Päiväkodissa tehtiin ihmeellinen päätös minun selkäni takana

• Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Lapseni (4v) on todella hidas syömään. Hoputtaminen tms ei auta yhtään. Päiväkodissa on ruokailulle varattu 1h 20min, ja sen jälkeen mennään rauhoittumaan ja kuuntelemaan satu, osa jää nukkumaan päiväunia. Minun lapseni ei kuulemma ikinä ehdi kuulemaan satua alusta asti, joten sen takia olen kuulemma päätetty, että lapseltani viedään lautanen nenän edestä klo 12.00. Minusta tämä on aika outo ratkaisu, luulisi että lapselle jää inhottava olo tuosta, kun ei saa syödä rauhassa loppuun. Ja loukkaa kanssa se, että asiasta ei kysytty minulta, vaan kerrottiin että näin tehdään. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?

dddddddd
No, ikävä totuus on se että koulussa ruokailuun on varattu puolisen tuntia eikä silloinkaan voi jäädä odottelemaan että yksi hidastelija saa syötyä. Mielestäni on ihan ok että lapselta otetaan lautanen nenän edestä, itse varmaan ottaisin puolen tunnin jälkeen jo.

vier
[QUOTE="...";26268685]Lapseni (4v) on todella hidas syömään. Hoputtaminen tms ei auta yhtään. Päiväkodissa on ruokailulle varattu 1h 20min, ja sen jälkeen mennään rauhoittumaan ja kuuntelemaan satu, osa jää nukkumaan päiväunia. Minun lapseni ei kuulemma ikinä ehdi kuulemaan satua alusta asti, joten sen takia olen kuulemma päätetty, että lapseltani viedään lautanen nenän edestä klo 12.00. Minusta tämä on aika outo ratkaisu, luulisi että lapselle jää inhottava olo tuosta, kun ei saa syödä rauhassa loppuun. Ja loukkaa kanssa se, että asiasta ei kysytty minulta, vaan kerrottiin että näin tehdään. Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?[/QUOTE]

Et voi olla tosissasi että lapsi syö vajaa pari tuntia????

• Tykkää
Reactions: Sanna80
fasd
No JO ON IHME jos ei tunti riitä syömiseen.
Kyllä meillä kotonakin siinä vaiheessa jo menisi lautanen pois. Kyllä siinä ajassa ehtii syömään, JOS syö eikä touhua kaikkea muuta.

Päiväkodissa on aikataulut, joihin on pakko tottua. Ja parempi olisikin tottua jo nyt päiväkoti-ikäisenä.
Eihän se lapsi koulussakaan voi jäädä oppitunnilta pois sen takia, että ruoka on kesken.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
"Lissu"
Paljonko lapsella jää siis nyt aikaa ruokailuun?

Vaikka lapsi olisi hidas syömään, niin mielestäni esim. tunti on silti aika maksimiaika mitä siihen puuhaan voi mennä, jos lapsi keskittyy vaan syömään. Mun mielestä tuo ratkaisu on siis ihan hyvä, voihan lapselle käydä sitten sanomaan vaikka että vielä 10 minuuttia aikaa, niin ehtii päättämään syömisensä. Parempi se ruokailu on yrittää saada sujumaan tässä vaiheessa, ennenkuin siitä tulee suurempi ongelma. Esim. koulussa ruokailuun on ekaluokkalaisilla aikaa 15+10 minuuttia ja se 10 minuuttia olisi tarkoitus olla välkkä.

"fakta"
Hyvä päätös, ja näin ehkä lapsikin huomaa että syömisen eteen on tehtävävähän rivakammin hommia. Päiväkodissa on tietyt aikataulut, ja varmasti lapsesi nauttii enemmän sadun kuuntelusta, kun yksin kylmän ruoan syömisestä!

"Juh"
Ymmärrän varsin hyvin, että lapselta otetaan lautanen kun ruokailuaika loppuu. Ei siellä oikeasta vaan voi syödä tuntikaupalla. Siinä olen kanssasi samaa mieltä, että asiasta olisi ollut hyvä keskustella kanssasi etukäteen.

lcxnjcv
Siis huh huh. Tuossahan on jatkuva happohyökkäyskin päällä ja hampaille tuo yli tunnin ruokailu on haitallistal. Ei lapsi voi koko ajan jauhaa ruokaa ja syödä. Meillä kotona lähtee lautanen koiran eteen mikäli ruokaa ei parissa kymmenessä minuutissa popsita. Sitten purkka tai xylitoktabu suuhun.

vv
Meillä hitaan lapsen ruokailu ratkaistiin niin, että lapsi lähtee syömään vartin ennen muita. Ei ole hälinää ja saa rauhassa aloitella syömistä, kerkeää sitten muiden mukana ruokalasta pois.

• Tykkää
Reactions: Rodukka
"vieras"
Meillä on pari tuntia aikaa syödä. Lapsi on aina syönyt todella hitaasti.
Nyt on hyvä aika alkaa totuttaa lasta nopeampaan ruokailuun niin päiväkodissa, kuin kotonakin, ettei sitten kouluiässä tule ongelmaa. Tuosta voin olla samaa mieltä, että muuttuneesta järjestelystä olisi voinut sinulle kertoa, mutta tärkeintä kai olisi, että ongelmallisen pitkä ruokailuaika saataisiin järkevän pituiseksi. Miten te muuten kodin ulkopuolella hoidatte ruokailut, jos noin kauan kestää aina?

"vieras"
No johonkinhan se raja on vedettävä. Ei päiväkodeissa voida jokaista lasta huomioida yksilöllisesti ja antaa sitä aikaa esim ruokailuun mielin määrin. Kyllä minusta tunnissa pitäisi ehtiä ihan hyvin syömään vaikka olisi miten hidas syömään tahansa. Ja tosiaan koulua ajatellen ehkä onkin lapsen syytä vähän oppia ripeyttä siihen ruokailuun vai meinasiko koulussakin tunti kausia olla syömässä. Kyllä on taas aloittaja vetänyt herneet nenään turhasta.

---
Meillä on jopa alle 2v taaperolla varattuna ruokailuun 30 min aikaa. Kyllä siinä ajassa syö, jos on syödäkseen. Sitten kiitetään ja jätetään syömättä. En kertakaikkiaan ymmärrä kyllä vanhempia, jotka antavat ruokailun mennä tuollaiseksi pelleilyksi. Itse olen perhepäivähoitaja ja meillä on ne ns. huonotkin syöjät alkaneet viimeistään kuukaudessa syödä hyvin. Yhtään en lähde mukaan mihinkään hyi mä en syö tota-touhuun. Jos ei maistu, niin seuraavalla ruualla maistuu. Ja mitä ruokailuaikaan tulee, niin se noin. 30 min. on ihan kaikille riittänyt. Pöydässä syödään ja se siitä. Haaveilemaan jos jää, niin muistutan että 10 min. päästä lähtee lautanen jos ei ole syönyt.

Yhteistyössä