Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26274535:
Juu juu juu, minäkin tein esikoiselleni kaikki soseet itse ja taisinpa jollain nimeltä mainitsemattomalla palstalla ihmetellä, miksi ja miten ja kuinka ihmeessä kaikki muut eivät tee samoin. :ashamed: :saint:

Toinen lapseni sai rennomman äidin.

Mulla repsahti jo ensimmäisen kohdalla. Aluksi nuttura oli kiitettävän kireällä ja pakastin täynnä kukkakaali-parsakaalia ja luomukaritsaa jääpalakuutioissa.

Sitten lapsi kasvoi ja alkoi syödä periaatteessa samoja ruokia kuin minä, muttei mokoma ymmärtänyt gorgonzolajuuston ja muiden ruokavalioni tärkeiden kulmakivien päälle. Aurinko alkoi paistaa ja ulkoilma kutsua, alettiin tutustua kaukaisempiin puistoihin ja syödä iso osa aterioista reissun päällä. Eli lyhyesti: elämä voitti.

• Tykkää
Reactions: erinys ja TrueBlood
[QUOTE="miksi";26274661]Pakkaseen pystyy tekemään erikseen, vaikka lihaa, porkkanaa, perunaa, parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa jne, ja sitten on helppo tehdä erilaisia sekotuksia. En ymmärrä miten se on niin aikaavievää, kun samat äidit, jotka on vauvan ensimmäisen vuoden syöttänyt purkkiruokaa, tekevät sen jälkeen 2 lämmintä ateriaa. Eikö se ole aikaavievää? Onhan täällä netissä oleminenkin aikaavievää. :)[/QUOTE]

Tietysti, mutta silloin tehdään se yksi satsi (tai kahdelle aterialle) kerralle eikä viikkoa.
Ruokaa ei tervitse purkittaa ja pakastaa vaan annostella suoraan lautaselle.
Vuosikkaallekin kun voi syöttää samaa ruokaa muun perheen kanssa (suola tietty pois) mutta vauvaikäiselle ei..

Joten kun sitä perhettä on enemmän, teet eka ne 2 lämmintä ateriaa päivässä, aamu- ja iltapalat sekä välipalan niin ei hirveesti jää aikaa enää tehdä niitä vauvan ruokia kaiken tämän lisäksi erikseen.

Mutta, jokainen tavallaan eikö. Mielummin vietän aikaani vähän muuallakin kuin keittiössä.

• Tykkää
Reactions: erinys
[QUOTE="miksi";26274661]Pakkaseen pystyy tekemään erikseen, vaikka lihaa, porkkanaa, perunaa, parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa jne, ja sitten on helppo tehdä erilaisia sekotuksia. En ymmärrä miten se on niin aikaavievää, kun samat äidit, jotka on vauvan ensimmäisen vuoden syöttänyt purkkiruokaa, tekevät sen jälkeen 2 lämmintä ateriaa. Eikö se ole aikaavievää? Onhan täällä netissä oleminenkin aikaavievää. :)[/QUOTE]

Noin omasta kokemuksestani (molemmat läpikäyty) nopeammin lämmitän sen ruokapurkin kun keitän ja pakastan jääpalakuutioissa kymmentä eri kasvis-ja lihalajia joista sitten poimin sulatettavakssi, lämmitettäväksi ja sekoitettavaksi ne mieluisat. Käytän sitten sen ylijäävän ajan vaikka palstailuun. :D

Ps. Kaikista helpoimmalla olen kyllä päässyt tuon sormiruokailijan kanssa...

Muoks. Mikä idea siis soseutella, pakastella ja sulatella/lämmitellä ja syöttää lapselle lusikalla noita ruokia kun yhtä hyvin voi antaa ne tälle lautaselle tuoreina tai vasta keitettyinä sopivan kokoisina paloina lapsen itsensä syötäväksi?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: KiiajaVille
ihan sen takia että olin laiska. vauva söi purkkiruokaa 1 vuotiaaks asti, siinä ohella tietty hedelmiä yms sormiruokana. nyt ollaan kotiruoalla ja syödään kaikki samaa. mulle sanottiin neuvolassakin että niissä purkkiruuissa ei ole mitään vikaa.

Ne helpottaa ihanasti arkea. On kätevää kun voi välillä korvata vaikka toisen lämpimän aterian purkkisoseella ja lisätä itse rinnalle jotain tuoretta (vaikka raastetta).

Nyt kun toinen osaa jo pureskellakin eikä ole niin sihtikurkku kuin esikoinen (yrjös vielä vuoden iässäkin leivät ym.), on helpompaa tarjota omatekoisia, hieman karkeampia ruokia (ja tässä vaiheessa ne on helppo ottaa koko perheen yhteisestä ruoasta ennen lopullista maustamista) :)

Viimeksi purkkihyllyllä tuli vastaan äiti joka näytti niin syylliseltä ja vaivautuneelta, muutama sana vaihdettiin kun voi helpottaa arkea valmisaterioilla ja hän lähti huomattavasti paremmalla ryhdillä, hymy kasvoillaan jatkamaan ostoksia. Välillä saa olla laiska ja ottaa rennommin :)

Kyllähän jo 8 kk voi syöttää samaa ruokaa kun muu perhe syö, kun ottaa erikseen vauvalle ennen kun lisää suolan tai maidon. Tai sitten voi käyttää riisimaitoa tai kauramaitoa. Tosiaan varmasti jo 6kk, kun sormiruokailun voi silloin aloittaa.

No nimenomaan noiden sen seitsemän sortin erillinen pakastaminen vie tosi paljon aikaa, ne kaikki erikseen keittää ja soseuttaa/hienontaa ja sitten purkittaa tai muuten pakkaa. Ja vievät älyttömästi tilaa pakastimesta. Eikä tuollainen ole edes mielestäni ruuanlaittoa. Tietysti jos sattuu muulle perheelle olemaan sellaista, mistä voi vauvallekin jonkun version ottaa erilleen niin käytän tätä hyväkseni. Meillä ei muuten tehdä kahta lämmintä ateriaa, ja isommankin lapsen ruuissa joskus oikaistaan ottamalla pakastimesta annos, tai turvautumalla eineksiin.

Sen takia, että lapseni olisi saanut edes jotain ruokaa, kun siinä muodossa ruuat sopi! Niin laajat ja hurjat allergiat, että oli ihanaa, kun joskus sai jotain valmista ja kun väsymys vaivas, niin ei jaksanut alusta kaikkea tehdä. Meille sopi maissisose, jota en olis osannu ite niin hienoksi tehdä. Ja muutama hedelmäsose. Oli ihanaa saada jotain helposti! :)

Meiltä löytyy pakkasesta sen seitsemää sorttia kasviksia ja lihaa, mutta tosiaan ei oo aikaavievää. Teen ehkä kerran viikossa jotain kasvista ja seuraavalla viikkolla toista ja silti pakkasessa on koko ajan eri kasviksia, kun kaikki loppuu eri tahtii. Samalla vaivaa menee toki kaksikin eri kasvista. :) Aikaa menee ehkä 5 min. kuorimiseen ja pilkkomiseen. Kasvikset hyöryttyy tai keittyy itsekseen. Hienontamiseen menee ehkä 2 min. ja laitto jääpalakuutioihin 2 min. Tosi suuri osa päivästä menee tähän.

Ei vakuuta. Nuo molemmat käsittelevät yhden yksittäisen tyypin väitteitä, jotka viranomaiset kumoavat. Lisäksi ainakin ensimmäisessä puhutaan sekaisin lasten purkkiruoista ja muista kaupassa myytävistä eineksistä, tokihan on ihan erilaiset ainesosaluettelot jossain halpisnakeissa kuin 6kk ikäiselle tarkoitetussa vauvanruoassa (ei tasan ole mitään glutamaattia vauvanruuassa!).

Joo ei vakuuttanu muakaan :-)

Yhdessäkään vauvanruokapurkissa, jonka olen nähnyt (tosin ei toi mun kokemus noista ole hurjan laaja) en oo esim. nähny atsovärejä... Yleensä noissa on vaan askorbiinihappoa eli c-vitamiinia.

Mä olen ollu poikkeuksellisen väsyny kuopuksen (1v6kk) syntymän jälkeen, enkä tosiaan oo jaksanu itse soseita väsäillä. Vieläkin kuopus saa paljon purkkiruokia koska käytän isommille lapsillekin aika paljon puolivalmista tai jopa eineksiä joissa on liikaa suolaa pikkuselle.

enkä syötä, kun suolaiset tein ja teen itse ja hedelmät, harvat, tulee purkista... ja laiskuuttani en TODELLAKAAN tee kahta lämmintä ruokaa päivässä, vaan tehtyä ruokaa syödään 2-3pv ja toiseksi lämpimäksi riiviö saa yleensä kurkku- ja tomaattipaloja, bataattia ja raejuustoa, joka päivä, apua, se varmaan kuolee bataattiyliannostukseen......... ja mangobanaanimyrkytykseen ja luumuhalvaukseen :ashamed:

Sen takia että oikaisen lapsen kanssa siinä kohtaa. Toisaalta voinen rehellisesti sanoa että lapseni kasvaa tuntuvasti saastevapaammalla alueella kuin moni muu suomalaislapsi... Ja tulee sitten jatkossa syömään omassa pihassa kasvavia kasviksia, omien kanojen munia, itse kasvatettujen eläinten lihaa, marjoja jnejne.

Ok, syö toki nytkin osin omaa ruokaa, mutta meitillä on täällä maalla usein niin reippaasti tekemistä etten kaikkea jouda tekemään itse. Kun vauva syö enemmän "samaa ruokaa kuin muu perhe", jätän purkit kauppaan.

Asiaa kannattaa kuitenkin miettiä siltäkin kantilta että joka ikinen äiti "altistaa" lapsensa jollekin vaaralle. Jos se ei ole ruuan tuoma, niin sitten se on katupöly&pakokaasut...tai luontoon kerääntyneet raskasmetallit, ylihygieenisyys jne jne. Loputon lista.

Kukin tavallaan, eikö niin?

Itse syötin esikoiselle lähes aina vuoden ikään purkkisoseita ja otin kyllä siitä opikseni. Ei meinannut millään oppia karkealle ruualle eikä kotiruualle.

Nykyään teen kuopukselle kaikki itse. Syö karkeaa ruokaa 10kk iässä huomattavasti isosiskoa paremmin ja kotiruoka maistuu. Ja se suurin plussa, tulee paljon halvemmaksi näin.

[QUOTE="miet";26275002]Sen takia että oikaisen lapsen kanssa siinä kohtaa. Toisaalta voinen rehellisesti sanoa että lapseni kasvaa tuntuvasti saastevapaammalla alueella kuin moni muu suomalaislapsi... Ja tulee sitten jatkossa syömään omassa pihassa kasvavia kasviksia, omien kanojen munia, itse kasvatettujen eläinten lihaa, marjoja jnejne.

Ok, syö toki nytkin osin omaa ruokaa, mutta meitillä on täällä maalla usein niin reippaasti tekemistä etten kaikkea jouda tekemään itse. Kun vauva syö enemmän "samaa ruokaa kuin muu perhe", jätän purkit kauppaan.

Asiaa kannattaa kuitenkin miettiä siltäkin kantilta että joka ikinen äiti "altistaa" lapsensa jollekin vaaralle. Jos se ei ole ruuan tuoma, niin sitten se on katupöly&pakokaasut...tai luontoon kerääntyneet raskasmetallit, ylihygieenisyys jne jne. Loputon lista.

Kukin tavallaan, eikö niin?[/QUOTE]

Oon toki samaa mieltä, että kaikki lapset altistuvat joillekin myrkyille. Jos pystyy yhdenkin vähentää niin aina parempi. :)

[QUOTE="miksi";26275029]Oon toki samaa mieltä, että kaikki lapset altistuvat joillekin myrkyille. Jos pystyy yhdenkin vähentää niin aina parempi. :)[/QUOTE]

Kuka mistäkin vähentää. Yhtälailla voi syylistää äitien kemikaalien käytön raskausaikana - jätithän itse kaikki ylimääräiset pois?

Itse syötin esikoiselle lähes aina vuoden ikään purkkisoseita ja otin kyllä siitä opikseni. Ei meinannut millään oppia karkealle ruualle eikä kotiruualle.

Nykyään teen kuopukselle kaikki itse. Syö karkeaa ruokaa 10kk iässä huomattavasti isosiskoa paremmin ja kotiruoka maistuu. Ja se suurin plussa, tulee paljon halvemmaksi näin.

Jokainen saa tehdä toki ihan miten itselle sopii, mutta mulla kyllä järki sanoo, että paras olisi se kultainen keskitie, niin lapsi oppisi syömään ihan kaikenlaista ruokaa. Tietysti jos ei matkustele niin ei niitä purkkiruokia tarvitse "oppia" syömään.

Jokainen saa tehdä toki ihan miten itselle sopii, mutta mulla kyllä järki sanoo, että paras olisi se kultainen keskitie, niin lapsi oppisi syömään ihan kaikenlaista ruokaa. Tietysti jos ei matkustele niin ei niitä purkkiruokia tarvitse "oppia" syömään.

No juu en lasta ala vartavasten opettamaan purkkiruokaan. Matkalla voi pysähtyä huoltsikalle syömään leivän tai ostaa einesrasian kylmäaltaasta.

Minä olen molempien lasten vauva-aikana elänyt niin liikkuvaista elämää, että ne purkit ovat olleet kaikkein paras vaihtoehto. Ei me aina oltu kotona ruoka-aikaan.

[QUOTE="miksi";26274499]En vaan ymmärrä, miksi vauvoille syötetään kauppojen purkkiruokia. Ovat toki hyviä matkoilla, kun säilyvät hyvin lämpimässä ja ymmärrän toki, jos vanhemmat ovat masentuneita tai muuten jaksamisen äärirajoilla, että siinä tilanteissa purkkiruokiin turvaudutaan, mutta muuten en. Ei ole kovin suuri vaiva tehdä itse vauvalle pakkaseen ruokaa. Voi tehdä vaikka viikon tai kuukauden ruoat kerralla. Monethan tekevät kaksikin ruokaa päivittäin isommille lapsille, mutta samalla syöttävät vauvalle kaupan purkkiruokaa.

Purkkiruoissa sallitaan monia aineita, jotka ovat esimerkiksi koirien ja kissojen ruoissa kiellettyjä. Kyllä kai jokainen ymmärtää, että kun nämä purkkiruoat valmistetaan, ne lämmitetään todella kuumissa lämpötiloissa, että säilyisivät useita vuosia. Ei niihin voi enää jäädä esim. mitään vitamiineja tai tärkeitä mikrobeja. Katselin juuri 8kk purkkiruokia ja todella vähän niissä oli esim. kasviksia, joissain ei ollut yhtään. En laske perunaa kasvikseksi vaan rinnastan sen riisiin tai pastaan. Purkkiruokien valmistaminen on teollisuutta ja tietysti pyritään mahdollisimman suureen voittoon, joten käytettävät raaka-aineet ovat mahdollisimman halpoja. Tosi usein käytetään erilaisia tärkkelyksiä, koska ovat niin halpoja.

Miksi kukaan haluaa syöttää vauvalleen purkkiruokaa?[/QUOTE]

Ei se pakkanenkaan hyvää tee vitamiineille ja hivenaineille. Tässä on taas yhden totuuden ihminen liikenteessä.

Toki kotiruoka järkevillä maustemäärillä, mitä pienempi vauva sitä vähemmän, on parasta ruokaa kun tekee puhtaista, laadukkaista raaka-aineista ja muistaa monipuolisuuden. Ei sen toteaminen tee sinusta jotain profeettaa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="miksi";26274891]Meiltä löytyy pakkasesta sen seitsemää sorttia kasviksia ja lihaa, mutta tosiaan ei oo aikaavievää. Teen ehkä kerran viikossa jotain kasvista ja seuraavalla viikkolla toista ja silti pakkasessa on koko ajan eri kasviksia, kun kaikki loppuu eri tahtii. Samalla vaivaa menee toki kaksikin eri kasvista. :) Aikaa menee ehkä 5 min. kuorimiseen ja pilkkomiseen. Kasvikset hyöryttyy tai keittyy itsekseen. Hienontamiseen menee ehkä 2 min. ja laitto jääpalakuutioihin 2 min. Tosi suuri osa päivästä menee tähän.[/QUOTE]

Kasvisten kanssa joo, aikaa ei mene niin kovin paljoa (tosin menee mielestäni tuohonkin ihan oikeasti aikaa paljon enemmän kuin purkin lämmittämiseen) mutta liha on vaikeampi. Se kun pitäisi keittää ihan pehmeäksi ja sitten veitsellä ja haarukalla hienontaa kun sauvasekoittimella tulee ihan mömmöä ja hampaaton ei sormiruokana saa tuosta mitään irti. Ja sitten vielä kun on kuorinut, pilkkonut, höyryttänyt, hienontanut ja purkittanut ja sitten lapselle ei kelpaa edes puoli lusikallista on turhautuminen sen verran suuri, että en jaksa siihen ryhtyä. Ja vielä kun purkkiruoka ei ole ollenkaan huono vaihtoehto, en käsitä miksi en sitä vaihtoehtoa käyttäisi. Teen kyllä minäkin silloin tällöin itse, mutta jos ei huvita niin sitten ei.

Yhteistyössä