Paljonkohan maksaa lukkojen vaihto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oona"

Vieras
Asun vuokralla lapseni kanssa, ja ilmeisesti lapsi on päässyt käsiksi pussiin, jossa oli kaksi vara-avainta. Sitä pussia ei löydy enää mistään, 2kk olen sitä etsinyt. Eli sen on pakko ollut päätyä roskikseen. Tekisi mieli kiroilla tässä vähän.... :)
Avaimet ovat niitä abloyn mustapäisiä.

kotiavain. Sarjoitettiin lukot uudestaan koska tulin ihan vainoharhaiseksi että joku pääsee meille sisään. Lukkojen sarjoitus (lukkoja oli 4kpl) maksoi n.500€.

[QUOTE="Minä";26108466]asutaan omakotitalossa.... Mutta eipä varmaan tarvitse kaikkia lukkoja vaihtaa, eiköhän oman kotioven lukon sarjoituksen uusiminen riitä?[/QUOTE]

Entäpä yleisten tilojen lukot?

Tyhmää porukkaa täällä vastaamassa. Jos kerrostalossa asuva vaihdattaa lukkonsa, niin silloin hän maksaa vain oman lukkonsa kulut. Ei todellakaan kaikkien muidenkin.

(Ei liittynyt ap:n tapaukseen.)

Kuten aloituksesta käy ilmi ollaan vuokralla. Ja ei niitä lukkoja omin luvin vaihdateta villiin sarjaan: eli silloin ei toimi yleisavain. Saati villillä sarjoituksella ei enään toimi ulko-ovi, kellari etc.
Ja koska kyseessä lisenssin alainen avain pelkästään isännöitsijä/huoltoliike saa tilata lukkofirman. Ja heillä lisenssin vaatimat koodit.

Kuten aloituksesta käy ilmi ollaan vuokralla. Ja ei niitä lukkoja omin luvin vaihdateta villiin sarjaan: eli silloin ei toimi yleisavain. Saati villillä sarjoituksella ei enään toimi ulko-ovi, kellari etc.
Ja koska kyseessä lisenssin alainen avain pelkästään isännöitsijä/huoltoliike saa tilata lukkofirman. Ja heillä lisenssin vaatimat koodit.

Kuten ketjusta kävi ilmi, ollaan omakotitalossa. Harvemmin on isännöitsijää tai huoltoliikettä käytössä. Ja ulko-oviakin useimmiten yksi. Tosi usein ainoa ulkoa avattava lukko on se ainoa ulko-ovi. Tosi harvoin ok-taloissa on yleisavaimia.

Meillä makso parisataa kun mieheltä pöllittiin avain ja piti vaihtaa. Asutaan kerrostalossa.
Ei tässä muille tehty kun meille. Ei se kauaa kestäny sitte ko vaihtoivat koko talolle uudt lukot ja avaimet, jostain muusta syystä.

Onko avaimet varmasti niin tippuneet ettei tuu vastaan enää? Jos on, soitto vuokranantajalle ja kysy voiko vain teettää kaksi uutta avainta tilalle. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin koko lukon sarjoitus. Ja ei villiin vaihdeta silloin kun joku hukkaa avaimet! Itse et saa mennä lukkoja vaihdattaan!

Onko avaimet varmasti niin tippuneet ettei tuu vastaan enää? Jos on, soitto vuokranantajalle ja kysy voiko vain teettää kaksi uutta avainta tilalle. Tulee huomattavasti halvemmaksi kuin koko lukon sarjoitus. Ja ei villiin vaihdeta silloin kun joku hukkaa avaimet! Itse et saa mennä lukkoja vaihdattaan!

Uus awain on toimiva ratkaisu jos on tiedossa, että entinen on pudonnut järveen tms.

Mut jos awain on vaan kateissa vailla tietoa miten ja missä katosi, niin sit ei uus avain oikein toimi. On liian todennäköistä, että avain on tipahtanut johonkin kotioven ja lähikaupan välille ja jos sen asiaton löytää, niin ei tarvitse kokeilla sopivuutta kuin ehkä pariinsataan porraskäytävään. Ja se käy äkkiä.

Hei! Kuka tietää voiko asuntoon vaihtaa lukot, jos asunnon toinen omistaja käy siellä ilman asiallista syytä ja ilmoittamatta. Asunnosta on myös hävinnyt mm. kattiloita ja keittiöväliineitä.

Eikö kyseessä ole kotirauhan rikkominen varkauden lisäksi? Voiko lukot vaihtaa?

Siitä vain.

Kotirauhan rikkominen ja varkaus, tee rikosilmoitus.

Lukkojen uudelleen sarjoitus: ok-talo, tilaat lukkoliikkeen tekemään, as oy isännöitsijän kautta.

Voit myös asuntaa ulko-oviin varmuuslukot, as oy:ssäkin onnistuu ihan omalla tilauksella

Vanha ketju, mutta hullua yhden avaimen häviämisen tähden käydä lukkoja uusimaan. Kerrostaloissa niitä avaimia jää milloin kellekin ja katoaa milloin minnekin. Aivan toivoton yritys pitää kaikki kasassa.

Vanha ketju, mutta hullua yhden avaimen häviämisen tähden käydä lukkoja uusimaan. Kerrostaloissa niitä avaimia jää milloin kellekin ja katoaa milloin minnekin. Aivan toivoton yritys pitää kaikki kasassa.

Kerrostaloissa kun haetaan isännöitsijältä muuttaessa avain niin siellä isännöintitoimistolla on lista johon asuntoonmuuttopäivänä avaimet vastaanotettuaan allekirjoitetaan, kuitataan kuinka monta avainta on saanut. Ja pois muuttaessa sitten listasta tarkistetaan palautuuko sama määrä avaimia takaisin. Jos ei ole hyvää selitystä siihen minne osa avaimista on kadonnut niin lukko sarjoitetaan uusiksi ja se maksu otetaan takuusta tms. Yleensä varmuudeksi kyllä sarjoitetaan uusiksi.

Kerrostaloissa kun haetaan isännöitsijältä muuttaessa avain niin siellä isännöintitoimistolla on lista johon asuntoonmuuttopäivänä avaimet vastaanotettuaan allekirjoitetaan, kuitataan kuinka monta avainta on saanut. Ja pois muuttaessa sitten listasta tarkistetaan palautuuko sama määrä avaimia takaisin. Jos ei ole hyvää selitystä siihen minne osa avaimista on kadonnut niin lukko sarjoitetaan uusiksi ja se maksu otetaan takuusta tms. Yleensä varmuudeksi kyllä sarjoitetaan uusiksi.

Vanha ketju, mutta vastaanpa siltikin.

Minä asun kerrostalossa, jossa on käytössä mustapäiset exec-avaimet, joista on patentti rauennut jo about 6 vuotta sitten. Tarkoittaa siis sitä, että kuka tahansa voi teetättää suutarilla lisäkopioita kotiavaimestaan, eikä vuokrantajalle saati isännöitsijälle tieto siitä kulkeudu. Mistäpä siinä sitten voit tietää, montako "ylimääräistä" avainta on liikenteessä, vaikka asukas palauttaisikin poismuuton yhteydessä kaikki vuokrasuhteen alussa luovutetut alkuperäiset avaimet?

Ja toisekseen: Tässä taloyhtiössä on näiden vuosien aikana lukkoseppä käynyt joitakin kertoja sarjoittamassa yksittäisiä huoneistojen lukkoja, kun asukas on avaimen kadottanut. Ja vain siis kyseisen avaimen hukkaajan lukon. Edelleen ainakin pääsen omalla kotiavaimellani yhteistiloihin, eikä minun kämpän lukkoa ole vaihdettu siksi, että joku toinen asukas kadotti kotiavaimensa.

Olen toki sitä mieltä, että taloyhtiömme voisi turvallisuussyistä päivittää lukkomme execistä uudempaan lukkomalliin. Mutta eipä tuo minun päätettävissä ole.

Avaimissa on myös ainakin meillä valkoisella sarja tai koodi numerot. Jos teetätät avaimen itse, siihen ei tietääkseni paineta näytä samoja tunnuksia, jolloin se paljastuu kyllä vuokranantajalle mikä avain on kadoksissa. Eri asia jos avaimissa ei ole ollut näitä painatuksia

Yhteistyössä