Viimeinen käyttöpäivä jauhelihassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minävain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minävain"

Vieras
Oli tänään 17.4. aamulla otin kaksi pakettia jääkaapista ja piti alkaa niitä paistamaan, mutta olivat vetäneet rasian ihan "kuopalle" ja näytti liha ihan harmaalta. Avasin kuitenkin toisen paketin, koska halusin haistaa tuotetta ja katsoa miltä näyttää ilman muovia, haju oli pistävä ja harmaa väri ulottui lihaköntissä noin neljän sentin syvyyteen, olisiko sentti pohjassa ollut punaista lihaa. Toinen on edelleen ihan avaamaton. Tekisi niin mieli viedä kauppaan takaisin, kuuden euron lihat ihan pilalla. Lihat ostettu 13.4 ja pidetty jääkaapissa kylmässä koko ajan. Ostin kolme pakettia, joista su käytin yhden, silloin siinä ei ollut mitään vikaa. Veisittekö kauppaan? Onko joku joskus vienyt, mitä siellä on siitä tuumattu?

Katsoppas mitä paketin päällä lukee säilytys lämpötilasta ja onko teidän jääkaapissa niin kylmä??
Nimittäin jauhelihoissa on usein säilytyslämpötila +4-6 ja jääkaapeissa on usein +8< ...

muoks. esim. Atrian jauhelihan säilytys lämpötila on alle +4 ja kellään ei ole koti jääkaapissa alle +4 lämpötilaa eli valmistaja ei tällöin takaa tuotteen säilyvyyttä sinne vkp asti

Viimeksi muokattu:
se oli siinä ihan alussa, 17.4, siis tänään. :)
Kyllä mun mielestä jos viimeinen käyttöpäivä on tänään, niin sitä tosiaan voi käyttää vielä tänään, mutta en uskaltanut.

Mä olen usein käyttäny 2kin päivää vanhaa jauhista jos on näyttäny/tuoksunut ok!
Kyllä mä veisin takas kauppaan...
Itse olen kaupassa töissä ja meillä kyllä hyvitetään tollaset sen suurempaa numeroa siitä tekemättä :)

Täällä myös käytetään 2 päivää viimeisen voimassaolon jälkeen.
Se on ihan normia ja hyvää vielä silloin.
Kaks päivää on se maksimi mitä voi käyttää.
Sama juttu siis valmisaterioissa, leikkeleissä jne.

kellään ei ole koti jääkaapissa alle +4 lämpötilaa eli valmistaja ei tällöin takaa tuotteen säilyvyyttä sinne vkp asti

Kyllä tuollaisia kaappeja löytyy. Paljon on nykyään esim. sellaisia, joissa ns. lihalokerot, joiden lämpötila on 0 C.

Meille ostettiin pari viikkoa sitten Boschin perusjääkaappi, ja siinä oletuslämpötila on +4 C. Saa +2 asteeseenkin, jos haluaa. Korkein lämpötila taisi olla tuo vanha suositus +6.

Yhteistyössä