Diandra ei osaa espanjan kieltä ja nähnyt isovanhempansa viimeksi vauvana

Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden lapsen äiti;26232860:
No sinä et sitten varmasi laita rahaa muuhun kuin matkusteluun. Minun mielestä taas matkustelu on aika turhaa,siitä ei jää mitään käteen. Mielummin omistan harvinaisen auton ja kasan kenkiä..
Lasten harrastusten ja kulujen jälkeen jos jää käteen jotain niin ostan vaikka kengät.
Kyllä minäkin ostelen muuta, rahaa jää sen verran, että voi ostellakin. Mutta ajatuksena oli vain kertoa, että miten paljon jää rahaa muuhun ja sillä rahalla matkustaisi helposti vaikka Chileen joka viides vuosi.
 
miten mä en saa tätä yhtälöä toimimaan ?
sun tulot on noin ja sulta jää tonni kuussa säästöön,kerrot maksavasi kallista vuokraa.. millä sä elät ?
Jäin kanssa miettimään mikä on se iso vuokra jos 800 riittää asumisen lisäksi ihmisen kuukauden elämisiin ja kaukomatkoihinkin.

Ja toisaalta, miksi ihminen jolle jää 1000€ /kk säästöön ottaa pikavippejä?

Eikä 1800€ käteen ole mielestäni mikään mainostettavan pieni palkka.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Micosa
Jäin kanssa miettimään mikä on se iso vuokra jos 800 riittää asumisen lisäksi ihmisen kuukauden elämisiin ja kaukomatkoihinkin.

Ja toisaalta, miksi ihminen jolle jää 1000€ /kk säästöön ottaa pikavippejä?
Ne pikavipit oli viime vuonna. =) Ei minulla silloin ollut rahaa käytössä, elin viimeisillä säästöilläni. Se oli sitä alennustilaani. Mutta palstan mukaan jos ottaa joskus pikavipin, niin ottaa niitä sitten aina ja siitä tulee aina sanomista. Ihan kuin rahallinen tilanne ei voisi muuttua.
 
Viiden lapsen äiti
Suosittelen lämpimästi hankkimaan lapsia jos luulet rikastuvasi.
Tai no joo,onhan noita erakoita jotka elävät 20€/kk koska eivät koskaan käy missään eivätkä syö muuta kuin omenia.
 
Viimeksi sain 1821 euroa tilille. Ruokakuluihin menee noin 100 euroa kuukaudessa. Loput rahat jää säästöön. Siis vuokran maksun jälkeen. Ja vaikka ostaisin jotain, kuten vähän aikaa sitten 500 euron tietokoneen, niin säästöön jäisi silti runsaasti rahaa, ainakin 500 euroa.
Sulla ei siis ole laskuja? Kotivakuutus, sähkö, yms?

Perheellisenä maksaisit myös esim. lasten hoitomaksuja, ja ruokaankin menisi viisinkertainen summa. Lapsiin uppoaa rahaa myös esim. lääkärikulujen, vaatehankintojen ja harrastusten muodossa.
 
säpäle harmaana
Viimeksi sain 1821 euroa tilille. Ruokakuluihin menee noin 100 euroa kuukaudessa. Loput rahat jää säästöön. Siis vuokran maksun jälkeen. Ja vaikka ostaisin jotain, kuten vähän aikaa sitten 500 euron tietokoneen, niin säästöön jäisi silti runsaasti rahaa, ainakin 500 euroa.
Sinulla kuuluu siis vuokraan noin 720 euroa. Siihen sisältyy ilmeisesti vesi ja sähkö? Sinulla ei tule puhelinlaskua, nettiliittymämaksuja, tv-lupaa, vakuutuksia, ei työmatkakuluja, et osta vaatteita, wc-papereita, shampoota, vai sisältyykö ne kaikki tuohon 100 euroon? Et koskaan käy kahvilla tai elokuvissa?
 
Sulla ei siis ole laskuja? Kotivakuutus, sähkö, yms?

Perheellisenä maksaisit myös esim. lasten hoitomaksuja, ja ruokaankin menisi viisinkertainen summa. Lapsiin uppoaa rahaa myös esim. lääkärikulujen, vaatehankintojen ja harrastusten muodossa.
Lastenvaatteilla voi jopa tienata. =) Ja ruokaan ei todellakaan mene viisinkertaisesti rahaa. Itse olen huomannut, että näin yksin asuessa ruokaa menee todella paljon hukkaan, kun ehtii vanhentua jne. Laskuja on, puhelinmaksu muutaman euron kuukaudessa, sähkölasku noin 15 euroa kuukaudessa. Internet-lasku 14,90 euroa/kk (sen saisi ilmaiseksi ihan hyvällä nopeudella, mutta minulla on otettu vielä nopeampi netti).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden lapsen äiti;26232914:
Suosittelen lämpimästi hankkimaan lapsia jos luulet rikastuvasi.
Tai no joo,onhan noita erakoita jotka elävät 20€/kk koska eivät koskaan käy missään eivätkä syö muuta kuin omenia.
Käy koskaan missään? Melkein joka päivä tulee mentyä ulos.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;26232943:
Sinulla kuuluu siis vuokraan noin 720 euroa. Siihen sisältyy ilmeisesti vesi ja sähkö? Sinulla ei tule puhelinlaskua, nettiliittymämaksuja, tv-lupaa, vakuutuksia, ei työmatkakuluja, et osta vaatteita, wc-papereita, shampoota, vai sisältyykö ne kaikki tuohon 100 euroon? Et koskaan käy kahvilla tai elokuvissa?
Vuokra melkein 650 euroa. Sitten tulee tähän se bussikortti, kun ei ole autoa. Yhteensä noihin menee vesilaskun kanssa melkein 740 euroa. TV-lupaa ei ole. Internet 14,90 euroa. Puhelinlasku hyvin pieni, muutaman euron, ruokakaupasta ostan shampoot ym. Tresemme kestää kuukausia ja se purkki on usein alennuksessa 5 euroa/kpl. Kauppaan menee 100 euroa kuukaudessa jos katson mitä ostan. 200 euroa jos ostan huolettomasti ja 300 euroa jos ostelen niin, etten katso yhtään hintaan.

Vaatteita ostan silloin tällöin, nimenomaan noilla säästöön jääneillä rahoilla. Kahvilla en käy. :x Inhoan kahvin makua, elokuvateatterissa en käy, koska siellä ei ole koskaan mitän minua kiinnostavia elokuvia, pelkkää Hollywood-hömppää.
 
Jäin kanssa miettimään mikä on se iso vuokra jos 800 riittää asumisen lisäksi ihmisen kuukauden elämisiin ja kaukomatkoihinkin.

Ja toisaalta, miksi ihminen jolle jää 1000€ /kk säästöön ottaa pikavippejä?

Eikä 1800€ käteen ole mielestäni mikään mainostettavan pieni palkka.
Mutta tuon summan saavat ovat virallisestikin pienipalkkaisia. En minä missään sanonut olevani kaikista köyhin. Ja olen kyllä elänyt paljon pienemmälläkin rahalla ja itse tunnen nykyään oloni pikemminkin varakkaaksi kuin köyhäksi, mutta olen silti taulukoiden ja tilastojen mukaan huonosti tienaava henkilö.
 
"Minna"
Mä mietin, että jos olisin sinkku ja saisin palkkaa 1800€/kk niin ei todellakaan jäisi tonnia säästöön. Mulla menisi jo vuokraan vähintään 350€, siihen päälle vesi, sähkö, netti, puhelin, opintolainan lyhennys, kulutusluoton lyhennys, bussikortti, ruoka ja hygienia. Säästöön toki jäisi rahaa, mutta ei tonnia noista tuloista.

Ja ihmettelen jos noilla tuloilla lapsen kanssa saisi tonnin säästöön. On toki lapsilisä ja ehkä elarit ja asumistuki, mutta ei niitä lapsen menoja noilla kateta. Noilla tuloilla yhden lapsen kanssa tuskin saa kovin kummoista asumistukea jos saa ollenkaan.

Ap:lla ei ole mitään käsitystä siitä mitä on perhe-elämä.
 
säpäle harmaana
Vuokra melkein 650 euroa. Sitten tulee tähän se bussikortti, kun ei ole autoa. Yhteensä noihin menee vesilaskun kanssa melkein 740 euroa. TV-lupaa ei ole. Internet 14,90 euroa. Puhelinlasku hyvin pieni, muutaman euron, ruokakaupasta ostan shampoot ym. Tresemme kestää kuukausia ja se purkki on usein alennuksessa 5 euroa/kpl. Kauppaan menee 100 euroa kuukaudessa jos katson mitä ostan. 200 euroa jos ostan huolettomasti ja 300 euroa jos ostelen niin, etten katso yhtään hintaan.

Vaatteita ostan silloin tällöin, nimenomaan noilla säästöön jääneillä rahoilla. Kahvilla en käy. :x Inhoan kahvin makua, elokuvateatterissa en käy, koska siellä ei ole koskaan mitän minua kiinnostavia elokuvia, pelkkää Hollywood-hömppää.
No olipas hyvä vastaus "inhoan kahvin makua". Kyllä silti voi kavereiden kanssa käydä "kahvittelemassa" vaikkei nimenomaan kahvia itse joisikaan. :LOL:
 
Vaatteita ostan silloin tällöin, nimenomaan noilla säästöön jääneillä rahoilla. Kahvilla en käy. :x Inhoan kahvin makua, elokuvateatterissa en käy, koska siellä ei ole koskaan mitän minua kiinnostavia elokuvia, pelkkää Hollywood-hömppää.
mä kuvittelin, että tolla kahvilla käymisellä haettiin takaa, että etkö käy ystävien kanssa koskaan missään istuskelemassa tms ?

mutta menoihin niin, joo. sä kirjoitit jossain, että sitä yli neljää sataa ei mitenkään VOI mennä lapseen / kk. oletko huomioinut esim. päivähoitomaksut ? ne on HUIKEITA!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden lapsen äiti;26232914:
Suosittelen lämpimästi hankkimaan lapsia jos luulet rikastuvasi.
Tai no joo,onhan noita erakoita jotka elävät 20€/kk koska eivät koskaan käy missään eivätkä syö muuta kuin omenia.
Kyllä tulee olemaan parempi taloudellinen tilanne silloin jos saan lapsia (olettaen, että lapset ovat terveitä, ei tule mitään hankalia ja rahaa vieviä sairauksia). Meillä tulee asumiskulut olemaan noin 550-700 euroa/kk. Huomattavasti mukavampi asunto/talo kuin tämä nykyinen ylihinnoiteltu mörskä. Velaton auto, toinen auto, josta kulut ehkä 200 euroa/kk. Nyt siis 750-900 euroa/kk ja asumismuoto miljoona kertaa parempi kuin nykyinen ja tilaa noin 300 neliötä eli 10-kertaisesti enemmän kuin nykyään. Tilille tulevat tulot ainakin 3000 euroa, mahdollisesti 5000 euroa.

Ja vaikka olisin yh, niin varmasti menisi paremmin kuin nyt, koska saisimme asuttua edullisemmassa asunnossa.
 
"Minna"
Mä en kyllä tunne kovin montaa perhettä joiden tulot olisi yhteensä 5000€/kk. Monessa perheessä tulot jopa 2000 euroa alle tuon ja silti perheet asuvat omistusasunnoissa/taloissa joista on menoja ja lisäksi maksetaan lapsille vaatteet ja ruoka.
 
[QUOTE="Minna";26232991]Mä mietin, että jos olisin sinkku ja saisin palkkaa 1800€/kk niin ei todellakaan jäisi tonnia säästöön. Mulla menisi jo vuokraan vähintään 350€, siihen päälle vesi, sähkö, netti, puhelin, opintolainan lyhennys, kulutusluoton lyhennys, bussikortti, ruoka ja hygienia. Säästöön toki jäisi rahaa, mutta ei tonnia noista tuloista.

Ja ihmettelen jos noilla tuloilla lapsen kanssa saisi tonnin säästöön. On toki lapsilisä ja ehkä elarit ja asumistuki, mutta ei niitä lapsen menoja noilla kateta. Noilla tuloilla yhden lapsen kanssa tuskin saa kovin kummoista asumistukea jos saa ollenkaan.

Ap:lla ei ole mitään käsitystä siitä mitä on perhe-elämä.[/QUOTE]

Minulla ei ole kulutusluottoa eikä opintolainaa. Kallis vuokra on ja niitä säästöön jääviä rahoja käytän aina silloin kun mieli tekee. Ostin tietokoneen, lähden matkalle, saatan ostaa kaupassa jotain turhakkeita jne.
 
Siltikään, en ymmärrä tuota lapsilla tienaamista. Sen toki ymmärrän että kun kaksi sinkkua lyö hynttyyt yhteen siinä säästää rahaa.

Mutta jos vertaan meidän aiempaa tilannetta missä oltiin kaksi täyttä palkkaa saavaa aikuista asumassa yhdessä meillä oli ihan erilailla rahaa matkusteluun ja huvituksiin kun nyt kun on kolme lasta elätettävänä ja vain toinen tällä hetkellä töissä. Meillä toki tilannetta parantaa kahdesta lapsesta saatavat hoitotuet mutta toisaalta noihin muksuihin menee rahaakin normaalia enemmän.

Mutta silti, kyllä useamman lapsen elättäminen maksaa enkä ihmettele jos joku ei näe järkeväksi matkustaa tuon porukan kanssa kaukomaille. Itse ollaan viimeksi käyty Suomessa äitiäni tapaamassa ehkä 2v sitten, silloinkin vain minä ja vanhempi tytöistä. Edellinen koko perheen reissu taisi olla 4v sitten.
 
"Minna"
Mä olen yhden lapsen yh ja todellakin tiedän mitä tämä on. Ei yh:n saamat tuet ole mitään huippuluokkaa, tiedän tämän koska olen ollut opiskeleva yh.

Ap:lla todella vääristynyt kuva siitä mitä elämä perheen kanssa maksaa.
 
Ja jos nyt palataan ketjun alkuperäiseen aiheeseen, niin ihanko tosissaan täällä ihmiset väittävät, ettei Diandran perheellä olisi koskaan ollut mahdollisuutta käydä Chilessä sitten Diandran vauva-ajan?
 
Viiden lapsen äiti
Meillä menee jo lasten kavereiden synttärilahjoihin ja juhliin (bensat juhlapaikalle kun juhlat ovat eri kaupungissa jne.) vähintään satanen kuussa. Vuokra 700€ (ilman asumistukea olisi 1050) + auton maksut ja huollot kun vanha auto. Sähkölasku oli viime kuussa 218€,onneksi ei joka kuukausi tule samanlaista.
Ruokakauppaan meillä menee koko lapsilisä.
 
"vieras"
Kuinka ap osaa neuvoa, kuinka ihmisten pitäisi hoitaa perhesuhteitaan ja välejä sukulaisiin, kun ei itse ole tavannut "miehensä" sukua koskaan, eikä "mies" hänen sukuaan?
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Viiden lapsen äiti;26233065:
Meillä menee jo lasten kavereiden synttärilahjoihin ja juhliin (bensat juhlapaikalle kun juhlat ovat eri kaupungissa jne.) vähintään satanen kuussa. Vuokra 700€ (ilman asumistukea olisi 1050) + auton maksut ja huollot kun vanha auto. Sähkölasku oli viime kuussa 218€,onneksi ei joka kuukausi tule samanlaista.
Ruokakauppaan meillä menee koko lapsilisä.
Eli teillä on 7 hengen vuokra sama kuin minulla (30-neliöinen yksiö). Kyllä tuossakin on teillä elintasoa, että asutte tilavammin samalla summalla.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä