Vanhempien välinen väkivalta ja lapsen kiireellinen sijoitus. mitäkohän tapahtuu? :(

• Viestiketjun aloittaja apua.
  • Ensimmäinen viesti
rietas
[QUOTE="Tuomari";26045769]
Ajatelkaa, että ap:lla ei ollut edes naapuria, kelle voisi lapset yöllä viedä, [/QUOTE]

Ja koska heitä ei voi yksin kotiin yöksi jättää, eivätkä pärjää pelkällä sympatialla, niin mitäs muuta tuossa olisi pitänyt tehdä, laittaa lapsi putkaan mukaan?

"Tuomari"
[QUOTE="vieras";26045782]No tottakai jos se estää lapsen kasvamista turvallisesti..
Esim. jos äiti ei masennuksen/tyhmyyden/rakkauden takia voi tajuta lähteä väkivaltaisesta kodista, tai muuten pistää parisuhteen lapsen edelle. Eihän sillon kukaan muu lasta puolusta kun sosiaalitoimi.

Ja muistakaahan ihmiset, että näissä tapauksissa näkyy aina pelkkä vanhemman mielipide, mikä ei välttämättä ole lähelläkään totuutta. Normaalit kotiolot ja rakastavat vanhemmat kun tarkoittavat joka ihmiselle eri asiaa. Joidenkin ihmisten mielestä on täysin normaalia, että 5 vuotias keittää aamupuurot itselleen. Joidenkin mielestä on täysin rakastavaa käytöstä hakata lapsi vyöllä, muttei solkipäällä.
Joidenkin mielestä on ihan täysin ok jättää 3 vuotias yksin kotiin vuorokaudeksi muropaketin kanssa.
Ja kaikki nämä pitävät itseään täysin normaaleina ja hyvinä vanhempina, keitä ilkeät sossuämmät vainoavat.

Ei kannata niellä näiden ap:n ja strawberryn kaltaisten juttuja ihan suoriltaan..

T: lastensuojelussa työskennellyt. Ainuttakaan, korostan EN AINUTTAKAAN turhaa huostaanottoa ole todistanut.[/QUOTE]

Uskon tämän kyllä täysin. Enkä todellakaan kysenalasta lastensuojelun päätöksiä. Mikä muo tässä tapauksessa surettaa ja ahdistaa on se, että lapsi joutuu ensin (todennäköisesti) keskelle vanhempiensa rajua riitaa ja tämän jälkeen ap:lla ei ollut ketään, kuka voisi lapsen ottaa. Sitten täällä paheksutaan ja syytetään ap:ta ulkokultaisuudesta, kun taas toisaalta tälläinen ilkeä paheksunta juuri edesauttaa kaikkien kulissien ylläpitoa, ja sitä, että ei uskalleta pyytää apua.

Ja olen sinun kanssasi täysin samaa mieltä "vieras", kuka ylläolevan kirjoitit. Ajattelin vielä täsmentää vaan omaa aiempaa kirjoitustani.

"vieras"
Nyt sitten kerrot "hyvän perheenne" pikkulipsahduksesta lähipiirillenne.

Tämä oni oikeasti tärkeä asia. Jos et kerro, se on viesti miehellesi, että hän saa jatkossakin sinun luvallasi ja hiljaiselle hyväksynnälläsi toisinaan hakata sinut henkihieveriin.

"essi"
[QUOTE="höh";26045826]Aloittaja ei ole kertomansa mukaan kukkakeppi. Hän puolusti itseään nyrkein?, puukoin?, pesäpallomailoin? tai puntarein?

Eli tappelivat niin tasaväkisesti, että poliisi tuli molempien turvaksi, ja onneksi erityisesti sen pienen ihmisen.[/QUOTE]

Niin, mutta kun ei siinä ole mitään logiikkaa. Jos olisikin puukolla vaikka puolustautunut, niin minkä ihmeen takia vietäis yöksi putkaan? Kai sitä sitten olis jossain muualla vangittuna kauemmin, eikä putkassa. Osapuolet on olleet selvinpäin, ja vaaraksi vain toisilleen, niin eikö olisi riittänyt, että osapuolet olisi erotettu, ja vain toinen, vaikka väkivaltaisempi, ois viety rauhoittumaan.

Siinä ei ole mitään järkeä, vaikka asiaa kuinka miettis. Automaatiohan ei ole, että tappelun kumpikin osapuoli kiinniotetaan. Rikosilmoituksia voi tehdä myöhemminkin.
Lisäksi lääkärikäynneistä ei ole mainittu mitään, joten tuskin puukoituksesta on kyse.

[QUOTE="vieras";26045833]Mulla on kokemusta perheväkivallasta. Olin se hakattu, lasteni isä hakkaaja. Mutta vaikka en itsekään vain seissyt hakattavana, ei mua silti viety putkaan kun poliisit soitin. Mieheni vietiin. Lapsia ei otettu huostaan, mutta vain siksi että tajusin tilanteen ja erosin. Minä tein kaikkeni lasteni eteen. En joutunut putkaan, ymmärsin pelastaa lapset ja lähteä lopullisesti. Mussa ja apssa on nuo kaksi ratkaisevaa eroa. Oma väkivaltaisuus ja vastuunotto tilanteesta. Siksi multa ei heru sympatiaa.[/QUOTE]

Heti ekasta kerrastako tajusit? Mun mielestä nyt vähän turhaa kiillotat omaa säde kehääs apn kustannuksella!

"vieras"
Täsmennän vielä tätä yleistä käsitystä mitä vanhemmat viljelevät siitä, miten joku yksittäinen "sossuämmä" vainoaa, ei kuuntele, valehtelee yms. Kukaan sossuhan ei yksin tee huostaanottopäätöstä. Ennen normaalia huostaanottoa asia käsitellään tiimeissä (missä monta eri sossua, sosionomeja, perheohjaajia). Moni eri lastensuojelun ammattilainen on siis tavannut perheen ja keskustellut heidän kanssaan ennen huostaanottoa.
Laki velvoittaa, että ennen huostaanottoa (paitsi kiireelliset missä lapsen terveys ja henki on välittömässä vaarassa) perheelle täytyy tarjota avohuollon tukitoimia, mitä eri kunnat tarjoavat eri muodoissa. Ikinä huostaanotto ei voi olla yllätys vanhemmille. Ja myös syyt kerrotaan, ja kirjataan, ja vanhemmat saavat kaikki tiedot kirjallisina. Näissä lippusissa ja lappusissa kyllä myös kerrotaan valitusoikeudesta, ja muista käytännön asioista.
Sosiaalityöntekijät eivät ole vanhempia vastaan, vaan lapsen puolella.

"vieras"
[QUOTE="vieras";26045924]Nyt sitten kerrot "hyvän perheenne" pikkulipsahduksesta lähipiirillenne.

Tämä oni oikeasti tärkeä asia. Jos et kerro, se on viesti miehellesi, että hän saa jatkossakin sinun luvallasi ja hiljaiselle hyväksynnälläsi toisinaan hakata sinut henkihieveriin.[/QUOTE]

Ne on kyllä tainnu molemmat hakata toisiaan ihan kunnolla koska molemmat vietiin putkaan.

"vieras"
Siellä on molemmat huutaneet ja riehuneet silloinkin, kun poliisit on jo olleet paikalla, eivätkä ole rauhoittuneet poliisien käskyistä huolimatta. Tuollainen meno, vaikka oma lapsi ön läsnä eikä alkoholiakaan kuvioissa. Oikesti, miten pimeän pitää aikuisen olla, että selvinpäin riehuu poliisien ja oman lapsen läsnäollessa? Jokin apn jutussa ei nyt vaan täsmää.

........................
[QUOTE="Tuomari";26045769]

Mut teille tuomareille täällä tiedoksi, että ihan mitä tahansta voi sattua ihan kenelle tahansa.
[/QUOTE]

Kyllä se kuule on niin, että ihmisen omilla valinnoilla, päätöksillä ja teoilla on aika helvetin iso merkitys siihen, mitä kullekin tapahtuu. Ei se kuule ole sattumasta kiinni, että joillekin sattuu ja tapahtuu useammin kuin muille. Vaikka tietysti se, jolle sattuu, mielellään selittää asiat niinpäin. Oikeasti ihan naurettava tuo sun väite.

[QUOTE="vieras";26046025]No kuule, ihan ekasta. Mun piti valita joko mies tai lapset. Valitsin lapseni. Jotkut oppii kerrasta.[/QUOTE]

Ja ihan puskista alko ukk yhtäkkiä hakkaan niin et piti poliisitkin kutsua? Hyvä että sinä tajusit, mutta tuota en ymmärrä että pitää siitä omaa sädekehää kiillottaa toisen kustannuksella. "Mä oon niiiin paljon parempi ihminen kun mä tein näin ja sä oot ihan paska ku teet noin. Lällällää!" Ja joo totta on että se on hieno juttu että ekasta kerrasta lähdit, tuo tyylisi vaan oli melko jännä. Eli siis sinä olet nyt paskempi ihminen kun minä koska mä en oo koskaan väkivaltasta ukkoo ottanu edes.

"vieras"
Kyllä se kuule on niin, että ihmisen omilla valinnoilla, päätöksillä ja teoilla on aika helvetin iso merkitys siihen, mitä kullekin tapahtuu. Ei se kuule ole sattumasta kiinni, että joillekin sattuu ja tapahtuu useammin kuin muille. Vaikka tietysti se, jolle sattuu, mielellään selittää asiat niinpäin. Oikeasti ihan naurettava tuo sun väite.
Näin. Se on periaattessa vielä mahdollista että kenen tahansa mies voi tulla hulluksi ja käydä käsiksi tai että itse tulee hulluksi ja käy käsiksi, mutta toisen osapuolen pitäisi sitten osata toimia oikein siinä tilanteessa. Jos molemmat on riehunut niin paljon että poliisit tuli ja vei molemmat putkaan niin sillon ei ole kyllä kyse mistään sattumasta vaan voi syyttää ihan itseään.

"jaa"
[QUOTE="Tuomari";26045769]Siis herranjumala, mikä tuomioistuin täällä taas on. Ap, ihan kauhea juttu! Olen pahoillani puolestanne. Toivottavasti saatte asianne kuntoon, mitä nuo sotkut sitten ikinä onkaan :-( Ja täytyy kyllä sanoa, että todella ahdistavaa, että kukaan tuttu ei pystynyt ottamaan lastanne tuolloin yöllä.

Mut teille tuomareille täällä tiedoksi, että ihan mitä tahansta voi sattua ihan kenelle tahansa. Taas täällä ollaan kivittämässä. Ajatelkaa, että ap:lla ei ollut edes naapuria, kelle voisi lapset yöllä viedä, enkä yhtään ihmettele, jos hänen naapurinsakin ovat yhtä sairaita tuomareita, etteivät voi tarjota apua tai sympatiaa, kun joku sitä kaipaa. Puskista on niin helppo huudella ja paheksua.[/QUOTE]

Tai sitten täällä vaan tiedetään perusteet kiireelliselle huostaanotolle, sille; että "ei syyttömille" vanhemmille ei poliisit tupsahda yllättäen oven taakse

"vieras"
Ja ihan puskista alko ukk yhtäkkiä hakkaan niin et piti poliisitkin kutsua? Hyvä että sinä tajusit, mutta tuota en ymmärrä että pitää siitä omaa sädekehää kiillottaa toisen kustannuksella. "Mä oon niiiin paljon parempi ihminen kun mä tein näin ja sä oot ihan paska ku teet noin. Lällällää!" Ja joo totta on että se on hieno juttu että ekasta kerrasta lähdit, tuo tyylisi vaan oli melko jännä. Eli siis sinä olet nyt paskempi ihminen kun minä koska mä en oo koskaan väkivaltasta ukkoo ottanu edes.
Sä et nyt ymmärrä. Mun pointtini oli se, että jos poliisien ja oman lapsen läsnäollessa riehuu niin että joutuu putkaan, niin mun sympatiat ei riitä. Hakatuksi tuleminen ei ole mikään selitys apn tilanteelle. Ap ei edes yrittänyt käyttäytyä kuten aikuiset ja kaiken lisäksi ei edes mieti eroa väkivaltaisesta miehestään. Ei riitä ymmärrys eikä sympatia siltikään, häikkää olen itse ollut uhri. Eikä tässä ole mistään sädekehän kiillotuksesta kyse.

[QUOTE="vieras";26046167]Sä et nyt ymmärrä. Mun pointtini oli se, että jos poliisien ja oman lapsen läsnäollessa riehuu niin että joutuu putkaan, niin mun sympatiat ei riitä. Hakatuksi tuleminen ei ole mikään selitys apn tilanteelle. Ap ei edes yrittänyt käyttäytyä kuten aikuiset ja kaiken lisäksi ei edes mieti eroa väkivaltaisesta miehestään. Ei riitä ymmärrys eikä sympatia siltikään, häikkää olen itse ollut uhri. Eikä tässä ole mistään sädekehän kiillotuksesta kyse.[/QUOTE]

Okei, ehkä ymmärsin ihan pikkiriikkisen tahallaankin väärin. Ja pointtisi on ihan oikea. Sori. :flower:

"vieras"
Oliko AP:n mies se, joka aloitti väkivaltaisen käytöksen/riidan? Miksi heti kaikki olettivat, että mies aloitti väkivallan, vaikka AP ei ollut niin sanonut? AP ei ole kertonut kovin paljon tapahtuneesta ja siitä miksi molemmat otettiin poliisin huostaan, mutta ilmeisesti kumpikin on käyttäytynyt sen verran väkivaltaisesti ja hyökkäävästi, että ei katsottu olevan turvallista jättää lasta kummankaan vanhemman huostaan.

Vanhempien olisi tosiaan syytä miettiä miten tällainen on päässyt käymään. En voi uskoa, että tällaiset ovat yllättäviä ja yksittäisiä tapauksia, vaikka AP niin sanoi viestissään.

että näin
Ap taisi jo tuolla alussa vihjailla,että oli itse se joka kävi päälle,mutta eihän se nyt voi niin olla,vaan miehen on ollut pakko aloittaa.Hirveää miehen syyllistämistä,vaikka ap ei ole kertonut kuka siellä on riehunut.Myös naiset voivat olla perheessä niitä väkivallan tekijöitä.
Ketään ei viedä putkaan tuosta vaan,vaan kyllä siellä on MOLEMMAT riehuneet ja kunnolla.

........................
Alkuperäinen kirjoittaja että näin;26046417:
Ap taisi jo tuolla alussa vihjailla,että oli itse se joka kävi päälle,mutta eihän se nyt voi niin olla,vaan miehen on ollut pakko aloittaa.Hirveää miehen syyllistämistä,vaikka ap ei ole kertonut kuka siellä on riehunut.Myös naiset voivat olla perheessä niitä väkivallan tekijöitä.
Ketään ei viedä putkaan tuosta vaan,vaan kyllä siellä on MOLEMMAT riehuneet ja kunnolla.
Taitaa myös olla niin, että jos riehuja on nainen, niin helposti viedään molemmat putkaan, vaikka mies ei niin kovasti riehuisikaan.

juuh
[QUOTE="aapee";26045577]sen verran nyt voin kertoa että mustasukkaisuudesta tämä johtui, en pettänyt.[/QUOTE]

Jos sun miehesi on ollut väkivaltainen sua kohtaan, niin kirjoitat väärin asioista.
Miksi kirjoitat "vanhempien välinen väkivalta" jos miehesi on väkivaltainen?

Miksi ajattelet että miehelläsi on oikeutta lyödä?
Miksi ne sinut putkaan veivät?
Miksi veivät sulta lapsesi jos mies on väkivaltainen?

Et tule saamaan lastasi koskaan tai jos nyt saat, asiat tulevat toistumaan ja kasautumaan, jos et ymmärrä, että miehelläsi ei ole oikeutta lyödä sinua, missään tilanteessa.
Sinun pitää ottaa ero. Koska sukulaisillesi et soittanut, sinulla ei ole ilmeisesti välittäviä sukulaisia. Menisin turvakotiin ja hakisin jotain apua terapiaa tai jotain.

juuh
[QUOTE="vieras";26045977]Täsmennän vielä tätä yleistä käsitystä mitä vanhemmat viljelevät siitä, miten joku yksittäinen "sossuämmä" vainoaa, ei kuuntele, valehtelee yms. Kukaan sossuhan ei yksin tee huostaanottopäätöstä. Ennen normaalia huostaanottoa asia käsitellään tiimeissä (missä monta eri sossua, sosionomeja, perheohjaajia). Moni eri lastensuojelun ammattilainen on siis tavannut perheen ja keskustellut heidän kanssaan ennen huostaanottoa.
Laki velvoittaa, että ennen huostaanottoa (paitsi kiireelliset missä lapsen terveys ja henki on välittömässä vaarassa) perheelle täytyy tarjota avohuollon tukitoimia, mitä eri kunnat tarjoavat eri muodoissa. Ikinä huostaanotto ei voi olla yllätys vanhemmille. Ja myös syyt kerrotaan, ja kirjataan, ja vanhemmat saavat kaikki tiedot kirjallisina. Näissä lippusissa ja lappusissa kyllä myös kerrotaan valitusoikeudesta, ja muista käytännön asioista.
Sosiaalityöntekijät eivät ole vanhempia vastaan, vaan lapsen puolella.[/QUOTE]

Hmm. Mitä väliä sillä on miten monta ihmistä siellä on, jos eivät ole korkeasti koulutettuja ja itsenäiseen ajatteluun kykeneviä?

Olen kyllä tähän ikään jo nähnyt jos jonkinlaista miitingiä ja seuratoimintaa ja kouluyhdistystoimintaa ja vapaamuotoisia ihmisten kokoontumisia. Näissä on aina joku yksi ihminen tai pari, jotka ajavat tiettyä asiaa ja jokainen tiedostaa kuka on se, jota vastaan ei kannata sanoa, jos ei halua itselle vaikeuksia. Noissahan on sitä paitsi suuret rahat kyseessä, huostaanotoissa.

Ihminen tekee kuten toisetkin. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään tietoa mistään, ei ajattelukykyä, ei aivoja, ei halua tehdä toisin kuin muut, ei halua ajatella. se joka ensin ehtii sanoa mitä tehdään ja on lisäksi manipulointikykyinen ja röyhkeä ja itsekäs ja jollain tapaa pelottava, saa aina tahtonsa lävitse.

On aivan sama onko siellä 10 henkeä palaveeraamassa vai 1, jos kaaikki eivät oel puhtain motiivein tai eivät ole itsenäiseen ajatteluun kykeneviä, tai suurin osa ei ole.

Olen tyytyväinen sosiaalitoimen tekemiin huostaanottoihin pääsääntöisesti, yleensä siis ihan oikeaan paikkaan osuvat. En kuitenkaan sinisilmäisesti usko etteikö sekaan mahtuisi niitä väärin tai hätiköidyin syin tehtyjä huostaanottojakin. Itselläni ei ole hekilökohtaista kokemusta sosiaalitoimen kanssa toimisesta, siksi kiinnostaisikin tietää mitä ne avohuollon tukitoimet konkreettisesti ovat? Niistä vouhkataan niin kovasti, mutta koskaan en ole kunnollista selkoa saanut keneltäkään, että mitä ne sitten käytännössä ovat?

"vieras"
Hmm. Mitä väliä sillä on miten monta ihmistä siellä on, jos eivät ole korkeasti koulutettuja ja itsenäiseen ajatteluun kykeneviä?

Olen kyllä tähän ikään jo nähnyt jos jonkinlaista miitingiä ja seuratoimintaa ja kouluyhdistystoimintaa ja vapaamuotoisia ihmisten kokoontumisia. Näissä on aina joku yksi ihminen tai pari, jotka ajavat tiettyä asiaa ja jokainen tiedostaa kuka on se, jota vastaan ei kannata sanoa, jos ei halua itselle vaikeuksia. Noissahan on sitä paitsi suuret rahat kyseessä, huostaanotoissa.

Ihminen tekee kuten toisetkin. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään tietoa mistään, ei ajattelukykyä, ei aivoja, ei halua tehdä toisin kuin muut, ei halua ajatella. se joka ensin ehtii sanoa mitä tehdään ja on lisäksi manipulointikykyinen ja röyhkeä ja itsekäs ja jollain tapaa pelottava, saa aina tahtonsa lävitse.

On aivan sama onko siellä 10 henkeä palaveeraamassa vai 1, jos kaaikki eivät oel puhtain motiivein tai eivät ole itsenäiseen ajatteluun kykeneviä, tai suurin osa ei ole.
Sun mielestä yliopiston käynyt ei ole korkeasti koulutettu? Kuten sosiaalityöntekijä? :D
Eikä ammattikorkeakoulukaan ole tarpeeksi koulutettu? Sosionomi?

Luuletko sossujen saavan jotain bonusta jokaisesta huostaanotetusta lapsesta? Voin kuule kertoa että aino mitä huostaanotosta saavat on ylityöt, ja hyvällä säkällä tappouhkauksia ynnä muuta kivaa. Se on se lapsen etu, mikä on iskoistuntu selkärankaan työtä tehdessä, samoin kun sairaanhoitajille kumihanskojen käyttö. Automaatio.

Monessakohan sossujen tiimissä olet istunut?

"jep"
Miksi ap ei voi selkeästi selostaa mitä tapahtui, kun kukaan ei häntä tunne? Ei varmasti kerro asiasta kunnolla läheiseilleen, jos ei edes nimettömänä kehtaa kertoa mitä oikein tapahtui. Turha pyytää apua ja neuvoja jos ei kerro tilannetta selkeästi.

"vieras"
Olen tyytyväinen sosiaalitoimen tekemiin huostaanottoihin pääsääntöisesti, yleensä siis ihan oikeaan paikkaan osuvat. En kuitenkaan sinisilmäisesti usko etteikö sekaan mahtuisi niitä väärin tai hätiköidyin syin tehtyjä huostaanottojakin. Itselläni ei ole hekilökohtaista kokemusta sosiaalitoimen kanssa toimisesta, siksi kiinnostaisikin tietää mitä ne avohuollon tukitoimet konkreettisesti ovat? Niistä vouhkataan niin kovasti, mutta koskaan en ole kunnollista selkoa saanut keneltäkään, että mitä ne sitten käytännössä ovat?
Lapsiperheiden kotihoitoa, perhetyöntekijän käyntejä, jaksoja perhekeskuksessa arviointijaksoilla, tukiperhettä lapsille, päivähoitoa, psykologia, perheneuvolaa.. nämä nyt ensimmäisenä muistuu mieleen. Ylipäätään kaikkea, mikä auttaa perheen jaksamista ja voimavaroja harjoittaa riittävän hyvää vanhemmuutta. (kriteerit tuohon "riittävän hyvään vanhemmuuteen" eivät muuten päätä huimaa..)

Yhteistyössä