Kämppä ihan sikolätti ja mun voimat ei riitä

• Viestiketjun aloittaja Yksinäinen siivooja
  • Ensimmäinen viesti
Yksinäinen siivooja
siivoamaan kaikkea. Mies ei pahemmin missään auta. Mun pitäs hoitaa pyykit, ruuanlaitto, tiskit, imuroinnit, roskien viennit, kissojen vessojen siivoukset... kaikki. Mies tekee joskus jotain jos pyydän, mut sillonkin naama nyrpeänä.

Täällä ihan oikeesti haisee p**ska.

Meillä on sokeritoukkia lattioilla ja täällä lentelee jotain ihmeellisiä ötököitä myös.
Miehen vaatteet lojuu makkarin lattialla, tiskiallas täynnä astioita. Lisäksi meillä on ihan liikaa kaikkea tavaraa kaapit täynnä.

Mä en jaksa............................. Töiden jälkeen olen niin puhki etten jaksa oikeestaan tehdä mitään. Yritän jotain pientä aina kuitenkin saada aikaiseksi.

"hmm"
[QUOTE="...";26272503]sulla on sentäs siellä MIES apuna, vaikka naama oliski nyrpee.

Oleppa yh : /

Samassa tilanteessa siis. Paska haisee ja mitään en saa tehtyä. En jaksa, ei kiinnosta. :([/QUOTE]

Silloin pitäisi lähteä hakemaan apua, ennenkuin tilanne ajautuu kovin huonoksi. Jos et lähipiiriltä apua saa, niin sitten ihan jotakin siivoojaa tai kunnalta lastenhoitajaa (vie lapset vaikka ulos ja saat rauhassa siivota). Kannattaa myös harkita kenties lasten laittamista osapäivähoitoon, jos sulla on uupumusta, saisit ehkä alämäs raiteilleen jos haet ja otat apua vastaan.

Jokainen normaali ihminen (myös yh) pystyy huolehtimaan perussiivouksesta ja perusasioista muutenkin. Sehän on lapsillekin oikeus saada asua puhtaassa kodissa, jossa on hyvinvoiva äitikin. Jos niistä asioista ei kertakaikkiaan pysty huolehtimaan, on haettava apua. Kyse voi olla uupumuksesta, masennuksesta tms. Ja se ei ole leikin asia.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Yksinäinen siivooja
[QUOTE="...";26272503]sulla on sentäs siellä MIES apuna, vaikka naama oliski nyrpee.

Samassa tilanteessa siis. Paska haisee ja mitään en saa tehtyä. En jaksa, ei kiinnosta. :([/QUOTE]

Siis apuna se on ehkä pari kertaa kuukaudessa. Vie roskat.. siivoaa toisen kissanvessan.. Ei siitä pahemmin apua mulle ole.

dft
Se on vain asenteesta kiinni. Olen itse 8 h päivässä töissä, jonka jälkeen hoidan kaikki kotityöt itse. Ei siinä kauaa mene, kun päivittäin järjestelee tavarat ja tekee ruoan, pyykkikorin täyttyessä pesee pyykit ja kerran viikossa imuroi, pyyhkii pölyt ja lattiat. Roskapussi lähtee aamulla mukaan ulos.

Sokeritoukkiin kannattaa kokeilla Raid-suihketta listojen väleihin ja muihin lymypaikkoihin.

Kun asunnon on kerran saanut tehosiivottua, pysyy se pitkään ihan pienellä järjestelyllä siistinä. Tässähän olisi helatorstai tulossa, mitä jos tarttuisit toimeen?

Yksinäinen siivooja
Se on vain asenteesta kiinni. Olen itse 8 h päivässä töissä, jonka jälkeen hoidan kaikki kotityöt itse. Ei siinä kauaa mene, kun päivittäin järjestelee tavarat ja tekee ruoan, pyykkikorin täyttyessä pesee pyykit ja kerran viikossa imuroi, pyyhkii pölyt ja lattiat. Roskapussi lähtee aamulla mukaan ulos.

Sokeritoukkiin kannattaa kokeilla Raid-suihketta listojen väleihin ja muihin lymypaikkoihin.

Kun asunnon on kerran saanut tehosiivottua, pysyy se pitkään ihan pienellä järjestelyllä siistinä. Tässähän olisi helatorstai tulossa, mitä jos tarttuisit toimeen?
Kyllä mä varmaan jotenkin jaksaisin omat sotkut siivota jotenkuten, mut ei huvittais siivota myös ton miehen sotkuja.

Lisäksi meillä on esim pyykkivuoret kasaantuneet niin suuriksi että tuntuu kovin raskaalta aloittaa sekin homma.. Miehen tavaroita (paperikasoja esim.) en vois siivota roskiin kun ne ei ole minun omaisuuttani..

:hug: :hug: :hug:

Taitaa olla perhepalaverin paikka.

Puolison ei pitäisi olla apuna vaan tasavertaisesti jakaa kotihommat puoliksi.

Tehkää sopimus siitä, kumman vastuulla on mikäkin työ, Jos mies ei halua omaa osaansa tehdä itse, palkatkoon ammattilaisen hoitamaan hommat. Pääasia, että hoituuvat.

Yksinäinen siivooja
:hug: :hug: :hug:

Taitaa olla perhepalaverin paikka.

Puolison ei pitäisi olla apuna vaan tasavertaisesti jakaa kotihommat puoliksi.

Tehkää sopimus siitä, kumman vastuulla on mikäkin työ, Jos mies ei halua omaa osaansa tehdä itse, palkatkoon ammattilaisen hoitamaan hommat. Pääasia, että hoituuvat.
Osaisko joku auttaa laatimaan listaa kotitöistä? Ja siiten miten ne jakautuisi tasavertaisesti?

[quote="hmm";26272551]

jokainen normaali ihminen (myös yh) pystyy huolehtimaan perussiivouksesta ja perusasioista muutenkin. Sehän on lapsillekin oikeus saada asua puhtaassa kodissa, jossa on hyvinvoiva äitikin. Jos niistä asioista ei kertakaikkiaan pysty huolehtimaan, on haettava apua. Kyse voi olla uupumuksesta, masennuksesta tms. Ja se ei ole leikin asia.[/quote]

samaa mieltä!!!

dft
Alkuperäinen kirjoittaja Yksinäinen siivooja;26272586:
Kyllä mä varmaan jotenkin jaksaisin omat sotkut siivota jotenkuten, mut ei huvittais siivota myös ton miehen sotkuja.

Lisäksi meillä on esim pyykkivuoret kasaantuneet niin suuriksi että tuntuu kovin raskaalta aloittaa sekin homma.. Miehen tavaroita (paperikasoja esim.) en vois siivota roskiin kun ne ei ole minun omaisuuttani..
Itsekin siis siivoan miehenikin sotkut. Sillä kun jää tavara juuri siihen paikkaan, mihin sattuu kädestä putoamaan. Tällä hetkellä mm. kengät on vessassa. Pitäisi lähteä tekemään järjestelyrundi tältä illalta. :)

Pyykinpesu on sikäli kivaa hommaa, ettei se vaadi kamalasti vaivaa. Raahaat kaikki likaiset vaatteet kylppäriin/kodinhoitohuoneeseen, erittelet värin/lämpötilan mukaan ja peset sieltä kaiken. Ei haittaa vaikka tulisi vajaita koneellisia, kunhan kaikki tulee pestyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Yksinäinen siivooja;26272605:
Osaisko joku auttaa laatimaan listaa kotitöistä? Ja siiten miten ne jakautuisi tasavertaisesti?
Esimerkiksi meidän perheessämme minä hoidan pyykkihuollon ja ruoanlaiton sekä puutarhan & viherkasvien hoidon pääasiassa.

Mieheni vastuulla on kaupassakäynnit (2 krt/vko) ja wc:n & kylppärin siivous (1 krt/vko), roskien vienti, autoon liittyvät työt sekä ikkunoidenpesu.

Tiskaus (astianpesukoneen täyttö & tyhjennys) ja siivous hoidetaan se kumpi ehtii -periaattella. Käytännössä minä imuroin ja teen pientä järjestelytyötä päivittäin, mies sitten hoitaa vuodevaatteiden & mattojen imuroinnin / tamppauksen ja tuuletuksen.

Ehkä meidän työnjakomme ei sovi kaikille, mutta meillä tällainen systeemi toimii.

Yksinäinen siivooja
Esimerkiksi meidän perheessämme minä hoidan pyykkihuollon ja ruoanlaiton sekä puutarhan & viherkasvien hoidon pääasiassa.

Mieheni vastuulla on kaupassakäynnit (2 krt/vko) ja wc:n & kylppärin siivous (1 krt/vko), roskien vienti, autoon liittyvät työt sekä ikkunoidenpesu.

Tiskaus (astianpesukoneen täyttö & tyhjennys) ja siivous hoidetaan se kumpi ehtii -periaattella. Käytännössä minä imuroin ja teen pientä järjestelytyötä päivittäin, mies sitten hoitaa vuodevaatteiden & mattojen imuroinnin / tamppauksen ja tuuletuksen.

Ehkä meidän työnjakomme ei sovi kaikille, mutta meillä tällainen systeemi toimii.
Kiitos, tästä sain hyviä vinkkejä meidänkin työnjaon suhteen :)
Toivottavasti saisin miehen avuksi.

• Tykkää
Reactions: Valon pisara
"Vieras"
Tuo kotitöiden jakaminen on kyllä tosi hyvä konsti!! :) Silloin on molemmilla se oma homma, minkä hoitaa. Mä tein ite sellasta, että kun näin mieheni tavaroita, niin kasasin ne kaikki aina jätesäkkiin ja kun niitä jotain juttuja tarvitsi, niin sanoin, että sieltä löytää. ;) Ei tarvinnu kauaa tehdä, kun rupes tavarat menemään paljon paremmin paikoilleen.

Mä väitän, että vitutuksen määrä on moninkertainen, jos talossa asuu mies joka vaan sotkee.

Sulla ei ole esim. miehen vaatekasoja siivottavana, kuten ap:lla. Ja sä tiedät sen, että joko sinä siivoat, tai kukaan ei siivoa. Sulla ei oo sitä stressitekijää, että taloudessa on toinenkin aikuinen, joka ei tee MITÄÄN.

Helpommalla ap:kin varmaan pääsisi jos olisi sinkku. Ei olisi sitä vitutusta, mikä nyt on (vitutus kuluttaa voimia ankarasti), eikä miehen jälkiä siivottavana.

Ap; älä pyydä miestä avuksi. Pyydä häntä tekemään oma osuutensa yhteisen kotinne kotitöistä, sillä yhtä lailla hänen velvollisuuksiaan ne on...Tehkää vaikka lista, työnjako siitä mitkä on kenenkin velvollisuuksia. Meillä esim. tiskaaminen on yleensä miehen hommaa, pyykkihuolto taas minun, ja kumpikaan ei edes haluaisi vaihtaa osia tämän suhteen.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Tunne masentuneen naisen jonka kotona on TODELLA paha sotku. Siellä mies ei ollut halukas auttamaan. Sopivat sitten tilanteen pakosta (eli soskalla oli jo huoli lapsen terveydestä asunnossa), että siivoaavat kerran viikossa. Eli yhtenä päivänä viikossa tekivät työlistat ja touhusivat siinä monta tuntia/koko päivän riippuen paljno oli tekemistä..

Listaa vaikka et : matot ulos,luutuaminen,tavaroiden paikoilleen laitto,tiskit,tasojen pesu,pölyt,lelut paikoilleen/vaatteet lojumasta,petivaatteiden tuuletus/vaihto,pyykit (kaikki kertyneet). Näiden tekemiseen ei mee kauaa ees yhdeltä ihmiseltä, kahdestaa sujuu pariin tuntiin. Voitte sopia jonkun palkinnon et kun kaikki listan hommat on tehty niin lähette ulos syömään, saa seksiä...:D Ihan mitä vaan!

"vieras"
jollain kostilla huusholli pitäisi saada suursiivottua, että pääsisitte yhdessä tekemään ihan tavallista siivousta päivittäin ja viikoittain. jos aloitat siitä, että ostat jätesäkkejä kaksi rullaa ja keräät likapyykit ja viet pesulaan. Saatko ketään siivoamaan kanssasi, sellaista joka ei marise ja kiukuttele? Äiti, ystävä, opiskelija joka on rahan puuttessa? EX sai osallistumisinspiraation jo kodinhoitaja oli tulossa lapsia hoitamaan tai hänen äitinsä tai anoppinsa kylään. Vaikka yrittikin hommista luistaa, häntä kuitenkin hävetti sotku ja oma laiskuutensa, ääneen ei sitä toki myöntänyt.

Yksit tai kaksi projektia päivää kohti ja niistä pidät kiinni kunnes huusholli on siisti.

"vieras"
Sokeritoukista pitää ilmoittaa isännöitsijälle. Niitä on varmasti muissakin huoneistoissa eikä pelkästään teidän huoneiston myrkytys auta. Tässä teille motivaatiota, kohta tulevat isännöitsijä, myrkyttäjät ja ehkä asunto-osakeyhtiön hallituksen jäsen eli naapuri teille käymään.

jumppa
arvaan että teilläkin on LIIKAA tavaraa. kun tavara esim tupperi/kirppis löydöt ovat kohtuuden rajoissa niin homma toimii.. kannattaa miettiä ennen kun pienenkin asian ostaa tai SAA että otanko!! näitä on paljon ketkä muka hyvyyttään lahjoittaa tavaraa mutta se tosiasiassa on pelkkää ongelman sysäämistä toisten niskoille...

"akka"
1. Luovu kissoista, kun ei ole kissoja, ei ole myöskään hiekkalaatikon siivousta.
2. Eroa miehestä, kun ei ole miestä, ei ole myöskään sen sotkuja siivottavana.
3. Ryhdistäydy, ota itseäs niskasta kiinni ja ala töihin, kaaos ei katoa itsestään.

Yhteistyössä