[QUOTE="vieras";26059442]Taas täällä keskustellaan asian vierestä!
En nähnyt kyseistä dokkaria, mutta uskon, että väite pitää paikkansa. Onhan se ollut jo pitkään tiedossa, että kokreasti koulutettujen vanhempien lapsista tulee todennäköisemmin korkeasti koulutettuja kuin vähemmän koulutettujen, joten sinänsä asiassa ei ole mitään uutta!
Osaisiko joku keskustella varsinaisesta aiheesta? Eli MIKSI noin tapahtuu, miksi köyhyys periytyy? Nyt täällä vain ruoditaan ja syyllistetään ohjemassa esiintynyttä perhettä. Jos ja kun fakta on, että kodin malli rahankäytössä, koulutuksen arvostamisessa ja korkean elintason saavuttamisessa periytyy, niin miten tästä "kierteestä" pääsee irti, jos niin haluaa?
Minulla itselläni on koulutus ja ammatti. Vakituista työtä ei ole. Omat vanhemmat ovat duunareita. Niin rakkaita kuin he ovatkin, koen, etteivät heillä ole ollut taitoa ja suhteita kannustaa minua eteenpäin. Vrt. vaikka siihen, että koulutettujen vanhempien lapset olivat jo kouluaikana arvostetuissa kesätyöpaikoissa, suhteilla tietysti. Onhan se helpompi hakea oikeaa työtä, kun taustalla on alan kokemusta eikä vain siwan kassalla istumista tai mansikanpoimintaa. Todennäköisesti on myös kiva pesämuna oman elämän aloittamiseen ja taitoa neuvoa varojen sijoittamisessa.[/QUOTE]
Olet ihan oikeassa, tuosta pitäisi puhua. Ainakin oma kokemukseni on sellainen, että opo ohjaili peruskoulussa pääasiassa korkeasti koulutettujen lapsia lukioon ja lukiossa taas yliopistoon. Itse kuuluin juuri niihin oppilaisiin, joille ei muita vaihtoehtoja edes markkinoitu. Sitten taas osa luokkatovereista sai ihan päinvastaista ohjausta, vaikka koulumenestys olisi ollut suunnilleen sama. Itse sain lukiossa aika huonoja numeroita, koska teini-iän murheet veivät mukanaan enkä jaksanut keskittyä. Silti minun kohdallani esimerkiksi lukion keskeyttäminen ei ollut edes vaihtoehto. Jos olisin harkinnut sitä, joku opettaja tai opo olisi takuulla keskustellut kanssani saadakseen minut pyörtämään "hullun" päätökseni.
Esimerkiksi yksi ystäväni jätti pitkän matematiikan kesken, koska kiinnostus lopahti. Opettajat yrittivät ylipuhua häntä jatkamaan, "olisi niin hyödyllinen tulevaisuutta ajatellen". Sama ystävä lopulta jätti lukion kesken, ja siinäkin häntä yritettiin ylipuhua. Mutta matkan varrelle jäi myös paljon porukkaa, joiden vain annettiin jäädä, ilman että kukaan kyseli perään, houkutteli tai mitään.