Millainen paikka Espoo on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietoa kaipaava.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietoa kaipaava.

Vieras
Minkälainen paikka Espoo on lapsiperheelle?

Onko jotain paikkoja, jotka ovat maineeltaan huonoja ja kannattaisi lasten kanssa välttää?

Miten toimii julkiset palvelut, esim. terveydenhuolto ?

Onko jotain paikkoja, joista kulkuyhteydet julkisilla ovat heikot?

Pohdimme pienemmältä paikkakunnalta sinne muuttamista ja monet asiat mietityttää. Hoitoalalta ainakin töitä taitaa löytyä meille molemmille mutta millainen paikka Espoo on asua ja palveluiden kannalta. Emme yhtään tunne kaupunkia ennestään, joten kaikki tieto on tervellutta :)

En oikein tiedä, kun vasta katseluasteella ollaan mutta joku paikka, jossa palvelut lähellä ja helppo,nopea matka Helsinkiin. Vuokra-asuntoa etsitään, joten omakotitaloalueet ainakaan eivät ole se mitä haetaan.

En oikein tiedä, kun vasta katseluasteella ollaan mutta joku paikka, jossa palvelut lähellä ja helppo,nopea matka Helsinkiin. Vuokra-asuntoa etsitään, joten omakotitaloalueet ainakaan eivät ole se mitä haetaan.

Palvelut ovat lähes kaikkialla lähellä, poislukien Pohjois-Espoon harvaanasutut alueet. Matka Helsinkiin on helppo ja nopea koko Espoosta. Poikittaiset julkiset yhteydet Espoon eri osien välillä ovat Espoon ongelmakohta.

Karkeasti: täältä löytyy vähän kaikkea. Etelä-Espoo ja Leppävaara ovat kaupunkimaista. Mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä maaseutumaisempaa. Julkiset etelässä toimii paremmin, mutta lähinnä Helsinkiin. Espoossa pohjois-eteläsuunnassa liikkuminen on vaikeaa ja yllättävän aikaa vievää. Ei nämä Espoon asuinalueet erotu oikein muista suomalaisista asuinalueista. Montaa asuinaluetta, joihin en perheellisenä muuttsisi, ei ole. Perinteisesti Espoo on ollut lapsiperheille palveluiden osalta lähes huippu, mutta niitä on huononnettu, silti ovat käsittääkseni paremmat kuin esim. Helsingissä.

itse tykkään suurleppävaaran alueesta, löytyy hyvin kaikki palvelut ja ostosmahdollisuudet, ja junalla pääsee hyvin Helsinkiin. Tapiola on kanssa ihan kiva alue, ja sieltä pääsee bussilla hyvin Helsinkiin. Itse en niin hirveesti välittäisi asua Espoon keskustassa tai lähialueille. Pitkät matkat on mm. pohjois-Espoosta ja Kivenlahdesta/Espoonlahdesta. Nyt rakennetaan uutta Suurpellon aluetta, jonne tulee niin kerrostaloja, rivareita kuin omakotitaloja.

Minkälainen paikka Espoo on lapsiperheelle?

Hyvä.

Onko jotain paikkoja, jotka ovat maineeltaan huonoja ja kannattaisi lasten kanssa välttää?

Espoon keskus, Suvela, Olari. Rauhatonta seutua.

Miten toimii julkiset palvelut, esim. terveydenhuolto ?

Jos ei ole kiireellinen asia, niin lääkäriaikaa saa odottaa pitkään ainakin osassa päin Espoota. Mutta tässä on kaupunginosittain eroja.

Onko jotain paikkoja, joista kulkuyhteydet julkisilla ovat heikot?

Radan varresta ja länsiväylän varresta pääsee nopeiten Helsinkiin. Keski-Espoon omakotitaloalueilla on hitaampi kulkea. (mutkaisia pikkuteitä, busseja menee pikkuteillä totta kai harvemmin)

Tässä kannattaa käyttää ehdottomasti reittiopas.fi -palvelua, kun joku mieluinen kotiehdokas löytyy. Sillä siis saa katsottua miten julkiset kulkevat mihinkin ja miten nopeasti. Älkää luottako siihen, että kartalla työmatka näyttää lyhyeltä tms., vaan katsokaa miten julkiset oikeasti kulkevat.

Muuta: Leppävaara ja Tapiola ovat Espoon keskuksia. Kaikki mahdolliset palvelut saatavilla. Oman kokemukseni mukaan erityisen nättejä asuinalueita ovat Lintuvaara ja Laajalahti. Myös merenrannasta löytyy kauniita alueita.

Jonkun verran on vuokra-asuntoja yksityisillä tarjolla esimerkiksi Matinkylässä, Millaista aluetta se sitten on?

Matinkylä:

+ useita päiväkoteja
+ suomen- ja ruotsinkieliset peruskoulut, Espoon ainoa ruotsinkielinen lukio, englanninkielinen IB-lukio
+ metro tulossa
+ hyvät urheilumahdollisuudet: paljon kuntosaleja, jäähalli, ulkoilumaastot...
+ erinomaiset palvelut Isossa Omenassa

- metrotyömaan räjäytykset kuuluvat ja tuntuvat - varmuudella
- keskusta tiheästi rakennettu
- ranta pientalovaltaisesti rakennettu, mutta hyvin hintava

+/- ammattikoulu on purettu; sen tontille nousee uusia asuintaloja
+/- paljon maahanmuuttajia

Viihdyn Espoossa erinomaisesti, enkä haluaisi asua missään muualla. Kaupungilla on ihan kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja myös pientaloissa, ja toisaalta itse olen ollut valmis tinkimään neliöistä, että voin asua alueella, jossa viihdyn.

Itse en viihdy kaupunkimaisilla alueilla, niin esim. Leppävaaraan en muuttaisi. Samoin mua ei houkuttele esim. Kilon kerrostaloalueet - jossa myös huonosti palveluita tai vaikkapa Karakallio. Mutta samojen alueiden lähellä on sitten hyviä ja viihtyisiäkin paikkoja, esim. Sunan pientaloalueella asuu paljon lapsiperheitä.

Palveluita täällä saa vaihtelevasti, mutta esim. Jorvissa on erikseen lasten terveyskeskuspäivystys iltaisin/öisin ja viikonloppuisin. Ja hätätilanteissa me olemme saaneet apua terveyskeskuksesta heti - näin mm. toissa viikolla, kun keskimmäisellä oli largyngiitti.

Matinkylällä on ennen ollut huono maine, mutta pikku hiljaa sekin on parantunut. Kannatta varmaankin kysellä ihan paikka kohtaisesti, kun asuntoja katselee, minkälainen paikka se on. Hoitoalalle töihin tulevat, jos siis tulee kaupungille töihin, voivat saada myös kaupungin vuokra-asunnon.

Kaikki paikat Espoossa on mielestäni ihan hyviä, tietysti ihan ostarin tuntumaan ei kannata varmaan oikein missään muuttaa. Olarissa olen asunut monet vuodet, enkä ole huomannut mitään rauhattomuutta, tosin en ole asunut lähellä ostaria.

Paikkoja mihin en haluaisi muuttaa olisi ehkäpä Leppävaara, Perkkaa, Kilo, Karakallio, Espoon keskus ja Suvela. Tosin varmaan niissäkin on ihan mukavia ja viihtyisiä alueita.

Olari on todella aliarvostettu näköjään, eivät tämän ketjun siitä puhujat ole tainneet täällä ikinä asua? Tosi rauhallista, jopa liiankin... Kuittarilla on muutama räkälä, mutta esim. yläolarin kerrostalot rauhallisia, alaolarin rivarit ja erillistalot vielä rauhallisempia. Hyvät koulut ja kulkuyhteydet. Ehkä 70-luvun maine ollut huono? Sen sijaan Matinkylään en itse muuttaisi, tosi paljon mamuja ja muutenkin rauhattomampaa jengiä. Tapiola on mukava, mutta siellä asuu etenkin kerrostaloissa paljon vanhempaa väkeä, joten lapsiperheillä parempi Jousenkaaren seutu, Pohjoistapiola, Niittykumpu, Lystimäki yms.

Ainoat alueet joita Espoossa kannattaa välttää, on Leppävaaran vanha puoli, Suvela/Espoon keskus/Kirstimäki. Radan varsi yleensäkin levottomampaa kuin muut paikat.

mä oon täällä olarissa 15v asunut ja mitään rauhattomuutta en ole huomannut. että se siitä. :) Erittäin kiva paikka lapsiperheelle. tää on kyllä aika kuollut paikka, liiankin rauhallinen minun makuuni.