Sohvaperunan kunnonkohotus!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiuhti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiuhti"

Vieras
Olen ollut jo vuosia varsinainen sohvaperuna ja nyt olen ottanut itseäni niskasta kiinni, tavoitteenani n, että heinäkuussa tohtisi mennä rannalle bikineissä.

Lähtöpainoa minulla on n. 74kg (pituus 175) ja toivoisinkin onnistuvani pudottmaan pois n. 10 kiloa. Syön nyt kolmatta päivää GoFatGo -dieetin mukaisesti ja olen aloittanut kevyen kuntoilun omine nokkineni kotosalla, saleille kun en ehdi.

Osaako kokeneemmat sanoa, onko näin aloittelijalle sopiva liikunta määrä 10+10 minuuttia crosstrainerilla (hiki ja hengästyminentulee jo ensimmäisellä 10 minuutilla) joka ilta + jumppaa joka toinen ilta. Olisiko vinkkejä ja suosituksia? Missä ajassa voisi kuvitella näkevänsä jo jotain tuloksia?

[QUOTE="vieras";26233792]kaikki paska pois ja Hiit-treeniä[/QUOTE]

Mitä tarkoitat paskalla ja mitä on hiit treeni? Eikä tuo, mitä olen jo aloittanut ole hyvä alku sohvaperunalle?

Minun mielestä tuossa on äkkiseltään liikaa liikuntaa. Kroppa väsyy liikaa ja liikunta alkaa tuntua pakkopullalta. Neljänä päivänä viikossa liikuntaa olisi alussa ihan ok.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";26234040]Minun mielestä tuossa on äkkiseltään liikaa liikuntaa. Kroppa väsyy liikaa ja liikunta alkaa tuntua pakkopullalta. Neljänä päivänä viikossa liikuntaa olisi alussa ihan ok.[/QUOTE]

Hyvä tietää, olen just vasta aloittanut joten mulla on "kuntoilua" takana vasta kolme iltaa. Ruoan määrä mulle on riittänyt hyvin, eikä nälkä ole tullut, joten energin puolesta jaksaa kyllä. Jalat (reidet) ja vatsalihakset on kyllä oudokseltaa hieman aristanut.

Onkohan linjoilla ex-perunoita? Missä ajassa voisi odottaa näkevänsä jotain tuloksia ja millaisia tuloksia voisi odottaa, jos vaikka liikkuisikin vain 4 päivänä viikossa?

Riippuu ihan sun omasta motivaatioista. Mä alotin samantien aika rajusti, eli zumbasin 2 kertaa päivässä, tunnin ajan kerrallaan. Noin 4kk:n jälkeen laskin kerrat vain yhteen päivässä ja siitä parin kuukauden päästä neljään kertaan viikossa. Nyt on löytyny sellanen tahti, että paino pysyy paikallaan. Kaiken kaikkiaan lähti siis 20 kg, joista 15kg ekan 3kk:n aikana. Sun ei kai kyl ollu tarkotus laihduttaa, mut kerroimpa silti.

Toinen ex.sohvaperuna vastaa: Kotiliikunnaksi suosittelen intervalli-treenejä, tollasia 4-8minutin juttuja, jotka tuntuu kyllä! Sen ajan saa irti illasta kuin illasta. Kannattaa googlata youtubesta. Vessareissuilla teen kyykkyjä, siitä on tullut jo tapa. En kylläkään yritä laihduttaa, vaan kasvatella lihasmassaa. Ehkä toi läskikin tosta karisee. Yks tosi tärkeä on venyttely! Ota tavaksi venytellä paljon pitkin päivää vaikka. Siitä on hyötyä myös niin, että esim. jalat joissa lihakset eivät ole jumissa, näyttävät sirommilta, kun esim. polven ylle ei kerry turvotusta lihaslukkojen takia. Venyttelyllä voi pitää itsensä vireessä myös välipäivinä, jos ei uskalla lopettaa liikuntaa, kun pelkää heti retkahtavansa takaisin sohvan pohjalle. :)

Riippuu ihan sun omasta motivaatioista. Mä alotin samantien aika rajusti, eli zumbasin 2 kertaa päivässä, tunnin ajan kerrallaan. Noin 4kk:n jälkeen laskin kerrat vain yhteen päivässä ja siitä parin kuukauden päästä neljään kertaan viikossa. Nyt on löytyny sellanen tahti, että paino pysyy paikallaan. Kaiken kaikkiaan lähti siis 20 kg, joista 15kg ekan 3kk:n aikana. Sun ei kai kyl ollu tarkotus laihduttaa, mut kerroimpa silti.

Mä en valitettavasti pysty millään nipistämään itselleni kahta tuntia päivässä, tuo nykyinen määrä onnistuu ihan hyvin, kun teen ekan setin lasten iltapalan aikaan ja toisen, kun ovat nukkumassa.

Mulla on kyllä kans tavoitteena saada n. 10 kiloa pois, jotta olisin edes lähellä niitä mittoja, joissa olin ennen raskauksia, joten rasvanpolttoa todella tarvitaan, että noista kiloista pääsee eroon! Mulla on kuitenkin vielä reilut kaksi kuukautta loman alkuun, joten ehkä tänä vuonna jo kehtaan mennä bikineissä uimarannalle, enkä joudu piiloutumaan shortseihin ja löysiin toppeihin!

Toinen ex.sohvaperuna vastaa: Kotiliikunnaksi suosittelen intervalli-treenejä, tollasia 4-8minutin juttuja, jotka tuntuu kyllä! Sen ajan saa irti illasta kuin illasta. Kannattaa googlata youtubesta. Vessareissuilla teen kyykkyjä, siitä on tullut jo tapa. En kylläkään yritä laihduttaa, vaan kasvatella lihasmassaa. Ehkä toi läskikin tosta karisee. Yks tosi tärkeä on venyttely! Ota tavaksi venytellä paljon pitkin päivää vaikka. Siitä on hyötyä myös niin, että esim. jalat joissa lihakset eivät ole jumissa, näyttävät sirommilta, kun esim. polven ylle ei kerry turvotusta lihaslukkojen takia. Venyttelyllä voi pitää itsensä vireessä myös välipäivinä, jos ei uskalla lopettaa liikuntaa, kun pelkää heti retkahtavansa takaisin sohvan pohjalle. :)

Saako kysyä, yhdistitkö harjoitteluun jotain ruokavaliota ja miten nopeasti aloit saamaan tuloksia? Onko paljonkin palanut läskiä? :D

[QUOTE="keiju";26235976]Voisiko olla mahdollista että heräisit aamulla 10min aikaisemmin ja tekisti silloin tuon toisen 10 treenin tyhjällä vatsalla?[/QUOTE]

Olisiko siitä jotain huomattavaa etua verrattuna tuohon ilta treeniin? Olen kamalan huono heräämään aamuisin ja nousenkin ylös vasta siinä vaiheessa, kun saa jo pitää kiirettä ehtiäkseen ajoissa töihin:ashamed:

Pystytkö kulkemaan työ- tai kauppamatkat pyörällä tai kävellen? Crossarin lisäksi suosittelen kahvakuulan hankkimista, lyhyelläkin treenillä saa lihaksissa tuntumaan. Kannattaa tosin hommata jostain kunnon ohjeet tai käydä ensin ohjatulla tunnilla, niin ei riko itseään :)

[QUOTE="Jenis";26236040]Pystytkö kulkemaan työ- tai kauppamatkat pyörällä tai kävellen? Crossarin lisäksi suosittelen kahvakuulan hankkimista, lyhyelläkin treenillä saa lihaksissa tuntumaan. Kannattaa tosin hommata jostain kunnon ohjeet tai käydä ensin ohjatulla tunnilla, niin ei riko itseään :)[/QUOTE]

Mulla on melkein 10 kilometrin matka ja kaksi lasta täytyy kuljettaa eri paikkoihin, joten työmatkojen kulkeminen pyörällä olis melko hidasta, ei tokikaan mahdotonta. Toistaiseksi olen kokenut helpoimmaksi vaihtoehdoksi tuon Crossarilla harjoittelun + perus jumppaa, vatsalihaksia, punnerruksia jne. Jonkun verran olen harjoitellut myös 10 kilon käsipainojen kanssa itselleni entuudestaan tuttuja liikkeitä. Eroaako kahvakuulan kanssa tehtävät liikkeet paljonkin perus jumpasta ja harjoittelusta käsipainojen kanssa? Voisin tuosta kysellä mun fyssarilta, kun ensi kerran käyn :)

[QUOTE="keiju";26236064]Se tyhjän vatsan aamutreeni polttaa tehoikkaimmiin rasvoja[/QUOTE]

Kuinka suuri tuo ero on verrattuna illalla treenaamiseen? Illan ekan treenin teen kyllä nälkäisenä (n. 3,5 tuntia edellisestä ruoasta), en tiedä, onko se aivan sama kuin tyhjä vatsa? :ashamed:

Mulla on melkein 10 kilometrin matka ja kaksi lasta täytyy kuljettaa eri paikkoihin, joten työmatkojen kulkeminen pyörällä olis melko hidasta, ei tokikaan mahdotonta. Toistaiseksi olen kokenut helpoimmaksi vaihtoehdoksi tuon Crossarilla harjoittelun + perus jumppaa, vatsalihaksia, punnerruksia jne. Jonkun verran olen harjoitellut myös 10 kilon käsipainojen kanssa itselleni entuudestaan tuttuja liikkeitä. Eroaako kahvakuulan kanssa tehtävät liikkeet paljonkin perus jumpasta ja harjoittelusta käsipainojen kanssa? Voisin tuosta kysellä mun fyssarilta, kun ensi kerran käyn :)

Kahvakuulalla tehtävät liikkeet on isoja, rasittaa monta lihasryhmää kerralla (vrt. vaikka hauiskääntö käsipainoilla) ja parantaa keskikropan lihaskuntoa & kehonhallintaa tavallaan siinä sivussa. Fyssari varmasti osaa antaa ohjeita :)

Mulla on kans vajaan 10 kilsan työmatka, mutta lasten päiväkoti on matkan varrella niin se menee tavallaan siinä sivussa. Oon havainnut että pelkällä työmatkapyöräilyllä saa ihmeesti kaloreita kulumaan ja kuntoa ylös.