Yli 30v vanha omakotitalo ja kumma haju..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja homettako?? :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

homettako?? :(

Vieras
Nyt olen jo pidemmän aikaa ollut haistavinani tässä alakerrassa yhden huoneen nurkassa sellaisen pahan hajun. Haisee sellaiselle kuin esim. tosi vanhat tunkkaiset lehdet (tiedättekö hajun?)
Hajun on haistanut kun haistelee tuosta lattialistan luota ja nyt se haju tuntuu jo kun on sen nurkan seutuvilla.
Voisko tuo haju tulla tuolta alapohjasta? Haisisko siellä vanhat eristeet, vai mikä?

Jos jollakin on kokemusta samantapaisesta asiasta, niin olisin kiitollinen jos kertoisit mitä teitte asialle ja mikä hajun aiheutti.

Alapohja haisee monesti vanhalla, ilman homettakin. Kannattaa tarkistaa ilmanvaihto, jotta se on tarpeeksi tehokasta. Meillä haisee myös alapohja ja kosteutta/hometta ei ole.

[QUOTE="vieras";26095574]Alapohja haisee monesti vanhalla, ilman homettakin. Kannattaa tarkistaa ilmanvaihto, jotta se on tarpeeksi tehokasta. Meillä haisee myös alapohja ja kosteutta/hometta ei ole.[/QUOTE]

Mitähän tuolle ilmanvaihdolle vois tehdä? Tarkoitatko alapohjan ilmanvaihtoa vai ihan tätä huoneilmaa?

[QUOTE="aamu";26095576]Pitäis kutsua minut paikalle :P

Jotenkin nenäni havaitsee heti jos huoneessa tai jopa rakennuksessa on hometta.[/QUOTE]

No tulehan nuuskuttelemaan :D

Tuttuni osti vielä tuosta vanhemman talon ja siellä haisi oudolle. Kyseessä ei ollut home, vaan kissan kusi! Lattia revittiin auki ja kaikki nurkat oli ihan keltaisia länttejä täys. Lattiasta meni kaikki vaihtoon ja haju hävisi. Onneksi talo ja tontti olivat todella halpoja ja tähän oli varauduttu.

Minä asuin joskus kerrostalossa ja asunnossa oli asunut ennen meitä johonkin muistisaurauteen sairastunut vanha mummo. Joka ilta nukkumaanmennessä haistin sängyn vierestä oudon hajun ja lopulta pesin kaikki nurkat kunnolla karhunharjalla seiniä myöten ja haju hävisi. Olisikohan mummeli käynyt siinä useinkin pissalla? En varma ole, mutta onneksi haju lähti!

[QUOTE="vieras";26095592]Ihan huoneilmaakin. Jos on esim. liesituuletin, joka on paljon päällä imee se ilmaa lattian raoista, jos muualtakaan ei ole mahdollista. Meillä on ikkunoissa eristeissä pienet aukot, josta korvausilma pääse taloon, joten ilma kiertää.[/QUOTE]

Vois varmaan nuihin tuuletusikkunoihin asentaa ne ilmanvaihtoräppänät, vai miksi niitä sanotaan. Jos se vaikka asiaan auttaisi.
Jos olemme reissussa ja ovet ja ikkunat on muutaman päivän kiinni, niin haju tuntuu voimakkaampana. Mutta vaatteisiin haju ei ole tarttunut, sillä olen ystäviltä ja sukulaisilta aina tentannut, että haiseeko meidän tavarat homeelle kun olemme kylässä. Ja en usko, että he asiaa pimittäisivät. Sillä siskoni talossa oli hometta ja sen kyllä haistoi heidän vaatteistaan ja siitä heille sanottiinkin.

Vois varmaan nuihin tuuletusikkunoihin asentaa ne ilmanvaihtoräppänät, vai miksi niitä sanotaan. Jos se vaikka asiaan auttaisi.
Jos olemme reissussa ja ovet ja ikkunat on muutaman päivän kiinni, niin haju tuntuu voimakkaampana. Mutta vaatteisiin haju ei ole tarttunut, sillä olen ystäviltä ja sukulaisilta aina tentannut, että haiseeko meidän tavarat homeelle kun olemme kylässä. Ja en usko, että he asiaa pimittäisivät. Sillä siskoni talossa oli hometta ja sen kyllä haistoi heidän vaatteistaan ja siitä heille sanottiinkin.

Outo haju ei automaattisesti tarkoita hometta :) Kannattaa tarkistaa tosiaan se ilmanvaihto, sillä on todella suuri merkitys. Juuri niillä ilmanvaihtoräppänöillä on helppoa parantaa sisäilmaa

[QUOTE="vieras";26095704]Outo haju ei automaattisesti tarkoita hometta :) Kannattaa tarkistaa tosiaan se ilmanvaihto, sillä on todella suuri merkitys. Juuri niillä ilmanvaihtoräppänöillä on helppoa parantaa sisäilmaa[/QUOTE]

Kiitos kannustuksesta :) (t. homemurheisiin jo vaipunut) ;)
Itse hajun siis haistan, mutta mies on vahvasti sitä mieltä, että mun nenä se vain haisee :D

Meillä hais oudolle kun muutettiin tuohon taloon, mä sitä pitkä aikaan mietin kunnes tulin siihen lopputulokseen et meillä on niin huono ilmanvaihto et haisee siks, aloin pitää huoneiden ovia auki ja tuulettelin säännöllisesti niin se haju hävis..

Ja tän jälkeen meillä on ollut vesivahinko ja porattu reikiä missä todettu et kosteutta ei siinä ole missä haisi..

Me asustellaan täysin rempatussa rintamiestalossa ja meidän kellarista, mikä on asumatonta tilaa, tulee kanssa outo haju. Minä kuvittelin heti että talossa on hometta, joten kutsuimme homekoiran paikalle. Jo taloon astuessa koiran omistaja sanoi, ettei haju ole homeen hajua, että hän on niin monissa asunnoissa käynyt, että tunnistaa jo itsekin hajun. Koira ei myöskään löytänyt hometta, kävi talon läpi ullakoita ja kellaria myöden. Mies purki sitten kellariin menevien rappusten kaikki vanhat rakenteet ja haju hävisi miltei kokonaan, eli haju tuli kai niistä. Asensimme myös asuinkerroksen ikkunoihin niitä ilmanvaihtoluukkuja ja sekin on auttanut, eli korvausilmaa lisää. Muista myös tuulettaa päivittäin muutaman minuutin. Meillä tulee edelleen vähän sitä hajua kellarista, etenkin keittiössä sen haistaa, koska siellä sen verran paikkoja mistä se haju voi nousta, esim. patteriputkien kohdat, mutta eipä sille mitään voi. Mutta ei kaikki hajut ole heti hometta :)

Kiitos kommenteista. =)
Täytyy tähän ilmanvaihtoon nyt alkaa vaikuttamaan. Katsotaan häviääkö haju.
Ja täytyy tarkistaa tuo kivijalka, onko siinä tukittu reikiä. En kyllä muista, että missään mitään aukkoa olisi...

Yhteistyössä