Laskikohan tämä laskuri nyt aivan oikein mahdollisen toimeentulotuen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Weera"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Weera"

Vieras
Koitin huvikseni laskea saisinko toimeentulotukea ensi kuulle. Palkkatuloja tulee olemaan n.222€, asumistuki n.126€ ja työmarkkinatuki n.416€. Nämä siis käteen jääviä summia.

Laskuriin laitoin nuo summat, yksinasuvan aikuisen, terveydenhoidon menot vajaa 90€ ja vuokra 370€. Laskurin mukaan saisin toimeentulotukea 196€!

Mun mielestä kuulostaa isolta summalta kun saan kuitenkin palkkaa ja työmarkkinatukeakin. Paitsi kun laskin noista kaikista tuista pois vuokran todellisen summan (laskuriin laitoin sen summan mitä vuokraksi hyväksytään yksin asuvalle) niin käteen jäisi n. 360€ ja lapsi on kuitenkin puolet ajasta mulla eli ruokaa menee enemmän kuin täysin yksin asuvalla tai lapsi on vain joka toinen viikonloppu. Vaatteita ostan mäkin lapselle eikä vain lähivanhempi. Näitähän ei tietenkään huomioida missään kun lapsi ei ole kirjoilla mun luona.

Mutta epäilyttää kyllä tuo laskuri vaikka on se kyllä aiemmin laskenut lähes saman mitä sitten olen todellisuudessa toimeentulotukea saanut.

Kyse siis tästä laskurista.
Toimeentulotukilaskuri — Sosiaalikollega

ite sain tälleen ku huviksi laskin:

Laskelman tulos

Laskelman mukaan taloutenne menot ovat 1774.24 euroa, ja tulot 2495.00 euroa.
Arviolaskelman mukaan ette ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Olettaakseni etävanhempi voi hakea toimeentulotukea niiltä päiviltä, kun lapsi on luona. Todennäköisesti tulevat vaatimaan tapaamisoikeussopimusta nähtäväksi, mutta se sulla taitaakin olla?

Alle 10v lapsen perusosa on kutankuinkin 290e, se jaettuna keskiverto kuukausien määrällä eli 30, tulisi lapsesta maksaa sinulle noin 9€ / päivä.

Muok, kirjoitimpa hassusti tuon "kuukausien määrällä", tarkoitin että kuukaudessa on keskimäärin 30 päivää..

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Äm-mä;26105958:
Olettaakseni etävanhempi voi hakea toimeentulotukea niiltä päiviltä, kun lapsi on luona. Todennäköisesti tulevat vaatimaan tapaamisoikeussopimusta nähtäväksi, mutta se sulla taitaakin olla?

Alle 10v lapsen perusosa on kutankuinkin 290e, se jaettuna keskiverto kuukausien määrällä eli 30, tulisi lapsesta maksaa sinulle noin 9€ / päivä.

Meillä lukee tapaamisista vain, että vanhemmat sopivat keskenään.

[QUOTE="a p";26105970]Meillä lukee tapaamisista vain, että vanhemmat sopivat keskenään.[/QUOTE]
Sitten sun kannattaisi joko tarkentaa sopimusta lastenvalvojalla, tai tehdä lapsen lähivanhemman kanssa kirjallinen sopimus, esimerkiksi "Jani-Petterin on sovittu olevan etävanhempansa luona x-x.4.2012 ja x-x.4.2012" - tai vastaavaa. Näin se ainakin menee "läpi", mutta saattaapi se käydä niinkin, että kerrot sossuun arvion siitä kuinka monena päivänä lapsi on luonasi..

[QUOTE="a p";26106372]Minkälainen lappu?[/QUOTE]

tein tietokoneella vapaamuotoisen lapun, esim. "Lapsemme XXXX ja XXXX + henkilötunnukset vierailevat isänsä luona seuraavasti: päivämäärät, ajat tms. Allekirjoitus, nimi ja osoite/puhelinnumero".

Jos lapsesta on yhteishuoltajuus eli asuu puolet ajasta sun luona ja puolet toisen vanhemman luona, niin voit saada puolikasta lapsen perusosaa. Vähemmistä tapaamisista voit saada päiväkohtaisen korvauksen. Käykää tarkentamassa sopimus lastenvalvojalla siten että siinä lukee konkreettisesti se että lapsi asuu luonasi puolet ajasta (tai x määrä päiviä kuukaudesta) ja lappu sit mukaan sossuhakemukseen, niin saat tukea lapsestasikin.

Yhteistyössä