Päiväkodin hoitajat huomio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työäitinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työäitinen

Vieras
Kiinnitättekö lasten vaatetuksiin ja vanhempien habituksiin huomiota? Esim. Onko lapsella puhtaat erilaiset vaatteet joka päivä ymym...Mitä mielikuvia teillä on erilaisten perheiden kotioloista?

Silloin tulee kinnitettyä huomiota jos vaatteet ovat rikki, liian isoja tai pieniä , likaisia tai haisevat nää seikat korreloi muutenkin perheen kotioloja :(
Muuten ei ehdi kauheasti kiinnittää juomiota mitä kenelläkin on päällä tai siis mua ei kiinnosta.

Kyllä kiinnitän huomiota lapsen siisteyteen ja puhtauteen. Jos lapsi on epäsiisti niin usein myös vanhemmat ovat epäsiistejä. Joka pv ei tarvi vaihtaa jos vaatteet ovat tahrattomat.

Pph vastaa. Mulle kaikkein tärkeintä on se, että lapsilla on käytännölliset ja mukavat vaatteet. Merkeistä en ymmärrä mitään, ne eivät merkkaa mulle mitään. Vaihtovaatteita pitää olla mukana reilusti myös. Vanhempien habitukset ovat samantekevä asia. Hoidan lapsia ja toivon heillä olevan vaatteet joissa on kiva leikkiä ja liikkua. Koreilu on turhaa.

[QUOTE="hoitsu";26292973]Silloin tulee kinnitettyä huomiota jos vaatteet ovat rikki, liian isoja tai pieniä , likaisia tai haisevat nää seikat korreloi muutenkin perheen kotioloja :(
Muuten ei ehdi kauheasti kiinnittää juomiota mitä kenelläkin on päällä tai siis mua ei kiinnosta.[/QUOTE]

Näin myös itse ajattelen.

[QUOTE="Hoitaja";26292990]Epäsiisteyttä vaatetuksen suhteen löytyy vielä nykypäivänä turhankin paljon. Kysymys ei ole vaatemerkeistä vaan likaisuudesta.[/QUOTE]

Vedin tuon merkkiasian esiin juuri sen vuoksi kun noista merkeistä niin paljon vouhotetaan nykyään. Likaisia lapsia ei mun työuran aikana ole vielä eteen tullut, joten siitä en tiedä mitään. Ennemminkin ongelmaa tuottaa katkenneet lenksukat haalarin lahkeissa, liian pienet kurahousut, villasukkien puute jne.

No kyllä ainakin meidän pojan vaatteita on usein kehuttu pk:ssa (siis vaikka ulkonäköä). Ja kyllä muutenkin hoitajat ylensä sanoo lapselle aamuisin että uusi paita jos on jotain uutta. Et kylllähän ne vähän kiinnitttää huomiota.. Mitä niistä ajajttelee, sitä en tiedä..

No kyllähän siihen tulee kiinnitettyä huomiota, tosin itse olen sellaisella alueella töissä, joissa valtaosalla lapsista ei ole asiat kovin hyvin ja vaatteet ovat usein mitä ovat, joten siihen on aika tottunut. Nyt yhden perheen asiat näyttävät olevan sen verran huonosti, että syksyllä perheestä tehdään toivottavasti ls-ilmoitus, itse olisin varmaasn jo tehnyt aikaisemminkin, mutta lapsi ei ole mun ryhmässä.

No en mä sitä kato paljonko erilaisia vaatteita lapsilla on. Sitä kyllä että ovatko puhtaita, ehjiä ja asianmukaisia. Ei munkaan pojalla ole läjäpäin erilaisia, muuten kyllä asiallisia. Ja muutenkin tulee kateltua lapsen ja perheen kokonaiskuvaa. Puhtautta jne.Se on osa meidän työtä.

Kiinnitän aika paljon. Ihan sama ovatko merkkiä vai markettia kunhan ovat sopivat ja mukavat. Joillakin lapsilla on samat vaatteet joka päivä ja silloin tulee kyllä mietittyä miten usein niitä pestään. Usein lasten kanssa puhutaan vaatteista, mitä värejä, kuvia yms vaatteista löytyy. Lapsen tullessa aamulla hoitoon voin kehua hänen ihanaa mekkoa, saparoita, uutta tukkatyyliä tms.. silloinkaan ei ole niin väliä miltä vaate oikeasti näyttää, pääasia että lapsi tulee huomatuksi ja hänelle tulee hyvä mieli..

Samanikäisiä lapsia hoidan kun omanikin joten voin kyllä vilkaista silläkin silmällä niskalappua jos voisin ostaa kyseisen vaatteen myös omalle lapselleni..

[QUOTE="vieras";26293027] Usein lasten kanssa puhutaan vaatteista, mitä värejä, kuvia yms vaatteista löytyy. Lapsen tullessa aamulla hoitoon voin kehua hänen ihanaa mekkoa, saparoita, uutta tukkatyyliä tms.. silloinkaan ei ole niin väliä miltä vaate oikeasti näyttää, pääasia että lapsi tulee huomatuksi ja hänelle tulee hyvä mieli..

[/QUOTE]

Mitä jos huomaisit lapsen muuten, kun kiinnittämällä huomion ulkonäköön. Vaikka oletpas sinä iloisen näköinen tänään. Tai kysymällä mitä kuuluu..

• Tykkää
Reactions: Fortune
No kyllähän siihen tulee kiinnitettyä huomiota, tosin itse olen sellaisella alueella töissä, joissa valtaosalla lapsista ei ole asiat kovin hyvin ja vaatteet ovat usein mitä ovat, joten siihen on aika tottunut. Nyt yhden perheen asiat näyttävät olevan sen verran huonosti, että syksyllä perheestä tehdään toivottavasti ls-ilmoitus, itse olisin varmaasn jo tehnyt aikaisemminkin, mutta lapsi ei ole mun ryhmässä.

Kuullostaa aika kamalalta... Perheen asiat ovat huonosti ja syksyllä tehdään toivottavasti lastensuojeluilmoitus? Miksi vasta silloin? Eikö ammattilaisella ole velvollisuus ilmaista huoli lapsen hyvinvoinnista viivyttelemättä lastensuojeluviranomaisille?

Kyllä huomio kiinnittyy jos lapsella on jatkuvasti likaiset, rikkinäiset ja liian pienet vaatteet.Väkisinkin tulee mieleen, et kuinka hyvin sitten pidetään huolta.

Ja näitä on. Vaatetus, likaisuus, se että hoidossa syö valtavasti aivan kun ei kotona saisi riittävästi jne. Valitettavasti meilläkin on ainakin kahden perheen kohdalla tilanne että ilmotus alkaa olla paikallaan. Se on sitä kääntöpuolta työstä.

Kun vaatteet haisevat ja ovat olleet monta päivää peräkkäin lapsen päällä, kiinnitän huomiota ja koetan olla koskematta sellaisiin vaatteisiin muuten kuin pakon edessä. En tosin tee vielä pitkälle meneviä johtopäätöksiä asiasta, koska vanhemmissa on olemassa ns. taiteilijasieluja. Ja se ihmetyttää, että todella usein on aivan väärän kokoisia kurahaalareita, liian suuria tai liian pieniä kenkiä. Ulkovaatteiden lenkit täytyisi erityisesti talvella olla ehjät, koska lumi menee muuten kengistä sisään.

Lapsi tulee uutuuttaan kiiltävissä vaatteissa hoitoon, mutta koskaan ei ole tajuttu kokeilla, ovatko ne vaatteet käytännöllisiä.

Lapsen vaatteet pitää hoidossa olla puhtaita ja sopivan kokoisia. Merkillä ei ole väliä. Ulkovaatteissa pesu viikonloppuna riittää, viikolla vain pyyhitään kostealla.
Pelkääkö toiset äidit pyykinpesua, kallistako?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäitinen;26292937:
Kiinnitättekö lasten vaatetuksiin ja vanhempien habituksiin huomiota? Esim. Onko lapsella puhtaat erilaiset vaatteet joka päivä ymym...Mitä mielikuvia teillä on erilaisten perheiden kotioloista?

Miksi pitäisi olla erilaiset vaatteet joka päivä?

[QUOTE="Vieras";26298627]Lapsen vaatteet pitää hoidossa olla puhtaita ja sopivan kokoisia. Merkillä ei ole väliä. Ulkovaatteissa pesu viikonloppuna riittää, viikolla vain pyyhitään kostealla.
Pelkääkö toiset äidit pyykinpesua, kallistako?[/QUOTE]

Pesettekö oikeasti ulkovaatteet joka viikko, ei mulle ole tullut mieleenkään noita välikausipukuja pestä viikottain, en välttämättä pese niitä kertaakaan kauden aikana, elikkä pesen kun niitä ei enää käytetä, ellei niissä ole jotain suurensuurta likaa. Hatut ja hanskat pesen, kun ne pistetään pois käytöstä.

[QUOTE="shihtzu";26298766]Pesettekö oikeasti ulkovaatteet joka viikko, ei mulle ole tullut mieleenkään noita välikausipukuja pestä viikottain, en välttämättä pese niitä kertaakaan kauden aikana, elikkä pesen kun niitä ei enää käytetä, ellei niissä ole jotain suurensuurta likaa. Hatut ja hanskat pesen, kun ne pistetään pois käytöstä.[/QUOTE]

Jotkut ulkovaatteet hiostavat kovasti. Myös hatut ja hanskat hikeentyvät. Joskus koko päiväkodin eteinen haisee, kun hanskoja ei ole pesty tai kuivattu asianmukaisesti.

Itsellä oli hoidossa lapsi jolla oli aina likaiset vaatteet (ruokaa,pissaa,räkää). Samat vaatteet viikkokausia ja hoitorepussa vaihtarina myös likaisia.. Hanskat puuttui usein, talvellakin jne.. Sovittiin vanhempien kanssa että ilmoitan omalle ohjaajalle joka jututtaa heitä.. En tiedä miten asia eteni, vaihtoivat hoitajaa jostain syystä..:snotty:

Meillä on toiminu hienosti kommunikaatio päiväkodin kanssa. Joskus jos aamulla on esim kiireessä unohtut mainita miehelle että ottaa kurahousut mukaan narulta poika itse ilmoittaa siitä isoon ääneen kun haen: "Äiti, mulla on PÄIVÄKODIN kurahousut jalassa, MIKSEI mulla ole omia mukana?!?" Kyllä taas äiti muistaa muutaman kuukauden tarkistaa aamulla että kaikki on matkassa.... :D

Muuten en tuosta vaatteiden huomioimisesta tiedä, ei ole kukaan ainakaan negatiivisessa mielessä kommentoinut. Yritetään kyllä aina aamulla laittaa puhtaat kaapista.

[QUOTE="shihtzu";26298766]Pesettekö oikeasti ulkovaatteet joka viikko, ei mulle ole tullut mieleenkään noita välikausipukuja pestä viikottain, en välttämättä pese niitä kertaakaan kauden aikana, elikkä pesen kun niitä ei enää käytetä, ellei niissä ole jotain suurensuurta likaa. Hatut ja hanskat pesen, kun ne pistetään pois käytöstä.[/QUOTE]

Nää on just näitä :(
Ulkovaatteet on niin likaiset että suunilleen seisovat itsestään lian voimalla, haisevat hielle ja "mullalle" . Kun ne pistää kuivauskaappiin märkänä niin haju on törkee.

Yhteistyössä