sokereista! kotimittailua takana nyt 6pv...

PieniTytönTylleröinen

Aktiivinen jäsen
20.11.2006
6 764
1
38
ja arvot suht ok, yksi on mennyt yli sallitun,ja kaksi olleet rajalla...huomenna olisi terkkarille soitto sit et,mitä jatkossa...mitä luulette,varsinkin te ketkä ootte sokereita jotuuneet mittaileen??

Ruokavalioo muuttanut oon siten että vain ruisleipää,ja maustamatonta ja rasvatonta jugurttia,sekä herkut oon jättänyt vallan.

Mä luulen, että mittailet jatkossakin, jatkat ruokavaliota ja neuvolakäynneillä katsellaan sitä sun seurantavihkoa.

Ja luulen näin siksi, että mun kanssa on menetelty noin :D

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26083746:
ootko kuinka paljon joutunut mittaileen? kun mä oon tähän asti mittaillut 4krt päivässä..
Alussa mittailin 4 krt päivässä, joka toinen päivä.

Nyt mittailen satunnaisesti. Joskus aamulla paasto+aamupalan jälkeinen tunnin arvo, joskus mittaan lounaan ja iltapalan jälkeiset arvot. Ihan miten ehdin/muistan :)

Se riippuu terkasta, susta jne.

Periaatteessa ohje on, että yksikin ylitys, niin saat halutessasi ajan diabeteshoitajalle, jonka kanssa sovit jatkosta (ja käytännössä eka lisää seurantaa).

Mutta sitten jos taas tuo ylitys on "selitettävissä", tiedät, mistä johtui etkä tee toiste, niin olkoot. Jatketaan samaa rataa.

Niin ja mä mittasin just niin paljon kuin itseä huvitti ...mikä oli paljon. :) Mun oma ja vauvan parashan siinä kyseessä oli, joten tunnollisesti mittasin monesti päivässä ja paljon yli tuon vaaditun (meidän neuvolasta liuskoja sai rajoittamattomasti. Joiltakin saa vain tietyn määrän, mikä tietty asettaa rajat sille, paljonko voi mitatakaan). :)

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;26083695:
Ruokavalioo muuttanut oon siten että vain ruisleipää,ja maustamatonta ja rasvatonta jugurttia,sekä herkut oon jättänyt vallan.

Siis kai syöt muutakin kuin ruisleipää ja rasvatonta jogurttia?

Pyydä laskemaan sulle sopiva hiilaritaso, mulla se oli 200 g/päivä jaettuna näin:
aamupala 30
välipala 10
lounas 40-50
välipala 10-20
päivällinen 50-60
iltapala 20

Todennäköisimmin jatkat mittailua koko loppuraskauden. Ja jos 2 tai enemmän ylitystä viikon sisään niin saa lähetteen polille jossa katsotaan sit tarkemmin.

Mitä sulla on nyt viikkoja ja miten sun rasitus meni?

www.kaypahoito.fi - Suositukset

Sulla on 2 arvoa rasituksessa yli. Meillä (tyks) ainakin jo pelkästään noilla arvoilla saa lähetteen sairaalaan tarkempaan tutkimukseen. Tehdään sellainen vuorokausiseurantakäyrä (yöks pääsee normisti kotiin) ja sit katotaan riittääkö ruokavalio vai otetaanko insuliinit. Mulla ollut 2:ssa raskaudessa. Eka oli insuliinit ja nyt toisella kerralla pelkkä ruokavalio on riittänyt.

Yhteistyössä