MIllä he*vetillä asiattomat saa pysymään omasta pihasta pois?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja menipä hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

menipä hermot

Vieras
Asutaan taajaman ulkopuolella, maalla. Ja mua käy niin vituttamaan se, että tuossa pihalla ajelee milloin joku traktori, milloin joku auto, milloin mönkijät. Tässä on tierasite, YHDELLÄ maanviljelijällä on lupa ajaa tuosta pellolleen, mutta ei kenelläkään muulla. Ja silti tuossa käy sen päiväinen vilinä. Ihan kuin ois joku yleinen tie. Mua ärsyttää.

Mitä mä voin tehdä? Tekis mieli ostaa joku haulikko ja ampua jokaisen pihaan yrittävän renkaat stana.

Mitä varten ne ajelee sinne? Pääseekö siitä jonnekin vai onko tien päässä jotain? esim. onko siellä pellon laidalla jotain latoa tms.? Mönkijät varmaan huvihurvittelee?

Ehkä ottaisin yhteyttä siiheen yhteen maanviljelijään ja kysyisin, tietääkö hän että koko ajan on tällaista liikennettä hänen maillaan. Tietty jos vaikka viljelijän omat lapset käy peltorallia ajamassa siellä, niin asiallisella keskustelulla voisi olla vaikutusta. Jos ne taas ei ole viljelijän tuntemia ja hän haluaa estää kulkemisen (ei muuten), voisi jonkinlaista porttia miettiä. Mutta kuitenkin toukotöiden aika lähenee, joten viljelijä itsekin liikkeellä piakkoin.

Siis nää on meidän maita. Ja tästä läpi kulkee meidän omistama tie, johon on sovittu että tuo yksi maanviljelijä saa sitä käyttää mennessään tuonne pelloille. Pellot ei siis ole meidän, mutta tässä on iso tontti (=meidän) jonka alueella on meidän rakennuksia ja tuo pihatie.

Mistä tuollaisen kyltin vois hommata?

Ja olkoon ketä tahansa, ei tässä ole lupaa annettu kyseisen maanviljelijän koko suvulle vaan ja ainoastaan sille ukolle. (Ja sekin on niin veemäinen äijä, että jos musta ois kiinni niin peruttais koko lupa. Ajelee traktorillaan aivan kaiken päältä, jos eteen sattuu osumaan ja valittaa jos koira tai lapset on pihalla kun se siitä menee!!)

paikalliseen kyläyhdistykseen vois olla yhteydessä, samoin kuin niihin naapureihin jotka siitä kulkee ja sanoa asiasta ASIALLISESTI, ihan ymmärrettävä ärsyynnys, toisaalta ihan ymmärrettävää tienkäyttöä, kompromissi löytyy varmasti kun lähtee oikealla aseenteella liikenteeseen, eikä vaikkpa sillä mainitsemallasi haulikolla.

Alkuperäinen kirjoittaja menipä hermot;26076159:
Asutaan taajaman ulkopuolella, maalla. Ja mua käy niin vituttamaan se, että tuossa pihalla ajelee milloin joku traktori, milloin joku auto, milloin mönkijät. Tässä on tierasite, YHDELLÄ maanviljelijällä on lupa ajaa tuosta pellolleen, mutta ei kenelläkään muulla. Ja silti tuossa käy sen päiväinen vilinä. Ihan kuin ois joku yleinen tie. Mua ärsyttää.

Mitä mä voin tehdä? Tekis mieli ostaa joku haulikko ja ampua jokaisen pihaan yrittävän renkaat stana.
Yksityistie on yhteinen projekti - metsä.fi - Metsähallituksen verkkolehti
Yksityisteiden käyttöoikeudet ja -rajoitukset riippuvat tien tyypistä. Niin sanotut omat tiet ovat yksittäisten maanomistajien itse perustamia ja ylläpitämiä teitä, joita saa ulkopuolinenkin käyttää jokamiehenoikeuden puitteissa. Ajoneuvoliikenteen maanomistaja saa kuitenkin estää esimerkiksi puomilla.

Tiekunnan hallinnoimat ja hoitamat tiet ovat yhteisiä teitä, joiden satunnainen käyttäminen moottoriajoneuvolla on yleensä sallittua. Jalankulku, pyöräily, hiihtäminen ja ratsastus kuuluvat jokamiehenoikeuksiin, joten niitä ei saa merkein kieltää tai rajoittaa.

– Yksittäinen tieosakas ei ylipäätään saa pystyttää omin päin tien laitaan liikennemerkkejä tai nopeusrajoituksia, vaan niihin tarvitaan aina koko tiekunnan päätös, Parkkila muistuttaa...

Alkuperäinen kirjoittaja menipä hermot;26076246:
Siis nää on meidän maita. Ja tästä läpi kulkee meidän omistama tie, johon on sovittu että tuo yksi maanviljelijä saa sitä käyttää mennessään tuonne pelloille. Pellot ei siis ole meidän, mutta tässä on iso tontti (=meidän) jonka alueella on meidän rakennuksia ja tuo pihatie.

Mistä tuollaisen kyltin vois hommata?

Ja olkoon ketä tahansa, ei tässä ole lupaa annettu kyseisen maanviljelijän koko suvulle vaan ja ainoastaan sille ukolle. (Ja sekin on niin veemäinen äijä, että jos musta ois kiinni niin peruttais koko lupa. Ajelee traktorillaan aivan kaiken päältä, jos eteen sattuu osumaan ja valittaa jos koira tai lapset on pihalla kun se siitä menee!!)

Puomi tai vastaava systeemi ratkaisee ongelman.

Tuo on meidän pihaan tuleva pihatie. Ei mikään yleinen tie. Ne tyypit käy meidän _pihassa_ ajavat _pihan_ läpi ja kaikenlisäksi kaasuttelevat siitä vielä lujaa! Mua ei haittaisi jos ajelisivatkin vaan jossain kauempana, mutta mua raivostuttaa se, että sitä liikennettä on meidän PIHASSA niin paljon ettei siinä uskalla edes lasten tai koiran antaa olla!

[QUOTE="aapee";26076582]Tuo on meidän pihaan tuleva pihatie. Ei mikään yleinen tie. Ne tyypit käy meidän _pihassa_ ajavat _pihan_ läpi ja kaikenlisäksi kaasuttelevat siitä vielä lujaa! Mua ei haittaisi jos ajelisivatkin vaan jossain kauempana, mutta mua raivostuttaa se, että sitä liikennettä on meidän PIHASSA niin paljon ettei siinä uskalla edes lasten tai koiran antaa olla![/QUOTE]

käyt sanomassa!taijätä autos poikittain siihen

[QUOTE="aapee";26076582]Tuo on meidän pihaan tuleva pihatie. Ei mikään yleinen tie. Ne tyypit käy meidän _pihassa_ ajavat _pihan_ läpi ja kaikenlisäksi kaasuttelevat siitä vielä lujaa! Mua ei haittaisi jos ajelisivatkin vaan jossain kauempana, mutta mua raivostuttaa se, että sitä liikennettä on meidän PIHASSA niin paljon ettei siinä uskalla edes lasten tai koiran antaa olla![/QUOTE]
Seuraavaksi tulevat teille sisään paskalle, kun olette selvästikin ihan munattomia tossukoita. Suu auki!

[QUOTE="jooooo";26076587]käyt sanomassa!taijätä autos poikittain siihen[/QUOTE]

Hyvä idea. Tästä lähtien jätän autoni poikittain tuohon. Ja sanomaan en oo ehtinyt, kun ovat jo olleet pihasta poissa siinä kohtaa kun mä oon ehtinyt ulko-ovelle.

Yhteistyössä