Paljonko saamme toimentulotukea jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Meillä yksi lapsi kohta 1v. Mä olen kodinhoidontuella ja en ole menossa töihin vielä koska olen raskaana ja toisen lapsen laskettu aika on syyskuussa. Eli tuosta hoitotuesta jää käteen about 600/kk.
lapsilisä 100/kk
Asumistuki 230€/kk
Mies aloittaa nyt työkkärin kurssin, joka kestää vuoden. Siitä hän saa about 800€/kk (en tiedä tarkalleen paljonko, mutta perus työmarkkinatuki + 9€/päiväraha).
Vuokra meillä 790€/kk
Sähkö 45€/kk
Vakuutukset 30€/3kk
Netti 20€/kk
Molempien puhelimet about yhteensä 50€/kk (siis puheaika)

Kannattaisko meidän hakea toimentulotukea? Aika tiukkaa tekee nykyään ja olisi hienoa jos voitais jotain saada helpottaakeen arkea. Normaalisti molemmat olemme siis ahkeria työssäkäyviä ihmisiä mutta elämä vähän ollut erilaista nyt viimeisen vuoden ajan.

Jos haemme toimentulotukea, pitääkö se hakea kaikkineen papereineen joka kuukausi erikseen, vaikkei tilanne muutu välttämättä kuukaudesta toiseen?

Voi miksi niitä lapsia pitää pykätä, jos ei ole varaa itse niitä elättää?!

tosiaan niinkun kirjoitin, elämä on ollut hieman erilaista nyt viimeisen vuoden verran, ja se tulee muuttumaan kyllä - älä siitä huoli.

Miehellä murtui käsi todella pahasti, oli parissa leikkauksessa ja toipumiseen on mennyt toooodella pitkä aika. Menetti työpaikkansa ja kun sairasloma loppui niin on ollut työttömänä ja etsinyt ja etsinyt. Nyt vihdoin pääsee kurssille ja toivomme että tämä poikii uusia työmahdollisuuksia.
Me haluamme lapset pienellä ikäerolla, tasan 2 lasta, ei enempää. Emme halunneet lykätä lasten tekoa vain sen takia että nyt on hieman tiukkaa, vaan luulen että 4 vuoden päästä olemme hyvin tyytyväisiä päätökseemme tehdä lapset peräkanaan. Joku ei ehkä tätä ymmärrä, mutta näin me olemme sen halunneet tehdä. Se että meillä ei juuri nyt ole hirveästi rahaa, ei tarkoita sitä etteikö meillä olisi 2 vuoden päästä asiat taas tavallisesti raiteillaan.

Voi miksi niitä lapsia pitää pykätä, jos ei ole varaa itse niitä elättää?!

niin..enkä ymmärrä miksi näitä kyselyitä tehdään tänne,kun netti on pullollaan laskureita,joihin voi samat tiedot syöttää?tai sitten on sen verran reipas ja hakee sen kaavakkeen sieltä sossusta,täyttää ja liittää tarvittavat liitteet niin saa oikean vastauksen kertaheitolla..

Riippuu missä kunnassa asutte, kohtuulliset asumismenot ovat hieman eri luokkaa eri kaupungeissa. Normaali yhdessäasuvien perusosa on n. 390e/hlö ja ensimmäisen lapsen n. 290e. Miehen työmarkkinatuen 9e korotusosaa ei oteta huomioon tuloissanne, mutta kaikki muu kyllä. Menoina ei huomioida nettiä eikä puhelimia, mutta sähkölaskut, kotivakuutus ja terveydenhuoltokulut kylläkin.

Yleensä aluksi pitää hakea joka kuukausi uudelleen, kunnes huomataan tilanne vakiintuneisuus ja sen jälkeen saatte pidemmäksi ajaksi päätöksen. Hakemukseen ei ole välttämätöntä laittaa loppumispäivämäärää, jolloin käsittelijä voi halutessaan tehdä myös pidemmän päätöksen, mutta jos haet vain esim. 1.4.-30.4. -ajalle, niin silloin päätöskin tehdään yleensä vain tuolle ajalle.

Elikä te elätte nyt jo pelkästään tukien varassa... Ja nyt pitäisi saada lisää, jotta voisi elää leveemmin??

Ja minne se rahaa niinkun kuluu... Äkkiseltä laskettuna vuokran omavastuu 560+ 45 +10+20+50 = 685e. Eli ton miehen tuki menee tälläiseen pakolliseen. Teille jää vielä sun tuki 600+ lapsilisä 100e = 700e kolmelle ihmiselle. Ja silläkö ei saa ruokia ja muuta tarpeellista ostetuksi?

[QUOTE="ihmettelen";26091697]Elikä te elätte nyt jo pelkästään tukien varassa... Ja nyt pitäisi saada lisää, jotta voisi elää leveemmin??

Ja minne se rahaa niinkun kuluu... Äkkiseltä laskettuna vuokran omavastuu 560+ 45 +10+20+50 = 685e. Eli ton miehen tuki menee tälläiseen pakolliseen. Teille jää vielä sun tuki 600+ lapsilisä 100e = 700e kolmelle ihmiselle. Ja silläkö ei saa ruokia ja muuta tarpeellista ostetuksi?[/QUOTE]

700e kolmelle ihmiselle on alle toimeentulotukirajojen. Voihan sitä kituuttaa vaikka satasella kuussa, mutta miksi ei hakisi tukitoimia joihin on oikeutettu ja helpottaisi näin tilapäistä heikompituloista jaksoa elämässään?

Pikalaskelmalla toimeentulotukioikeutenne olisi jotakin 400-500 euron luokkaa. Tämä riippunee kuitenkin pitkälti siitä, onko vuokranne asuinpaikkakunnan kohtuullisten asumismenojen mukainen (toisin sanoen huomioidaanko vuokra kokonaisena toimeentulotukilaskelmaan). Työmarkkinatuen korotusosaa ja ylläpitokorvausta ei huomioida tulona toimeentulotukilaskelmassa.

[QUOTE="ihmettelen";26091697]Ja silläkö ei saa ruokia ja muuta tarpeellista ostetuksi?[/QUOTE]
No ei kuulu saada, vaan käteen pitäisi jäädä yli tonni plus lääkärilaskut ja muut. Menkää ap vaan hakemaan tukea. Se kuuluu teille.

Kyllä teidän pitäis saada tt-tukea.. Ainut mitä ihmettelen on että miksi saatte noin vähän asumistukea?? mutta siihen voi tietysti olla syynä liian kallisvuokra/liian iso asunto...

Kysyin samaa kelalta ja ne tekevät 2 kertaa vuodessa tarkistukset tuosta asumistuesta ja sillon kun sitä olemme hakeneet niin minä olin vielä osittain töissä. Ja sen jälkeen siis ei ole tullut tarkastuksia.

jos elämä menisi aina niinku suunnittelee....Näille arvostelijoille tiedoksi.Aikoinaan miehenikin 13 vuoden työpaikan jälkeen sai lomautuksen ja meni työkkärin kurssille,kävi uuden ammatin, pääsi vaki työhön missä oli 5 vuotta kunnes sairastui liikuntakyvyn vievään sairauteen.Meillä on myös lapsi. En siis olisi saanut tehdä lasta, koska välissä on ollut vaikeaa henkisesti ja rahallisesti?
Ei raha ja työpaikka onnea tuo vaan terveys.

Ja sekö ei ole yksisilmäistä, että eletään yli varojen? Miten vaan.

miten me nyt eletään yli varojen?

Voin kertoa että se että miehelläni meni käsi poikki, ei ollut kenekään tahto eikä siitä ole kärsinyt kukaan niin paljon kuin meidän perheemme. On helppoa ulkopuolisena tuomita ja sanoa jotain ilkeää, kun et tunne meidän perhettämme etkä tilannettamme.

Toivottavasti jokupäivä itse joudut pahaan tilanteeseen ja tunnet nahoissasi jotain vastaavaa, jotain mihin et itse hirveästi pysty vaikuttamaan.

[QUOTE="vieras";26091785]Eivät elä yli varojen vaan alle varojen. Heille KUULUU toimeentulotuki tuossa tilanteessa. Hyvinvointivaltion peruskäytännöt ovat sinulta ihan hukassa. Kyllä ihmisellä on oikeus olla hoitovapaalla ja loukata itsensä.[/QUOTE]
Siis "oikeus". Kai Riepu jätit itse sentään sairaslomarahat vastaanottamatta, kun kerran pitää tulla toimeen omillaan?

jos elämä menisi aina niinku suunnittelee....Näille arvostelijoille tiedoksi.Aikoinaan miehenikin 13 vuoden työpaikan jälkeen sai lomautuksen ja meni työkkärin kurssille,kävi uuden ammatin, pääsi vaki työhön missä oli 5 vuotta kunnes sairastui liikuntakyvyn vievään sairauteen.Meillä on myös lapsi. En siis olisi saanut tehdä lasta, koska välissä on ollut vaikeaa henkisesti ja rahallisesti?
Ei raha ja työpaikka onnea tuo vaan terveys.

Aivan, kiitos tästä. Mä mietin kans näitä törppöjä, jotka elävät täydellistä kiiltokuva elämää, jossa mies on hyväpalkkaisessa työssä ja heillä on kaikki niiiiiin hyvin KUNNES jotain tälläista sattuuu. SItten olettekin samassa paskassa kun meidänkin perhe.

Asiat ei ole niin mustavalkoisia.

Ja toistan itseäni, me emme ole mitään laiskimuksia. Teemme normaalisti töitä ja maksamme veroja, joten mielestäni se että haemme toimentulotukea kerran elämässämme ei välttämättä tee meistä huonoja kansalaisia.

[QUOTE="aloittaja";26091762]Kysyin samaa kelalta ja ne tekevät 2 kertaa vuodessa tarkistukset tuosta asumistuesta ja sillon kun sitä olemme hakeneet niin minä olin vielä osittain töissä. Ja sen jälkeen siis ei ole tullut tarkastuksia.[/QUOTE]

Välitarkistus!!!!!!!!

Kela tarkistaa asumistuen vuositarkistusten välillä, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:

tulot nousevat vähintään 300 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
tulot pienenevät vähintään 160 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
asumismenot muuttuvat vähintään 50 e/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna
ruokakunnan jäsenmäärä muuttuu
ruokakunta vaihtaa asuntoa
ruokakunnan asunnon omistussuhde muuttuu
ruokakunta ottaa asuntoonsa alivuokralaisen tai alivuokralaissuhde päättyy
ruokakunnan jäsenen oikeus opintotuen asumislisään alkaa tai samassa asunnossa asuvan oikeus opintotuen asumislisään päättyy tai
ruokakunnan jäsenelle tulee oikeus eläkkeensaajan asumistukeen.

Välitarkistus!!!!!!!!

Kela tarkistaa asumistuen vuositarkistusten välillä, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:

tulot nousevat vähintään 300 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
tulot pienenevät vähintään 160 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
asumismenot muuttuvat vähintään 50 e/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna
ruokakunnan jäsenmäärä muuttuu
ruokakunta vaihtaa asuntoa
ruokakunnan asunnon omistussuhde muuttuu
ruokakunta ottaa asuntoonsa alivuokralaisen tai alivuokralaissuhde päättyy
ruokakunnan jäsenen oikeus opintotuen asumislisään alkaa tai samassa asunnossa asuvan oikeus opintotuen asumislisään päättyy tai
ruokakunnan jäsenelle tulee oikeus eläkkeensaajan asumistukeen.

Joo me pyysimme tuota välitarkistusta, ja saatiin kieltävä päätös. Sanoivat että se muuttuu vasta sitten heinäkuussa kun on seuraava tarkastus. Kuulemma nuo ovat aina jotain keskiarvoja...

Yhteistyössä