Kokemuksia lasten pienestä ikäerosta, jos olisit(te) mielummin halunneet lapset isommalla ikäerolla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myöhäinen mato
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myöhäinen mato

Vieras
Vähän huonosti muotoiltu otsikko, mutta siis kiinnostaisi kuulla kokemuksia esimerkiksi niiltä, jotka oman korkean ikänsä vuoksi "joutuivat" tekemään lapset pienellä ikäerolla. Tai jostain muusta käytännön syystä (myös vahinkoraskaudet).

Jotenkin en osaa ajatella itseäni kahden ihan pienen lapsen äitinä; jos voisin valita niin joku 5-6 vuoden ikäero olisi mukava. Mutta meillä on miehen kanssa jo sen verran ikää, että jos toisen lapsen haluamme, se pitäisi saada nopeasti. Ensimmäinen lapsi on 1 v 8 kk.

Me saatiin lapset 30+ iässä. Ikäeroa 2v. Olisin halunnut pienemmän ikäeron, mutta välissä keskenmeno. Meillä ikä tekee sen, että lapset jää kahteen. Muuten olisin halunnut 5-6v kuluttua toisen kaksikon.

Niin ja tää 2v on ollut käytännössä loistava:)

Eli et ole kokenut arkea raskaaksi kahden pienen lapsen kanssa? Toisaalta taisit nimenomaan halutakin ensimmäiset lapset pienellä ikäerolla.

Minä tosiaan haaveilen 5-6 vuoden ikäerosta lapsilla, mutta se on mahdotonta.

Jos tulisin nyt heti raskaaksi, esikoinen olisi 2 v 5 kk kuopuksen syntyessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Myöhäinen mato;26037716:
Eli et ole kokenut arkea raskaaksi kahden pienen lapsen kanssa? Toisaalta taisit nimenomaan halutakin ensimmäiset lapset pienellä ikäerolla.

Minä tosiaan haaveilen 5-6 vuoden ikäerosta lapsilla, mutta se on mahdotonta.

Jos tulisin nyt heti raskaaksi, esikoinen olisi 2 v 5 kk kuopuksen syntyessä.

En ole kokenut raskaaksi oikeastaan missän vaiheessa. Nyt kun lapset 2v ja 4v niin leikkivät jo yhdessä ja arki tosi helppoa. Tosin meillä lapset olleet perusterveitä ja hyväunisia, en tiedä mitä vastaisin muuten:) Ja joo, oltais varmaan 10v sittenkin päädytty pieneen ikäeroon. Toinen kaksikko jää kyllä valitettavasti saamatta.

Tasan 2 v ikäero on ollut loistava - on sitä yhä, lapset on 8 v ja 6 v. Ei sen raskaampaa mitä arki yhden pienen lapsen kanssa oli. Ja taatusti helpompaa kuin monella yksilapsisella: lapset ovat vuosikausia viihdyttäneet toisiaan, eivätkä roikkuneet meissä vanhemmissa hokien että ei oo mitään tekemistä.

Kesällä voin kertoa, millainen on 8½ v ja 6½ v ikäero isompiin sisaruksiin, kun saamme kolmannen lapsen. Varmaan ihan jees sekin. Lapset on ainakin tosi innoissaan siitä, että taloon tulee vauva :)

Tuo 6 v päätti saada alkunsa minulta ja mieheltä kysymättä. Onneksi kävi niin :)

oon 24 ja haluan saada lapset pienellä ikäerolla toinen 1v 8kk:ta kun toinen syntyy kesällä ja meilla on ollut rankkaa synti keskosena ja sai aivoverenvuodot ja leikkaukset jne.. mut kun on nuori niin jaksaa painaa eteenpäin huonompinakin hetkinä.

Meillä on 3 lasta ja heillä on aina nuorempaan sisarukseen noin 3 vuoden ikäerot.
Nyt lapset on siis niin että täyttävät tänä vuonna 8, 5 ja 2. Itse oon tykänny 3v ikäerosta, on aina edellinen muksu saatu pois vaipoista ja sillain itsenäiseksi että syö itse, osaa pukea, puhua jne, ennenku on tullu seuraava lapsi. Itse en ois voinu kuvitellakaan et lapsilla ois vaan joku 1 tai 1,5v ikäero. Tuntuis ihan kestämättömältä ajatukselta jos esim mulla nyt ois tän 1,5v kuopuksen lisäksi vastasyntyny vauva. Huh huh. TOiset sitte tietysti taas tykkää siitä että lapset tehdään kerralla, alku on rankkaa mut sit se helpottaa nopeesti, tällä meiän taktiikalla se vaipparalli kestää paljo pitempään :D

Joo, mä kanssa ajattelen niin etten jaksaisi pientä vauvaa ja jotain 1,5 - 2 -vuotiasta yhtä aikaa, vaikka toki siinä tilanteessa sitä varmaan kasvaisi tilanteen tasalle :D

Olisi se kai aika luksusta, jos kuopuksen synnyttyä esikoinen olisi eskarissa/ekaluokkalainen ja näin voisi osan päivää keskittyä pelkästään vauvaan ja toisaalta kiva vanhemmalle lapselle että äiti olisi kuitenkin kotona koulupäivän päätyttyä.

Yhteistyössä