Mitä tehdä tunkeilevan naapurin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja APUA >:(
  • Ensimmäinen viesti
APUA >:(
Asumme omakotialueella ja naapurinnaapurissa (yksi talo siis välissä) asuu perhe, jossa on samanikäiset lapset kuin meillä. Eli 9- ja 5-vuotiaat. Heillä on lisäksi kaksivuotias. Nuo lapset ovat ihan mukavia ja omat lapseni leikkivät heidän kanssaan ihan mielellään. Mutta se perheen äiti...on täysin itseni vastakohta.

Jo viime kesänä oli ongelmanamme se, että tuo tuttava tunki useina päivinä viikossa (n 2-4 päivänä) takapihallemme lapsineen leikkimään. Aina, kun näki meidät takapihallamme, oli hän kohta oma-aloitteisesti siellä lapsineen. Ja istua löhötti terassillamme pari tuntiakin. Ja aina, joka kerta piti vähintään kerran käyttää jotain lastaan vessassamme tai minun hakea vettä lapsille. Joinain aamupäivinä hän saattoi soittaa ovikelloamme ja kysyä, voisivatko lapset leikkiä keskenään. Kun sanoin myöntävästi, sanoi hän että he menevät jo takapihallemme odottamaan. Jo löhnötti siellä lastensa kanssa leikkien hiekkalaatikossamme, leikkimökissämme, trampoliinillamme jne.

Nyt lumien sulettua on taas sama alkamassa. Ja se on tosi rasittavaa. Minä kaipaan omaa rauhaa omalla takapihallani. Enkä sitä, että useana päivänä viikossa siellä istuu tuo tuttava lastensa kanssa. Välillä tuntuu, että hän käyttää pihaamme leikkipuistolle vaihteluna, että lapsensa viihtyisivät. Ja minun pitää tosiaan ovata ovia vessalle, tuota vettä jne. Ja tuntuu, että pitäisi olla hänen seuranaan pihalla... Joskus hän saattaa jättää isommat lapset pihalleni leikkimään ja olettaa, että vahdin heitä. Olen silloin sanonut, että saavat jäädä leikkimään, mutten vahdi. En ole mikään hoitotäti. Omiakaan en vahdi enkä heidän kavereitaan, mutta olen tietenkin käytettävissä jos jotain tulee.

Olen itse introvertti, enkä tunge toisten pihoille koko ajan. Kaipaan omaa tilaa ja aikaa myös ihan rauhassa omalla pihallani perheeni ja lasteni kanssa. Lapseni tykkäävät leikkiä keskenäänkin ja välillä hekin ovat stressaantuneita kun tietävät että takapihalle mennessään on kohta ne tuttavan lapset siellä hyppimässä trampoliinilla jne. Toisaalta nämä tuttavan lapset ovat heidän kavereitaan ja joskus on kiva leikkiä heidän kanssaan.

Ongelmani on se, että tuttava on taas niin ekstrovertti kun olla ja voi. Viime kesänä yritin olla mahdollisimman vähän hänen kanssaan tekemisissä, mutta hän ei vaan tajunnut. Miehenikin jo ärtyi, kun ei voinut ottaa rauhassa uikkarit jalassa aurinkoa, kun tuo tuttava tunki pihallemme. En tiedä, miten tuosta tuttavan tavasta pääsisi kohteliaasti ja välejä rikkomatta eroon. Tuttava toisaalta vetää herneet nenäänsä tosi helposti, koska hän monesti kuvittelee maailman pyörivän hänen ja lastensa napojen ympärillä.

"aapee"
Hankala tilanne mutta ymmärrän kyllä 100% sinua ja en pitäisi tuosta tunkeilusta lainkaan. Kyllähän yksityisyyttä pitää ihmisellä olla kotonansa :)
että ei auta, jos itse jään sisälle kun tuttava on lapsineen takapihallamme. Kohta alkaa oven koputtelu tai ovikellon soittaminen noissa vessassakäynneissä, vedenjuonnissa jne. Eli jos haluan vaikka torkkua, levätä, leipoa tai lukea tai vaikka nostaan ketärät muuten vaan oikoselleen omassa kodissani, ei se onnistu.

"ccc"
No ehkä kaikista helpommalla pääsisi, jos kauniisti vain seuraavan kerran sanoisi, että jatkossa lapset voivat tulla leikkimään pihaan mutta itse haluat viettää sen ajan rauhassa itseksesi. Jos suuttuu ja välit menee, niin tuskin se sinulle on menetys.

tough one
Itse olemme juuri ajatelleet omakotitaloon muuttamista nimenomaan siitä syystä että saa olla rauhassa ja olisi enemmän yksityisyyttä. Eipä tullut mieleen että tuollainenkin tilanne voi tulla vastaan...

"vieras"
Vaihtoehtoina on lukita portti ja ilmoittaa, että nyt ei sovi! Tai sitten lähteä pois heti kun astuvat pihaan. Ei sinun tarvitse siellä olla, voit siivota leikisti kotona ja sanoa, että vessaa ei voi juuri nyt käyttää...

"vieras"
[QUOTE="aapee";26081519]että ei auta, jos itse jään sisälle kun tuttava on lapsineen takapihallamme. Kohta alkaa oven koputtelu tai ovikellon soittaminen noissa vessassakäynneissä, vedenjuonnissa jne. Eli jos haluan vaikka torkkua, levätä, leipoa tai lukea tai vaikka nostaan ketärät muuten vaan oikoselleen omassa kodissani, ei se onnistu.[/QUOTE]

Tiuskase, että mitä nyt taas! Kyllä mä olen naapurille sanonut, että mene vaan omaan vessaasi!

"vieras"
Tossa ei auta varmaan mikään muu, kuin suoraan sanominen. Silläkin uhalla että se ottaa nokkiinsa, mutta eihän tuollaista kestä erkkikään.
Kun se tulee tosta vaan pihaasi, niin sanot että haluat rentoutua ja olla ihan vaan itseksesi, ja tästälähtien haluaisitkin että näistä pihaanne tulemisista sovitaan etukäteen. Että et halua että teille tullaan sopimatta asiasta ja se koskee kaikkia ihmisiä, ei tässä ole mitään henkilökohtaista.

"kaisa"
Meillä kans sama tilanne. Ihan hirveetä, kolmatta vuotta jo sama meno. Useita kertoja viikossa, kesät talvet menee hermo noihin.

Itse en ole saanut viestiä perille niin millään. Aika tylystikkin on välillä pitänyt sanoa, itsellä ihan huono omatunto sen jälkeen. Mutta sitten alkaa taas pihaan tunkeutumiset (voivat oleilla siellä vaikkei itse oltaisi kotonakaan) ja vessassa käynnit jne. Lapsille ruinataan välipaloja, käydään täyttämässä juomapulloja jne.

Monesti menee itsellä välit kireäksi miehen kanssa, kun huomaa ettei esim. viikonloppuna voi olla perheen kesken ollenkaan.

Voimia! Ja tule ihmeessä kertomaan jos saat itse nuo pois kimpustasi. Hyvät neuvot tarpeen täälläkin!

"tii-"
Hui, mikä naapuri. Niiden omalla pihalla ei tietty oo trampoliinia, hiekkalaatikkoa tms.?

Parastahan olisi sanoa suoraan päin naamaa... mutta entäs jos nyt keväästä olisi vaikka pihanhoitoa aina kun hän tulee, pyydät mukaan haravoimaan kuokkimaan kukkamultia, pesemään laattoja, mitä nyt voikaan tehdä samalla kun vahditte lapsia. Oletettavasti röyhkimysnaapuri kuitenkin istuu vieressä kun sinä ahkeroit... Minä varmaan alkaisin sanoa, että vessan pesu on kesken, vessapaperi on loppu, viemäri tukossa, kaikki juomalasit likaisia, kun pyrkivät sisään ja ovea kiinni. Olisin juuri lähdössä pyöräilemään lasten kanssa tms. vaikka tuollainen eläminen on tosi rasittavaa. Kyllä se on vaan paras täräyttää suoraan, että halutaan omaakin rauhaa.

"ccc"
[QUOTE="kaisa";26081595]Meillä kans sama tilanne. Ihan hirveetä, kolmatta vuotta jo sama meno. Useita kertoja viikossa, kesät talvet menee hermo noihin.

Itse en ole saanut viestiä perille niin millään. Aika tylystikkin on välillä pitänyt sanoa, itsellä ihan huono omatunto sen jälkeen. Mutta sitten alkaa taas pihaan tunkeutumiset (voivat oleilla siellä vaikkei itse oltaisi kotonakaan) ja vessassa käynnit jne. Lapsille ruinataan välipaloja, käydään täyttämässä juomapulloja jne.

Monesti menee itsellä välit kireäksi miehen kanssa, kun huomaa ettei esim. viikonloppuna voi olla perheen kesken ollenkaan.

Voimia! Ja tule ihmeessä kertomaan jos saat itse nuo pois kimpustasi. Hyvät neuvot tarpeen täälläkin![/QUOTE]

Oletko sanonut ihan suoraan, että me ei haluta teitä meidän pihaan.

Mitäs jos alattekin olemaan heidän pihassa ihan joka päivä ja monta tuntia, pyytämään vessankäyntiä, välipalaa jne. annatte samalla mitalla takas. Ja alat oikein rasittavaksi muutenkin ollessasi naapurissa. Otat vaikka parin viikon mission tuosta, vaikka ei huvittaskaan. Jos vaikka kyllästyy niin ettei enää halua nähdä teitä

"vieras"
No valitettavasti siihen ei ole poppakonstia, ainut millä saat homman hoidettua on suoraan puhuminen. Sanot että kutsutte sitten kylään pihalle leikkimään, kun sellanen tilanne on teillä. Muuten voitte yhdessä leikkiä läheisessä leikkipuistossa, jos lapset kerran yhdessä leikkivät ja sinnehän tuon ikäset varmaan jo voivat mennä päinsä. Selvät säännöt, ei siitä muuten mitään tule.

"kaisa"
[QUOTE="ccc";26081638]Oletko sanonut ihan suoraan, että me ei haluta teitä meidän pihaan.

Mitäs jos alattekin olemaan heidän pihassa ihan joka päivä ja monta tuntia, pyytämään vessankäyntiä, välipalaa jne. annatte samalla mitalla takas. Ja alat oikein rasittavaksi muutenkin ollessasi naapurissa. Otat vaikka parin viikon mission tuosta, vaikka ei huvittaskaan. Jos vaikka kyllästyy niin ettei enää halua nähdä teitä[/QUOTE]

On sanottu, pysyvät sitten sen päivän pois. Mutta seuraavana päivänä sitten sama homma. Heillä en ole käynyt varmaan kuin kerran, ei tosiaan huvita, en pidä heistä lainkaan.

Tuo varmaan voisi toimia, että rupeaisi tekemään samaa heille. Tai sitten ei, hän voisi ajatella että tosiaan tykkään heistä kun rupean käymään heilläkin :/

"vieras"
[QUOTE="kaisa";26081686]On sanottu, pysyvät sitten sen päivän pois. Mutta seuraavana päivänä sitten sama homma. Heillä en ole käynyt varmaan kuin kerran, ei tosiaan huvita, en pidä heistä lainkaan.

Tuo varmaan voisi toimia, että rupeaisi tekemään samaa heille. Tai sitten ei, hän voisi ajatella että tosiaan tykkään heistä kun rupean käymään heilläkin :/[/QUOTE]

Seuraavana päivänä sitten sanot ettei käy tänäänkään, jne. jne. Etkä selittele yhtään että miksei käy, sanot vaan että ei käy. Eiköhän opi.

"vieras"
Tuossa tapauksessa on ihan pakko vaan puhua suoraan. Sanot, ettei teidän vessaa voi käyttää tai ettet hae vettä, vinkkaat, että sitä saa kotoakin.

Sinällään 9 vuotiaat kyllä varmaan tulevat pihalla toimeen keskenään ilman vahtimistakin, usein 5 vuotiaatkin, joten minusta on ihan normaalia, että he tulevat sinne leikkimään lastesi kanssa ilman vahtimistakin.

Samaten kun tulee kyselemään voivatko lapset leikkiä, niin sano, että teidän lapset tulevat hakemaan heidän lapsia sitten, kun voivat. Aika outoa on, että naapurissa asuvien kouluikäisten vanhemmat tulevat kysymään, voivatko lapset leikkiä, varmaan vaan haluaa ujuttaa tuon pienimmän mukaan.

"aapee"
[QUOTE="tii-";26081626]Hui, mikä naapuri. Niiden omalla pihalla ei tietty oo trampoliinia, hiekkalaatikkoa tms.?
.[/QUOTE]

Jep, heidän pihallaan ei ole trampoliinia tai leikkimökkiä. Eikä hiekkalaatikkoa/hiekkaleluja. Kai se pitää sitten vaan sanoa, että halutaan olla oman perheen kesken. Lapsensa alkaa vaan aina naukumaan ja saa "kohtauksen" jos näin on. Mutta en jaksa tätä kesää jos se on kuten viime vuoden kesä. Kun sai aina pohtia, "uskaltaako" näyttäytyä takapihallaan...

"aapee"
[QUOTE="nuuh";26081806]Voihan introvertti miten eksrtovertti tilanne kun mieskään ei saa olla rauhassa pihallaan ihan speedovertti![/QUOTE]

Otahan nyt ne aamun lääkkeesi, Vertti, ja rauhoitu.

"mimi"
Painajaismainen perhe!!! Me asutaan nyt rivarissa ja ahdistaa, kun naapurissa asuu täti joka kyttää koko ajan ihmisiä ja juoruaa selän takana kaikista... Katsellaan nyt omakotitaloa, jossa EI ole naapureita lähellä...

Sun on pakko sanoa suoraan, niin monta kertaa että ne tajuaa. Vaikka joutuisit sanomaan koko kesän ja joka päivä! Kaikki ei ole niin välkkyjä että ymmärtäisi.

Onko teidän pihalla aita ja portti? Portinhan voisi lukita aina ennen kuin he tunkevat teille ja anna niiden huudella siellä portin takana, ole kuin et huomaisikaan! :D Tossa tilanteessa pitää olla jo hieman ilkeä, ei ne muuten tajuu!

"aapee"
[QUOTE="mimi";26081869]Painajaismainen perhe!!! Me asutaan nyt rivarissa ja ahdistaa, kun naapurissa asuu täti joka kyttää koko ajan ihmisiä ja juoruaa selän takana kaikista... Katsellaan nyt omakotitaloa, jossa EI ole naapureita lähellä...

Sun on pakko sanoa suoraan, niin monta kertaa että ne tajuaa. Vaikka joutuisit sanomaan koko kesän ja joka päivä! Kaikki ei ole niin välkkyjä että ymmärtäisi.

Onko teidän pihalla aita ja portti? Portinhan voisi lukita aina ennen kuin he tunkevat teille ja anna niiden huudella siellä portin takana, ole kuin et huomaisikaan! :D Tossa tilanteessa pitää olla jo hieman ilkeä, ei ne muuten tajuu![/QUOTE]

Ei ole portteja tai aitaa. Kasvillisuuskin on niin pirun matalaa, ettei voi piileksiä omenapuun rungon takana =D Pakko kai se tosiaan on vaan sanoa suoraan.

Foortti harmaana
Mun kaverilla sama ongelma.
Onneksi on vähän puita edessä, ettei suoraan näy pihalle, mutta heti kun se kuulee lasten ääniä se raahustaa paikalle.

Istuu sitte tunteja siellä pihalla.

Välillä on tunken sisällekin, oli kerran olohuoneessa kun kaveri tuli alasti suihkusta...

"hehe"
Liity johonkin verkostomarkkinointihommaan. Aina kun se tulee, niin alat höpöttää siitä jutusta ja myydä tuotteitasi. Et puhu mistään muusta ja tyrkytät tosi aggressiivisesti. Jos se lähtee kotiin menet soittamaan ovikelloa ja jatkat myyntipuhettasi. Takaan, ettei se enää halua tulla teille! Ehkä ikinä :D

ei auta
Ei auta muu kuin suoraan sanominen!

Tuohan on jo kotirauhan häiritsemistä. Ja tekee sen tod. näk. tahallaan. Kyllä jokainen ihminen tajuaa pienet vihjaisut, ellei ole oikeasti vähän yksinkertainen.

Rupeat työllistämään sitä naapuria :whistle: Jos pyytää käyttää vessaa, niin anna harja käteen ja sano, että sä voitkin samalla siivota sen. Kun istuu pihalla, heitä harava käteen ja sano, että meillä on tänään haravointipäivä, tässä on sullekin harava. Rahtaat terassilta kaikki tuolit pois ja annat juuriharjan käteen ja kuulutat, että terassinsiivouspäivä!! :) Ikkunatkin on hyvä pestä ulkoa, vaikka useamman kerran viikossa jos naapuri siellä kerran notkuu :xmas: Lapset myös töihin, johan lakkaa käymästä kun huomaavat, ettei siellä saa rauhassa leikkiä vaan joutuu aina hommiin. :)

Tai sitten voit sanoa vaan suoraan, että kuule musta on ihan kiva että joskus käyt täällä, mutta mä kutsun sut sitten kun musta seuraavaksi tuntuu siltä että se olis kivaa.

Yhteistyössä