Asuntolaina asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankin kanssa naimisiin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pankin kanssa naimisiin

Vieras
Eli ollaan löydetty miehen kanssa kiva kohde jolle tarvitaan rahoitus. Käytiin muutama kuukausi sitten keskustelemassa, sillon kun ei tiedetty selviääkö euro vai ei. Sillon pankki ehdotti meille tietyn suuruista lainaa ja sen mukaan ollaan katseltu. Nyt kun tarvittais hoitaa rahoitus asiat loppuun niin lainaa ei yhtäkkiä tipukkaan vaan on aivan eri ääni kellossa ja meille sanotaan vaan että pankin kriteerit on tiukentunu niin paljon ettei ole mahdollista ajatellakaan tämän suuruista lainaa kun oltiin hakemassa.
Kuitenkin meillä on hyvät tulot ja ollaan pystytty hoitamaan lähes kuukausilyhennyksen suuruinen vuokra joka kuukausi.
Kysymys: Minkälainen perhe sitten täyttää nämä tiukat kriteerit? Miksi asunnon ostamisesta on tullut niin vaikeaa vaikka asuminen on ihmisen perustarve?

Kannattaa kysyä pankista että miksi näin. Ja ainahan voi kysyä toisesta pankista.

Mutta kannattaa tuo rahaasia miettiä kyllä tarkkaan. Omassa on niin paljon muitakin kuluja kuin se pelkkä lainanlyhennys. Osakkeessa tulee yhtiövastike + mahdolliset remontit. Sekä tietty vesi ja sähkö. Omakotitalossa tulee jätehuolto, lämmitys noitten muitten lisäksi.

Että kannattaa tosissaan miettiä paljonko sitä lainaa ottaa ja mihin on varaa. Olisihan se upeaa ostaa täydellinen asunto. Mutta rahaakin on mietittävä.
Eikä missään nimessä ottaa liikaa lainaa!!!!! ja ottakaa myös huomioon mahdollinen korkojen nousu, että teillä on varaa siihenkin.

Toki jos nämä asiat on kunnossa niin sitten vain kyselemään eripankeista.

Kysymys: Minkälainen perhe sitten täyttää nämä tiukat kriteerit? Miksi asunnon ostamisesta on tullut niin vaikeaa vaikka asuminen on ihmisen perustarve?

Ei tarvitse mennä kuin 70-luvulle, niin asuntolaina oli kaikkea muuta kuin "lähes" subjektiivinen oikeus palkansaajille. Pankit eivät ota isoja riskejä, jos asuntojen arvot kuitenkin romahtavat. Italia, Espanja ja Portugali ovat kaikki vielä kokonaan katsomatta.

Meillä yhteensä n. 4500 euron nettotulot. Lainan määrä on 289t. Ollaan asuttu ennenkin omistusasunnossa ja ollaan hyvin tietoisia kaikista muista menoista mitä tulee asunnon omistamisesta.
Lainalyhennys + vastike olisi samansuuruiset kuin edelliskerran ja minä olin silloin kotihoidontuella.
En ala nyt erittelemään meidän taloudellista tilannetta tämän kummemmin, mutta sen verran voin sanoa että normaali perhe ollaan omasta mielestämme eikä mihinkään älyttömyyksiin olla aikomassa.

Olen perheellinen , äiti , ja meillä on miheni kanssa 3 alaikäistä lasta. Minulla on yksinään yli 300 tuhatta euroa lainaa - ja pankki on tarjonnut lisääkin.

Tulot ovat ehkä n. 6000 netto , mutta mies "elättää" .

Meillä yhteensä n. 4500 euron nettotulot. Lainan määrä on 289t. Ollaan asuttu ennenkin omistusasunnossa ja ollaan hyvin tietoisia kaikista muista menoista mitä tulee asunnon omistamisesta.
Lainalyhennys + vastike olisi samansuuruiset kuin edelliskerran ja minä olin silloin kotihoidontuella.
En ala nyt erittelemään meidän taloudellista tilannetta tämän kummemmin, mutta sen verran voin sanoa että normaali perhe ollaan omasta mielestämme eikä mihinkään älyttömyyksiin olla aikomassa.

No ei mikään ihme, ettei lainaa tule! 5% keskikorolla ja 20 vuoden laina-ajalle laskettuna kuukausierä olisi noin 1910 euroa!! Tuohon päälle kaikki muut asumiskustannukset. En minäkään kyllä lainaa noilla spekseillä myöntäisi. Melkein alkaisin kallistua trollin puolelle...

No ei mikään ihme, ettei lainaa tule! 5% keskikorolla ja 20 vuoden laina-ajalle laskettuna kuukausierä olisi noin 1910 euroa!! Tuohon päälle kaikki muut asumiskustannukset. En minäkään kyllä lainaa noilla spekseillä myöntäisi. Melkein alkaisin kallistua trollin puolelle...

Ei ne laskelmat noin karkeat ollu. Ja siis korostan sitä että samoilla summilla ja samoilla tuloilla keskustelimme muutama kuukausi sitten ja ei ollut mitään ongelmaa. Yhtäkkiä on ongelma.

Ei ne laskelmat noin karkeat ollu. Ja siis korostan sitä että samoilla summilla ja samoilla tuloilla keskustelimme muutama kuukausi sitten ja ei ollut mitään ongelmaa. Yhtäkkiä on ongelma.

Teillä edustaa asumiskulut kokonaisuudessaan (laina, vastike, vakuutus, vesi, sähkö jne.) varmasti yli 60% perheen tuloista. Se, mitä on jonkun pankkivirkailijan kanssa keskusteltu joskus aikoinaan, ei ole mikään lainan tae. Kai te nyt itsekin tajuatte, ettei tuo voi olla pankin kannalta toimiva yhtälö!

Isohan tuo laina kieltämättä noilla tuloilla on, joskin pelkään kyllä jonkun pankin tuonkin vielä myöntävän. Riippuu tulojen kehityksestä tulevaisuudessa, että kannattaako koukkuun silti tarttua. Mikäli on varmaa, että tulonne tulevat lähitulevaisuudessa kasvamaan merkittävästi, niin ehkä sitten (ja silloinkin kohde, jossa ei takuulla ole mitään isompaa remonttitarvetta ensimmäiseen 10 vuoteen). Jos lähes puolet nettotuloista menee pitkän aikaa pelkän asuntolainan hoitoon, niin uskallan luvata taloudellisesti raskaita vuosia.

Näillä nettotuloilla ainakin minun korviin aika iso laina. Minkäkokoinen perhe?

Ja se on muuten totta, että lainakriteerit ovat tiukentuneet. Meidän oma lainavirkailia osasi kerto sen jo syksyllä, että keväällä on tiukennuksia tiedossa :)

Jos lainan tarve on 289te, niin minkäarvoinen asunto? Paljonko on laittaa omaa rahaa kiinni?

Meillä on viisihenkinen perhe. Toinen vaihtoehto on että etsimme huomattavasti halvemman asunnon ja tarvitsemme remonttia varten toisen lainan. Luulen ettei pankki myöskään hypi onnesta kulutusluotoista. Asunnon hinnat on niin suhteellinen käsite Suomessa. Ymmärrän että pohjanmaalla ollaan kauhuissaan tuosta hinnasta, mutta Helsingissä se on täysin muuttovalmiista 2000 luvulla rakennetusta neliöstä ihan normaali hinta.

Jännä juttu - minusta on hassua että yleisesti olisi nyt kiristyneet lainakriteerit. Ihan ymmärrettävää siis tietysti Euroopan taloustilanteen kannalta, mutta minkälaisen riskin pankit oikeasti ottaisivat jos työssäkäyviä ihmisiä olette ja takauksetkin löytyy...

Miehen kanssa käytiin pari vuotta sitten taloa suunnitellessa kyselemässä pk-seudun pankeista - meidät naurettiin pihalle. Kysästiin sitten oman pikkupaikkakuntani pankista, jossa en ollut edes asiakkaana eikä mitään ongelmaa ollut. Takaukset ja vakuudet tietysti oli kunnossa. :)
Erikoisinta, jota tututkin on ihmetelleet, oli se että mies oli tuolloin pitkäaikaslomautettuna ja itse olin opiskelija vailla vakinaista työtä. :D Nyt asumiskustannukset/kk vähemmän kuin Vantaalla rivarikolmiossa asuessa, ja suhde pankin kanssa kestänee vielä yli 20 vuotta. Parempi kuitenkin mielestäni omaa maksaa kuin ilkeälle vuokranantajalle!

Yhteistyössä