Siis hetkonen... Antaako joku muukin oikeesti alle 2v lapsen kylpeä ammeessa yksin??!

• Viestiketjun aloittaja huh!
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä jätin sen verran yksin, että kävin laittamassa puuron mikroon valmitstumaan, niin että lapsi pääsi heti kylvyn jälkeen iltapalalle, mutta keittiöstä on näköyhteys kylppäriin ja siis lapseen koko ajan. En kyllä jätä nelivuotiastakaan yksin kylpyyn, vaikka yleensä jotain touhuilenkin hänen kylpynsä aikana nurkilla.

Saraldo
"Mä vaan hetkeksi käänsin selkäni... ei siinä ammeessa ollut edes paljon vettä.... ei koskaan ennenkään ole mitään sattunut..." Kuuluisia viimeisiä sanoja :( En missään nimessä jättäisi yksin kylpyyn.

Olen antanut tyttöni olla suihkussa yksin, niin että ovi on auki ja näen hänet siitä. Olen itse toisessa huoneessa. Ammeessa en antaisi olla yksin kuin ehkä pienen hetken (hakisin tyyliin pyyhkeen kaapista tms). Tyttö on nyt 2,5 ja on saanut viime syksystä olla osin itse suihkussa.

kauheaa
Mun eräs tuttuni istuskelee koneella ja jättää lapsen yksin kylpyhuoneeseen kylpemään, ja on tehnyt tätä siis jo piiiitkän aikaa. Lapsi täyttää elokuussa 2..
Minulla on saman ikäinen lapsi. Ei tulisi mieleenkään jättää häntä hetkeksikään ilman valvontaa kylpyammeeseen.

Jos tuo kertomasi on totta, niin siitä voisi jo tehdä sen kuuluisan ls-ilmoituksen.

"vieras"
Juu, kyllä kaksvuotiaan annan. Kylpyhuone on keittiön vieressä, oven kun jätän auki niin lapsi on näköetäisyydellä alle kolmen metrin päässä. Näköyhteys on siis koko ajan. Eipä ole kukaan noista vielä hukkunut.. Enkä usko että kukaan sen läppärinsä kanssa istuu ihan ammeen vieressä.

No en tod anna. Mä pystyn olemaan irti koneelta sen tunnin jonka lapset käyttää kylvyssä loiskimiseen.

Tutun lapset (oisko ollut silloin n.3 ja alle 1v) olivat olleet kylvyssä ja isän piipahtaessa muutamaksi sekunniksi pois kylpyhuoneesta oli isompi mennyt ja laittanut oven lukkoon. Ei osannut avata sitä enää itse. Liki paniikkihan siitä syntyi ja väkivalloin se ovi oli irroitettava.

"Vieras"
No en tod anna. Mä pystyn olemaan irti koneelta sen tunnin jonka lapset käyttää kylvyssä loiskimiseen.

Tutun lapset (oisko ollut silloin n.3 ja alle 1v) olivat olleet kylvyssä ja isän piipahtaessa muutamaksi sekunniksi pois kylpyhuoneesta oli isompi mennyt ja laittanut oven lukkoon. Ei osannut avata sitä enää itse. Liki paniikkihan siitä syntyi ja väkivalloin se ovi oli irroitettava.
Ai kauhea, toi olis niin ahdistava tilanne.

"omppu"
En todella jätä! Tässä taannoin rupesin pesemään kylpyhuoneen seiniä juuriharjalla, ja laitoin tytölleni kylpyveden ammeeseen keskelle kylppärin lattiaa. Käännyin hankaamaan seinää ja kuuntelin loisketta selkäni takaa n.1 metrin päästä. Ajattelin että ompa mukavaa kun tyttö noin hyvin viihtyy. Nopeasti kuitenkin tajusin ettei kaikki ole hyvin. Tyttö oli luiskahtanut selälleen ammeeseen ja kerkesi hönkäisemään keuhkot täyteen vettä, vaikka olin ihan vieressä ihan koko ajan :(

no en tosiaan
Toi meidän mukula on jo 2 ja en voisi ajatellakaan vielä jättäväni sitä hetkeksikään yksin. Ainakaan niin pitkäksi hetkeksi että siinä ajassa voi hukkua. Viimeksikin kun olin pesulla ja lapsi ammeessa, se meni sinne melkein selälleen köllöttämään. Siinä helposti jää loukkuun pää veden alle, eikä siitä noin pieni osaa eikä pysty ponnistamaan ylös.
Vastuutonta siis ap:n ystävän käytös ja lapselle voi käydä joku päivä hullusti.

"Hanna"
En anna 4- ja 5-vuotiaidenkaan yksin olla! Saunoessani kyllä saavat olla kylppärin puolella ammeessa. Amme on siis saunan seinän vierellä. Saunassa lasiovi, ja lapset pitävät koko ajan meteliä sekä ravaavat muutenkin kylpyhuoneen ja saunan väliä. En poistuisi ja jättäisi lapsia, tyttö muutenkin "sukeltelee", ammeessa voi liukastua ja vetää vettä henkeen tosi nopeastikin.

"Anne"
En ammeessa. Mutta suihkussa on saanut olla yksin. Alle 3vuotiaan olen antanut jo olla yksin ammeessa, mutta amme on niin pieni enkä laita sinne paljoa vettä ja kuuntelen koko ajan (lapseni ei ole ikinä hiljaa vannassa, roiskii ja melskaa ja selittää autoilleen). Ei pelota laittaako lapsi oven lukkoon, ei ole tehnyt sitä koskaan ja saan sen kyllä nopeasti auki.

no en tosiaan
[QUOTE="Hanna";26233635]En anna 4- ja 5-vuotiaidenkaan yksin olla! Saunoessani kyllä saavat olla kylppärin puolella ammeessa. Amme on siis saunan seinän vierellä. Saunassa lasiovi, ja lapset pitävät koko ajan meteliä sekä ravaavat muutenkin kylpyhuoneen ja saunan väliä. En poistuisi ja jättäisi lapsia, tyttö muutenkin "sukeltelee", ammeessa voi liukastua ja vetää vettä henkeen tosi nopeastikin.[/QUOTE]

Tuon ikäiset ovat kyllä jo niin isoja että vaikka joutuisivat veden alle, pääsevät sieltä ylöskin. Ja vielä kun heitä on kaksi, jos jotain tapahtuu, toinen voi ilmoittaa. Tuon ikäiset on meillä ihan huoletta voineet kylpeä kahdestaan.

uip
Hukkuminen on hiljaista....
Monet luulee leffojen takia että siinä loiskutellaan, pärskitään jne. vaan ei, siinä tulee paniikki, eikä hukkuva ihminen läiskyttele vettä tai huuda... hiljainen hauta.

"Hanna"
Tuon ikäiset ovat kyllä jo niin isoja että vaikka joutuisivat veden alle, pääsevät sieltä ylöskin. Ja vielä kun heitä on kaksi, jos jotain tapahtuu, toinen voi ilmoittaa. Tuon ikäiset on meillä ihan huoletta voineet kylpeä kahdestaan.
No ei kyllä ole turvallista. Ammeessa voi myös kolauttaa vaikka päänsä, eikä pienen lapsen vastuulle voi laittaa toista lasta. Just viimeksi tyttö kävi istumaan ammeen laidalle, menetti tasapainonsa ja olisi iskenyt päänsä lattiaan, jollen olisi ollut lähellä. Toki tuossa tilanteessa en saunasta olisi ehtinyt saada tyttöä kiinni, mutta ainakin tästä lähin nään jos jompikumpi meinaa siihen mennä istumaan. Toki onnettomuuksia sattuu, vaikka kuinka vahtisi, mutta miksi riskeerata, kun vesi ja lapsi kuitenkin on vaarallinen yhdistelmä, ja sen kaikki tietää. Minusta tosi typerää, kun kuitenkin voisi ihan hyvin vahtiakin.

turhan hysteerinen?
Meillä 4,5-vuotias on nyt saanut luvan käydä "yksin" suihkussa. Leikkii siellä hetken ja peseytyy niin että käyn aina itse välillä vilkaisemassa. Lopuksi pestään vielä yhdessä hiukset yms. 1,5v. ja 3v. ovat vielä tiukassa valvonnassa!

no en tosiaan
[QUOTE="Hanna";26233887]No ei kyllä ole turvallista. Ammeessa voi myös kolauttaa vaikka päänsä, eikä pienen lapsen vastuulle voi laittaa toista lasta. Just viimeksi tyttö kävi istumaan ammeen laidalle, menetti tasapainonsa ja olisi iskenyt päänsä lattiaan, jollen olisi ollut lähellä. Toki tuossa tilanteessa en saunasta olisi ehtinyt saada tyttöä kiinni, mutta ainakin tästä lähin nään jos jompikumpi meinaa siihen mennä istumaan. Toki onnettomuuksia sattuu, vaikka kuinka vahtisi, mutta miksi riskeerata, kun vesi ja lapsi kuitenkin on vaarallinen yhdistelmä, ja sen kaikki tietää. Minusta tosi typerää, kun kuitenkin voisi ihan hyvin vahtiakin.[/QUOTE]

Ei sinun kannatakaan jättää jos lapsesi ovat tuota tyyliä että toheloivat ammeen kanssa noin hölmösti. Mun lapset on kyllä tienneet miten ammeessa ollaan eikä siellä keikutella reunoilla.
Sitäpaitsi, minkätahansa ikäiselle voi sattua suihkussa, kylvyssä kaatumisonnettomuus, ei se ikää katso.
Ei lapsi ole toisen vastuulla, mutta pystyy kyllä huutamaan jos jotain tapahtuu niin että äiti on viivana paikalla. Ihan niinkuin huutavat lisää vettä tai muuta :) Minusta tuo menee ylihuolehtivaisuuden puolelle jo :)

Yhteistyössä