Hormonikierukan laitto paikoilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyssy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyssy

Vieras
Nyt on kierukka ostettuna, Mirena siis. En tajunnut ollenkaan lääkäriltä kysyä, kun torstain se laitetaan paikoilleen, että pitääkö siihen jotenkin valmistautua? Tarviiko ottaa särkylääkettä etukäteen, tai sidettä mukaan (tiputteleeko verta sen jälkeen)

Mulle laitettiin se vajaa kuukausi sitten.

Nappasin vaan tavisburanan ennen laittoa, se nipisti pari kertaa (eka tuntui et munasarjasta ja sitten että navasta mutta sisältäpäin) ja siinäpä se. Ei juurikaan tiputellut verta enempi kuin menkkojen loppuvaiheessa normaalisti (laitettiin siis menkkojen 4. päivänä).

Mahaa jomotteli hetkittäin jonkun viikon verran, mutta ei mitenkään pahasti, silleen vaan että huomasi jomotuksen, muttei tarvinnut ottaa mitään särkylääkkeitä tms. siihen.

Mulle laitettiin mirena, kun synnytyksestä oli kulunu n. 1,5v. Käskettiin ottaa buranaa, jota en tietenkään ottanut. :D Ei sattunut lainkaan. Lääkäri sanoi, että olin rauhallisin potilas ikinä, ilmekkään ei kuulemma värähtänyt. Mut tuo(kin) on niin yksilöllistä.

No mulla on 6kk synnytyksestä (sektiosta) eikä menkatkaan ole vielä alkaneet. Mutta ultralla tarkisti, että kohdun limakalvo on sellainen, että sen voi laittaa. Mua vähän hirvittää se, kun olin luullut, että pitää olla just kuukautiset meneillään, kun se asennetaan.

Ei se laitto mitään, mutta tää "tiputtelu" vie järjen... ei ole todellakaan mitään tiputtelua, vaikkei nyt kunnon vuotoakaan, mutta pikkuhousunsuojalla ei meinaa pärjätä. Kierukka laitettiin 20.3. Miten kauan vuoto voi kestää... kohta se pitää ottaa pois, siinä meni ihan turhaan 160 euroa.

Minulla ei laitto sattunut yhtään enkä ottanut/tarvinnut särkylääkkeitäkään. Minua yllätti se, että se laitto oli niin nopea homma. Hiukan puristavalta tunteelta se laitto tuntui mutta ei ollut kivulias.

Mä otin buranaa ohjeen mukaan ennen toimenpidettä, sen jälkeen ei tarvinnu vaikka supisteli loppupäivän. Sattui se laitto mut sen kesti ja aika nopsa homma. Mullakaan ei oo alatiesynnytystä takana mut onnistu laitto kun menkka aikaan tehtiin.

[QUOTE="Sanna";26085222]Ei se laitto mitään, mutta tää "tiputtelu" vie järjen... ei ole todellakaan mitään tiputtelua, vaikkei nyt kunnon vuotoakaan, mutta pikkuhousunsuojalla ei meinaa pärjätä. Kierukka laitettiin 20.3. Miten kauan vuoto voi kestää... kohta se pitää ottaa pois, siinä meni ihan turhaan 160 euroa.[/QUOTE]

Mulla tiputteli niukasti nelisen kuukautta, pikkuhousunsuojalla pärjäsi eikä tiputellut päivittäin. 8 kuukautta laitosta loppui kuukautiset kokonaan :) Kärsivällisyyttä!

Mulle laitettiin viime viikolla se. Otinm ohjeen mukaan 1 g panadolia (2x500mg) ennen kotoa lähtöä. Voisi olla ihsan fiksua laittaa side varuilta. Mä tulin heti kotiin ja aika pian alkoi tiputtelu. Ekana päivänä en olisi pärjännyt pikkuhousunsuojilla.

Mua jännittää kaikki tutkimukset tosi paljon ja alkuun sattuikin, kun aloitettiin, mutta sitten jotenkin onnistuin rentoutumaan ja itse kierukan laitto ei sattunut ja vaikka sattuisikin, niin se oikeasti laitettiin varmaan noin kymmenessä sekunnissa. Mulla on synnytyksestä noin 4 kk eikä menkat ole alkaneet.

mule laitettu Mirena kahteen kertaan. Kipu ihan siedettävää, olen ottanut burana 800 mg noin 1h ennen toimenpidettä. Tiputtelu on mulla kestänyt molemmilla kerroilla 3-4 kk. Gyne sanoi, että tiputtelu tulee lähes kaikille ja kestää tuon ajan myös lähes kaikilla..

[QUOTE="Sanna";26085222]Ei se laitto mitään, mutta tää "tiputtelu" vie järjen... ei ole todellakaan mitään tiputtelua, vaikkei nyt kunnon vuotoakaan, mutta pikkuhousunsuojalla ei meinaa pärjätä. Kierukka laitettiin 20.3. Miten kauan vuoto voi kestää... kohta se pitää ottaa pois, siinä meni ihan turhaan 160 euroa.[/QUOTE]

Mulle ollaan laittamassa kuparikierukkaa. En ole vielä käynyt sitä ostamassa mutta onko ne todella noin kalliita nuo kierukat :0 ?

Ai nykyään jo ohjeissaki kehotetaan ottamaan särkylääke pohjille?! Mä laitatin hormonikierukan joskus kymmenisen vuotta sitte, eikä sillon kukaan sanonu mistään kivusta mitään. Menin sitte ihan luottavaisin mielin lekurille, ja niinhän siinä kävi, että taju lähti, kun se kipu tuli niin yllätyksenä. Oli lääkäriki ihan hämillään, kun herätteli mua, eikä raukka osannu muuta, kun laittaa pihalle. Siellä odotushuoneessa sitte hoitajat laitto kalpeena huojuvan haamun penkille makamaan, kun meinas virtapiirit sammua uudestaan liian nopeesta jaloille noususta.

Vaikka toi on varmaan yksilöllistäkin toi kipu, niin jonkunlaista puudutusta kyllä suosittelen minäki etukäteen. Mitään vuotoja ei mulla muistaakseni ollu, ja menkatki loppu kun seinään saman tien, eli jälkikäteen olin kyllä tyytyväinen, että tuli laitettua -vaikka ei se kierukka ehtiny paikoillaan olla kun muutaman vuoden, kun käveli mun lasteni isä vastaan ja piti alkaa perheenperustuspuuhiin... :)

Mulla sattunut sen laitto enemmän ku mikään muu elämäni aikana. Kaksi sectiota takana, ei siis alatiesynnytyksiä. En laitata enää kokaan uutta kivun vuoksi, pois otto pelottaa!!

Yksi alatiesynnytys takana ja hormonikierukka asennettu kohta kolme vuotta sitten. Asennus ei ollut kamalaa, vähän nipisteli, buranan otin ennen. Ei laitettu menkka-aikaan, koska minipillerit oli jo vieneet menkat mukanaan. Viikon verran jomotti ja tiputteli, sen jälkeen toiminut kuin unelma, eikä niitä menkkojakaan oo näkyny :)

isosiskolla kaksi alatie synnytystä takana ja keroi, että silti sattuu helvetisti se laitto (ekalla kerralla). Tästä syystä käy yksityisellä laitattamassa, koska siellä pistävät puudutuksen ennen kierukan asettamista (ja sisko ottaa vielä särkylääkettä 1000 mg ennen laittoa).

Itse odotan toista lasta ja minulle riittää pääluvuksi kaksi ja niin myös miehelleni. Olen pallotellut vuoden ajan ajatusta siitä, että otanko kierukan vai pistänkö "piuhat" poikki.. Kovasti olen kallistumassa sterilisaatioon. Olen kuitenkin yli 30-vuotias, enkä erityisemmin rakasta raskautta ja vauva-aikaa. En osaa kuvitella lapsen saamista tapahtuvan enää kolmatta kertaa jos vaikka ero mieheni kanssa tulisi ja uusi poikaystävä lasta toivoisikin..

Isosisko haluaisi kans sterilisisaation, mutta hänellä kuukautiset ovat niin runsaat, että ennemmin kannattaa pitää kierukkaa..

Yhteistyössä