G: Voisitko/haluaisitko luovuttaa munasolujasi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oishan se varmaan aika rankkaa, mutta jonkun mulle erittäin tärkeän ihmisen takia voisin niin tehdä, enkä kyllä ajattelisi lasta omanani. Tarkoitushan on juuri saada lapsi sille toiselle.

Mutta biologisesti lapsi on sun, se on puolet sua. Sun lasten sisaruspuoli.

Totta ja tässä syy miksi itse pähkäilen että uskallanko vai enkö ja henkisesti sitten että mitä jos joskus ottaa yhteyttä muhun.

Alkuperäinen kirjoittaja Carla:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Oishan se varmaan aika rankkaa, mutta jonkun mulle erittäin tärkeän ihmisen takia voisin niin tehdä, enkä kyllä ajattelisi lasta omanani. Tarkoitushan on juuri saada lapsi sille toiselle.

Mutta biologisesti lapsi on sun, se on puolet sua. Sun lasten sisaruspuoli.

Totta ja tässä syy miksi itse pähkäilen että uskallanko vai enkö ja henkisesti sitten että mitä jos joskus ottaa yhteyttä muhun.

Jos vähänkin epäröi niin ei kannata.

En nykytilanteessa kun ei voi lahjoittaa anonyymina.

tai itseasiassa olen yli-ikäinen ja kärsinyt itsekin lapsettomuudesta, ollut munasolujonossa jne

mutta siis jos pystyisin luovuttamaan niin en luovuttaisi

En voisi, koska ainokaisemme on työllä ja tuskalla saatu aikaiseksi IVF:n avulla eli omia munasoluja ei edes ole luovutettavaksi asti, mutta vaikka olisikin, en haluaisi niitä luovuttaa.

Opiskeluaikoina kyselin eräältä klinikalta epätoivoisessa rahatilanteessa paljonko siitä hommasta saisi. 600 euroo olis siitä saanut. Olin siihen halukas, mut sit kuiteski sain jotenkin sömplittyy itteni kuiville ja ei tarvinnut mennä..

Voisin ajatella että voisinkin luovuttaa, enhän niillä itsekään mitään tee kun omat lapset on tehty. En usko että ajattelisin niitä omina lapsinani, vaan heidän kenen perheeseen syntyvät.

Kyllä, jos vaarana ei olisi lapsettomuus luovutuksen jälkeen. Ne hormoonipistokset eivät myöskään inspiroi näin muutenkin kun aivot eivät tunnu toimivan aina kuten pitäisi ja on migreeniä. En siis haluaisi ottaa aivoinfarktiriskiä sen takia että luovutan munasoluja.

Miten mä olen kuullut että jopa jossain lappusessa jonka saa vai mikä täytetään siinä luovutuksen yhteydessä, lukee jopa että riski on olemassa? :O

"Joku luovuttaa kerran, moni myös toisen kerran. Lääkärien mielestä kolme kertaa riittää yhdelle ihmiselle. Näin siitä huolimatta, että luovutusprosessi ei vaaranna omaa myöhempää raskautta."

Verkkoklinikka.fi - Artikkelit

Artikkeli on tosin vuodelta 2001, joten paljon on voinut muuttua sen jälkeen.

Miten mä olen kuullut että jopa jossain lappusessa jonka saa vai mikä täytetään siinä luovutuksen yhteydessä, lukee jopa että riski on olemassa? :O

Mä en tuollaista lappua kylläkään nähnyt, en yhdelläkään viidestä luovutuskerrasta.

Jos jollain klinikalla on tuollainen käytäntö, niin syynä lienee se, ettei luovuttaja voi sitten Ameriikan malliin haastaa heitä oikeuteen, jos ei syystä tai toisesta tulekaan itse enää raskaaksi luovutettuaan. Mutta ei tuo ainakaan lääkäreiden mukaan tosiaan lisää lapsettomuusriskiä ollenkaan - siinähän vain valjastetaan käyttöön ne munasolut (tai niiden alut pikemminkin), jotka menisivät muuten hukkaan. Ihan joka kuukausi menee samalla tavalla potentiaalisia munasoluja hukkaan, kun naisella on kuukautiset.

Yhteistyössä