Mitä mieltä ootte ihmisestä joka antaa tavaroita yms ja sanoo et pitää palauttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kukkanen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kukkanen"

Vieras
Kun mulla on sukulainen joka aina tahtoo kaikkea antaa, varsinkin nyt vauvanhoidossa kun kaikke tarvii, on kärryä, itkuhälytintä, leluja, vaatteita. Aina kun sanon että sen ja sen tarviaa niin hän sanoo et älä osta, hänellä on. Sit kun saan kyseisen tavaran niin muistaa sanoa että on lainaksi että palauttelen sitten joskus.
Alkaa kohta mennä hermo kun en saa ostaa uutta kun hänellä on, mut en mä tahdo miettiä kokoajan että se ja se tavara kuuluu tälle ihmiselle, vaan se pitää sitten olla mun. Jos antaa jollekkin vaikka itkuhälyttimen, niin se pitää sit antaa, ja saaja tekee sillä mitä hyvänsä.

Tää henkilö on kierrätys-ihminen henkeen ja vereen. Huoh.

Mä en halunnut lainaksi keltään muulta mitään paitsi mun veljiltä, kun ollaan samaa perhettä niin voin käyttää kuin omiani. Muille sanoin joistain tavaroista että haluan ostaa uutena kun on sitten toivottavasti myöhempääkin käyttöä (seuraava lapsi jne), välillä keksin et isovanhemmat haluaa ostaa tms. jos en kehdannut sanoa etten halua mitään lainaksi.

Joitain vaatteita oon kavereille antanut ja sanonut että voin ottaa takaisin jos ette myöhemmin enää tarvi mut että ei oo mulle mitään tärkeitä. En anna lainaksikaan (muuten kuin veljilleni) mitään mulle tärkeää..

no moni ajattelee tuosta lainahommasta niin, että antaa siksi lainaan että ajattelee että ehkä parin vuoden päästä meillä itsellä sitten on taas vauva ja tarvitaankin sitä itkuhälytintä jne...tai niitä lastenrattaita. Ja haluaa siis näin ollen auttaa toista, mutta ei kuitenkaan halua että toinen antaa ne pois jollekulle muulle /myy huutiksessa.

todellakin jos ei halua lainata niin voihan sitä reilusti sanoa, että mä en kiitos lainaile, mutta lahjoituksia voin toki ottaa vastaan.

Lainakamppeissa on aina se riski että jokin menee rikki ja sitten harmittaa puolin ja toisin. Eli mäkään en mielelläni ota mitään lainalle, koska pelkään mitä sit jos joku ei olekaan enää kunnossa kun pitäis palauttaa. Lahjoitan kyllä omia vanhoja jos joku huolii.

Mun mielestä ongelma on enemmän sun omassa käytöksessä, jos et halua lainaksi niin sano se suoraan. Sano että et halua ottaa toisen tavaraa lainaksi, koska se voi rikkoutua käytössä eikä olekaan enää palautuskunnossa.

Mun äiti lainasi joskus äitiysmekkonsa (Marimekon Iloinen) kaverilleen ja vielä kymmeniä vuosia jälkikäteen sitä harmittaa se kun ei saanut sitä mekkoa takaisin.

[QUOTE="Kukkanen";26045002]Joo ei siis ongelma ole etten uskalla kieltäytyä tai ostaa uutta :) oon ostanut, tottakai. Mut sain nyt "lainaan" yhdistelmävaunut.[/QUOTE]

Miksi tuo "lainaan" on lainausmerkeissä? Eikö lainaaminen tarkoita sitä että käytön jälkeen palautetaan?

Todennäköisesti heille tulee vielä lisää jälkikasvua, jos haluaa käytetyt tavarat myös takaisin. En mä usko että tuo on pelkästä piheydestä kyse.

Me ollaan ystävieni kesken lainailtu varsin vapaasti puolin ja toisin. Vauvaperheeseen on annettu tavarat ja kun itselle on vauva tullut on niitä saatu sieltä täältä takaisin. Jotain jos on haluttu erityisesti säästää, se on pidetty erillään. Muut eivät ole olleet pyhiä niin ettei ole väliä tuleeko takaisin ja missä kunnossa.

Meillä se on toiminut. Ne itselle tärkeät jutut on kukin ostanut itse. Mutta en mä ihan ymmärrä miksi haluat omistaa jotkut hälyttimetkin, ne kun jäävät niin pian pois.

[QUOTE="vieras";26045018]Miksi tuo "lainaan" on lainausmerkeissä? Eikö lainaaminen tarkoita sitä että käytön jälkeen palautetaan?

Todennäköisesti heille tulee vielä lisää jälkikasvua, jos haluaa käytetyt tavarat myös takaisin. En mä usko että tuo on pelkästä piheydestä kyse.[/QUOTE]

No koska ensin sanottiin että saat, sitten kun kärryt vaihtoi omistajaa niin sanottiin että saat lainaan.

[QUOTE="Kukkanen";26045035]No koska ensin sanottiin että saat, sitten kun kärryt vaihtoi omistajaa niin sanottiin että saat lainaan.[/QUOTE]

Olisit ehkä siinä kohdalla voinut sanoa ettet halua lainata?

En mä tajua miksi hyväkuntoiset vaunut pitäisi jollekin ilmaiseksi antaa. Varsinkin jos voit käytön jälkeen ne palauttaa ja heillä on niille vielä käyttöä.

Ihan reilulta kuulostaa, että haluaa lainailla sulle tavaroitaan. Sinähän siinä säästät, kun ei tarvitse ostaa mitään. Vai meinaatko, että hänen pitäisi lahjoittaa tavarat sulle? :whistle:
Jos et halua jotain lainata, niin sano suoraan, että haluat itse ostaa jotain ihan omaksi.

Mitä mieltä ootte ihmisestä joka antaa tavaroita yms ja sanoo et pitää palauttaa?

Sitä mieltä, että on reilu ja fiksu, ekologinenkin. Mutta mitä ajattelen ihmisestä, joka ei kehtaa tai uskalla sanoa, että "ei kiitos, me ostetaan tää juttu ihan omaksi itelle", aika nössö. :)

Sitä mieltä, että on reilu ja fiksu, ekologinenkin. Mutta mitä ajattelen ihmisestä, joka ei kehtaa tai uskalla sanoa, että "ei kiitos, me ostetaan tää juttu ihan omaksi itelle", aika nössö. :)

Peesi!

Joku itkuhälytin jne. ovat sellaisia vermeitä, että niitä ei kukaan tarvitse pitkää aikaa, ja ystäväsi toivoo omistamastaan hälyttimestä olevan iloa monelle perheelle.

Jätä ottamatta tavarat jos haluat ostaa ikiomat.

Mun mummi on sellainen, että jos se antaa jotain, niin puhuu vielä vuosien päästäkin vaikka kyläillessään että "tässähän tää mun nojatuoli on" tai, että "Ai heitittekö te sen mun imurin pois?" Mun käsittääkseni jos tavara on pois annettu, niin ei se hänen enää ole. Mua lähinnä huvittaa, äitini on aivan hiilenä aina, eikä enää suostu ottamaan mummilta mitään. :)

Yhteistyössä