Kauanko kestäisi aikuisopintoina lähihoitaja -> th tai kätilö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelu-unelmia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelu-unelmia

Vieras
Eli jos nyt pääsen opiskelemaan lähihoitajaksi, siinä menisi noin kaksi vuotta aikuisopintoina. Onkohan mahdollista jatkaa samantien esim. sairaanhoitajaksi, terveydenhoitajaksi, vai vaaditaanko työkokemusta väliin? En ole ylioppilas joten amk-opinnot onnistuvat vain toisella alalla mihin minulla on toisen asteen koulutus. Ikääkin rupeaa kohta olemaan jo 40 vuotta, mutta motivaatio on korkealla, lapset tehtynä ja kannustava mies joka tukee opintoja niin taloudellisesti kuin henkisestikin.

Olisi kiva kuulla miten nuo opintojen jatkamiset on sujuneet, haaveissa olisi th:n tai kätilön työ.

Kiitos :)

Voit hakea millä tahansa toisen asteen tutkinnolla opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Et siis tarvitse lähihoitajaopintoja hakeaksesi th/kätilöopintoihin, vaan voit hakea niihin suoraan kunhan pohjalla on joku 2.asteen tutkinto.

No siis tuo minun tutkinto on kouluasteen, eli vuonna kuokka ja kirves hankittu kaksivuotinen tutkinto. Vuosi lisää opiskeluja tuolloin, ja tuo olisi opistoasteen tutkinto, millä voisi hakea kaikkiin amk:n. Ilmaisin varmasti asian väärin, tuo tosiaankin antaa jatkomahdollisuudet amk:ssa ainoastaan saman alan opiskeluun. Toisaalta voisin tehdä vuodessa tuon opistoasteen tutkinnon, ja sitä kautta saada mahdollisuuden suoraan hakuun..Hmm, pitääkin tutkailla tuota mahdollisuutta, säästäisi heti vuoden opiskelut.

Kiitos sinulle :)

Th tai klö aikuiskoulutukseen vaaditaan yleensä sh:n tutkinto pohjalle, eli suoraan lh:n tutkinnolla ei pääse opiskelemaan aikuiskoulutuksena esim terkkariksi. Tai sellaisia aikuiskoulutuksia järjestetään vain harvoin. Jos haluat vaikkapa terkkariksi, niin ehkä kannattaisi opiskella se opistoasteen tutkinto aiemmalta alaltasi ja hakea nuorisopuolelle opiskelemaan amk:hon.

Esim.
2+ 4,5 Kätilö AMK
Täytyy toki laskea varalta ainakin +\- 1v mikäli käy niin ettet haussa pääsekään sisään. On aika kovat pääsyvaatimukset ja vähän aloituspaikkoja.

Sairaanhoitaja koulutuksessa on ylipäätään hirvittävän vaikea hyväksilukea mitään koska EU direktiivit ovat alalla tiukat ja iso osa opintoja on harjoittelua.

Ja herää kysymys palkkaako kukaan 45+ ikäistä vastavalmistunutta th/ sh/ klö:ä??

Itse siis mietin vähän samansuuntaista tulevaisuudelle, kunhan tämän vauvan saan kasvatettua vielä vuoden tai vähän ylitse. Sairaanhoitajan työ kiinnostaisi, ei ole ylioppilastutkintoa minullakaan, joten tuo lähihoitajan kautta kouluttautuminen olisi varmaan se ainoa tie.

Tsemppiä Ap:lle

Minä mietin jos tekisi nettilukiossa yo:n opinnot. Ainakin Otavan lukio tms. järjestää kaikki kurssit netissä. Tiukalla tahdilla vaan opinnot ja voit hakea suoraan amk:hon.

Itse suosittelisin tuota lähihoitajaksi lukemista. Sekin on paljon antava ammatti, tiedä vaikka innostuisit jäämään niihinkin töihin. Liksa ei paljoa eroa esim. sh:n hommista, vuorolisät yms nostavat palkkaa kivasti. Itse HUS:in listoilla kotisairaanhoidossa, alkupalkka oli 2055 muistaakseni. Tuohon ikälisiä ja vuorolisiä niin ihan tuolla pärjää :)

Eikä tuo ikä ole mikään kysymys. Varmasti on itsestä kiinni, vaikka valmistuisi viiskymppisenäkin. Rohkeasti vaan unelmia tavoittelemaan. Yksityiselle puolelle esim. tuollainen ns. "lapset jo tehnyt" on parempi työntekijä kuin alta kolmekymppinen lapseton ;)

Kiitos vastauksistanne. Pitää miettiä nyt sitä järkevintä reittiä opintoihin. Hyviä ajatuksia tullut, kyllä minusta ainakin lähihoitaja vielä tulee, jos ei enemmänkin :)

Ap

omassa ryhmässä opiskeli muutama lh ja ph ja saman 4,5v opiskelivat kuin muutkin. Ei muuta kuin hakemaan. Ihana ammatti ja työtilanne on todella hyvä. Ainakin meillä on pätevistä sijaisista kova pula.

Esim.
2+ 4,5 Kätilö AMK
Täytyy toki laskea varalta ainakin +\- 1v mikäli käy niin ettet haussa pääsekään sisään. On aika kovat pääsyvaatimukset ja vähän aloituspaikkoja.

Sairaanhoitaja koulutuksessa on ylipäätään hirvittävän vaikea hyväksilukea mitään koska EU direktiivit ovat alalla tiukat ja iso osa opintoja on harjoittelua.

Lähihoitajaopinnoilla saa puoli vuotta hyväksilukuja, en muista mitä se on opintopisteissä.

Nostanpa vielä jos löytyisi lisää tietoa/ lähäreitä ketkä opiskelleet pidemmälle :)

Mä olen ollut lähiksenä 5 vuotta ja nyt opiskelen aikuisopiskelijana sh:ksi. Pääsyvaatimuksena aikuistutkintoon oli vähintään 2 vuoden työkokemus ( alalta kuin alalta ) sekä tietenkin joku 2. asteen tutkinto.

Älyttömän mukavaa on ja en kadu yhtään että hain, pääsin ja aloitin opinnot :D

Älä turhaan opiskele lähikseksi välissä jos pääset suoraan amk:iin.

Hoitolalalla varmasti työtä riittää, myös 40+. Meidän ryhmässä ( liki 30 opiskelijaa ) varmaan puolet ovat nyt tai valmistuttuaan +40-v.

[QUOTE="Mie";26043241]Ja herää kysymys palkkaako kukaan 45+ ikäistä vastavalmistunutta th/ sh/ klö:ä??

[/QUOTE]

Varmasti palkkaa. Sairaanhoitajista on nyt niin kova pula, että töitä saa melkein mistä vaan. Ja terveydenhoitajan työssä elämänkokemus on vain plussaa (samoin kuin sairaanhoitajan ja kätilön työssä).

Yhteistyössä