Onko lastensuojelun asia tällainen?

• Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
[QUOTE="aapee";26158652]2v veli juoksentelee missä huvittaa ilman huolenpitoa, koska 12v ei jaksa tai halua vahtia kokoajan. [/QUOTE]

Tämän vuoksi olisi mun mielestä ls-asia. Se taas että onko vahtiminen 12 v:lle liikaa, niin riippuu vähän olosuhteista. Jos tytöllä ei ole lainkaan vapaa-aikaa ja on yksin jatkuvasti vastuussa pikkuveljestä niin sitten on liikaa vastuuta. Jos taas toisinaan joutuu vahtimaan muutaman tunnin ja jonkun oman menon satunnaisesti perumaan, niin ei ole liikaa. Vaikea sanoa itse tilannetta tuntematta.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26158619:
No ei kai tuollainen nyt sentään lastensuojeluasia ole. Huh huh.
Mä olen kahden vaiheilla. Ehkei ihan ls-asia, mutta ilman muuta asia, johon pitäisi puuttua, kyllä mielestäni. Lapsella, 12-vuotiaallakin, pitää olla päivittäin oikeus lepoon ja rentoutumiseen kotonaan ilman vastuuta omista pikkusisaruksistaan. Ennen kaikkea vastuun pitäisi olla vanhemmalla, ja tuollaisen hoitovastuun pitäisi olla satunnaista.

"vieras"
On. Eihän lain mukaankaan voi alaikäistä laittaa vahtimaan toista alaikäistä. Miten se olisi eriasia, jos lapset ovat samasta perheestä? En mä ainakaan antaisi 12- vuotiaan hoitaa omaa 2- vuotiastani, niin ettei ketään aikuista olisi paikalla. Jos kaksi lasta jätetään keskenään, niin se ei ole nuoremman lapsen hoitosuhde, vaan vastuu on aikuisella.

"vieras"
no meillä ainakin 13 ja 10 vuotiaat vahtivat pienempiä sisaruksia miltei päivittäin eikä mitään ongelmaa ole. minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin.

Mä olen kahden vaiheilla. Ehkei ihan ls-asia, mutta ilman muuta asia, johon pitäisi puuttua, kyllä mielestäni. Lapsella, 12-vuotiaallakin, pitää olla päivittäin oikeus lepoon ja rentoutumiseen kotonaan ilman vastuuta omista pikkusisaruksistaan. Ennen kaikkea vastuun pitäisi olla vanhemmalla, ja tuollaisen hoitovastuun pitäisi olla satunnaista.
Toki. Mutta ap:n tarina on kasvanut matkan varrella, joten pakko sanoa, etten ihan usko enää kaikkea. Kun hänelle ei tullut kauhistelevaa tukea alusta asti, niin on hän minusta lisännyt volyymia tilanteen "pahuuteen". Aloituksestakaan en jotenkin usko, että äidillä olisi lähes joka päivä tuo harrastus, vaan se oli tarinan tehokeino. Mutta koskaanhan ei voi tietää. LS tuntuu vaan liioittelulta. Eri asia, jos lapset voivat huonosti - mutta siihen tuskin sitten olisi syynä satunnaiset lapsenvahtimiset.

Ap, ilmeisesti äiti on yh? Saako hoitoapua mistään?

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
"vieras"
Hienoa kärjistämistä. :D Just oikeen palstan malliin taas. Vaihtoehdot: 12-vuotias pakotettuna "leikkii" sisaruksensa kanssa (eli hoitaa häntä palkatta) kahden tunnin ajan TAI hän hengailee kylillä poltellen tupakkaa. Muita vaihtoehtojahan ei ole. :xmas:
etkä vaan se minut puetaan ja leiki 2 vees kanssa jos ei muuta tekemistä! Se että paapotaan 18 veeks on se että se ei uskalla irtautua kotoa viellä 40 veenä! Hyvä elokuva vanhemmille "veli ja velipuoli"!Jätkät(40) käyttäytyy kuin kakarat ja ne ties että vanhemmat pitää huolen!

[QUOTE="vieras";26158766]On. Eihän lain mukaankaan voi alaikäistä laittaa vahtimaan toista alaikäistä.[/QUOTE]

?? Eli jos kyseessä 10 ja 15-vuotiaat, niin laki kieltää jättämästä kotiin pariksi tunniksi? Saati vanhempia lapsia... Noh noh.

Kerro toki, jos laissa on määritelty ikä- ja aikarajat sille, kuinka sisaryukset saavat olla ilman vanhempiaan. Minä en tiedä, ja olisi hyvä tietää tulevaisuutta ajatellen.

[QUOTE="vieras";26158794]no meillä ainakin 13 ja 10 vuotiaat vahtivat pienempiä sisaruksia miltei päivittäin eikä mitään ongelmaa ole. minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin.[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia isompien pitäisi vahtia pienempiään siinä missä vanhempienkin? Ihan helevetin ääliömäinen ajattelutapa.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
"rrr"
Mulla ei ole lapsia joten en tiedä onko mulla edes oikeutta vastata tähän saati sitten kertoa onko kyseessä LS-asia vai ei (jälkimmäistä en kyllä oikeastikaan tiedä) mutta kyllä mun mielestä kuulostaa täysin kohtuuttomalta jättää 12-vuotias vastuuseen noin pienestä useamman kerran viikossa?! Kirsikkana kakun päällä vielä synttärikutsujen missaaminen jne, mikäköhän harrastus äidille on niin tärkeä että ei voi jättää esimerkiksi kerran kuukaudessa menemättä?

Mulla on itselläni noin kymmenen vuotta nuorempi pikkusisko jota kyllä vahdin silloin tällöin mutta en koko ajan enkä kyllä tainnut "täysvastuussa" (niin että vanhemmat on vaikka tunnin-pari pois kotoa) olla vasta kun kakara oli jotain 4-vuotias. Meillä on erittäin lämmin ja läheinen suhde ja vastuutakin opin kyllä ottamaan ihan oikeastikin. :) Vanhemmat kuitenkin kasvattivat lapsensa itse ja antoivat toistenkin lastensa olla lapsia.

lsilmojen ilmo
Ilman muuta lastensuojelu asia, niinkuin sekin jos lapsia laitetaan tekemään koti hommia,siivoamaan huoneensa saatikka sitten viemään roskat ja varsinkin jos vaaditaan ennen 18v käymään kaupassa hakemassa maitopurkki ilman valvovaa silmää!Voi zissus,tehdään joukko lastensuojeluilmoitus varalta kaikista koska kuitenkin jokaisella on joku luuranko kaapissa!

"vieras"
[QUOTE="vieras";26158802]etkä vaan se minut puetaan ja leiki 2 vees kanssa jos ei muuta tekemistä! Se että paapotaan 18 veeks on se että se ei uskalla irtautua kotoa viellä 40 veenä! Hyvä elokuva vanhemmille "veli ja velipuoli"!Jätkät(40) käyttäytyy kuin kakarat ja ne ties että vanhemmat pitää huolen![/QUOTE]

että jos siitä lähdetään! niin sopii vaan miettiä! niin onko joku raja tässä olemassa! elokuvasta en niin piittaa!

"vieras"
[QUOTE="vieras";26158766]On. Eihän lain mukaankaan voi alaikäistä laittaa vahtimaan toista alaikäistä. Miten se olisi eriasia, jos lapset ovat samasta perheestä? [/QUOTE]
Onhan noita 15- ja 16-vuotiaita äitejäkin, jotka hoitavat lastaan 24 tuntia vuorokaudessa. 17-vuotiaalla voi olla jo kaksikin lasta. Laitontako? Siihen nähden ei ole paha homma, jos 12-vuotias hoitaa lasta 2 tunnin ajan 4-5 kertaa viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;26158595:
ei 12-vuotiasta voi velvoittaa vahtimaan joka päivä pitkiäaikoja sisarustaan, 12vuotiaan kuuluu vielä leikkiä kavereiden kanssa ja olla lapsi.
Olen samaa mieltä. Mutta lastensuojeluun ilmoittaminen olisi ehkä liian radikaalia kuitenkin.

On ihan täysin jees jos 12 v vahtii satunnaisesti pikkusisarustaan. Mutta jos se on lähes päivittäistä, eikä lapsi (12 v on lapsi vielä) pääse sen takia esimerkiksi kaverin synttäreille yms omiin juttuihinsa, niin se on väärin. Ihan tosi väärin. Hoitovastuu on vanhemmalla, ei sisaruksella.

Voisin vaikka kouluterkkarille vasikoida ja kysyä hänen mielipidettään. Jospa hän juttelisi lapselle & tämän äidille.

mfiina
No minä tuossa iässä autoin isää maataloustöissä, Mummia puutarhalla ja äitiä lasten/eläinten hoidossa. Jok u onkin kauhistellut tuota työntekoa, mutta mä tykkäsin siitä ja minulla on lapsuudesta kivat muistot. Itseasiassa hakeuduin hakukelpoisuuden saatuani opiskelemaan alaa :). Aikaahan tosta on.

"vieras"
meidän perheessä me kaikki vanhemmat ja lapset hoidamme yhdessä perhettämme! jokainen toimii niinkuin parhaaksi näkee. meidän mielestä se ei ole typerää eikä lastemme mielestä!

"vieras"
No voi tsiisus, että oikein lastensuojeluviranomaiset pitäis hoitaa paikalle??? Hanki aloittaja elämä, äläkä kyttäile muita! Ainahan vanhemmat sisarukset vahtii nuorempia jos tarve tulee, oppiipahan vastuuntuntoa ja eiköhän siinäkin perheessä ole sovittu että jos lapsi hoitaa pienempää, niin saa jotain itselleen. Ällöttää koko aloittaja, onneks en tunne tollasia tyyppejä.

"vieras"
kysymys anatolialle: miksi ajatustapa on sinusta idioottimainen??? ei voi kun ihmetellä tätä nykyajan menoa...mitään ei saisi lapsilta vaatia tai teettää,minusta se on idioottimaista,jos joku! Niin ja me olemme perhekeskeisiä ja lapsemme on kasvaneet siihen eivätkä pidä yhtään outona,että SAAVAT olla pikkusisarusten kanssa ja samalla auttaa vanhempiaan!!!!!!!!!!

"vieras"
Niinpä. Ihan idioottimainen ajattelutapa. Ei ne 13 v ja 10 v oo päättäneet lisääntyä ja suurperhettä perustaa...ei, vaan heidän vanhempansa ovat. Joten vanhemmat hoitakoot lapset.
Ihan täysin eri mieltä! Perhe on yksikkö, kyllä siinä jokainen kantaa kortensa kekoon, jokainen niin kuten pystyy, ainakin meillä. Itsekin muistan hoitaneeni pikkuveljeä, jos vanhemmilla oli jokin meno, eikä se tuntunut miltään työltä tai mitenkään väärältä. Opin vastuuntuntoa ja oli kiva, kun vanhemmat luotti. Miksi vanhemmat haluaa kasvattaa lapsistaan sellaisia, ettei voi perheen eteen tehdä mitään??

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26158817:
?? Eli jos kyseessä 10 ja 15-vuotiaat, niin laki kieltää jättämästä kotiin pariksi tunniksi? Saati vanhempia lapsia... Noh noh.

Kerro toki, jos laissa on määritelty ikä- ja aikarajat sille, kuinka sisaryukset saavat olla ilman vanhempiaan. Minä en tiedä, ja olisi hyvä tietää tulevaisuutta ajatellen.
myös valmis kummiksi ja tiedätkö mitä kummius tarkottaa!? Jos minulle tai puolisolle käy kalpaten niin sinä olet luvannut huolehtia minun lapsista! No raamattu vastaan laki!

[QUOTE="vieras";26158971]kysymys anatolialle: miksi ajatustapa on sinusta idioottimainen??? ei voi kun ihmetellä tätä nykyajan menoa...mitään ei saisi lapsilta vaatia tai teettää,minusta se on idioottimaista,jos joku! Niin ja me olemme perhekeskeisiä ja lapsemme on kasvaneet siihen eivätkä pidä yhtään outona,että SAAVAT olla pikkusisarusten kanssa ja samalla auttaa vanhempiaan!!!!!!!!!![/QUOTE]
Se nyt vaan on mun mielestä idioottimaista; jos sekä isommilla lapsilla että vanhemmilla on samat velvollisuudet koskien pienempien lasten hoitoa. Että vaaditaan samat asiat 10 v ja 13 v lapsilta, kuin vanhemmiltakin.

Siinähän luki että "minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin". Ei niin, että "lapsemme saavat aika ajoin olla avuksi vanhemmilleen, ja viettää aikaa pikkusisarustensa kanssa". Aikamoinen sävyero...Ja toisekseen, miksi pitää VAATIA jos lapset kokee tuon etuoikeutena - eikö ne silloin tee ihan vaatimattakin?

Mun mielestä lapsilla pitää olla lasten oikeudet, ja tiettyjä velvollisuuksia ikätasoon sopivasti. Ei samoja velvollisuuksia kuin vanhemmilla.

Ja se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla saisi teettää mitään, tai vaatia lapsilta mitään...kyllä meilläkin on vaadittu jo ihan pienestä pitäen. Mutta se on varmaa, että noista nyt 8 v ja 6 v lapsista ei tule ns. toisia vanhempia kesällä syntyvälle vauvalle - he ovat isosisaruksia, minä ja mies vanhempia, mulla ja miehellä on siis todellakin paljon enemmän velvollisuuksia koskien pikkuisen hoitoa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26158973]Ihan täysin eri mieltä! Perhe on yksikkö, kyllä siinä jokainen kantaa kortensa kekoon, jokainen niin kuten pystyy, ainakin meillä. Itsekin muistan hoitaneeni pikkuveljeä, jos vanhemmilla oli jokin meno, eikä se tuntunut miltään työltä tai mitenkään väärältä. Opin vastuuntuntoa ja oli kiva, kun vanhemmat luotti. Miksi vanhemmat haluaa kasvattaa lapsistaan sellaisia, ettei voi perheen eteen tehdä mitään??[/QUOTE]

voit vahtia sisaruksia vähän aikaa jos se ei onnistu niin en luota sinuun! Tiedän sen että vaikka kuinka riitelette mutta jos toinen tarvii apua sisar auttaa! Ei jätä heitteille! Nykysin puhelimet ja osaavat käyttää! On omia kokemuksia!

"vieras"
Se nyt vaan on mun mielestä idioottimaista; jos sekä isommilla lapsilla että vanhemmilla on samat velvollisuudet koskien pienempien lasten hoitoa. Että vaaditaan samat asiat 10 v ja 13 v lapsilta, kuin vanhemmiltakin.

Siinähän luki että "minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin". Ei niin, että "lapsemme saavat aika ajoin olla avuksi vanhemmilleen, ja viettää aikaa pikkusisarustensa kanssa". Aikamoinen sävyero...Ja toisekseen, miksi pitää VAATIA jos lapset kokee tuon etuoikeutena - eikö ne silloin tee ihan vaatimattakin?

Mun mielestä lapsilla pitää olla lasten oikeudet, ja tiettyjä velvollisuuksia ikätasoon sopivasti. Ei samoja velvollisuuksia kuin vanhemmilla.

Ja se ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö lapsilla saisi teettää mitään, tai vaatia lapsilta mitään...kyllä meilläkin on vaadittu jo ihan pienestä pitäen. Mutta se on varmaa, että noista nyt 8 v ja 6 v lapsista ei tule ns. toisia vanhempia kesällä syntyvälle vauvalle - he ovat isosisaruksia, minä ja mies vanhempia, mulla ja miehellä on siis todellakin paljon enemmän velvollisuuksia koskien pikkuisen hoitoa.
Voit osata joka sanan mutta on murteita ja sanalla voidaan tarkottaa muuta kun sanotaan!

[QUOTE="vieras";26159035]Voit osata joka sanan mutta on murteita ja sanalla voidaan tarkottaa muuta kun sanotaan![/QUOTE]

Siitä on rapiat 35 v kun Suomessa synnyin, ja uskon kyllä hallitsevani kielen aika hyvin. Paremmin kuin sinä, uskoisin :)

Mutta kai jollain murteella "minä vaadin ainakin,että osallistuvat hoitamiseen siinä missä me vanhemmatkin" voi tarkoittaa että "meidän 10 v ja 13 v kokevat etuoikeutena sen, että saavat aika ajoin auttaa vanhempiaan pikkusisarusten hoidossa, mutta meillä vanhemmilla on tottakai hoitovastuu lapsistamme" :xmas:

Yhteistyössä