Voiko takaaja estää laina-ajan pidentämisen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26144150]Tuossako ne vaihtoehdot on? Olenko siis auttamattoman vanhanaikainen, kun arvostan itsenäisyyttä ja omillaan pärjäämistä? Eikö säästäminen ja/tai muut itsenäiset ratkaisut enää käy nykynuorilla edes mielessä?[/QUOTE]

Nykynuorten pitäisi säästää ihan helvetisti rahaa, jottei tarvisi takaajia. Mun vanhemmat kans mussutti tuosta säästämisestä. Olivat itse aikoinaan säästäneet muutaman vuoden ja sitten ottaneet loppulainan omakotitaloa varten. Eivät vain tajua, että on hieman eri asia ottaa 300 000 euroa lainaa, kuin ottaa 150 000 markkaa lainaa. Tulotaso kun ei ole noussut yhtä paljon kuin rakennuskustannukset, rakennusmääräykset ovat ihan eri luokkaa kuin silloin ja silloin myös tehtiin monia juttuja itse, mitä tänä päivänä ei enää saa tehdä. Plus että en kaipaa tippakaan niitä aikoja, kun syötiin kolme kertaa viikossa puuroa, että saatiin ruokakuluja pienemmäksi ja muutenkin kituutettiin vähän kaikesta.

[QUOTE="vieras";26144380]Mun vanhemmat kans mussutti tuosta säästämisestä. Olivat itse aikoinaan säästäneet muutaman vuoden ja sitten ottaneet loppulainan omakotitaloa varten. [/QUOTE]

Sukupolvien välinen asenne-ero näkyy hyvin tässä kuvassa:

Gserver.png

[QUOTE="vieras";26144150]Tuossako ne vaihtoehdot on? Olenko siis auttamattoman vanhanaikainen, kun arvostan itsenäisyyttä ja omillaan pärjäämistä? Eikö säästäminen ja/tai muut itsenäiset ratkaisut enää käy nykynuorilla edes mielessä?[/QUOTE]

Ollaan säästettykin mutta takaajan tarvii silti, tosin vaan pienelle summalle. Ajat muuttuu ;)

[QUOTE="vieras";26144009]Olenko ainoa, jonka mielestä vanhempien ottaminen lainantakaajiksi on vähän säälittävää? Tulee tunne, että kovasti yritetään esittää aikuista ja leikkiä kotia, mutta kuitenkaan ei osata seistä omilla jaloillaan.[/QUOTE]

Musta on ainakin fiksumpaa ostaa se oma asunto ja kartuttaa sillä omaisuutta, kuin asua vuokralla ja samalla yrittää säästää omaa asuntoa varten... Varmaan suuri järkytys, mutta vanhempani myös lainaa takaessaan sanoivat, että jos on joku kuukausi tiukkaa he voivat maksaa lainalyhennyksemme.

[QUOTE="vieras";26144430]Sukupolvien välinen asenne-ero näkyy hyvin tässä kuvassa:

Gserver.png
[/QUOTE]

Voihan sen tulkita toki asenne-eroksikin, yhtälailla se voi kertoa asumiskustannusten kasvusta.

[QUOTE="vieras";26144715]Voihan sen tulkita toki asenne-eroksikin, yhtälailla se voi kertoa asumiskustannusten kasvusta.[/QUOTE]

Höps. Ennen ostettiin se kerrostalokaksio ja asuttiin siinä vaikka oli pari muksuakin. Säästettiin ja lopulta rakennettiin talo, sekin kohtullinen, pari, kolme makuuhuonetta. Nykyisin pitää rakennuttaa puolen millin kivitalo suunnilleen nollarahoituksella ja vähintään 200 neliötä. Hullua, sanon minä!

Höps. Ennen ostettiin se kerrostalokaksio ja asuttiin siinä vaikka oli pari muksuakin. Säästettiin ja lopulta rakennettiin talo, sekin kohtullinen, pari, kolme makuuhuonetta. Nykyisin pitää rakennuttaa puolen millin kivitalo suunnilleen nollarahoituksella ja vähintään 200 neliötä. Hullua, sanon minä!

Toisaalta, jos perse kestää merivettä, niin lasten kanssa sitä tilaa tarvitaan. Ennenwanhaan kun ostettiin huone kerrallaan lisää, saatiin se omakotitalo neli-viisikymppisinä, juuri sopivasti kun lapset lähtivät pesästä. Eli parikymmentä vuotta liian myöhään tilantarpeeseen nähden.

Eri asia toki, jos ihan hulluttelemaan lähtee maksusuunnitelman kanssa (lue:ilman järkevää ja mahdollista suunnitelmaa...)