UUSPERHEELLISET! Onko etälapset teillä aina koko etävanhemman loma ajan? Onko aikaa pelkästään yhteisten lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja "äitipuoli"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Minusta ei ole väärin toivoa loma-aikaa vain lähiperheellä. Meillä on etälapsi 1-2 viikkoa kesälomalla, ja se on mielestäni just sopivasti. Muuten on sitten pitkiä vkloppuja yms. pitkin vuotta.

Miksi kukaan ei haluaisi lomailla kaikkien lastensa kanssa? Siis onko väärin toivoa lomailua vain yhteisten lasten kanssa? Käännä asia niin, että onko ok että mies toivoisi, että te lomailisitte vain hänen lastensa kanssa ja sinun lapsesi menisivät vaikka isälleen siksi aikaa... Loukkaisiko vai ottaisitko asian ihan ok, reilu juttu.. ?

pfft.
Mulla sekois pää jos miehen lapset olis täällä koko miehen loman ajan, no way! Meille vielä muutaman viikon sisällä tulossa ensimmäinen yhteinen (ja ensimmmäinen oma), joten yritän saada miehen lasten vierailut meillä minimiin tänä kesänä jotta saadaan tästä omastakin perheestä nauttia.

Miehen lapset kuitenkin viettävät esim. viikon miehen vanhempien kanssa, ja veikkaan että viikon meillä. Voi olla ettei välttämättä sitäkään, kun ei voida mihinkään tänä kesänä oikein lähteä, ja tylsistyvät ilman kavereitaan täällä jos ei koko ajan ole ohjelmaa. Sitä ei uuden vauvan vanhempana jaksa kukaan, varsinkin kun heillä on toisensa kavereinaan ja ovat jo sen verran isoja että ilman jatkuvaa ohjelmaakin pitää jaksaa olla. Ei äitinsäkään lastensa kanssa ikinä mitään kesäisin tee, hyvä että edes näkee heitä kun kummit, sukulaiset ja kaverit vuorotellen ottavat lapset hoiviinsa.

Normaalit viikonloppuvisiitit tietysti sitten kesälläkin hoidetaan.

"äitipuoli"
siksipä minä kysynkin että mikä tässä nyt on oikea ajattelu tapa, kun en tiedä onko minulla oikeutta toivoa vastaavaa äitipuolena. ymmärrän että vanhempi haluaa lomailla kaikkien kanssa. Tässä asiassa on siis vain etävanhemman mielipide ja äitipuoli on paha jos haluaa antaa vanhempien huomiota pelkästään yhteisille? ymmärrän täysin mitä tarkoitat, äitipuoli siis pitää omat toiveet mielessään.

Äitipuoli myös
Meillä ei ole etälapsia, mutta lapset ei kylläkään vietä koko lomaansa etävanhemmalla.
Meillä reissataan miten sattuu; välillä mennään kaikki yhdessä ja välillä erikseen, en ole ajatellut edes koskaan asiaa, kun yhtä perhettä ollaan... mutta kuten sanoin, lapset asuukin meillä.

"vieras"
Mua jotenkin puistattaa ajatus, että joku aikuinen ihminen toivoo, ettei toiselle aikuiselle rakkaat lapset olis viettämässä lomaa, että saisi aikaa "omalle perheelle". Pitäis aina jaksaa sitoutua myös sen toisen puolison lapsiin, kun tällaiseen uusperheeseen ryhtyy, muutoin paranee hankkia puoliso, jolla edellistä elämää ei ole.

Mulla sekois pää jos miehen lapset olis täällä koko miehen loman ajan, no way! Meille vielä muutaman viikon sisällä tulossa ensimmäinen yhteinen (ja ensimmmäinen oma), joten yritän saada miehen lasten vierailut meillä minimiin tänä kesänä jotta saadaan tästä omastakin perheestä nauttia.

Miehen lapset kuitenkin viettävät esim. viikon miehen vanhempien kanssa, ja veikkaan että viikon meillä. Voi olla ettei välttämättä sitäkään, kun ei voida mihinkään tänä kesänä oikein lähteä, ja tylsistyvät ilman kavereitaan täällä jos ei koko ajan ole ohjelmaa. Sitä ei uuden vauvan vanhempana jaksa kukaan, varsinkin kun heillä on toisensa kavereinaan ja ovat jo sen verran isoja että ilman jatkuvaa ohjelmaakin pitää jaksaa olla. Ei äitinsäkään lastensa kanssa ikinä mitään kesäisin tee, hyvä että edes näkee heitä kun kummit, sukulaiset ja kaverit vuorotellen ottavat lapset hoiviinsa.

Normaalit viikonloppuvisiitit tietysti sitten kesälläkin hoidetaan.
Kuulostaa aika kamalalta. Kukaan ei jaksa lapsia. :(

Voisihan miehesi tehdä lastensa kanssa jotain (vaikka äiti ei teekään) . Vaikka te saattekin ensimmäisen yhteisen ja sinä ensimmäisen lapsesi niin miehesi vanhemmatkin lapset ovat hänen omia lapsiaan ja tarvitsevat isänsä rakkautta ja huomiota. Ja miten isommat sisarukset tutustuvat uuteen vauvaan jos eivät saa edes viettää aikaa hänen kanssaan teillä?

"äitipuoli"
nimen omaan on viettämässä lapsi lomaa meillä ja suurimman osan täällä onkin. Mietin vain että onko edes pientä osaakaan ok haluta viettää yhteisten lasten kanssa? ei tietenkään koko lomaa.

[QUOTE="äitipuoli";26275456]nimen omaan on viettämässä lapsi lomaa meillä ja suurimman osan täällä onkin. Mietin vain että onko edes pientä osaakaan ok haluta viettää yhteisten lasten kanssa? ei tietenkään koko lomaa.[/QUOTE]

Käännä asia niin, että mies toivoo tuota. Ei halua sinun lapsiasi viettämään aikaa kanssanne. Olisiko ok?

Musta toi kuulostaa vaan jotenkin niin .. no, kamalalta.

Kaulin
Kuulostaa aika kamalalta. Kukaan ei jaksa lapsia. :(

Voisihan miehesi tehdä lastensa kanssa jotain (vaikka äiti ei teekään) . Vaikka te saattekin ensimmäisen yhteisen ja sinä ensimmäisen lapsesi niin miehesi vanhemmatkin lapset ovat hänen omia lapsiaan ja tarvitsevat isänsä rakkautta ja huomiota. Ja miten isommat sisarukset tutustuvat uuteen vauvaan jos eivät saa edes viettää aikaa hänen kanssaan teillä?
No mä taas komppaan tulevaa äitiä. Mahtaa olla raskasta kun miehen lapset tulevat pitkäksi aikaa kyläilemään vaikka omassakin elämäntilanteessa uusine vauvoineen olisi työtä ihan riittämiin. Vielä kun miehet tuppaavat vähän olemaan sellaisia, että "no jätetään noi pojat nyt tuolle uudelle vaimolle, kyllä se ne hoitaa siinä samalla".

lfdkgf
Asian vierestä, mutta meillä nyt 6v. on ollut monta päivää etävanhempansa luona (tätä tapahtuu ehkä kerran 2 vuodessa)

Ja olen niiiiin nauttinut tästä ajasta mitä olen saanut viettää "oman perheen kesken". Saanut hemmotella ja antaa kaiken aikansa tuolle meidän "ainokaiselle" 1,5-vuotiaalle.

Ilman että on tarvinnut kuunnella kiukuttelee vaan isoveljeä.

Mutta tätähän en ääneen sano kenellekään ;)

Ilkeä äitipuoli?
Siis onko oikeasti ihmisissä tässäkin asiassa näin suuria eroja?! Enpä olis uskonut. Nimittäin lapsi on vielä tekovaiheessa ja mun päällimmäinen ajatus on ollut jo, että kuinka kummassa osaan hoitaa asiat niin, että lapset ovat keskenään veljiä ja siskoja, eikä mitään puolikkaita.

"Jenis"
Voihan tätä ajatella niinkin päin, että eikö etälapsilla ole oikeutta viettää ollenkaan lomaa lähivanhempansa kanssa? Kuukausi on todella pitkä aika olla toisesta vanhemmasta kokonaan erossa.

Ja minä rakastan etälastani, olen hoitanut häntä myös yksin alusta asti, ja silti tahdon viettää aikaa myös pelkästään omalla perheellä. Uusperhe on myös ihan oikea, kokonainen perhe, eikä mikään lastenhoitoaparaatti jotta lähivanhempi saisi viettää lapsivapaan kuukauden.

pfft.
Mielestäni sinulla äitipuolena on omassa perheessäsi ihan yhtä paljon päätäntävaltaa kuin miehelläsikin. Tämä koskee silloin myös etälapsien teillä oleilua. Olisi kohtuutonta vaatia että viettäisit koko kesäloman "jonkun toisen" lapsien kanssa, etkä saisi rauhaa lainkaan omalle perheelle. Ei teidän oman, koossa olevan perheen, hyvinvoinnin tule kärsiä siitä että miehesi on sattunut eroamaan exästään.

Eli siis kompromissia ehdotan - lomasta esim. puolet koko lössin kanssa ja puolet vain teidän oman perheen. Teillä on koossa oleva perhe, joka ei ole hajonnut. Sitä vanhaa, jo hajonnutta perhettä ei enää mikään pelasta. Kumman tulisi olla tärkeämpi?

"Jenis"
Mielestäni sinulla äitipuolena on omassa perheessäsi ihan yhtä paljon päätäntävaltaa kuin miehelläsikin. Tämä koskee silloin myös etälapsien teillä oleilua. Olisi kohtuutonta vaatia että viettäisit koko kesäloman "jonkun toisen" lapsien kanssa, etkä saisi rauhaa lainkaan omalle perheelle. Ei teidän oman, koossa olevan perheen, hyvinvoinnin tule kärsiä siitä että miehesi on sattunut eroamaan exästään.

Eli siis kompromissia ehdotan - lomasta esim. puolet koko lössin kanssa ja puolet vain teidän oman perheen. Teillä on koossa oleva perhe, joka ei ole hajonnut. Sitä vanhaa, jo hajonnutta perhettä ei enää mikään pelasta. Kumman tulisi olla tärkeämpi?
Peesaan tätä aivan täysin. Etälapsella(kin) on oikeus viettää lomaansa molempien vanhempiensa kanssa.

"Jenis"
Miksi kukaan ei haluaisi lomailla kaikkien lastensa kanssa? Siis onko väärin toivoa lomailua vain yhteisten lasten kanssa? Käännä asia niin, että onko ok että mies toivoisi, että te lomailisitte vain hänen lastensa kanssa ja sinun lapsesi menisivät vaikka isälleen siksi aikaa... Loukkaisiko vai ottaisitko asian ihan ok, reilu juttu.. ?
Tässä ei ollut kyse kummankaan vanhemman ex-liiton lapsista, vaan yhteisistä. Eli sen perheen lapsista, joka on edelleen kasassa. Onko sulla itselläsi uusperhe, ja jos on, lomailetteko kaikki lomat kaikken lasten kanssa?

"Neith"
[QUOTE="Jenis";26275527]Voihan tätä ajatella niinkin päin, että eikö etälapsilla ole oikeutta viettää ollenkaan lomaa lähivanhempansa kanssa? Kuukausi on todella pitkä aika olla toisesta vanhemmasta kokonaan erossa.

Ja minä rakastan etälastani, olen hoitanut häntä myös yksin alusta asti, ja silti tahdon viettää aikaa myös pelkästään omalla perheellä. Uusperhe on myös ihan oikea, kokonainen perhe, eikä mikään lastenhoitoaparaatti jotta lähivanhempi saisi viettää lapsivapaan kuukauden.[/QUOTE]

moni etävanhempi tuntuu ajattelevan että riittää kun sen yhden viikon kesälomastaan "uhraa" sille lapselle, muun loman saa viettää just niinkuin haluaa, eli lomailla kunnolla.. ideaali tilanteessahan vois kuvitella lapsella olevan 2kk kesälomaa, molempien vanhempien luona se kuukausi.. mutta todellisuus taitaa olla ihan jotain muuta ja näin ne lapset on sitten tarhassa myös kesällä..
meillä menee nyt kesällä niin että lapsi on koko mun loman ajan kotona, samaten koko miehen loman ajan kotona.. ja isällään on sitten sen "ilmeisesti pakollisen" viikon.. kurjaa mutta minkäs teet

"vieras"

Kyse ei liene kuitenkaan siitä "jo hajonneesta" perheestä, vaan lapsista, jotka on samanarvoisia biologiselle vanhemmalleen, huolimatta siitä kenen kanssa heidät on tehty. Nämä "jonkun toisen" lapset kun sattuu olemaan sen oman puolison lapsia, eikä ketä tahansa pihan kakaroita.

Olen kyllä sitä mieltä, että lapsilla on oikeus olla molempien vanhempien kans... mutta silti useat viestit tässä ketjussa on karua luettavaa :(

Sivusta seurannut
[QUOTE="vieras";26275436]Mua jotenkin puistattaa ajatus, että joku aikuinen ihminen toivoo, ettei toiselle aikuiselle rakkaat lapset olis viettämässä lomaa, että saisi aikaa "omalle perheelle". Pitäis aina jaksaa sitoutua myös sen toisen puolison lapsiin, kun tällaiseen uusperheeseen ryhtyy, muutoin paranee hankkia puoliso, jolla edellistä elämää ei ole.[/QUOTE]

Mä olen kanssa samoilla linjoille. Itse en elä uusperheessä, mutta lähelläni on useita uusperheitä, joten kommentoin näiltä pohjilta. Minusta aikuisena ihmisenä olisi kovin erikoista olla sitoutumatta puolisoni lapsiin, jos hänellä edellisestä liitoista olisi lapsia. En mitenkään jaksa käsittää sellaista aikuista, joka jatkaa seurustelua "lapsellisen" miehen/naisen kanssa (tietäen näistä lapsista), jos kokee edellisen liiton lapset rasitteeksi, vaivaksi jne. negatiivisesti. Miksi jatkaa suhdetta, jos olemassa olevat lapset häiritsevät??? Ja miksi tehdä suhteeseen uusi lapsi (yhteinen), jos ei ajattele kaikkien perheessä olevien lasten olevan yhdenvertaisia. Lapsiin kiintyminen, lasten kasvattaminen ja lasten hyväksyminen ei vaadi biologista sidettä, se vaatii omien kokemusteni mukaan vain aikuiselta tahtoa tehdä niin ja sitoutumista asiaan. Ja tämän sanon yhden adoptiolapsen ja kahden sijaislapsen kokemuksella.

"Neith"

niiden kaikkien lasten tulisi olla yhtä tärkeitä, asui niiden kanssa tai ei
ja jos ei kykene mieltämään etälapsia perheeksi, osaksi sitä uusperhettä niin ehkä ei kannattaisi sitten jo vanhemmaksi päätyneen kanssa perhettä perustaa

"Mä"

Lapsien tulisi olla tärkeimpiä! Myös edellisistä liitoista syntyneiden!

• Tykkää
Reactions: ihme otus
"Jenis"
[QUOTE="Neith";26275591]moni etävanhempi tuntuu ajattelevan että riittää kun sen yhden viikon kesälomastaan "uhraa" sille lapselle, muun loman saa viettää just niinkuin haluaa, eli lomailla kunnolla.. ideaali tilanteessahan vois kuvitella lapsella olevan 2kk kesälomaa, molempien vanhempien luona se kuukausi.. mutta todellisuus taitaa olla ihan jotain muuta ja näin ne lapset on sitten tarhassa myös kesällä..
meillä menee nyt kesällä niin että lapsi on koko mun loman ajan kotona, samaten koko miehen loman ajan kotona.. ja isällään on sitten sen "ilmeisesti pakollisen" viikon.. kurjaa mutta minkäs teet[/QUOTE]

No mä en ajattele "uhraavani" yhtään mitään kun etälapsi on täällä, mutta en myöskään näe miksi hänen pitäisi olla kaikki lomansa meillä, kun se varsinainen koti (ja kaverit) kuitenkin on toisaalla. Meillä on täällä myös 2 yhteistä lasta, eli sikäli eletään ihan normaalia lapsiperheen arkea oli kaikki lapset paikalla tai ei. Etälapsi on meillä jo nyt reilusti enemmän kuin tapaamissopimus edellyttäisi (näin on ollut jo 8 vuotta), ja katson kyllä että hänellä tulee olla mahdollisuus olla myös kotonaan loma-aikoina. Kouluikäsellä kun ne kaverit on aika tärkeitä, puhumattakaan rauhallisesta ajasta oman äitinsä kanssa.

"mammis"
Lapset ei tapaa isäänsä joka toinen viikonloppu koska asumme eri maissa. Isällä on lapset aina lomilla ja sit joskus kyläilee meidän luona ja majoitan hänet tietysti kotiini. Meillä on hyvät välit ja kummallakin uudet puolisot.

Yhteistyössä