Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
:O Mistä olette tuollaista saaneet päähänne? Minä kirjoitin, että jos olisi lapsia (ja vaikka lasten isä) samassa taloudessa, niin meidän perheen yhteistaloudellinen tilanne olisi parempi. Mikä IHME tässä nyt on vaikea tajuta? :confused:

Jos saamme yhdessä melkein 5000 euroa tilille, niin ei todellakaan mene kuluja suhteellisesti yhtä paljon kuin minulla menee nyt yksinään.

Ja jos olisin yksin yhden tai kahden lapsen kanssa, niin minulla olisi enemmän rahaa käytössä. Ei lapsi syö sadoilla euroilla kuukaudessa, ellei kyseessä ole joku sairaus, johon tarvitsee erityisruokavaliota ym.
Okei ei syö sadoilla euroilla. Entäs ne muut asiat, non-food-tavarat, joita tuossa jo luettelin?

Teineihin menee yllättävän paljon rahaa, voin kertoa.
 
Okei ei syö sadoilla euroilla. Entäs ne muut asiat, non-food-tavarat, joita tuossa jo luettelin?

Teineihin menee yllättävän paljon rahaa, voin kertoa.
Vaatteita saa edullisesti H&M:stä, Elloksen Outlet-alesta, GinaTricotista ym. Itse olen ostanut ihan mielettömästi vaatteita viimeisen kuukauden aikana ja silti vaatteisiin ei ole mennyt kuin ehkä vähän yli satanen ja tällaista vaatemäärää ei tarvitse ostaa edes kuukausittain. Lasten vaatteet ovat lisäksi halvempia kuin aikuisten vaatteet. Lelut ym. ovat mielestäni edullisia. Ihan hämmästyin leluosastolla, kun olin ihan unohtanut miten edullisia ovat.
 
Vaatteita saa edullisesti H&M:stä, Elloksen Outlet-alesta, GinaTricotista ym. Itse olen ostanut ihan mielettömästi vaatteita viimeisen kuukauden aikana ja silti vaatteisiin ei ole mennyt kuin ehkä vähän yli satanen ja tällaista vaatemäärää ei tarvitse ostaa edes kuukausittain. Lasten vaatteet ovat lisäksi halvempia kuin aikuisten vaatteet. Lelut ym. ovat mielestäni edullisia. Ihan hämmästyin leluosastolla, kun olin ihan unohtanut miten edullisia ovat.
Justiinsa meinaan revetä nauruun. Lelut edullisia? e-d-u-l-l-i-s-i-a?

Kuinkas usein sä muuten laitat koko garderoobisi uuteen uskoon? Kerran vai kahdesti vuodessa, kuten lapsille täytyy tehdä?
 
"Minna"
Luuletko etten tiedä mitään lasten kuluista? Kirjoitin jo, että äitini on ollut yksinhuoltaja, kyllä minä jotain tiedän. Emme todellakaan olleet mitään rikkaita ja nyt te yritätte antaa kuvan, että lapsiin menisi mieletön määrä rahaa. Äitini tulot (lapsilisineen ja elatustukineen) eivät olleet kovin suuret (palkan osuus PIENEMPI kuin esimerkiksi minulla) silti äidilläni oli USEAMPI lapsi ja ei pulaa rahasta. + polkupyöriä, vaatteita ym. ei voinut kierrättää, koska lapset samanikäisiä.
Sä et ole voinut lapsena tietää sitä koko totuutta. On eri asia olla yh-perheen lapsi kuin se perheen elatuksesta vastaava aikuinen.
 
"muua"
Eivät täydellisesti, mutta kuuntelevat sujuvasti (isompi sujuvammin kuin pienempi) ja puhuvat jonkin verran. Ymmärtävät enemmän kuin puhuvat. Ja lomamatkalla elokuussa myös puhuivat yllättävän paljon (enemmän kuin kuvittelin) kun oli ns. pakko: kotona ei ole pakko, kun isä ja tämän kaikki ystävät puhuvat suomea kuitenkin.
Kiinnostus kieleen on kova molemmilla. Ja vauvalle mies aikoo kuulemma puhua vain omaa kieltään, eikä enää anna periksi vaikka napero sitkeästi vastaisi suomeksi :D
Tosta kannattaa pitaa kiinni, ettei anna periksi. Mulla on intialainen mies, jonka aidinkieli englanti. Asuttiin Suomessa lasten kunnes reilu vuosi sitten (tytot silloin 2 ja 5) muutettiin Intiaan. Tanne muuton hetkella molemmat puhuivat hyvaa englantia, ja ymmarsivat myos taydellisesti. Suomessa suessamme mies oli pitanyt kiinni, ettei ole ymmartavinaan (eika aina oikeasti ymmartanytkaan), jos lapset talle Suomea puhuivat. Nyt kun ollaan taalla asuttu ja kaikki tyttojen kaverit puhuu englantia, niin varsinkin pienempi monesti sanoo esim. "Aiti lahetaan, pack mun staff ,jooko" .Silloin on vaan kysyttava, etta mita siis tarkoitit ja mitenkas tuo nyt sanotaankaan kun suomea puhutaan. Vaikka helppo olisi vaan sanoa "joo". Mutta sinnikkyytta, varmasti tulee hyva lopputulos, ja ehka sen myota sun muidenkin lasten turkin kieli kehittyy!
 
Justiinsa meinaan revetä nauruun. Lelut edullisia? e-d-u-l-l-i-s-i-a?

Kuinkas usein sä muuten laitat koko garderoobisi uuteen uskoon? Kerran vai kahdesti vuodessa, kuten lapsille täytyy tehdä?
Minusta ovat edullisia. Barbeja saa reilulla 10 eurolla, kalleimmillaan näytti olevan 17 euroa. Siis ne perusbarbiet + Kenit. Baby Born oli alle 40 euroa. Vero Modassa meni minulla 35 euroa juuri yhteen paitaan. Kuten jo kirjoitin, niin lasten vaatteet ovat edullisempia ja niitä voi helpommin myydä esimerkiksi huuto.netissä. AIkuisten vaatteet menee siellä huonommin kaupaksi ja kokemusta asiasta, lastenvaatteita ostettiin minulta ihan eri tavalla kuin aikuisten vaatteita on ostettu.
 
[QUOTE="Minna";26233497]Sä et ole voinut lapsena tietää sitä koko totuutta. On eri asia olla yh-perheen lapsi kuin se perheen elatuksesta vastaava aikuinen.[/QUOTE]

Eli äitini on sinun mukaan varastanut rahat, kerjännyt kadulla vai myynyt itseään? Kun onhan se teille näköjään ihan mahdotonta ymmärtää, että yh-äidillä voi rahat riittää ihan hyvin ilman, että tarvitsee itkeä itsensä uneen.
 
Luuletko etten tiedä mitään lasten kuluista? Kirjoitin jo, että äitini on ollut yksinhuoltaja, kyllä minä jotain tiedän. Emme todellakaan olleet mitään rikkaita ja nyt te yritätte antaa kuvan, että lapsiin menisi mieletön määrä rahaa. Äitini tulot (lapsilisineen ja elatustukineen) eivät olleet kovin suuret (palkan osuus PIENEMPI kuin esimerkiksi minulla) silti äidilläni oli USEAMPI lapsi ja ei pulaa rahasta. + polkupyöriä, vaatteita ym. ei voinut kierrättää, koska lapset samanikäisiä.
otathan huomioon,että eläminen Suomessa on kallistunut siitä,kun sinä olit lapsi?mun äiti teki vuorotyötä,osti oman kolmion ja huolehti kolmesta lapsesta,rahaa ei ollut yllin kyllin,mutta silti saimme ehjät vaatteet päälle jne..
 
Menee vähän monimutkaiseksi ajatella kahdessa maassa asumista, varsinkin nu ei edes tiedä mikä tuo toinen maa on.

Silti uskon että jos (hyväpalkkaisen?) miehesi kanssa asutte kaksin molemmat työssäkäyvinä ihmisinä siinä kaksiossa, teidän taloudellinen tilanne antaisi paremmin varaa matkusteluun yms kuin silloin jos asutte 3-4h asunnossa niiden kahden lapsen kanssa joita sinä hoidat kotona kouluikään asti. Näin siis Suomea ajatellen.
 
Minusta ovat edullisia. Barbeja saa reilulla 10 eurolla, kalleimmillaan näytti olevan 17 euroa. Siis ne perusbarbiet + Kenit. Baby Born oli alle 40 euroa. Vero Modassa meni minulla 35 euroa juuri yhteen paitaan. Kuten jo kirjoitin, niin lasten vaatteet ovat edullisempia ja niitä voi helpommin myydä esimerkiksi huuto.netissä. AIkuisten vaatteet menee siellä huonommin kaupaksi ja kokemusta asiasta, lastenvaatteita ostettiin minulta ihan eri tavalla kuin aikuisten vaatteita on ostettu.
Niin just perus-barbiet. Katsopa ensi kerralla niitä leluja, joita lapset oikeasti haluavat. Esim. isompia legopakkauksia, Monster High-nukkeja yms.

Mulla meni eilen 87 € tyttären juhlamekkoon + boleroon Halosella. Tod. näk.saan niistä takaisin parisenkymppiä kirpparilla, jos hyvin käy. Kulua siis tulee joka tapauksessa melkein seitsemänkymppiä. Ihanan halpaa.
 
miljonääriäiti lasten ansiosta
Lasten vaatteet kuluu, ei välttämättä kestä myyntiin asti. Lasten harrastukset maksaa vaikkei missään seurassa harrastaiskaan, pelkät välineet maksaa. Ja yleensä lapsi kasvaa niistä välineistä nopeasti ohi. Lapset pitää myös pestä, ruokkia, käyttää lääkärissä+lääkitä, on kaverisynttäreitä ja muita yllättäviä kuluja. Ja ne lelut, ihan tosi edullisia ;)
 
"Minna"
Vaatteita saa edullisesti H&M:stä, Elloksen Outlet-alesta, GinaTricotista ym. Itse olen ostanut ihan mielettömästi vaatteita viimeisen kuukauden aikana ja silti vaatteisiin ei ole mennyt kuin ehkä vähän yli satanen ja tällaista vaatemäärää ei tarvitse ostaa edes kuukausittain. Lasten vaatteet ovat lisäksi halvempia kuin aikuisten vaatteet. Lelut ym. ovat mielestäni edullisia. Ihan hämmästyin leluosastolla, kun olin ihan unohtanut miten edullisia ovat.
Sä et taida tajuta sitä, että lasten haalareihin, kenkiin, pipoihin yms. saa kyllä rahaa menemään. Eikä kannata maassa pyörivälle lapselle ostaa halvinta toppa-asua koska lapsi kastuu heti läpimäräksi.

Usko mua, mä olen äiti ja tiedän miten tämä asia on.
 
"Minna"
Eli äitini on sinun mukaan varastanut rahat, kerjännyt kadulla vai myynyt itseään? Kun onhan se teille näköjään ihan mahdotonta ymmärtää, että yh-äidillä voi rahat riittää ihan hyvin ilman, että tarvitsee itkeä itsensä uneen.
Oletko sä aivan sekaisin. :O Mä en missään nimessä väittänyt mitään tuollaista! Se nyt vain on todellisuutta, että lapset ei tiedä mikä perheen tilanne todellisuudessa on.

Elämä on nykyään kalliimpaa kuin sun lapsuudessa. Hinnat nousee asiassa kuin asiassa, mutta tuet ja palkat laahaa jälkijunassa vuositolkulla.

Herää nyt jo todellisuuteen. Sulle on moni perheellinen ihminen kertonut TODELLISUUTTA, mutta sä lapsettomana ihmisenä väität tietäväsi asiat paremmin.
 
oijjoi
satun tietämään didin iskän, enkä yhtään ihmettele, jossei ole isovanhempiaan tavannut sitten vauva-aikojen. isänsä on sen verran "erikoinen" jo. hohhoh.
 
Blue
Talolaina 850e
Vakuutukset 200e¨
Sähkö 200e
Vesi 100e
Autolaina 200e
Autovakuutukset 70e
Bensa 100e
Päivähoitomaksut 300e
Lääkäri-/lääkekulut 40e

Ruoka (ym. päivittäistavarat) 800e
Vaatekulut 200e (min.)
Eläimet 100e

Lasten harrastukset 60e
Vanhempien harrastukset 50e
Netti, maksukanavat ym. 60e
Puhelinlaskut 100e
Lehdet 60e

Pikkumenoja/yllättäviä kuluja 200e (min)
Huvittelu 100e (min)

Tähän ei kuulu omakotitalon harvemmin tulevat kulut. Niihin voi suoraan budjetoida väh 100e/kk, vaikkei niitä tasaisesti joka kuukausi maksakaan.

Lisäksi kerran pari vuoteen joku kodinkone tai huonekalu pitää uusia. Siihen voi laskea 100e/kk

Tähän ei ole budjetoitu lomamatkoja. Esim. 5 hengen pelkkä hotelliyö maksaa 200e, huvipuistoon sisään 130e. Tässä ei edes ruokailuja eikä matkustuskuluja...

Lisäksi pyhät, juhlat, synttärit yms. 100e/kk. Tässä ei joulua mukana... Erikseen buljetoituna joulu väh. 1500e, jos ollaan kotona. Eli 120e/kk.

Lisäilen sitä mukaa kun muistan mitä olen unohtanut.

Meillä kolme lasta, yksi koulussa ja toinen menee syksyllä. Minä pienituloinen, teen töitä kotona ja hoidan omat lapset samalla. Mies keskituloinen duunari (siis duunariksi keskituloinen). Ainoa "avustus" on lapsilisät.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Miili
Siis nyt ihan oikeesti Akaatti! Ala vaikka talousneuvojaksi, mutta älä päde tietäväsi aina kaikkien tuntemattomien ihmisten tilanteista enemmän kuin nämä. Huomaa, kyllä että sun ainoa harrastus on toisten tilanteiden spekulointi ja julkkisten seuraus. Pää ulos sieltä puskasta.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia ja Bonaire
Minä olen pienipalkkainen ja minulla jää silti joka kuukausi säästöön noin tuhat euroa. Jos minulla olisi lapsia, niin jäisi varmasti yhtä paljon, koska olisi lapsilisät, saisin varmasti asumistuen, paremman asunnon, elatustuen jos olisi yksinhuoltaja. Ja jos olisi minä, mies ja lapset, niin varmasti uitaisiin rahassa. Kyllä saisi helposti säästöön. Ja lentolippujakin saa halvalla, ei aina tarvitse ostaa niitä 1000 euron lentolippuja Etelä-Amerikkaan, saa halvemmalla, kun näkee hieman vaivaa.
Kutakuinkin näin mäkin ajattelin vajaa 8 vuotta sitten ... ja silloin olikin rahaa, reisuja ja kaikkea kivaa (vieläkin on kivaa mut ei rahalla mälläämistä) ja aikaa tehdä sitä kaikkea kivaa. :D
 
missä päin?onko siellä sitten kaikki asumiskulut ja eläminenkin sitten halpaa,että päälle 3000€ riittää vaikkapa 5 henkiselle perheelle?
Ei kaikki vaan ainoastaan osa. Ja se riittääkö vai ei, riippuu tietenkin perheen tilanteesta ja siitä mihin haluavat rahat käyttää. Voin sanoa, että monelle ei varmastikaan tuossa maassa riitä, sillä monella on kalliit harrastukset ja kallis, jopa luksusmainen elämäntapa. Toisaalta taas osa elää ihan slummielämää. Meillä ei ole kalliita harrastuksia, niin riittää hyvin rahat. Minulle tärkeintä on se, että on ihana koti, jossa voi harrastaa kodin sisälläkin, uimista, sulkapalloa, pihaleikkejä.
 
Menee vähän monimutkaiseksi ajatella kahdessa maassa asumista, varsinkin nu ei edes tiedä mikä tuo toinen maa on.

Silti uskon että jos (hyväpalkkaisen?) miehesi kanssa asutte kaksin molemmat työssäkäyvinä ihmisinä siinä kaksiossa, teidän taloudellinen tilanne antaisi paremmin varaa matkusteluun yms kuin silloin jos asutte 3-4h asunnossa niiden kahden lapsen kanssa joita sinä hoidat kotona kouluikään asti. Näin siis Suomea ajatellen.
Minusta myös asumisen laatu ja taso vaikuttaa viihtymiseen. Itse haluan nimenomaan oman pihan ja uima-altaan. Se tuo minulle laatua ja viihtyvyyttä asumiseen.
 
[QUOTE="Minna";26233606]Oletko sä aivan sekaisin. :O Mä en missään nimessä väittänyt mitään tuollaista! Se nyt vain on todellisuutta, että lapset ei tiedä mikä perheen tilanne todellisuudessa on.

Elämä on nykyään kalliimpaa kuin sun lapsuudessa. Hinnat nousee asiassa kuin asiassa, mutta tuet ja palkat laahaa jälkijunassa vuositolkulla.

Herää nyt jo todellisuuteen. Sulle on moni perheellinen ihminen kertonut TODELLISUUTTA, mutta sä lapsettomana ihmisenä väität tietäväsi asiat paremmin.[/QUOTE]

Minä muistan, kun täytin 17 vuotta, kun kaksi lapsilisää yh-korotuksella hävisi, se oli kuitenkin noin 250 euroa jo tuolloin, oli siis eurot jo käytössä. Vuotta myöhemmin asia tuntui vieläkin enemmän, kun myös elatustuki loppui ja itse olin lukiossa silloin enkä saanut mitään kesätyötä ym. Vuodessa siis tulot putosi 500 euroa, mutta emme silti olleet mitään kerjäläisiä, mutta kyllä muistan sen äitini puheen tuosta rahatilanteesta.
 
Ei kaikki vaan ainoastaan osa. Ja se riittääkö vai ei, riippuu tietenkin perheen tilanteesta ja siitä mihin haluavat rahat käyttää. Voin sanoa, että monelle ei varmastikaan tuossa maassa riitä, sillä monella on kalliit harrastukset ja kallis, jopa luksusmainen elämäntapa. Toisaalta taas osa elää ihan slummielämää. Meillä ei ole kalliita harrastuksia, niin riittää hyvin rahat. Minulle tärkeintä on se, että on ihana koti, jossa voi harrastaa kodin sisälläkin, uimista, sulkapalloa, pihaleikkejä.
no entäs jos ne lapset haluaa harrastaa jotain,missä näkee muitakin lapsia?kotona/kotipihalla tapahtuvia leikkejä ei oikein voi kutsua harrastukseksi..
 
Niin just perus-barbiet. Katsopa ensi kerralla niitä leluja, joita lapset oikeasti haluavat. Esim. isompia legopakkauksia, Monster High-nukkeja yms.

Mulla meni eilen 87 € tyttären juhlamekkoon + boleroon Halosella. Tod. näk.saan niistä takaisin parisenkymppiä kirpparilla, jos hyvin käy. Kulua siis tulee joka tapauksessa melkein seitsemänkymppiä. Ihanan halpaa.
Minä ainakin tykkään leluista itsekin enkä osaa kauhistella sitä jos lelut maksavat. Mieluummin ostan lapsille leluja kuin itselleni vaatteita jos valinta täytyy tehdä.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä