Voiko eskarilainen olla iltapäivän kotona yksin vai pitääkö mennä hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja "tirppu"
  • Ensimmäinen viesti
"tirppu"
Meillä tulee (vasta vuoden päästä) eskari eteen, mutta nyt jo pohdin...

Eli jos eskari loppuu klo.12.30 ja ehdin kotiin klo.14-15 (päivästä riippuen) niin voisiko eskarilainen olla yksin kotona tuon ajan? Meillä eskari on saman kadun varrella jossa asutaan eli kotimatka on lyhyt ja turvallinen ilman kadun ylityksiä.

Itse muistan olleeni eskarivuonna iltapäivisin nuo muutamat tunnit itsekseni (tai pihalla kavereiden kanssa) ennen kuin siskoni tuli lukiosta kotiin. Mutta onko siis joku laki nykyään, että eskari-ikäinen ei saa olla vielä yksin kotona?

Mun mielestä ei missään nimessä voi olla kotona yksin.

Ja toivon, että asiaan on myös laki. Ettei eskarilainen saisi lähteä eskarista yksin kotiin - täällä ei meinaan ainakaan saa - saati sitten tyhjään kotiin.

Miksi haluaisit (vai haluaisitko?) hänen olevan kotona yksin edes tuota 1,5-2,5 h viidesti viikossa?

"mää"
Mun mielestä ei missään nimessä voi olla kotona yksin.

Ja toivon, että asiaan on myös laki. Ettei eskarilainen saisi lähteä eskarista yksin kotiin - täällä ei meinaan ainakaan saa - saati sitten tyhjään kotiin.

Miksi haluaisit (vai haluaisitko?) hänen olevan kotona yksin edes tuota 1,5-2,5 h viidesti viikossa?
Jaa. Meillä eskarilainen on kulkenut noin puolet eskarivuodesta yksin.
Olen ollut kotona aamulla hänen lähtiessä ja iltapäivällä palatessa (on ollut vain eskariajan eskarissa) ja osaa just tasan 6 vuotiaan viisaudella kulkea eskariin yksin ja takaisin. Matkaa 50 metriä. Jos ei osaisi eikä kykenisi, olisin huolissani... miten hän ikinä kykenisi vuoden päästä kulkemaan reilua kilometriä yksin kouluun.

Ja joo. Allekirjoitin lapun jossa oli myös kohta, että eskarilaista on vastassa yli 16v henkilö.

[QUOTE="mää";26200487]Jaa. Meillä eskarilainen on kulkenut noin puolet eskarivuodesta yksin.
Olen ollut kotona aamulla hänen lähtiessä ja iltapäivällä palatessa (on ollut vain eskariajan eskarissa) ja osaa just tasan 6 vuotiaan viisaudella kulkea eskariin yksin ja takaisin. Matkaa 50 metriä. Jos ei osaisi eikä kykenisi, olisin huolissani... miten hän ikinä kykenisi vuoden päästä kulkemaan reilua kilometriä yksin kouluun.

Ja joo. Allekirjoitin lapun jossa oli myös kohta, että eskarilaista on vastassa yli 16v henkilö.[/QUOTE]
Kai tuollaisen matkan osaa jo 4 v lapsikin kulkea. Tai jopa pienempikin, ihan taatusti. Veikkaan (tiedän) että omat lapset olisi osanneet jo parivuotiaana.

Mun 6 v osasi myös hienosti kulkea itse hiukan yli 3 km matkan kouluun, tavallisella vuorolinja-autolla (ja toki myös bussipysäkille, parisataa metriä ehkä on sinne matkaa).

Mutta kyse ei olekaan siitä, mitä lapsi osaa. Vaan siitä, mikä a) on sallittua, ja b) miten järkevää on se, että eskari-ikäinen on kotona joka arkipäivä yksin pari tuntia. Kaikista eskareista ei päästetä lapsia lähtemään yksin kotiin, ja kaikki mitä lapsi jo osaa ei kuitenkaan ole järkevää tai lapsen parhaaksi.

"mä"
Kai tuollaisen matkan osaa jo 4 v lapsikin kulkea. Tai jopa pienempikin, ihan taatusti. Veikkaan (tiedän) että omat lapset olisi osanneet jo parivuotiaana.

Mun 6 v osasi myös hienosti kulkea itse hiukan yli 3 km matkan kouluun, tavallisella vuorolinja-autolla (ja toki myös bussipysäkille, parisataa metriä ehkä on sinne matkaa).

Mutta kyse ei olekaan siitä, mitä lapsi osaa. Vaan siitä, mikä a) on sallittua, ja b) miten järkevää on se, että eskari-ikäinen on kotona joka arkipäivä yksin pari tuntia. Kaikista eskareista ei päästetä lapsia lähtemään yksin kotiin, ja kaikki mitä lapsi jo osaa ei kuitenkaan ole järkevää tai lapsen parhaaksi.
Joo. Minä vain kerroin, että kyllä, se on ihan sallittua että eskarilainen kulkee yksin, ainakin täälläpäin vaikka kyseessä on päiväkodin eskari.
Ja sitä miksi lapsi tarvitsisi joka päivät minut rinnalleen tuolle matkalle, en syytä keksi.

Ja toisekseen en ottanut kantaa siihen onko järkevää eskarilaisen olla yksin kotona, meillä ei ole ollut niinkuin kerroin.

a.p.
No, itse siis pärjäsin hienosti eskarina tuon iltapäivän muutaman tunnin yksinolon... Mut ehkä on siis muuttuneet ja lapsista pitää pitää parempaa huolta.:) Mut jos siis pitää olla vastassa yli 16v. ikäinen niin siihenhän tuo ajatus jo tyssääkin.

a.p.
Pitää vielä lisätä, että muistan oikein NAUTTINEENI noista muutamista yksinolon tunneista kun kotona oli kerrankin hiljaista... Muistan lueskelleeni sarjakuvia tai leikin tai piirsin tai askartelin omia "projektejani". Mut olin kyllä alkuvuodesta syntynyt ja fiksu ja luotettava tyttö.=) En usko todellakaan, että kaikille eskarilaisille moinen sopisi.

Noooo
Meidän eskarissa vaaditaan saattaja. En kyllä vielä eskarilaista jättäisi. Mukavampihan se vanhemmallekkin olisi tietää että lapsi on turvallisesti päiväkodissa valvovan silmän alla. Rajat ja rakkautta. Rajojen asettamista on sekin että lasta ei jätetä yksin.

"vieras"
Meidän eskarista ei saanut lähteä ilman aikuista, täysi-ikäistä saattajaa. Enkä omani olisi antanut lähteäkään. Näilläkin nurkilla on jahdattu pakettiautolla liikkuvaa, lapsia kyytiinsä houkuttelevaa ihmistä useampana vuotena. Lisäksi meillä käy kaikenlaisia kaupustelijoita ovella päivisin, joten voin kuvitella miten tyttö pelästyisi jokaista kolahdusta yksin ollessaan.

Meillä töissä ollut se käytäntö, että ne lapset, jotka on vain puolipäiväeskareita, ovat saaneet kulkea yksin eskarimatkat, JOS matka on lyhyt ja vanhemman sekä päiväkodin mielestä sopiva ja on yli 16v kotona, tyhjään kotiin ei siis missään tapauksessa saa mennä. Jos lapsi on ns. täydentävässä päivähoidossa eli yli eskariajan, häntä ei saa päästää yksin kotiin, vaikka samat ehdot täyttyisikin. On kuitenkin iso ero, onko eskarilainen vai ekaluokkalainen yksin pari tuntia.

Itse olen loppuvuodesta syntynyt (kun joku mainosti olevansa alkuvuodesta) ja halusin tulla yksin ekaluokalta aina kotiin, vaikka olis ollu iltapäiväkerho ja mammalla ihan koulun vieressä oli mun pikkuveli hoidossa, joten sinnekin olisin ollu tervetullut. Nautin yhä vieläkin yksin kotona olosta, että kai se on luonnekysymys. Tosin ne hetket on nykyään harvassa 3 alle kouluikäisen kanssa :)

"vieras"
jos eskari on koulun yhteydessä niin ilmeisesti voi kulkea yksin mutta päiväkodin yhteydessä pitää olla hakija ja tuoja. Ei siitä mitää lakia ole et ihan lapsesta riippuu miten pärjää.
Meillä oli koulun yhteydessä ja silti piti olla aina saattaja/hakija mukana ja vielä aikuinen. Isosisko tai veli ei käynyt jos oli alaikäinen. Ei kannata jättää yksin, kun kerran on mahdollisuus hoitoonkin laittaa. Meillä ei edes ekaluokkalainen halunnut jäädä yksin kotiin, edes satunnaisesti.

"hmm"
Eli millaisia käytäntöjä on? Saako kävellä lyhyttä matkaa kotiin? Entäpä jos kulkee taksilla kotipihasta eskariin ja toisinpäin? Enkä kysy tätä siltä kantilta että haluaisin tietää kenenkään henkilökohtaista mielipidettä asiaan, vaan haluan nimenomaan tietää faktoja mitä missäkin kunnassa on. :)

Yhteistyössä