Porukka näköjään ei sitte opeta lapsilleen pukeutumiskäyttäytymistä

Meillä poika olisi pukenut siistit housut, kauluspaidan ja mustat nahkaiset skeittikengät, jotka on ostettu siistiin käyttöön.
Tälläisessä asussa meidän 9v oli mun mutisn kanssa viime viikonloppuna Kansallisteatterissa.
Ja olis ollu sama vaatetus jos oisvat koulun kaa menneet.

Kuopus 6v oli kesken päiväkotipäivän teatterissa (Raatikko) ja silloin oli siistit farkut, kauluksellinen T-paita ja villatakki.

Oletkohan nyt ottanut lasten pukeutumisen ja lasten teatteriesityksen pikkaisen liian tosissaan? Miksi ei tulisi arkivaatteissa? Nimenomaan teatteri on arkinen paikka, poislukien ensi-illat sun muut juhlallisuudet. Ihan sama menetkö kouluun vai teatteriin, siellä tulee kunnioittaa muita myös pukeutumisella. Mutta ei se tarkoita, että tarttis olla mitkään erikoiset vaatteet, riittää että ovat siistit. Kyllä ne collarit menevät siinä kuin farkutkin. Toki itsekin saattaisin lapselleni ehottaa jottain hieman juhlavampaa, koska onhan tuo erikoistilaisuus (enkä välitä collareista pahemmin muutenkaan). Samoin ne kouluuntutustumiset sun muut. Mutta en todellakaan oleta että kaikki pukisivat lapsensa parhaimpiin. Kyllä sitä voi pukeutua siististi ilman juhlatamineita. Sama on vaikkapa kevätjuhlien kanssa. Ymmärrän että vanhemmilla lapsilla (esim. ylioppilailla) on puvut ja krakat ynnä muut, mutta että jo pikkupojille pistetään ahistavat puvut ja tytöille hiostavat tyllikermakakkumekot päälle, on yliampuvaa (häät ja hautajaiset, viralliset tilanteet sitten erikseen). Toki jos se lähtee lapsesta itsestään, niin mikäpäs siinä. :) Itse ainakin tykkään katsella niitä persoonallisesti pukeutuneita/puettuja lapsia, kuin väkisin pukuun sullottuja.

"hops"
No on sillä kyllä ihan kaikenlaista gollegeista farkkujen kautta suoriin housuihin. Ja paitoja on arkipaitoja, vähän siistimpiä paitoja ja sitte kauluspaitoja jne. Pojan luokkalaiset on 99% gollegehousuissa koulussa mitä oon niitä nähnyt ja mitä ne on meille suoraa koulusta tulleet. Tai sitte verkkarit.
Siis ihan todellako sä täällä moitit toisten pukeutumista, ja sitten kirjoitat että 'gollege'? Kai toi on vitsi?

Kyl tarttee kaikkea paheksua..

Olis varmaan helpompi elää ja olla, jos antaisi muidenkin elää ja olla ihan niinkuin parhaaksi näkevät. Pukeutukoon (tai vaikka imettäköön) jokainen perhe kuten heille sopii, turha lähteä kaikkia tunkemaan samaan muottiin.

Joo ja täytyykin sitten vielä pyytää anteeksi kaikilta joita satuin loukkaamaan lapsen kevätjuhlassa. Laitettiin siisti kauluspaita, mutta kuumuuden takia lapsi sen otti pois kesken juhlan ja olikin t-paidassa loppuajan. Jos se jonkun tyylisilmää häiritsi, niin sori vaan. Ei voi minkään.

Viimeksi muokattu:
tota
Anteeksi, kiinnitän koko ajan huomiota vääriin asioihin, mutta lapset siis kuljetettiin vanhempien toimesta autolla - KAIKKI tulivat siis OMALLA autolla???

No ei, mutta vakavasti puhuen: kuten kirjoitin, teatterialan ammattilaisia on nähty tosi arkisissa vaatteissa teatterikatsomoissa - en tiedä, kertooko se varsinaisesti mistään mitään, mutta jotain sellaisen murenemista siinä on aistittavissa, miten "kuuluu" pukeutua. Lapsille se teatterin juhlavuus ei tule siitä pukeutumisesta, vaan itse tilanteesta. Eikö voisi ajatella, että pääasia, että lapsille järjestetään kulttuuritapahtumia, ja hieno juttu, että lapset pääsevät osallistumaan niihin.
Noh, mä olen teatterialan ammattilainen -en tosin näyttelijä - ja käyn esityksissä välillä kulahtaneissa, välillä siistimmissä farkuissa. Siis noin yleisenä pukukoodina, en laita esim. jakkupukua päälle, tai mekkoa, paitsi ensi-iltoihin. Jakkupukua en tosin omistakaan. Nyrkkisääntönä on, että samoissa vaatteissa missä voisin lähteä vaikka baariin (jos siellä joskus ehtisin käydä), voin mennä myös teatteriin. Tai työtapaamiseen, mikä sekään ei meidän alalla edellytä sen enempää laittautumista tai siistiytymistä. Itse asiassa mulle pukeutumisen tärkeimmät ulottuvuudet ovat siinä että a) puen kunnolla tukevat rintaliivit, enkä niitä vanhoja, lötköjä, kaarituettomia mitä käytän kotona ja leikkipuistossa ja muuten ulkoillessa, sekä b) puen siistimmät päällysvaatteet, enkä noita säänkestäviä. Paitsi tietysti jos sataa, takki pysyy samana. Lapseni voisin ihan hyvin lähettää collegehousuissa kaupunginteatterin katsomoon, varsinkin nyt vielä kun jätkä on 2,5.

Teattereita on hyvin eri tyyppisiä, Kansallisteatterin tai jonkun kaupunginteatterin suuren näyttämön katsomossa näkee yleensä eri lailla pukeutuneita ihmisiä kuin jossakin pienessä kellarissa. Yleensä kyse myös on eri ihmisistä tosin. Itse pukeudun suht. samalla tavalla molempiin, koska en tykkää siitä ajatuksesta että teatterissa pitäisi pönöttää jotenkin omalle elämäntavalle vieraasti pukeutuneena.

"vieras"
Toi on aina vähän ongelmallista kun on joku teatteripäivä kun iltapäiväkerho taas on liikuntaa.

Reppuun ei saa tungettua kirjojen lisäksi erikseen vaatteita ulkoiluun tyyliin lenkkarit ja ulkohousut ja rymytakki. Fiksumpaa on laittaa jotain siltä väliltä ettei mene liian monimutkaiseksi.

Tiilanteen ja mahdollisuuksien mukaan.

"mies"
[QUOTE="vieras";26278677]Se riittää että vaatteet on siistit ja ehjät, ei tarvi olla juhlavaatetusta.[/QUOTE]

Suomalaiset tuntuvat kammoavan "juhlaa". Aina nähdään vain ne kaksi ääripäätä, sama oli ravintolakeskustelussa: joko tavallinen tai hienonhieno paikka.

Ei ihme että esim. itsemurhat Suomessa ovat kasvaneet yli 80 % 1800-luvulta ainakin tietyillä alueilla. Ihmisten mielistä on loittonemassa kaikki juhlava ja vastaava "erityinen". Maagisia, pyhiä hetkiä ei yksinkertaisesti moni tunne tai vietä ollenkaan. Ja tulos näkyy myös tällaisena tyhjänä kolinana. Sama juttu on myös parisuhteen arvostamisessa: "hohtoa" on vähemmän, jolloin on myös helmpompi nakata toisella vesilintua.

"vieras"
Mun lapsi ei menisi edes kouluun virttyneissä collegehousuissa...8 v omistaa yhdet colleget ja niitäkään ei ole koskaan pitänyt koulussa.
Pari vuotta vanhemmat ei koulussa pidä juuri muuta kuin college-housuja :O Tosin aloittivat useimmat jo tuon ikäisenä. Olin aivan äimänä koululla käydessäni, että siellä tosiaan ollaan collegehousuissa, etenkin tytöt. Tosin meidän tyttö on velour-housuihin ihastunut, sai ensimmäiset sellaiset 10 vuotiaana.

mama the strange
Siisti pukeutuminen voi tarkottaa muutakin kun pikkutakkia ja krakaa kaulassa.

Mun mielestä tilanteeseen pukeutuminen on osa yleissivistystä. Ja ihan varmasti oma poikani menisi keskellä päivää järjestettävään kellariteatteriinkiin astetta siistimmissä vaatteissa. Esim. siis mustissa farkuissa ja kauluspaidassa.

Moukkamaista jos ei osata yhtään kunnioittaa tilanteita. Ja joo, itse oon myös pyörinyt ns teatteripiireissä ja olen tätä mieltä. Ja pukeutumisessahan on muitakin variaatioita, kuin puku tai perunaverkkarit.

äh taas
Siisti pukeutuminen voi tarkottaa muutakin kun pikkutakkia ja krakaa kaulassa.

Mun mielestä tilanteeseen pukeutuminen on osa yleissivistystä. Ja ihan varmasti oma poikani menisi keskellä päivää järjestettävään kellariteatteriinkiin astetta siistimmissä vaatteissa. Esim. siis mustissa farkuissa ja kauluspaidassa.

Moukkamaista jos ei osata yhtään kunnioittaa tilanteita. Ja joo, itse oon myös pyörinyt ns teatteripiireissä ja olen tätä mieltä. Ja pukeutumisessahan on muitakin variaatioita, kuin puku tai perunaverkkarit.
Moukkamaista, on vauhkota jonkun lapsen pukeutumisesta sivu tolkulla. Moukkamaista, on esittää kuinka pitäisi minun mielestäni pukeutua. Moukkamaista, on yliarvioida omaa käyttäytymistään ja aliarvioida muita vanhempia saatikka nyrpistellä nokkaansa lapsille. Moukkamaisuutta on paljon! Jos joskus keskityttäisiin siihen olennaiseen. Lapset pääsivät teatteriin sisälle vaatteistaan huolimatta!

"Vieras"
Onneksi pukeutumiskoodit muuttuvat ajan myötä. Muutoin varmaan olisivat lapset menneet sinne teatteriesitykseen puuteroidut peruukit päässä, polvihousuissa ja vannehameessa.
Poikien casual muotivaatteet, olivat ne sitten lenkkareita, farkkuja t-paitoja, eivät välttämättä ole edes mitään mitään halpisjuttuja. Lenkkareihin menee helposti saturainen, puhumattakaan farkuista ja paidoista
Kukin menköön missä asussa menee. Teatteriesitykseen keskittyminen ja ehkä siitä jotain saaminen tärkeintä.

"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja äh taas;26281262:
Moukkamaista, on vauhkota jonkun lapsen pukeutumisesta sivu tolkulla. Moukkamaista, on esittää kuinka pitäisi minun mielestäni pukeutua. Moukkamaista, on yliarvioida omaa käyttäytymistään ja aliarvioida muita vanhempia saatikka nyrpistellä nokkaansa lapsille. Moukkamaisuutta on paljon! Jos joskus keskityttäisiin siihen olennaiseen. Lapset pääsivät teatteriin sisälle vaatteistaan huolimatta!
Olet väärässä. Yhteisön täytyy pitää huoli jaetuista arvostuksistaan. Muuten olemme vain satunnainen joukko mukaitsenäisiä atomeja. Ihmisen ei ole hyvä olla niin. Kauneus ja esteettisyys on jotain, jossa voi kehittyä, ja joka on hyvin ihmisläheinen alue. Kauneuden kokeminen tai ilmentäminen ei tarkoita mitään kaavamaisuutta tai pahansuopuutta.

Standarditon tai rajaton elämä, arvomaailma tai yhtä hyvin kauneus ei ole mielekäs tai edes järjellinen rakennelma. "Mulla on oikeus" on hölmöimpiä argumentteja, koska se ei edes ole argumentti, enemmän lyhytnäköisyyttä ja epäkypsyyttä tällaisissa "korkeammissa" tai laajemmissa asioissa. Eräänlaista uhmaikäisyyttä jopa. Ja tästä on vain aiheellista huomauttaa.

Hehehe
[QUOTE="mies";26281311]Olet väärässä. Yhteisön täytyy pitää huoli jaetuista arvostuksistaan. Muuten olemme vain satunnainen joukko mukaitsenäisiä atomeja. Ihmisen ei ole hyvä olla niin. Kauneus ja esteettisyys on jotain, jossa voi kehittyä, ja joka on hyvin ihmisläheinen alue. Kauneuden kokeminen tai ilmentäminen ei tarkoita mitään kaavamaisuutta tai pahansuopuutta.

Standarditon tai rajaton elämä, arvomaailma tai yhtä hyvin kauneus ei ole mielekäs tai edes järjellinen rakennelma. "Mulla on oikeus" on hölmöimpiä argumentteja, koska se ei edes ole argumentti, enemmän lyhytnäköisyyttä ja epäkypsyyttä tällaisissa "korkeammissa" tai laajemmissa asioissa. Eräänlaista uhmaikäisyyttä jopa. Ja tästä on vain aiheellista huomauttaa.[/QUOTE]

Voi vitsi mitä jargonia :LOL:

"mies"
[QUOTE="Vieras";26281291]Onneksi pukeutumiskoodit muuttuvat ajan myötä. Muutoin varmaan olisivat lapset menneet sinne teatteriesitykseen puuteroidut peruukit päässä, polvihousuissa ja vannehameessa.
Poikien casual muotivaatteet, olivat ne sitten lenkkareita, farkkuja t-paitoja, eivät välttämättä ole edes mitään mitään halpisjuttuja. Lenkkareihin menee helposti saturainen, puhumattakaan farkuista ja paidoista
Kukin menköön missä asussa menee. Teatteriesitykseen keskittyminen ja ehkä siitä jotain saaminen tärkeintä.[/QUOTE]

Muutostahan tapahtuu kaiken aikaa, mutta se ei perustele sitä, että ollaan esimerkiksi "ihan miten vaan puettuja missä vaan". Se on vaan yksiselitteisesti typerä perusta käytökselle, koska se ei edes ole perusta.

Aihetodiste tästä on meitä korkeakulttuurisemmat maat. Jos hälläväliä-meininki pukeutumisessa olisi osoitus kulttuurisesti kehittyneestä modernista ihmisestä (arvotat ilmeisesti peruukit ja hameet alemmas kuin farmarit? :)), täytyisi näissä muissa maissa olla tätä "verkkareissa hautajaisiin" -käytäntöä "kun se kerran on nykyaikaa ja muutos on nyt vienyt tähän". Vaan eipä ole. Käy katsomassa ellet usko.

äh taas, ja eestaas
[QUOTE="mies";26281311]Olet väärässä. Yhteisön täytyy pitää huoli jaetuista arvostuksistaan. Muuten olemme vain satunnainen joukko mukaitsenäisiä atomeja. Ihmisen ei ole hyvä olla niin. Kauneus ja esteettisyys on jotain, jossa voi kehittyä, ja joka on hyvin ihmisläheinen alue. Kauneuden kokeminen tai ilmentäminen ei tarkoita mitään kaavamaisuutta tai pahansuopuutta.

Standarditon tai rajaton elämä, arvomaailma tai yhtä hyvin kauneus ei ole mielekäs tai edes järjellinen rakennelma. "Mulla on oikeus" on hölmöimpiä argumentteja, koska se ei edes ole argumentti, enemmän lyhytnäköisyyttä ja epäkypsyyttä tällaisissa "korkeammissa" tai laajemmissa asioissa. Eräänlaista uhmaikäisyyttä jopa. Ja tästä on vain aiheellista huomauttaa.[/QUOTE]

Kuka on väärässä?
Se, että jollain lapsella on palstalaisen mukaan ja arvomaailmansa mukaan, vääränlaiset vaatteet teatteriin mennessä, on SILLE PALSTALAISELLE SE ELÄMÄN SUOLA. :D Sä et tajua? Se on se kaivattu syy tulla palstalle ja kertoa kuinka mä osaan ja joku toinen ei! Siitä koetaan oikeasti ylemmyyttä ja mielihyvää, vaikka se puetaankin koreisiin sahoihin omasta osaamisesta! Se ei ole kauneusarvojen mukaista. SE on teennäistä ja osoittaa että elämä on sittenkin aika pientä. :) Think more.

"Vieras"
[QUOTE="mies";26281347]Siis oliko tämä joku vastaväite? ;) First they ignore you, then they laugh at you... :D[/QUOTE]

Juurikin näin. Yksinkertainen asia, kun sen esittää muka asiantuntevan monimutkaisesti, hienoilla kielellisillä termeillä, ei muuta itse asiaa miksikään.
Tuot itsestäsi naurettavan kuvan pätemisen halullasi.

"mies"
Alkuperäinen kirjoittaja äh taas:
Kuka on väärässä?
Se, että jollain lapsella on palstalaisen mukaan ja arvomaailmansa mukaan, vääränlaiset vaatteet teatteriin mennessä, on SILLE PALSTALAISELLE SE ELÄMÄN SUOLA. :D Sä et tajua?
Pidät ilmeisesti pukeutumista jonain sivuseikkana? Saanko kysyä miksi?

Se on se kaivattu syy tulla palstalle ja kertoa kuinka mä osaan ja joku toinen ei! Siitä koetaan oikeasti ylemmyyttä ja mielihyvää, vaikka se puetaankin koreisiin sahoihin omasta osaamisesta!
Ilman muuta osa osaa pukeutua ja osa ei. Jos sinä haluat olla relativisti tässä asiassa, asiasta on turha edes keskustella. "Ei sääntöjä/rajoja/periaatteita" on suorastaan lapsenomainen lähtökohta mihinkään mielipiteen vaihtoon. "Nollassa ei voi mitään olla".

Miksi sinulle, jos oikein ymmärrän, ihmiset, jotka tuntevat sääntöjä ym. ovat ilkeitä tai muuten epämieluisia ihmisiä? Eihän jonkin asian kokeminen esimerkiksi rumana tai inhottavana ole loukkaus kohdetta kohtaan vaan ihan rehellinen "visio" kohteesta, jos se on perusteltu hyvin tai jos tunne on tosi vahva. Rehtiys ja vilpittömyys eivät ole koskaan väärin.

Se ei ole kauneusarvojen mukaista. SE on teennäistä ja osoittaa että elämä on sittenkin aika pientä. :) Think more.
Epäolennaiselta näyttävät asiat voivat joskus olla niitä kaikkein olennaisimpia. "Paholainen on yksityiskohdissa" ;) Vitsi on se, että kulttuuri-ilmiöiden kritiikin lähtötaso ei voi olla pelkästään "keskittyminen olennaiseen".

"mies"
[QUOTE="Vieras";26281361]Juurikin näin. Yksinkertainen asia, kun sen esittää muka asiantuntevan monimutkaisesti, hienoilla kielellisillä termeillä, ei muuta itse asiaa miksikään.
Tuot itsestäsi naurettavan kuvan pätemisen halullasi.[/QUOTE]

Asia ei suinkaan ole yksinkertainen. Esteettisyys ja kauneuden kokemus on tosi monimutkainen ja moniulotteinen osa-alue. Jos sinulla ei ole siihen muuta annettavaa kuin henkilööni käyntiä niin ehkä keskustelua ei kannata jatkaa.

"Vieras"
[QUOTE="mies";26281428]Asia ei suinkaan ole yksinkertainen. Esteettisyys ja kauneuden kokemus on tosi monimutkainen ja moniulotteinen osa-alue. Jos sinulla ei ole siihen muuta annettavaa kuin henkilööni käyntiä niin ehkä keskustelua ei kannata jatkaa.[/QUOTE]

Ei tämä ole mitään keskustelua. Tämä on leikki-ikäisten juupas eipäs kinaamista.
Kantani on ja pysyy kulttuuriarvot menevät tässä asiassa ulkosten arvojen edelle.
Teatteriyleisön ei tarvitse tehdä itsestään taideteoksia, ellei sitten ole kyseessä, joku poikkeuksellisen narsistinen yksilö.

"vieras"
Oh, meidänkin poika oli teatterissa koulun kanssa vastikään. Menivät polkupyörällä, joten ei tullut mieleenkään laittaa "pukua" päälle. Ihan tavallisissa arkivaatteissa siis meni. Veikkaanpa vielä, että siinä vaiheessa iltapäivää oli jo melkoiset tahratkin polvissa. Ainakin kotiintullessa oli :D

Eikä tullut mieleeni laittaa vaihtovaatteita mukaan. Lapset kuitenkin ovat lapsia.

Iltapukeutuminen on erikseen ja kyllä meillä JUHLIIN pukeudutaan paremmin.

Yhteistyössä