkin pienikokoinen siihen laitteeseen.

Sama trauma mulla...
13-vuotiaana, pienenä ja hoikkana, luvallisen mittaisena pelästyin ihan järjettömästi ko. laitteessa.
Meinasin koko kyydin ajan luisua pois siitä ja rutistin puomia henkeni hädässä koko kyydin ajan. Muistan että valuin koko ajan pois puomin alta ja vierustoveriakaan ei ollut josta olisi tukea saanut, olin varma että luisun pois kun en jaksa pitää kiinni.

Ikinä, ikinä en enää siihen laitteeseen mene.

Aikuisten kannattaa myös muistaa suuri painoero lapsen ja aikuisen välillä, sellaisissa laitteissa ainakin missä on yhteinen puomi turvalaitteena! Kauhulla katoin tänä vuonna kun isomahainen mies oli poikansa kanssa mustekalassa, huh huh poika meinasi lentää sieltä useamman kerran pois ja mies ei edes pitänyt pojastaan kiinni!?:O
Puomi meni kiinni sen verran mitän sen äijän maha antoi myöden, ja pojalle taas puomi jäi 20-30cm auki!!:confused:

Aikuisten kannattaa myös muistaa suuri painoero lapsen ja aikuisen välillä, sellaisissa laitteissa ainakin missä on yhteinen puomi turvalaitteena! Kauhulla katoin tänä vuonna kun isomahainen mies oli poikansa kanssa mustekalassa, huh huh poika meinasi lentää sieltä useamman kerran pois ja mies ei edes pitänyt pojastaan kiinni!?:O
Puomi meni kiinni sen verran mitän sen äijän maha antoi myöden, ja pojalle taas puomi jäi 20-30cm auki!!:confused:

Tämä tuottaa just mulla ja tytöllä vaikeuksia. Parhaita laitteita on ne, joissa jokaisella on oma turvakaari. Ja vaikka mulla on massaa aika lailla, mulla on Viikinkilaivoissa sellainen tunne, että nyt mennään laidan toiselle puolelle. Sen vuoksi en yllätys yllätys niihin enää menekään...

Joo, muistan todella hyvin kuinka kaksi veljeäni huusivat ja ähkivät kivusta, kun tuo aikamatto liikkui.
Syynä oli kuitenkin se että he olivat turhan kookkaita laitteeseen, joten voitte kuvitella että heiltä meni
kyllä hauskuus siinä kun haarat huusivat hoosiannaa

Mikä on se vuoristorata särkänniemessä jossa ollaan mahallaan? Voin lyödä vetoa että sieltä tippuu vielä joku. Kauhean lujasti täytyy pitää kiinni jos aikoo olla kyydissä.

Itse istuin kerran vuoristoradan etummaisessa vaunussa, ja kun se tuli mäennyppylälle hurjaa vauhtia, nousin ilmaan ja tipahdin istumaan takimmaiseen vaunuun joka onneksi oli tyhjänä.

Veljeni oli vähällä tipahtaa Rainbowsta (poistettu) Lintsillä. Oli juuri yli senttirajan, mutta liian pieni silti. Istui äitini kanssa eka rivillä aivan aukon vieressä josta kuljetaan sisään, kohdassa, jossa ei ollut etulaitaa. Muualla edessä olikin laita, johon voi tukea puomin alta luisuvat jalat. Turvapuomi oli lapselle liian väljällä. Katson kauhulla alhaalta, kuinka pikkuveljeni vartalo jatkuvasti luisuu turvapuomin alta pois. Ja kuinka hän henkensä kaupalla yrittää roikkua pelkästään käsillään turvapuomissa kiinni. Yritän huutaa ja huitoa äidilleni, mutta äitini vain nauraa vieressä eikä tajua mitään. Olin jo valmistautumassa koppaamaan putoavan pikkuveljeni, mutta tajusin samalla tietysti, että huonosti kävisi, tulee niin korkealta. Lopulta suljin silmäni, kun en pystynyt katsomaan ja rukoilin. Oli todella pitkät viime sekunnit odottaa laitteen pysähtymistä.

Oltiin kans 6 luokalla särkänniemessä luokkaretkellä nii mentii sit kahen muun kaverin kans kokeilee sitä aikamattoo ja toinen niistä mun kavereista oli vähän tai aika paljonkin paksumpi kun me kaks ja siinähän on yhteinen puomi koko penkille niin meidän kahen pienemmän kohalla puomi oli aivan liian korkeella meille nii mevaa sen kaverin kans huudetaa että voi "saa*ana täältähän lentää" ja siis ihan oikeesti meidän jalat nousi sieltä puomin alta ylös ja me jouduttii puristaa sitä puomii aiva rystyset pas*ana! Jälkeenpäinhän tää naurattaa mut silloo oikeesti pelkäs henkensä puolesta :D

Kävin Särkänniemen aikamatossa n. 10-vuotiaana. Pituutta oli tarvittava määrä, mutta painoa enintään 30-35 kiloa. Rystyset valkoisina puristin. Aika lailla "vapaalentolaitteelta" tuntui. Mikään muu laite missään ei ole koskaan tuntunut yhtä epämääräiseltä.