Tytär KOHTA 15v ja raskaana !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti vailla neuvoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minäkin olin sellainen vastuullinen ja rauhallinen, aikava nuori. Ehkä juuri siksi tajusin itsekin 14v että olin vielä ihan lapsi, siitäkin huolimatta että olin jo toista vuotta asunut sisäoppilaitoksessa ja kantanut vastuuta monista asioista mitä ikätovereiden vanhemmat tekivät puolestaan. Olin ossllistunut viiden nuoremman sisarukseni sekä monien sukulais- ja tuttuvaperheiden lasten hoitoon ja siksi sellainen käytännön pärjääminen vauvan kanssa ei ollut vierasta. Toisaalta taas ehkä juuri siksi ymmärsin että on eri asia olla äitinä vastuussa lapsesta kuin olla hoitamassa ja leikittämässä tätä silloin kun itse haluaa.

16v iässä koin jo olevani paljon aikuisempi, vuotta myöhemmin muutin yksin asumaan ja aina olen hyvin pärjännyt. Siinä 16-17v alkoi myös vauvakuume ja pystyin jo kuvittelemaan että kykenisin itse huolehtimaan lapsesta. Onneksi ymmärsin että elämään kuuluu muutakin ja lasten saaminen on järkevämpää siinä vaiheessa kun on tulevaisuudensuunnitelmat ja koulut edes jossain vaiheessa. Haaveilin tulevani kuitenkin nuorena äidiksi, onneksi jouduin kuitenkin odottelemaan tuonne lähemmäs 30v ikään.

Olisi se loppupelissä ollut aika pommi saada siinä 16-17v iässä kaksi vammaista lasta (puhumattakaan 14-15v). En ole mitään ihmeellistä menovaihetta elänyt koskaan mutta ammatin ja työn hankkimisen lisäksi näen kohdallani ihan hyvänä sen että sai rauhassa aikuistua ja keretä elämään tietyllä lailla vapaata elämää ennen vastuuta lapsista.

http://www.realityworks.com/infantsimulations/realcarebaby.asp

^ Tuollaisia käytetään jenkeissä monissa kouluissa, annetaan nukke lainaan ja siitä pitää huolehtia jonkin aikaa. Olisi kätevää saada tuontapaisia myös Suomeen vaikka neuvolaan mistä niitä voisi lainata.

Niille, jotka eivät ole englannin huippuosaajia:
Tuo vaatii hoitoa 24h vuorokaudessa 7 päivänä viikossa. Alkaa itkeä, niin yö- kuin päiväaikaankin, ja vaatii syöttämistä, röyhtäyttämistä, tuudittamista, vaipanvaihtoa. Nuken laitteisto tunnistaa myös, jos nukkea on ravisteltu/pidetty väärässä asennossa - pitää käsitellä siis kuten oikeaakin vauvaa, tukea niskaa ja päätä sylissä jne.
Tunnistaa myös milloin vaihdetaan vaipat/vaatteet, miten kauan edellinen on ollut jne. Ja nukke tallettaa tietoa myös siitä miten pitkäksi aikaa se on jätetty yksin, yms.

Tuollaisia kun sais malliksi, niin teineille kuin aikuisillekin. Etenkin teineille, saisi jotain realiteettia siitä miten lapsen kanssa elämä oikeasti on, vaikka eihän tuokaan tietenkään ole sama asia kuin oikea lapsi, mutta hyvin lähellä sitä vaatimuksiltaan..

Eiköhän tällaisen nuken ja oman lapsen erona ole, että omaa lastaan rakastaa, nukkea ei? Ainakin minä, vapaaehtoisesti lapseton nainen, olen kuullut, että "oma lapsi on eri asia"...

Uskon kyllä siihen, että rakkaus antaa voimaa tehdä enemmän kuin muuten jaksaisi. Uskon myös, että oman lapsen hoitaminen palkitsee ihan eri tavalla kuin tuollainen nukke. Enpä tiedä kuinka moni aikuinenkaan alkaisi tekemään yhtään lasta jos se olisi oikeasti sellaista kuin tuollaisen nuken hoito.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26108022:
Tuo on ihan totta. Mutta mun on vaikea kuvitella, etteikö 14-vuotiasta tyttöä saisi taipumaan aborttiin. Jos uhkaa viedä tytöltä kaiken, mikä tytölle on tärkeää, niin ronskimpikin 14 v luultavasti taipuu. Esim jos tytöllä on vaikkapa kissa tai koira ja sanoo, että jos tyttö lapsen pitää, niin kissa/koira lähtee piikille. Voi olla, että jo tämä riittää. Puhelin pois, netti pois, iPodit pois, telkkari pois, viikkorahat pois, harrastukset pois, ei enää mieleisiä vaatteita vaan äiti valitsee vaatteet, ei kavereita kylään jne. Onhan noita keinoja, jos sellaisia haluaa käyttää.

Jos tytön vaihtoehdot ovat joko abortti tai tällainen rangaistus, niin sukupuolten tasa-arvon nimissä pitää olla myös pojalle ja pjoan perheelle rangaistuts.

Ehdottaisin että ainakin kesällä kaulasta isäehdokas ja hänen vanhemmat kiinni torille kettingillä. Kaikki saavat käydä sylkemässä vastuuttomien kakkaläjien päälle.

Tai peniksen poistaminen. Ei ole ok että toinen jatkaa iloisena porskuttamista jos on aihetutanut toiselle suunnatonta surua ja kipua.

Jos poika on jo 16v niin haasta se oikeuteen. Sinulla on siihen oikeus koska olet alaikäisen tyttäresi huoltaja, joten voit tehdä rikosilmoituksen hänen puolestaan ja alle 16 vuotias ei saa harrastaa seksiä yli 16 vuotiaan kanssa.

JA PLEASE! Älä kerro missään tapauksessa miehellesi asiasta SAUNASSA, joka on pyhä paikka varsinkin miehille.

Kannattaa ottaa yhteyttä myös MTV:seen, kun siellähän pyörii joku "16 and pregnant"-ohjelma.

Ehm, eikös se kumminkin ole niin että pitäisi olla yli 18-vuotias pojan että jotain seuraamuksia saisi.

Niin mäkin mietin. Uhmakkaassa teinipäässäni. Olin varma että hankin lapsen ennen kuin täytän 20, ja varmasti tulisin sen kanssa myös toimeen vanhempien vastustuksesta huolimatta.

Kuten myös. Mulla oli kova vauvakuume 14-vuotiaana (ja ei, en vielä silloin harrastanut seksiäkään). Olin sitä mieltä että joskus 16 v iässä ainakin hankin vauvan. Ja olin mukamas tosi kypsä ja kaikkea.

Paskat :D

Onneksi järki kasvoi päähän, ja sain esikoiseni 27 v iässä, avioliitossa.

Olisin minä varmasti lapsen pitänyt, jos 16-17 v iässä olisin raskaaksi tullut, ja varmaan olisin pärjännytkin ihan kivasti, mutta ei se sitä tosiseikkaa poissulje ettenkö olisi ollut auttamattomasti liian nuori ja liian kypsymätön äidiksi. Kyllä kai jokainen nyt vauvaa osaa hoitaa, ja pärjää taloudellisesti (Suomessa hei ollaan, sossu tukee kyllä), mutta vauvan/lapsen hoitaminen ei olekaan vaikeaa: kasvattaminen on. Millä aivonystyröillä joku nuori teini kasvattaa lastaan, kun oma kasvukin on vielä todella pahasti kesken?

Miten sairaita tekstejä täällä taas on, ihmiset ehdottelee peniksen leikkaamista jne... Olisipa teidän vanhemmat osanneet käyttää ehkäisyä.

Entäs keittis? Ehdottelee että raskaana oleva hyväksikäytetty lapsi eristettäisiin sosiaalisesti ja muutenkin. Kumma että ei nälkäkuurille.

Kyllä pojat pitää laittaa vastuuseen ja miehet, teoistaan.

Ei ole yhtän sairasta leikata penistä. Samat jäljet se jättää tyttöön jos pitää abortti tehdä.

Entäs keittis? Ehdottelee että raskaana oleva hyväksikäytetty lapsi eristettäisiin sosiaalisesti ja muutenkin. Kumma että ei nälkäkuurille.

Kyllä pojat pitää laittaa vastuuseen ja miehet, teoistaan.

Ei ole yhtän sairasta leikata penistä. Samat jäljet se jättää tyttöön jos pitää abortti tehdä.

Luepa ajatuksella nuo jutut. Ne olivat esimerkkejä siitä vallasta mikä vanhemmilla on teiniin, keinoja millä on mahdollista painostaa tyttö aborttiin jos vanhemmat sitä haluavat.

Eivät siis keinoja mitä hän itse olisi käyttänyt omaan tyttäreensä vastaavassa tilanteessa ( myös nuo omat keinonsa hän om ketjussa tuonut esille) tai keinoja joita hän suosittelee.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Itse olin 15v kun esikoiseni sain. Koin olevani tarpeeksi kypsä pitämään lapsen, moni minua aborttiin painosti, mutta mieheni kanssa päätettiin pitää lapsi. Tällähetkellä olen onnellinen kolmen lapsen äiti, koulua käynyt töiden ohella ja lapset ovat tasapainoisia hienoja lapsosia. Ollaan miehen kanssa naimisissa ja onnellisia (iollaan siis oltu 14vuotiaasta asti yhdessä). Eihän elämä ruusuilla tanssimista varmaan koskaan ole ja toki vastoinkäymisä on ollut mutta niistä selvitty ja kaikki hyvin.

Toivon ettei kukaan painostaisi ketään aborttiin, ellei ole joku ongelmanuori tms.. jolla ei ole minkäänlaista vastuuta edes omasta elämästä. Jokainen tehköön itse päätöksensä ja kantakoon vastuunsa. Kaikkea hyvää tyttärellesi mitä ikinä päättää tehdä.

Luepa ajatuksella nuo jutut. Ne olivat esimerkkejä siitä vallasta mikä vanhemmilla on teiniin, keinoja millä on mahdollista painostaa tyttö aborttiin jos vanhemmat sitä haluavat.

Eivät siis keinoja mitä hän itse olisi käyttänyt omaan tyttäreensä vastaavassa tilanteessa ( myös nuo omat keinonsa hän om ketjussa tuonut esille) tai keinoja joita hän suosittelee.

No ei tietenkään. Hänen tytär on kristalli ja indigo ja kaikkea. Mutta jos poikansa tekisin jonkun raskaaksi niin se tyttö pitäisi vähintään viedä vankilaan jotta saisi keskenmenon, niin ei täydellinen kultapoika joutuisi isän rooliin.

[QUOTE="juu";26109164]No tuskin ihan terveelle ja normaalilla empatiakyvyllä varustetulle ihmiselle tulisi edes tuollaiset keinot mieleen.. viedä kissa/koira piikille..huhhuh mitä tekstiä! Juu taisi tosiaan tuo sairaanhoitajien koulutus olla "hieman" erilaista silloin opistoaikoina kun sinä olet koulusi käynyt, ei ole ilmeisesti tarvinnut kovinkaan tiukkoja psykologisia testejä läpäistä..[/QUOTE]

Sanos muuta. Onpa tainneet eräät äidit miettiä tuollaisia vaihtoehtoja omien lastensa kanssa... Itselle ei tulisi mieleenkään.

Taas nää maailman täydellisimmät äidit paikalla. Mä sain ite lapsen 16 vuotiaana hoidin lasta kotona 2 vuotta ja menin lukioo. Mulla oli sentää äiti ja isoäiti joka ymmärsi

Uusimmat

Yhteistyössä