Lapsi yksin pihalle! Minkä ikäisenä???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26263182]Enemmän mulla tulee kytättyä tenavia sillon ku ovat keskenään pihalla.Sisällä saattavat olla pitkiäkin aikoja omissa puuhissaan.
Aika monilla varmaan sama juttu, entenki sillon ku palstailu maittaa..[/QUOTE]

Noin muuten taitaa olla minullakin.
Kun "saan" olla vieressä kun esim askartelevat tai leikkivät jotain okkarissa , ei tule "kytättyä". Silloin kun ovat pihalla, on vähän väliä tsekkaamassa - jos kohta sen yrittää tehdä hienovaraoisesti ettei keskeytä mitään.

:)

En ole kaksivuotiaan lapsenlapseni maailman keskus. Eikä ole sitä edes äitinsä ja isänsä vaikka varmasti vahvimmat tunnesiteet heihin onkin.

Irtokoiria ei pihalle omien koirien vuoksi eksy ja käärmeetkin väistävät kyllä pelaavia (maata tömisyttäviä) lapsia, jos moisia täällä olisi.

Olen eri mieltä tuosta "mukana oltava"-jutusta. olen oikeastana jopa sitä mieltä että mukana ei meidän olosuhteissamme todallakaan ainaedes SAA olla (jos lasta rakastaa ja kunnioittaa). Mutta arvostan toki oikeuttasi omaan mielipiteeseesi ja ymmärrän että myös pihoja on kovin monenlaisia.

Täysin käsittämätöntä. AIna kun lukee lehdistä pikkulapsista, jotka on kuolleet kotipihassa, niin ihmettelee että miten niin voi käydä. Miten ihmeessä, kun itse on sen ikäisessä vielä suurinpiirtein kiinni koko ajan. Mutta aina löytyy tolloja, jotka luottaa liikaa ja jättää valvomatta. Kaikelta ei voi varjella ja lapsen on pakko antaa itsenäistyä, mutta lapsella on myös oikeus ihan lainkin mukaan erityiseen suojeluun. Siksi ei tulisi ikinä pieneen mieleen jättää taaperoa yksin pihalle. Tai sisälle, ei sen puoleen. Otan mukaani kun haen 100m päästä postin.

Täysin käsittämätöntä. AIna kun lukee lehdistä pikkulapsista, jotka on kuolleet kotipihassa, niin ihmettelee että miten niin voi käydä. Miten ihmeessä, kun itse on sen ikäisessä vielä suurinpiirtein kiinni koko ajan. Mutta aina löytyy tolloja, jotka luottaa liikaa ja jättää valvomatta. Kaikelta ei voi varjella ja lapsen on pakko antaa itsenäistyä, mutta lapsella on myös oikeus ihan lainkin mukaan erityiseen suojeluun. Siksi ei tulisi ikinä pieneen mieleen jättää taaperoa yksin pihalle. Tai sisälle, ei sen puoleen. Otan mukaani kun haen 100m päästä postin.

Se on hyvä ja varmasti sopii sinulle ja läheisillesi.
Minä ajattelen toisin pihallaolon suhteen, mutta muutoin luultavasti monessa kohtaa samoilla linjoilla.

(Paitsi toki siinä, etten kutsuisi (tai opettaisi lapsiani kutsumaan) "tolloiksi"niitä, jotka ajattelevat toisin kuin minä, mutta se johtunee eniten siitä millaisen kasvatuksen itse sain.)

Miettikääpä jos jotain tapahtuisi, antaisitteko itsellenne anteeksi että jätitte lapsen yksin? Jos vaikka koira raatelee lapsen tai lapsi kiipeää aidan yli ja putoaa vaikka kaivoon tms. Näitä ON sattunut, MYÖS SUOMESSA!!!

• Tykkää
Reactions: Tara74
[QUOTE="vieras";26263245]Miettikääpä jos jotain tapahtuisi, antaisitteko itsellenne anteeksi että jätitte lapsen yksin? Jos vaikka koira raatelee lapsen tai lapsi kiipeää aidan yli ja putoaa vaikka kaivoon tms. Näitä ON sattunut, MYÖS SUOMESSA!!![/QUOTE]

No tähän on tietysti vastaus se, että voi se vahinko sattua, vaikka vahtisi vieressäkin.

Kuopus on 2,5-vuotias, ei puhettakaan että voisi jättää yksin ulos. Esikoinen täyttää 5, ja ulkoilee talonyhtiön leikkipaikalla (heti meidän takanpihan vieressä) naapurin lasten kanssa. Saa myös pyöräillä tässä rauhallisella pihatiellä itsekseen.

[QUOTE="vieras";26263245]Miettikääpä jos jotain tapahtuisi, antaisitteko itsellenne anteeksi että jätitte lapsen yksin? Jos vaikka koira raatelee lapsen tai lapsi kiipeää aidan yli ja putoaa vaikka kaivoon tms. Näitä ON sattunut, MYÖS SUOMESSA!!![/QUOTE]

En antaisi.
Enkä anna itselleni anteeksi sitäkään, että lapsenlapsi sai vesirokon.
Ja paljon muutakin on mitä en anna...

En myöskään antaisi anteeksi sitä, jos kasvattaisin lapsia heitä kunnioittamatta ja parasta mahdollista heille toivomatta ja yrittämnättä sitä heille tarjota - silloinkin kun se itselleni henkilökohtaisesti epämukavaa.

Se riippuu ihan siitä pihasta ja ympäröivästä alueesta. Kerrostalossa en päästäisi alle kouluikäistä, enkä olisi päästänyt myöskään meidän entisellä rivitaloalueella(monta taloa, monta leikkipihaa, joihin ei näe, ja autoilla ajeltiin ovien eteen). Nykyinen pihamme on niin suojaisa ja mulla on kokonaan näköyhteys ikkunasta, niin olen päästänyt 4 ja 5v kesällä täyttävät lapset jo kaksistaankin nyt tästä keväästä alkaen. Harvoin kyllä olevat, kun mieluusti sinne itsekin menen sitten mukaan:) Ja tässä pihassa ei siis ole autotietä lähellä, ja tosiaan näen koko leikkipaikan ikkunasta. Toiselle puolelle taloa ei ole asiaa ilman aikuista, siellä on parkkipaikat.

Me asutaan rivitalossa ja lasten leikkialue on näiden kolmen talon keskellä. Poika täyttää loppukesästä neljä ja pääsee varmaan tänä kesänä leikkimään itsekseenkin tuonne leikkialueelle esim pikkuveljen päiväuniaikaan niin, että mulla on takaovi sinne pihalle auki ja käyn kurkkimassa välillä hänen puuhiaan. Leikkialueen poikki ei autoja yleensä kulje ja jos kulkee niin ne on talon asukkaita ja osaavat varoa lapsia, suurin osa asukkaista on lapsiperheitä.

Oma pikkuveljeni sai ulkoilla meidän isompien sisarusten kanssa parivuotiaasta. Olimme siis isommat 4 ja 6 vuotiaita. Muistan kuinka pikkuveli ei uskonut kun sanoin että takapihalle ei mennä ja meni silti ja putosi kaivoon. Jäi onneksi roikkumaan yläkropasta. Kaivo oli tyhjä, joten kova pudotus olisi ollut. Koitin nostaa, mutta en jaksanut. Annoin sitten laudanpätkän siihen kannen päälle poikittain, että pitää siitä kiinni ja juoksin hakemaan isosiskon, joka jaksoi nostaa veljen ylös. Mutta miettikää mitkä traumat olisi jäänyt, jos veli olisikin alas asti pudonnut ja kuollut. Kun nytkin tapahtuma vielä kummiteelee mielessä. Monta muutakin vaaranpaikkaa oli, kerran tuli esim. joku täysin vieras irtokoira uhittelemaan ja meinasi hyökätä kimppuun, silloin pelasti oma koira, joka kuuli sisälle vieraan koiran ja juoksi auttamaan. Myös käärmeen kanssa on kohdattu ja kerran tuli vieras humalainen pelottelemaan. Vanhemmat sisällä talossa, eivätkä yhtään tilannetta huomanneet.

[QUOTE="Siili";26263274]Me asutaan rivitalossa ja lasten leikkialue on näiden kolmen talon keskellä. Poika täyttää loppukesästä neljä ja pääsee varmaan tänä kesänä leikkimään itsekseenkin tuonne leikkialueelle esim pikkuveljen päiväuniaikaan niin, että mulla on takaovi sinne pihalle auki ja käyn kurkkimassa välillä hänen puuhiaan. Leikkialueen poikki ei autoja yleensä kulje ja jos kulkee niin ne on talon asukkaita ja osaavat varoa lapsia, suurin osa asukkaista on lapsiperheitä.[/QUOTE]

Juuh. Autotie olisi varmaan sellainen syy etten minäkään lapsien antaisi keskenään olla. Ranta tai vesiojat tms. olisi varmasti toinen "este" keskinäiselle ulkoilulle. Muitakin on (esim. maatilojen eläimet yms) joiden voisin kuvitella rajoittavan.
Silloin tilanne tietenkin eri.

En tajua näitä "äitejä", jotka vinkuvat tuota "minkä ikäisenä" lapset yksin ulos. Miksi niitä lapsia pitää saada, jos ei heidän kanssaan jaksa sitten myös olla???

[QUOTE="kotiäiti";26263307]En tajua näitä "äitejä", jotka vinkuvat tuota "minkä ikäisenä" lapset yksin ulos. Miksi niitä lapsia pitää saada, jos ei heidän kanssaan jaksa sitten myös olla???[/QUOTE]

Oliko sun äitees koko lapsuutesi kintereilläsi ulkona? :D

[QUOTE="kotiäiti";26263307]En tajua näitä "äitejä", jotka vinkuvat tuota "minkä ikäisenä" lapset yksin ulos. Miksi niitä lapsia pitää saada, jos ei heidän kanssaan jaksa sitten myös olla???[/QUOTE]

Ei kai kysymys ole siitä ettei jaksaisi tai tahtoisi olla vaan siitä että missä vaiheessa sallii lapselleen tiettyjä vapauksia oman reviirin suhteen?
Se ihan eri asia kuin "jaksamattomuus".

Ei kai kysymys ole siitä ettei jaksaisi tai tahtoisi olla vaan siitä että missä vaiheessa sallii lapselleen tiettyjä vapauksia oman reviirin suhteen?

Sä voit sallia lapselle vapauksia reviirin suhteen vaikka ite siellä pihalla niitä touhuja ootkin seuraamassa..Ei se tarkoita et juostaan haalarin selkämyksessä kiinni koko ajan kun pihalla ollaan vaan et siinä itse ulkona ollessasi pystyt sivusilmällä seuraamaan lapsen touhuja ja tarvittaessa puuttumaan tilanteeseen heti eikä niin et sisältä lähdet juoksemaan ja lasta etsimään..

No meillä se oli tuo esikoinen itse, joka "vinkui" päästä sinne pihalle yksin, eli naapurin pojan kanssa. Jossain vaiheessa hänet sitten päästin, ja ihan on ollut luottamuksen arvoinen. Poika oli ekoilla kerroilla 4-vuotias, kohta täyttää 5.

Kohta 6-vuotias ei vielä saa yksin mennä ulos, mutta saa mennä hetkeksi ennen minua ulos tai olla pihassa sen aikaa kun käyn sisällä ym. Naapurin 4-vuotias näyttää juoksentelevan milloin autotiellä milloin naapureiden pihoissa ja välillä vanhempansa sitten pyörii pitkin katua hädissään etsimässä...

Niin eli tämänkin tietysti saa käännettyä niin, että äiti on huono, koska ei anna alle kouluikäisen lapsen leikkiä ulkona yksin. :D

Joo tiedän, ettet ole sanonut niin, etkä varmaan "tarkoitakaan", mutta kyllä se vähän tuolta rivien välistä tulee, anteeksi vain. Mutta sovitaan nyt heti niin, että ymmärsin tietysti ihan väärin.

Sä voit sallia lapselle vapauksia reviirin suhteen vaikka ite siellä pihalla niitä touhuja ootkin seuraamassa..Ei se tarkoita et juostaan haalarin selkämyksessä kiinni koko ajan kun pihalla ollaan vaan et siinä itse ulkona ollessasi pystyt sivusilmällä seuraamaan lapsen touhuja ja tarvittaessa puuttumaan tilanteeseen heti eikä niin et sisältä lähdet juoksemaan ja lasta etsimään..

Toki joskus niinkin.
Ja joskus toisin.

Katson kuitenkin että lapset meillä saavat mennä pihalle aina kun tahtovat ja joskus menee joku mukaan ja joskus ei. Joskus ei mene siksi, että ei ehdi. Joskus ei mene siksi ettei halua. Joskus ihan vain siksi, että lapsi selkeästi haluaa mieluummin
"lapsirauhaa" kuin läsnäoloa.

Ja sitten taas - useimmiten - sitä menee mukaan...
Ihan tilanteen mukaan.

sä voit sallia lapselle vapauksia reviirin suhteen vaikka ite siellä pihalla niitä touhuja ootkin seuraamassa..ei se tarkoita et juostaan haalarin selkämyksessä kiinni koko ajan kun pihalla ollaan vaan et siinä itse ulkona ollessasi pystyt sivusilmällä seuraamaan lapsen touhuja ja tarvittaessa puuttumaan tilanteeseen heti eikä niin et sisältä lähdet juoksemaan ja lasta etsimään..

juuri näin

[QUOTE="kotiäiti";26263346]Miksi alle kouluikäisen pitää saada olla yksinään ulkona ja ilman ketään aikuista???[/QUOTE]

Kylmiltäänkö pitäisi sitten yhtäkkiä koulun alettua osata olla ulkona ilman aikuisen valvontaa? Eikö ole parempi, että siihen vähitellen totutellaan sopivasta iästä alkaen, ensin pienellä ja vähitellen isommalla alueella ja annetaan lapselle sopivasti luottamusta?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26263351:
Niin eli tämänkin tietysti saa käännettyä niin, että äiti on huono, koska ei anna alle kouluikäisen lapsen leikkiä ulkona yksin. :D

Joo tiedän, ettet ole sanonut niin, etkä varmaan "tarkoitakaan", mutta kyllä se vähän tuolta rivien välistä tulee, anteeksi vain. Mutta sovitaan nyt heti niin, että ymmärsin tietysti ihan väärin.

Heh. En sanonut enkä tarkoittanut noin.
Sehän riippuu ihan lapsesta, luonteestaan, perheestä, asuinymoäristöstä, tilanteesta jne, mikä kulloinkin oikein tapa toimia.
Minun mielestäni ei voi sanoa "kumminkaan päin" jotain automaattista sääntöä tähänkään asiaan, koska olosuhteita on miljoonia erilaisia.

Kylmiltäänkö pitäisi sitten yhtäkkiä koulun alettua osata olla ulkona ilman aikuisen valvontaa? Eikö ole parempi, että siihen vähitellen totutellaan sopivasta iästä alkaen, ensin pienellä ja vähitellen isommalla alueella ja annetaan lapselle sopivasti luottamusta?

Minä en usko siihen, etteikö sitä reviiriä saisi laajennettua, vaikka aikuinen ulkona lapsen kanssa olisikin. Voihan se aikuinen tehdä jotain omia puuhiaan sillä aikaa, kun lapsi on kauempana toisaalla tekemässä omiaan. Miksi siihen opetteluun tarvittaisiin se, että aikuinen pysyy sisätiloissa?

Yhteistyössä