Porukka näköjään ei sitte opeta lapsilleen pukeutumiskäyttäytymistä

olivat koulusta teatterissa niin kaikilla muilla lapsilla vaan arkigollegehousut ja arkipaidat ja kuomat jalassa paitsi mun pojalla ja yhdellä toisella pojalla. MIksei lapsille opeteta pukeutumiskäyttäytymistä siinä missä muutakin käyttäytymistä?
 
yeu6u
Kyllä teatteriin laitetaan siistimpää päälle. Oli sitten vaikka lastenteatteri.

ihmettelin samaa kun eilen oli kouluun tutustuminen. poika puki farkut ja siistimmän kauluspaidan. Muut meni college-housuissa tai verkkareissa.

Olin ihan suu auki.
 
Saraldo
No niinpä. Monille tuntuu riittävän, että on jotain suht puhdasta päällä. Jos me mennään vaikka mummin tai mamman synttäreille, siis ihan vaan kotiin eikä mitään suuria juhlia vaan perheen kesken, niin kyllä me päälle laitetaan jotain muuta kuin farkut ja lenkkarit. Sitten on se hauska ilmiö, että äidit voivat kyllä itse miettiä koko päivän, mitä laittavat päälleen vaikkapa tyttöjen iltaan kaupungilla, mutta lasten vaatteista viis. Jos nyt ajattelee tuota esimerkin teatteria, niin en mäkään teatteriin lähtisi collegehousuissa tai tuulipuvussa, miksi mun lapseni sitten menisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278528:
No jos kyseessä on ollut joku lasten teatteriesitys, miksi pitäisi pukeutua johonkin juhlapukuun? Ja jos ovat sinne lähteneet kesken koulupäivän, näin ymmärsin?
Ei ne menneet kesken koulupäivän vaan me vanhemmat vietiin lapsemme teatterille (ope ootti sielä) eikä sinä päivänä ollut mitään muuta ohjelmaa kuin se teatteriesitys eli ei varsinaista koulua ollenkaan. Mun mielestäni teatteriin kuuluu pukeutua muuhun kuin gollegevaatteisiin. En tarkoita että tarvis olla tumma puku ja solmio lapsella mutta ees suorat housut ja kauluspaita/muu siistimpi paita ja tytölle myös jotain nättiä. Mulle on ainakin opetettu että se kuuluu hyviin käytöstapoihin, ei joka paikkaan rynnätä samoissa virttyneissä gollegeissa.
 
Selitähän
Kyllä teatteriin laitetaan siistimpää päälle. Oli sitten vaikka lastenteatteri.

ihmettelin samaa kun eilen oli kouluun tutustuminen. poika puki farkut ja siistimmän kauluspaidan. Muut meni college-housuissa tai verkkareissa.

Olin ihan suu auki.
No kouluun tutustumiseen kyllä voi laittaa siistimmät vaatteet, mutta teatteri..? Etenkin kun meilläpäin käsitys lastenteatterista tarkoittaa sitä, että mennään jonnekin nuhruisen kansantalon esityssaliin katsomaan jotain lasten leikkihöskää. Ei kyseessä ole mikään aikuisten oopperaesitys minne pynttäydytään kamalasti. Ja edelleen, jos ovat kesken koulupäivän lähteneet sinne, niin pitäisikö jokaisella alkaa vielä vaatteet vaihtamaan, ennen kuin sinne lähdetään sinne teatteriin.
 
Selitähän
Ei ne menneet kesken koulupäivän vaan me vanhemmat vietiin lapsemme teatterille (ope ootti sielä) eikä sinä päivänä ollut mitään muuta ohjelmaa kuin se teatteriesitys eli ei varsinaista koulua ollenkaan. Mun mielestäni teatteriin kuuluu pukeutua muuhun kuin gollegevaatteisiin. En tarkoita että tarvis olla tumma puku ja solmio lapsella mutta ees suorat housut ja kauluspaita/muu siistimpi paita ja tytölle myös jotain nättiä. Mulle on ainakin opetettu että se kuuluu hyviin käytöstapoihin, ei joka paikkaan rynnätä samoissa virttyneissä gollegeissa.
Tuossa tapauksessa kannatan minäkin hieman siistimmin pukeutumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278597:
No kouluun tutustumiseen kyllä voi laittaa siistimmät vaatteet, mutta teatteri..? Etenkin kun meilläpäin käsitys lastenteatterista tarkoittaa sitä, että mennään jonnekin nuhruisen kansantalon esityssaliin katsomaan jotain lasten leikkihöskää. Ei kyseessä ole mikään aikuisten oopperaesitys minne pynttäydytään kamalasti. Ja edelleen, jos ovat kesken koulupäivän lähteneet sinne, niin pitäisikö jokaisella alkaa vielä vaatteet vaihtamaan, ennen kuin sinne lähdetään sinne teatteriin.
TÄä ei ollu mitään leikkihöskää vaan olivat kaupunginteatterissa ja kyseessä laadukas ja suosittu näytelmä.
 
Häh??? Mitä välii sillä on mitä pistää päälleen johki teatteriin tms`??? SItä esitystähän sinne mennään kattoo eikä toisten vaatteita vai?

Ei meillä edes ole mitää muuta ku farkkuja,verkkareita jne... Kellään,edes mulla
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278547:
Ja kyllä meilläpäin vielä saa kulkea toppatakki yllä ja kuomat jalassa, ei olla lähelläkään kesää pohjoisemmassa Suomessa. En tiedä sitten missä ap asustaa :)
No ei kyllä noiden kameroiden perusteella missään lapissa ole enää kuomakeliä vaikka pikkupakkasten takia toppatakkia vielä käyttäisikin..

Lapin Kansa
 
Ei ne menneet kesken koulupäivän vaan me vanhemmat vietiin lapsemme teatterille (ope ootti sielä) eikä sinä päivänä ollut mitään muuta ohjelmaa kuin se teatteriesitys eli ei varsinaista koulua ollenkaan. Mun mielestäni teatteriin kuuluu pukeutua muuhun kuin gollegevaatteisiin. En tarkoita että tarvis olla tumma puku ja solmio lapsella mutta ees suorat housut ja kauluspaita/muu siistimpi paita ja tytölle myös jotain nättiä. Mulle on ainakin opetettu että se kuuluu hyviin käytöstapoihin, ei joka paikkaan rynnätä samoissa virttyneissä gollegeissa.
Mun lapsi ei menisi edes kouluun virttyneissä collegehousuissa...8 v omistaa yhdet colleget ja niitäkään ei ole koskaan pitänyt koulussa.

Mutta joo. Jos on vain teatteria, eikä koulua ollenkaan, ja vanhemmat vie lapset sinne (ts. lapsi ei pue itse mitä tahtoo ja mene yksin), niin kai sinne voisi laittaa edes siistimmät farkut/sammarit/jotkut reisitaskuhousut ja jonkun siistin paidan pojalle, ja tytölle sitten jotain vastaavaa.

Mutta jos on koulua, ja kesken koulupäivän käydään teatterissa, niin samat vaatteet saisi olla kuin koulussakin yleensä on.
 
rgrrr
Alkuperäinen kirjoittaja Selitähän;26278597:
No kouluun tutustumiseen kyllä voi laittaa siistimmät vaatteet, mutta teatteri..? Etenkin kun meilläpäin käsitys lastenteatterista tarkoittaa sitä, että mennään jonnekin nuhruisen kansantalon esityssaliin katsomaan jotain lasten leikkihöskää. Ei kyseessä ole mikään aikuisten oopperaesitys minne pynttäydytään kamalasti. Ja edelleen, jos ovat kesken koulupäivän lähteneet sinne, niin pitäisikö jokaisella alkaa vielä vaatteet vaihtamaan, ennen kuin sinne lähdetään sinne teatteriin.
Meillä on sitten erilaiset käsitykset teatterista. Kyllä meillä täällä on ihan normaali teatteri. Myös kesäteatteri. Lasten esityksiä voi olla esim. työväentaloilla tai urheilutalolla, mutta kyllä sinnekin voi laittaa siistimpää päälle.
 
Häh??? Mitä välii sillä on mitä pistää päälleen johki teatteriin tms`??? SItä esitystähän sinne mennään kattoo eikä toisten vaatteita vai?

Ei meillä edes ole mitää muuta ku farkkuja,verkkareita jne... Kellään,edes mulla
Hyviin käytöstapoihin ja ns etikettiin kuuluu että teatteriin, ravintolaan yms pukeudutaan toisin kuin normi koulupäivänä tai arkena kotona. Ravintolan kohdalla tietysti riippuu millainen ravintola on kyseessä että miten hienosti puetaan.

Mulle tämä asia on ihan itsestäänselvä ja olemme lapsemmekin opettaneet miten minnekin pukeudutaan. Mielestäni se on ihan yhtä tärkeä asia kuin se että opetetaan lapsi sanomaan päivää ja hyvää huomenta. Kai te ootte opettaneet lapsenne kättelemään ja esittelemään itsensä kun tulee esim vieraita (siis sellaisia vieraita vieraita, en tarkota sukulaisia tai läheisiä ystäviä joita usein nähdään)??
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Selitähän
No ei kyllä noiden kameroiden perusteella missään lapissa ole enää kuomakeliä vaikka pikkupakkasten takia toppatakkia vielä käyttäisikin..

Lapin Kansa
Me oltiin vasta viikonloppuna tuttavien luona kylässä Posiolla ja kyllä siellä oli koko piha niin täynnä lunta (kuivaa, ei vielä lähelläkään sulamista olevaa) että kuomat olis ollu tarpeen. Ja täällä missä itse asun on myös vielä kyllä lunta maassa aika paljon.. :)
 
"eee"
Häh??? Mitä välii sillä on mitä pistää päälleen johki teatteriin tms`??? SItä esitystähän sinne mennään kattoo eikä toisten vaatteita vai?

Ei meillä edes ole mitää muuta ku farkkuja,verkkareita jne... Kellään,edes mulla
Et kai sä ole tosissasi? Aikuinen ihminen?
Missä vaatteissa sä sitten menet häihin, ristiäisiin, sukulaisten viiskymppisille, kavereitten kolmekymppisille, kesäteatteriin, työhaastatteluun, illalliselle ravintolaan...??
 
Blue
Meillä poika olisi pukenut siistit housut, kauluspaidan ja mustat nahkaiset skeittikengät, jotka on ostettu siistiin käyttöön.

Lenkkarit ei ole mun mielestä siistikäyttökengät, mutta musta ei tuo tilaisuus olisi kuitenkaan vielä vaatinut nahkaisia nauhakavelykenkiä jotka on sitten pojalla kunnon juhlia varten.
 
Meillä on sitten erilaiset käsitykset teatterista. Kyllä meillä täällä on ihan normaali teatteri. Myös kesäteatteri. Lasten esityksiä voi olla esim. työväentaloilla tai urheilutalolla, mutta kyllä sinnekin voi laittaa siistimpää päälle.
Mikä on "normaali teatteri"? :D juu on täälläkin kesäteatteri ja sitte on erilaisia esityksiä kaikenlaisissa paikoissa mutta tämä mitä nämä nyt meni katsomaan oli kaupunginteatterissa suurimmassa salissa (sielä on useita eri kokoisia ja "arvoisia" saleja kuten esim elokuvateattereissakin on). Niin on täällä sitte se elokuvateatterikin.

Mutta mikä kaupunginteatteri on mielestäsi jos se ei ole normaali teatteri? :D
 

Yhteistyössä