olenko liian tiukkis lasten kasvatuksessa?

• Viestiketjun aloittaja ap..
  • Ensimmäinen viesti
ap..
Kertokaas nyt mulle, kun sain palautetta kaverilta.. Esimerkkejä, en anna omien lasten hakea joka päivä koulun jälkeen lähikaupasta karkkia (8 vuotias), karkkipäivä kerta viikkoon, poikkeuksia on. Lapset tulevat näin valoisaan arki-iltoina viim 19.30 sisälle, että saadaan rauhassa tehdä iltapuuhat, sängyssä 8 maissa illalla. Heillä mennään 10 nukkumaan, ulkona 9 saakka. En pidä siitä että vieraat lapset käyvät kaapeilla etsimässä herkkuja (eilen oli tytön kaveri käynyt). Lelut kerätään leikkien jälkeen omiin paikkoihin, ja lelut pysyvät pääsääntöisesti leikkihuoneissa. Tämä vasta suuro ihmetyksen aihe oli lapselle, ja hänen äidilleen..

En ole kritisoinut heidän kasvatustaan millään lailla, mutta eilen kuulin olevani liian tiukkis.

Normaaleita sääntöjä minusta. Mutta on normaalia sinänsä mennä nukkumaan kympiltäkin, jos lapsi saa tarpeeksi unta muuten. Siis ettei ole liian väsynyt aamuisin tms. Tosin ysiltä alakouluikäinen arkena ulkona.. se on vähän myöhään.

VAIKKaKIN tuli mieleeni, että ehkä se ei olekaan säännöt sinänsä, jotka antavat tiukkiksen mielikuvan. Ehkä komentelet lapsia jotenkin tiukemmin kuin ystäväsi? Siis ei tämä sinänsä kritiikkinä, vaan huomiona. Että ehkä teillä on vain erilainen "komentelutyyli"..?

ap..
VAIKKaKIN tuli mieleeni, että ehkä se ei olekaan säännöt sinänsä, jotka antavat tiukkiksen mielikuvan. Ehkä komentelet lapsia jotenkin tiukemmin kuin ystäväsi? Siis ei tämä sinänsä kritiikkinä, vaan huomiona. Että ehkä teillä on vain erilainen "komentelutyyli"..?
no voi olla, ainakin oon herkempi komentaan jos lapset pöllöilevat ulkona, mm. "tuhoavat" taloyhtiön omaisuutta, tai alkavat härnään ja suoranaisesti kiusaan muita (heittelevät hiekkaa päälle yms.. )

ap..
Normaaleita sääntöjä minusta. Mutta on normaalia sinänsä mennä nukkumaan kympiltäkin, jos lapsi saa tarpeeksi unta muuten. Siis ettei ole liian väsynyt aamuisin tms. Tosin ysiltä alakouluikäinen arkena ulkona.. se on vähän myöhään.
jos antaisin valvoa sinne 10, noita ei sais sängystä millään aamulla ylös. Lomalla yms on sit eriasia kun ei ole pakko nousta 7 aikaan aamulla.

ap..
[QUOTE="vieras";26223542]kuulostaa niin meidän säännöiltä ja et ole tiukkis! joillakin vain ei ole sääntöjä. ja kaapeille ei ole kenelläkään vierailla asiaa.[/QUOTE]

tätä mä ihmettelin suuresti, oon omilleni aina sanonu ja ettei kenenkään kaapeille mennä, ja esim jos makkarin ovi on kiinni, sinnekään ei silloin mennä. Koska tollaisen pitäisi olla "itsestäänselvyys".

"hupsis"
katsoiko kukaan sitä supernänniä, jossa testattiin lapsia jotka oli nukkuneet normaalin niukahkon määränsä ja sitten lisättiin uniaikaan tunti - niiden älyllinen ikä nousi viidellä vuodella oliko se viikossa vai kahdessa.

Tuo tiukkuus tosiaan on suhteellinen asia, jos siinä komentamisessa on ahdistunutta tai paheksuvaa sävyä, niin moni löysän kasvatuksen ystävä reagoi siihen ja tuomitsee sen perusteella sinänsä järkevät rutiinit. Eli ei ne säännöt, vaan suhde niihin.

Mutta jos löysä kasvattaja on oikein allergisoitunut, niin tiukempi kasvattaja saa olla vaikka itse täydellisyys ja siitä huolimatta toisen mielestä sillä selvästi orastaa pirunsarvet otsatukan alta. Vaan niinhän tuolla sanotaan, että parhaat tulokset tulee riittävän tiukasta kasvatuksesta, jossa kuitenkin hyväksytään lapsi tunnetasolla.

Yhteistyössä