Miksi Alkosta saa ostaa alkoholia, kun lapset on mukana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelen.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelen.

Vieras
Ihmettelen kovasti tätä asiaa, ja ehkä laissa sanotaankin jotain tästä. Osaako joku valaista?

Asiahan on niin, että jos kaverin kanssa menee Alkoon ostamaan alkoholipitoisia tuotteita, niin kaverin pitää näyttää henkkarit myös. Jos aikuinen menee 5-vuotiaan kanssa Alkoon niin henkilökunta myy viinaa vaikka lapsi on selkeästi alaikäinen. Joku voi tähän sanoa, että no ei se pieni lapsi niitä alkoholeja kuitenkaan juo. Mutta sitten taas jos aikuinen menee 15-vuotiaan kanssa ostamaan viinaa, se käy myös päinsä. Mutta osassa tapauksista tämä 15-vuotias tulee nauttimaan näistä viinaksista. Miksi tämä on kuitenkin sallittua?

Mitä eroa sillä on, että jättää 5-vuotiaan Alkon ulkopuolelle, kun menee ostoksille sinne??? Olen kyllä huomannut, että Alkon henkilkökunta on puuttunut ainoalla mahdollisella tavalla siihen, kun aikuinen menee 15-vuotiaan kanssa Alkoon ja huomauttanut ja kysynyt asiasta. Joten kerropa nyt miten tämä 5-vuotiaiden alkoholinkäyttöön liittyvä ongelma tulisi poistaa.

[QUOTE="vieras";26091258]Mitä eroa sillä on, että jättää 5-vuotiaan Alkon ulkopuolelle, kun menee ostoksille sinne??? Olen kyllä huomannut, että Alkon henkilkökunta on puuttunut ainoalla mahdollisella tavalla siihen, kun aikuinen menee 15-vuotiaan kanssa Alkoon ja huomauttanut ja kysynyt asiasta. Joten kerropa nyt miten tämä 5-vuotiaiden alkoholinkäyttöön liittyvä ongelma tulisi poistaa.[/QUOTE]

Missä kohtaa viittasin 5-vuotiaiden alkoholinkäyttöön?

Ilmaisin vain, että Alkon säännöt on epäloogiset.

itse jäin kerran ilman juomia kun ajattelemattomuuttani menin teinikolonnan perässä kassalle, myyjä huuti edessä oleville teineille ettei heille myy kun joukossa on alaikäisiä (17v) ja minun vuoroni oli seuraavaksi niin myyjä tokaisi saman minulle ettei myy koska annan ne kuitekin kavereilleni ja viittasi kyseiseenn porukkaan.
Olin ihmeissäni että en edes tuntenut kyseistä porukkaa vaan myyjä vinkuin kuinka ei voi nyt minullekaan myydä.
Kai se oli päättän ettei hän sillä kassalla myy kenellekään alle 25v kenellä on jopa henkkarit mukana mutta kun siinä kassalla sattui käymään lauma teinejäkin

täysin hanurista. olin 18-vuotiaana alkossa silloin 12-vuotiaan pikku-siskoni kanssa, eikä minulle myyty. "onks tolla toisella henkkareita" "no ei, sehä on 12, herranjumala" "no en voi myydä" just.

varmaan olis myyty, jos siskoni seurassa olisi ollu esim. äitini...

itse jäin kerran ilman juomia kun ajattelemattomuuttani menin teinikolonnan perässä kassalle, myyjä huuti edessä oleville teineille ettei heille myy kun joukossa on alaikäisiä (17v) ja minun vuoroni oli seuraavaksi niin myyjä tokaisi saman minulle ettei myy koska annan ne kuitekin kavereilleni ja viittasi kyseiseenn porukkaan.
Olin ihmeissäni että en edes tuntenut kyseistä porukkaa vaan myyjä vinkuin kuinka ei voi nyt minullekaan myydä.
Kai se oli päättän ettei hän sillä kassalla myy kenellekään alle 25v kenellä on jopa henkkarit mukana mutta kun siinä kassalla sattui käymään lauma teinejäkin

tosta ois voinu tehdä jo reklamaatioo...

Myyjän tulee kieltäytyä myymästä alkoholia silloin, jos on syytä epäillä sitä välitettävän alaikäiselle henkilölle.

Kaupan alalla on tapana toimia niin, että jos seurueessa on alaikäisiä, niin seurueelle ei myydä.

Ehkä Alkon myyjällä ei sitten ole syytä epäillä, että aikuinen välittää alkoholia esim. 5 vuotiaalle?

Ap sun väitteessä ei ole logiikkaa. Alko myy alkoholia kaikille täysikäisille jotka ei ole päihtyneitä. Jos ei ole myynyt, oli sitten seurassa muumi tai kuka tahansa, on tapahtunut palveluvirhe.

Näin ollen Alkon on myytävä tuotteitaan täysi-ikäisille ihmisille jotka eivät käyttäydy epäluotettavasti, toisin sanoen ole alkoholin tai muiden aineiden alaisena. Siksipä on aivan sama onko tämän täysi-ikäisen, täysjärkisen ihmisen matkassa lapsi tai teini, tuotteita on myytävä.

Alko ei voi harjoittaa asiakasvalintaa millään muulla perusteella. Tai voi mutta sitten asian voi viedä korkeammalle taholle.

Myyjän tulee kieltäytyä myymästä alkoholia silloin, jos on syytä epäillä sitä välitettävän alaikäiselle henkilölle.

Kaupan alalla on tapana toimia niin, että jos seurueessa on alaikäisiä, niin seurueelle ei myydä.

Ehkä Alkon myyjällä ei sitten ole syytä epäillä, että aikuinen välittää alkoholia esim. 5 vuotiaalle?

Ei pidä paikkaansa. Kuka voi laittaa laillisesti sellaisen perusteen myynnille että alaikäisiä ei saa olla mukana? Ihan järjetön asia.

Ja välittämisestä pitää olla kunnon todisteet. Esimerkiksi nähty tapahtuma tai jo aikaisemmin kiinni jääminen välittämisestä.

Ei alkon myyjä voi tehdä mitä tahansa päätelmiä vaan todisteita pitää olla.

• Tykkää
Reactions: Lex
Mä olen ollut alkossa 15 ja 17 vuotiaan lapseni kanssa, he olivat muutenkin mukana kaupoilla. Eipä olis tullut mieleenkään jättää heitä alkon ulkopuolelle "parkkiin"

Huoh.... ai niin, kukaan ei ole koskaan kysellyt heiltä henkkareita. Kerran mulla oli jopa 9 vee mukana :O Kuolema tulee... :vampire:

[QUOTE="aaaa";26091408]Ei pidä paikkaansa. Kuka voi laittaa laillisesti sellaisen perusteen myynnille että alaikäisiä ei saa olla mukana? Ihan järjetön asia.

Ja välittämisestä pitää olla kunnon todisteet. Esimerkiksi nähty tapahtuma tai jo aikaisemmin kiinni jääminen välittämisestä.

Ei alkon myyjä voi tehdä mitä tahansa päätelmiä vaan todisteita pitää olla.[/QUOTE]

Suomen lain mukaan kauppa saa valita asiakkaansa (tietenkään syy ei saa olla syrjivä tai rasistinen) eli Alko saa olla myymättä periaattessa kelle tahansa. Alkon omien sääntöjen mukaan riittää että on epäilys että alkoholi on tarkoitettu välitettäväksi alaikäiselle

Alkon sivuilta:

"Myynninvalvonta on osa vastuullista asiakaspalvelua
Ikärajojen, päihtymys- ja välittämisepäilyjen valvonnalla ja tarkistamisella Alkossa on tarkoitus ehkäistä alkoholista aiheutuvia sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja.

Myynninvalvonta on keskeinen osa Alkon yhteiskuntavastuuta sekä vastuullista asiakaspalvelu- ja myyntityötä."

Kyllä myyjällä on oikeus jättää myymättä, jos seurueen muilla nuorilla ei ole papereita ja on syytä olettaa, että juomia on tarkoitus välittää heille. Tuossa tulee käyttää järkeä ja harkintaa: on siis oltava epäily välittämisestä. Käytännössä jos esim. yhdessä valitaan juomia tm.

Tapauskohtaista ja vähän hankalaa, mutta toisaalta "pakko". Esim. joku voisi vain marssia teinin kanssa kauppaan, teini osottaisi viinapulloa, aikuinen marssisi kassalle ja ojentaisi pullon maksettuaan teinille - silloin olisi ihan sama myydä se suoraan sille alaikäiselle.

Mutta tuo, ettei ole myyty kun on sattunut teinien perässä kassalle on ihan selkeä moka josta olisi pitänyt valittaa.

[QUOTE="aaaa";26091392]Ap sun väitteessä ei ole logiikkaa. Alko myy alkoholia kaikille täysikäisille jotka ei ole päihtyneitä. Jos ei ole myynyt, oli sitten seurassa muumi tai kuka tahansa, on tapahtunut palveluvirhe.

Näin ollen Alkon on myytävä tuotteitaan täysi-ikäisille ihmisille jotka eivät käyttäydy epäluotettavasti, toisin sanoen ole alkoholin tai muiden aineiden alaisena. Siksipä on aivan sama onko tämän täysi-ikäisen, täysjärkisen ihmisen matkassa lapsi tai teini, tuotteita on myytävä.

Alko ei voi harjoittaa asiakasvalintaa millään muulla perusteella. Tai voi mutta sitten asian voi viedä korkeammalle taholle.[/QUOTE]

Mulla ei aloitusviestissä ollut minkäänlaista väitettä. Kysyin vaan, että miksi homma menee näin.

Toisin sanoen sinun mielestäsi Alkon henkilökunta ei voi kieltäytyä myymästä minulle alkoholia, jos kaverini ei suostu näyttämään henkkareitaan?

Mulla ei aloitusviestissä ollut minkäänlaista väitettä. Kysyin vaan, että miksi homma menee näin.

Toisin sanoen sinun mielestäsi Alkon henkilökunta ei voi kieltäytyä myymästä minulle alkoholia, jos kaverini ei suostu näyttämään henkkareitaan?

Juuri näin on asianlaita, jos myyjällä saattaa olla edes epäily, että alkoholia annetaan tälle kaverille, jolla ei ole todistaa täysi-ikäisyyttään. Näin, vaikka en olekaan tämä aaaaa.

[QUOTE="vieras";26091525]Tässä yhteiskunnassa on edelleen järjenkäyttö sallittu, vaikka sitä ei aina uskoisikaan.[/QUOTE]

Edelleenkin toi 5-vuotias oli esimerkki. Enemmän ihmetyttää se, että sille aikuiselle myydään sitä viinaa vaikka se teini-ikäinen on mukana. Yhtä hyvällä todennäköisyydellä aikuinen välittää alkoholia teinille kuin minä kaverilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööö;26091551:
Juuri näin on asianlaita, jos myyjällä saattaa olla edes epäily, että alkoholia annetaan tälle kaverille, jolla ei ole todistaa täysi-ikäisyyttään. Näin, vaikka en olekaan tämä aaaaa.

Okei, kiitos! Muistan tämän seuraavan kerran, kun vierailen Alkossa :)

[QUOTE="aaaa";26091408]Ei pidä paikkaansa. Kuka voi laittaa laillisesti sellaisen perusteen myynnille että alaikäisiä ei saa olla mukana? Ihan järjetön asia.

Ei alkon myyjä voi tehdä mitä tahansa päätelmiä vaan todisteita pitää olla.[/QUOTE]

Herääpä tuosta viimeisestä virkkeestä ajatus, miten voisi todistaa etukäteen jotain tapahtuvaksi. Alkon myyjien ohjeistus on aivan selvä ja perusteltu. Täällä näköjäännyritetään taas löytää oikeuksia ja välttää velvollisuuksia, joita yhteiskunta asettaa. Alkoholilaki ja sen tulkintana ministeriön ohjeistus ei edellytä todisteita.

Sama laki koskee tavallisen marketin tai kioskin myyjiä. On typerää alkaa tästä vääntämään erikseen Alkon kohdalla. Marketien ja kioskiem kassat ovat saman ongelman edessä joka päivä, kun haetaan siideriä ja keppanaa ala-ikäisille. Ap:n tyhmistyksen tapaan voisi aina kieltäytyä myymästä äidille yhtä siideripulloa, jos mukana on ostoskärryissä istuva lapsi.

Edelleenkin toi 5-vuotias oli esimerkki. Enemmän ihmetyttää se, että sille aikuiselle myydään sitä viinaa vaikka se teini-ikäinen on mukana. Yhtä hyvällä todennäköisyydellä aikuinen välittää alkoholia teinille kuin minä kaverilleni.

Lähtökohtaisesti aikuinen on vastuullisempi kuin 18 vuotias, tietysti poikkeuksiakin on. Siinä syy.

[QUOTE="vieras";26091600]Sama laki koskee tavallisen marketin tai kioskin myyjiä. On typerää alkaa tästä vääntämään erikseen Alkon kohdalla. Marketien ja kioskiem kassat ovat saman ongelman edessä joka päivä, kun haetaan siideriä ja keppanaa ala-ikäisille. Ap:n tyhmistyksen tapaan voisi aina kieltäytyä myymästä äidille yhtä siideripulloa, jos mukana on ostoskärryissä istuva lapsi.[/QUOTE]
Ja tupakkaa kassa ei voisi myydä :)

[QUOTE="mä";26091321]tosta ois voinu tehdä jo reklamaatioo...[/QUOTE]

Ja mikä olisi ollut mahdollisena seurauksena??? Luultavasti kassamyyjä olisi saanut kehut asiallisesta toiminnasta juuri siinä tilanteessa. Kaupan kannalta tärkeintä on, ettei kauppa tai sen henkilökunta riko lakia ja ettei sille tule rangaistuksia esim. myyntioikeuksien menettämisenä. Ei se, jääkö joku 18-vuotias ilman siideriään.

[QUOTE="vieras";26091600]Sama laki koskee tavallisen marketin tai kioskin myyjiä. On typerää alkaa tästä vääntämään erikseen Alkon kohdalla. Marketien ja kioskiem kassat ovat saman ongelman edessä joka päivä, kun haetaan siideriä ja keppanaa ala-ikäisille. Ap:n tyhmistyksen tapaan voisi aina kieltäytyä myymästä äidille yhtä siideripulloa, jos mukana on ostoskärryissä istuva lapsi.[/QUOTE]

Huoh. Tuli erillisestä Alko-keskustelusta tämä vain mieleen, sen takia liitin keskustelun juuri Alkoon. En ajatellut, että sinunlaisesi idiootti vetäisi siitä jotain johtopäätöksiä.

Yhteistyössä