Keskituloisesta tuille: tietoinen päätös

  • Viestiketjun aloittaja pokkaa on
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
[QUOTE="Anne";26187848]Kelalla on neliörajat per lärvi eikä sossunkaan tarvitse huomioida kuin tulot ja kohtuulliset menot. Jos vuokra ei ole kohtuullisten menojen sisällä niin ei sossukaan sitä maksa.[/QUOTE]
sossu ei ole KOSKAAN maksnut meidän vuokria. Taitaa ola niiin etä vain nille jotka eivät ITSE pysty sitä hoitamaan se maksetaan. Tottakai se huomioidaan toimeentulotuessa menona, mutta ei sossu sitä maksa, se on aivan eri asia.
 
Maksaa sossu
[QUOTE="Anne";26187848]Kelalla on neliörajat per lärvi eikä sossunkaan tarvitse huomioida kuin tulot ja kohtuulliset menot. Jos vuokra ei ole kohtuullisten menojen sisällä niin ei sossukaan sitä maksa.[/QUOTE]

Itse olen työtön ja asun yksikseni. Kelalta asumistukea 300 ja loput vuokraan 370 sossusta. Kela maksaa lisäksi työmarkkinatuen eli sillä 460 eurolla eletään ja maksetaan ruuat ja laskut.
 
HippuTAR
Meidän kunnassa soska huomioi vuokraa max. 650€.
Mikäli on itse aiheuttanut työttömyytensä niin soska vähentää perusosasta 20%.

Työttömyyskorvausta ei saa mikäli katsotaan että on kokopäiväinen opiskelija, sellaiseksi täälä on katsottu mm. jos opiskelee 2 päivää viikossa.

Nämä toki soska/työkkäri kohtaisia juttuja mutta kannattaa varautua ikäviin yllätyksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Vanna
Maksaa sossu
[QUOTE="Anne";26187924]Taitaa sossu maksaa sinullekkin vain sitä toimeentulotukea.[/QUOTE]

Siis kui? Kela maksaa 501 josta sossu vähentää että jää 461 perusosa. Kelasta asumistuki 305 ja sossu 370 euroa loppu vuokraan. Vuokra 731 euroa. Mistä sä voit tietää mitä kenellekin maksetaan.
 
Maksaa sossu
[QUOTE="Anne";26187991]Minäkin saan toimeentulotukea eikä siinä erikseen mainita minkä verran siitä on vuokraan. Kelasta saan asumistukea.[/QUOTE]

Mutta kun haen tt-tukea vaan ja ainoastaan vuokraan. Mihin muuhun sitä hakisikaan kun loppu vuokraan? Ilmeisesti itse et saa Kelalta mitään muuta kun asumistukea :D
 
Maksaa sossu
[QUOTE="Anne";26188022]Saan, mutta en hae tt-tukea vain vuokraan, olen muistaakseni kirjoittanut lappusiin elämiseen, laskuihin tms.[/QUOTE]

Eli saat Kelalta asumistuen ja päivärahan ja pyydät vielä lisää rahaa elämiseen ja laskuihin sossusta ja he vielä antaa extraa?? Täällä ei makseta mitään ylimääräisiä laskuja vuokran lisäksi eikä anneta extraa elämiseen. Sen 460 on riitettävä kaikkeen.
 
Rollolainen
Eli saat Kelalta asumistuen ja päivärahan ja pyydät vielä lisää rahaa elämiseen ja laskuihin sossusta ja he vielä antaa extraa?? Täällä ei makseta mitään ylimääräisiä laskuja vuokran lisäksi eikä anneta extraa elämiseen. Sen 460 on riitettävä kaikkeen.
sossu huomioi vain sähkölaksun , vesimaksun ja kotivakuutuksen, päivähoitomaksuna ja ehkä koululaien itapäiväkerhoaksun. Ei sieltä puhelinlaksuihin tai nettin ym saa rahaa. ne on itse maksettava, siitä toimeentulotuesta. se toimeentulotuki käsittää, bussilipun, tv-luvan, vaattet, ruoat ja muu perusellämisen.
 
Maksaa sossu
[QUOTE="Anne";26188071]En kyllä mitään 460euroa sieltä saa :D Ei ne mitään extraa anna :D[/QUOTE]

No itsehän kerroit saavasi Kelan tuet (asumistuki ja peruspäiväraha/työmarkkinatuki)ja haet sossusta vuokraan, elämiseen, laskuihin tukea. Mihin elämiseen ja laskuihin he vielä antavat kun saat Kelan 501 euroa peruspäivärahaa/työmarkkinatukea. Siitä sossu tekee vähennyksen 461 euroon joka perusosa. Sun kirjotuksesi menee hieman ristiin.
 
Maksaa sossu
sossu huomioi vain sähkölaksun , vesimaksun ja kotivakuutuksen, päivähoitomaksuna ja ehkä koululaien itapäiväkerhoaksun. Ei sieltä puhelinlaksuihin tai nettin ym saa rahaa. ne on itse maksettava, siitä toimeentulotuesta. se toimeentulotuki käsittää, bussilipun, tv-luvan, vaattet, ruoat ja muu perusellämisen.
Tiedän kyllä koska olen ollut sossun ja Kelan asiakas jo 6 vuotta.
 
"Anne"
No itsehän kerroit saavasi Kelan tuet (asumistuki ja peruspäiväraha/työmarkkinatuki)ja haet sossusta vuokraan, elämiseen, laskuihin tukea. Mihin elämiseen ja laskuihin he vielä antavat kun saat Kelan 501 euroa peruspäivärahaa/työmarkkinatukea. Siitä sossu tekee vähennyksen 461 euroon joka perusosa. Sun kirjotuksesi menee hieman ristiin.
Ei mene, saan asumistukea ja kotihoidontukea. Sossu maksaa sähkölaskun ja laittaa vielä ~80€ tilille.
 
Rollolainen
Tiedän kyllä koska olen ollut sossun ja Kelan asiakas jo 6 vuotta.
oen myösasioinut sosussa ja KOAKAN vuokraa ei ole meile maksettu, se on huomioitu menone tt.SSä, me kun haluamme maksaa itse vuokramme.
Tiedän kyllä etä ainkin alkoholisti voi sada ne puhelinlaskut. äidilleni maksettiina ikoinaan puhelinlaskutkin, jopa hän sai "viimeidenä" toimeentulotukena hautakivat aj hautauskultutki halvimman taksan mukaan . Äiini olikin viime vuodet sossun vaikasiakas ja alkoholisti.
 
Maksaa sossu
oen myösasioinut sosussa ja KOAKAN vuokraa ei ole meile maksettu, se on huomioitu menone tt.SSä, me kun haluamme maksaa itse vuokramme.
Tiedän kyllä etä ainkin alkoholisti voi sada ne puhelinlaskut. äidilleni maksettiina ikoinaan puhelinlaskutkin, jopa hän sai "viimeidenä" toimeentulotukena hautakivat aj hautauskultutki halvimman taksan mukaan . Äiini olikin viime vuodet sossun vaikasiakas ja alkoholisti.
Oletko kännissä kun et osaa kirjoittaa ja melkein joka sanassa virheitä? Asun yksin ja vuokraa en ole koskaan työttömyys aikana joutunut maksaa yhtään. Se mitä jää asumistuen jälkeen maksettavaa saan sossusta. Muuta en sieltä ole koskaan saanutkaan kun vuokraan. Vakuutuksiakaan ei ole ollut koskaan, kotivakuutuksen sossu maksaisi.
 
pokkaa on
Ootteko ap koittanu hakea sossusta nykytilanteeseen apua? Ja tosiaan noi päivähoitomaksut on ihan päin honkia teillä. Ihan väkisinkin..
Oon jutellut sossun kanssa asioidessani muissa jutuissa ja sieltä sanottiin että näillä tuloilla eivät jeesaa, menee kuulemma heidän rajojensa yli. Mikä on mielenkiintoista, sillä tuota vaadittavaa suojaosuutta ei kyllä meille jää käteen pakollisen vuokran, päivähoidon ja sähkön jälkeen. No nyt näyttää siltä joo, että jotain on pielessä ja pahasti hoitomaksujen kanssa. Herää epäilys, että voiko päivähoidon sosiaalitoimessa olla yhtä kettumaisia tätejä kuin tuen puolella, tyyliin, "tänään mulla on huono päivä, lätkästääs noille vähän ekstraa (tuen puolella: pitkitetään päätöstä ja annetaan vähemmän ku kuuluis)"?
 
[QUOTE="Anne";26187807]Kyllä huomioidaan.
Nimittäin tuloina, mutta ei menoina ollenkaan.[/QUOTE]

Niin, aivan. Tuloina toki huomioidaan :) Puhuin tuossa vain velan määrästä, niin siksi laitoin ettei huomioida (koska yleensä velkaa maksetaan pois eikä oteta lisää jos sitä on jo entuudestaan liikaa) :D

Mutta tosiaan, jokainen tilille tuleva rahasumma ja pikavippierä on plussaa laskelmaan ja sen myötä toimeentulotuki pienenee. (Joissain kaupungeissa ei oteta esim 50 euroon asti yksityisiä tilillepanoja huomioon, joissain taas lasketaan joka ikinen sentti.)
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
ALKUPERÄISELLE;Onnea valitsemallenne tielle. Olkoo tienne onnellinen,tasainen ja yltäkylläinen. Nauttikaa toisistanne,lapsistanne,ystävistänne ja siitä ajan runsaudesta. Kyläilkää , tavatkaa läheisiänne. Onnea!!!
 
"vieras"
Mikä siinä on, että kuvitellaan kaikilla olevan jokin oikeus samanlaiseen elintasoon? Kulutusluotoilla sitten ostellaan hienoimmat taulutelkkarit ja matkustetaan Thaimaahan jne., kun kaikilla muillakin on siihen varaa. Kyllä se nyt vain niin on, että on olemassa köyhälistöä, keskiluokkaa ja yläluokkaa. Ei voi olla niin, että sossut maksaisi kaikille saman elintason.
 

Yhteistyössä