Onko Vantaalla tai Espoossa mielestäsi kunnollinen keskusta?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26139519:
Espoohan on "ihanteellinen puutarhakaupunki", kun täällä ei ole keskitetty mitään tietylle alueelle, vaan on vähän kaikkea vähän kaikkialla.

Helsinki on espoon satamakaupunki ja vantaa.. se vain on. Vitsi? :D Noeiiii vitsivitsi.
Sorppa nyt vaan mutta juurikin Espoossa virastot on keskitetty yhteen paikkaan eli Espoon keskukseen. Helsingin kaupungilla on toimintoja pitkin kantakaupunkia ja lähiöitä.

Center
[QUOTE="vieras";26139319]Millä perusteella näin? Mikähän Tikkurila sitten on, jos ei keskusta? Tiksissä on paljon kauppoja, virastoja... Kyllä se jonkinlainen keskusta mielestäni on. Toki Vantaalla on muitakin keskittymiä kuten Myyrmäki.[/QUOTE]

Tikkurila ei ole Vantaan keskusta. Vantaalla ei ole keskustaa, se on fakta. Tikkurilassa on kaikenlaista paskaa, joten joku saattaa luulla sitä keskustaksi. Mutta ap:n kysymys kuuluikin, onko Vantaalla kunnollista = oikeaa keskustaa. Ja näin ei ole. Tiksiä ei voi verrata esim. Helsingin keskustaan.

Center
Ei.

Espoossa on mun mielestä kolme keskustaa: Espoon keskus (onko yhä hallinnolllinen keskus ), Tapiola ja Leppävaara (lähinnä Sello)

Vantaata tunnen huonommin mutta ainakin Tikkurila ja Myyrmäki?
Et ilmeisesti ymmärrä käsitettä keskusta. Espoolla on tasan yksi keskusta. Leppävaara ei ole Espoon keskus ihan vain sen takia, että siellä on iso kauppakeskus.

[QUOTE="vieras";26139590]Sorppa nyt vaan mutta juurikin Espoossa virastot on keskitetty yhteen paikkaan eli Espoon keskukseen. Helsingin kaupungilla on toimintoja pitkin kantakaupunkia ja lähiöitä.[/QUOTE]

On virastoja myös muualla, mm. työkkäri perkkaalla, kela leppävaarassa..

Ja Espoon keskus ei ole = Espoon keskusTA. =)))

Et ilmeisesti ymmärrä käsitettä keskusta. Espoolla on tasan yksi keskusta. Leppävaara ei ole Espoon keskus ihan vain sen takia, että siellä on iso kauppakeskus.
:O Tässä kysyttiin kai mielipidettä, ei mitattu ymmärrystä?

Ei keskus ole kaupungin keskusta siksi,
että siellä on virastot yms. ja iso lauma pultsareita.
Kyllä keskustaan pitää sisältyä muutakin esim. ostosmahdollisuudet, viihdettä jne.

Ja mun mielestä näiden kaikkien kombinaatio ei toteude Espoossa eikä Vantaalla.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Center
:O Tässä kysyttiin kai mielipidettä, ei mitattu ymmärrystä?

Ei keskus ole kaupungin keskusta siksi,
että siellä on virastot yms. ja iso lauma pultsareita.
Kyllä keskustaan pitää sisältyä muutakin esim. ostosmahdollisuudet, viihdettä jne.

Ja mun mielestä näiden kaikkien kombinaatio ei toteude Espoossa eikä Vantaalla.
Ei toteudu ei. Sen takia Vantaalla eikä Espoolla keskustaa olekaan. Sinä sen sijaan luettelit aika monta "keskustaa".

Mikä on kunnollinen keskusta? Onko pienemillä kunnilla sitten kunnolisemmat keskustat, jos se keskusta on vaikka sellainen, jota halkoo kunnan pääkatu, ja sen varrella on paari, posti ja pupi.
Esimerkiksi Turussa, Tampereella, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Helsingissä on kunnon keskustat.

Pienemmillä paikkakunnilla keskusta on usein pieni katu, jonka ympärillä on pari kauppaa ja muuta palvelua, virastot jne. Mutta sekin on ihan kunnon keskusta pienellä paikkakunnalla, jossa moni asuu ihan keskellä ei mitään. Espoossa ei ole kunnollista keskustaa eikä Vantaalla. Siellä on vain hajanaisia aluekeskuksia.

Mikä on kunnollinen keskusta? Onko pienemillä kunnilla sitten kunnolisemmat keskustat, jos se keskusta on vaikka sellainen, jota halkoo kunnan pääkatu, ja sen varrella on paari, posti ja pupi.
Kunnilla ei taida varsinaista keskustaa olla, mutta esim. pienemmillä kaupungeilla kuten Tampere, Pori, Kuopio, Jyväskylä, Rauma ...on selkeesti keskusta.
Tai ainakin näin turistin mielestä, joka kaupungissa poikkeaa.

Espoota en tunne, joten siihen en kommentoi. Itse olen aina mieltänyt Tikkurilan Vantaan keskustaksi. Te kenen mielestä näin ei ole, mitä teistä sieltä jää uupumaan? Mitä pitäisi lisätä, että Tikkurila olisi täysverinen keskusta? Sieltä löytyy kuitenkin kaupungintalon lisäksi virasto jos toinenkin, kauppakeskus, pienempiä putiikkeja ja palveluita, ravintoloita, baareja, hotelli, teatteri, elokuvateatteri, pääkirjasto, tiedekeskus, rautatieasema, tori, arkkitehtuuriakin jne.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26140491:
On virastoja myös muualla, mm. työkkäri perkkaalla, kela leppävaarassa..

Ja Espoon keskus ei ole = Espoon keskusTA. =)))
Kela ei ainakaan liity mitenkään kaupungin toimintoihin ja työvoimatoimistokaan ei ole kaupungin alaisuudessa ainakaan suoraan.

dah
En vieläkään ymmärrä, mitä tällä haetaan? Onko se jonkinsorttinen vaje kaupungille, jos se on hajautunut useampaan kaupunginosaan eikä rakentunut yhden keskuksen ympärille?

[QUOTE="vieras";26140744]Kela ei ainakaan liity mitenkään kaupungin toimintoihin ja työvoimatoimistokaan ei ole kaupungin alaisuudessa ainakaan suoraan.[/QUOTE]
Pyh pah, miten niin ei työkkäri ole "kaupungin alaisuudessa ainakaan suoraan"? :D Sosiaalitoimistojakin on mm. perkkaalla, espoonlahdessa ja tapiolassa. Mutta ei nekään varmaan ole "kaupungin alaisuudessa"? :D

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26140784:
Pyh pah, miten niin ei työkkäri ole "kaupungin alaisuudessa ainakaan suoraan"? :D Sosiaalitoimistojakin on mm. perkkaalla, espoonlahdessa ja tapiolassa. Mutta ei nekään varmaan ole "kaupungin alaisuudessa"? :D
Eiks nyt ollut kyse virastojen keskittyneisyydestä yhteen paikkaan eikä asiakaspalvelupisteiden sijainnista? mitä sä oikeen vänkäät?

Center
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26140726:
Espoota en tunne, joten siihen en kommentoi. Itse olen aina mieltänyt Tikkurilan Vantaan keskustaksi. Te kenen mielestä näin ei ole, mitä teistä sieltä jää uupumaan? Mitä pitäisi lisätä, että Tikkurila olisi täysverinen keskusta? Sieltä löytyy kuitenkin kaupungintalon lisäksi virasto jos toinenkin, kauppakeskus, pienempiä putiikkeja ja palveluita, ravintoloita, baareja, hotelli, teatteri, elokuvateatteri, pääkirjasto, tiedekeskus, rautatieasema, tori, arkkitehtuuriakin jne.
En varsinaisesti osaa sanoa mitä sieltä uupuu, mutta Tikkurila ei ole Vantaan keskusta, koska se ei ole Vantaan keskusta. Se ei virallisesti ole Vantaan keskusta, joten jos Tikkurila jonkun mielestä on Vantaan keskusta, se on hänen henkilökohtainen mielipide, ei fakta.

"poikia3"
Mun mielestäni Tikkurila on ihan selkeästi Vantaan keskusta, ja on aina enenevässä määrin sitä, täysin kaupunkimainen.

Ja Espoo on omanlaisensa kaupunki, mutta kyllä minäkin olen sitä mieltä, että täällä on 2 keskusta Tapiola ja Leppävaara.

Minulle keskusta tarkoittaa sitä, että sieltä saa tarvitsemansa palvelut (molemmissa kunnan yhteispalvelupiste, jossa hoituu kunnalliset asiat), löytyy kaupallisia palveluita ja myös kulttuuripalveluita, teatterista ja leffateatterista museoihin.

Ja ei, minun ei tarvitse minkään syyn takia käydä Helsingin keskustassa, ostokset teen Espoossa, juhlimista en harrasta, no satamaan minun tarvitsee päästä. Asiani hoidan joko Espoossa tai Kauniaisissa.

Yhteistyössä