TV1, Perintönä köyhyys. Kuka katsoi?

• Viestiketjun aloittaja omillaan toimeen tuleva
  • Ensimmäinen viesti
omillaan toimeen tuleva
Dokumenttiprojekti: Perintönä köyhyys | Ohjelmat | yle.fi

Olipa aika ahdistavaa ja toisaalta turhauttavaa. Molemmat vanhemmat työttöminä, huusholli kuin sikolätti, sairaalloisen lihavan naisen mielestä terveellistä ruokaa ei voi syödä koska se on kallista, leipäjonossa harvase päivä/viikko, lapsi söi jotain Saarioisten valmispuuroja (tosi hyvä vaihtoehto jos taloudellisesti tiukkaa) jne.

Mitähän tuokin pariskunta aikoo tehdä toimeentulonsa parantamiseksi? Tuskin mitään, sillä yhteiskunta elättää ja niitä lappuja täyttelemällä saa ns.helppoa rahaa.

Rikas en ole minäkään, mutta omalla sinnikkyydellä parempaan tilanteeseen päässyt.

näin ehkä
No jos he ovat ikänsä noin eläneet, niin eivät sitten ole keksineet mitään ulospääsyä tilanteestaan. Eivät osaa hahmottaa että millä tavalla elämä sujuisi paremmin ja olisi talouskin turvatumpi.

"vieras"
Olihan tuo melkoista. Nainen oli kuitenkin positiivinen ja huolehti lapsesta. Mies oli ilmeisesti jonkinlainen mielenterveyskuntoutuja, kun oli olemus sellainen ja lääkärin lausunnon tarvitsi siihen palkkatukityöhön. Tupakkaan ja herkkuihin taisi mennä melkoisesti rahaa.

iuk
Mua enemmänkin säälitti. Jos oikein käsitin, toi oli jo kolmannessa sukupolvessa toi köyhyys. Sellaista noidankehää voi olla aika vaikeaa murtaa, voi olla, ettei heillä ole edes olemassa sellaisia ajatusmalleja, joilla tuon tilanteen voisi selättää ja kierteen katkaista.

• Tykkää
Reactions: Fortune
"hupsis"
ihme kitinää taas, niinkuin aiemmassakin ketjussa kahdeksan sivun edestä:
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2120052-eilinen-tv1-n-koyhyysdokumentti-oliko-nyt-oikeesti-koyha-perhe/

näin vasta äsken sen dokumentin, ja mun nähdäkseni niillä meni kohtuullisesti taustaan nähden. ja nythän se sälli sai vuodeksi töitä, ja iloitsivat kun tulee rahaa niin paljon lisää. toisen äitikin totesi itsestään, että neljälläsadalla kuussa yksi ihminen pärjää komeasti. tehkää itse perässä.

ap.
Totta, eivät varmasti edes osaa ulospääsyä moisesta suosta.

Jonkinlainen taloudenhallintakurssi voisi olla paikallaan. Ja sitä jäin miettimään (kun en alusta asti nähnyt), että eikö tuolla naisella ole koskaan ollut minkäänlaista työpaikkaa? Että edes toinen tietäisi, millaista on tienata oma elanto?

iuk
Vaan eikös se mies tuossa lopussa nyt saanut jonkun työpaikan, eli alkoi tienata sitä elantoa ihan töillä? Mun mielestä jees, toivottavasti on mennyt hyvin. Mä toivon kovasti, että se nainen (Samin äiti) saisi itsensä fyysisesti kuntoon.

Katsoin tänään kun täällä niin siitä meuhkattiin viikolla.

Mä en nyt sano mitään muuta kun menis varmaan ilkeeks kun sen että mua ihmetyttää miten niin moni köyhyyttään valittava polttaa ketjussa tupakkaa.

Eikös se mies saanut jonkun tukityöpaikan? Ei siis varsinaisesti mitään "oikeaa työtä"?
Mies saa kyllä palkkansa ja on ihan työsuhteessa, mutta työnantaja saa rahallisen tuen tältä verovaroin ylläpitämältä instituutiolta.

Dokkarissa oli sekä masentavaa, että hyvää. Masentavalta tuo heidän elämä minun silmääni näytti, mutta eivät näyttäneet kovi huonokuntoisilta ts. jaksoivat kivasti ihanan lapsensa kanssa jne. Itselleni tuollainen päivät pitkät oleskelu ei sopisi, joten siksi vähän ahdistavaa. Äidillä selkeästi syömishäiriö, josta johtuu ylipaino. Eikä voi sanoa, että terveellinen ruoka on kallista, jos sitä huonoa ja halpaa syö yksinkertaisesti LIIKAA. Mutta sairaus on sairaus. Toivottavasti saa itsensä kuntoon.

Ihmettelen kyllä tätä määritelmää köyhyys. Itse olen elänyt joitain jaksoja elämässäni toimeentulotuella, eli ollut ilmeisesti tämä ohjelman määrittelemä köyhä, enkä siltikään ole kokenut puutetta perustarvikkeista. Pystyimme jopa reissaamaan. Ja eikö ne nostanut parisataa euroa tililtä? Mitä köyhyyttä se on?

• Tykkää
Ken guru
Katsoin viisi minuuttia. Suomessa ei köyhyys periydy, sossun tuilla kyllä pärjää, liiankin hyvin. Ongelmia heillä kyllä oli, perheen äidillä syömisongelmia, ja muutenkin ogelmia on heillä elämän hallinnassa.

"pallero"
Mä en ymmärrä miten niiden koti oli niin hirveessä kunnossa, jos eivät olleet edes töissä, luulisi että olis aikaa siivota. Ja kauheita verukkeita ettei ehdi harrastaa liikuntaa lapsen kanssa, perheessä oli kuitenkin mieskin joten hyvin voisi lähteä lenkille kun mies on kotona.

• Tykkää
nooo
Köyhät ovat usein tietämättömiä. Eivät he tiedä mitä on terveellinen ruoka. Katsotaan talvella kotimaisten tomaattien hintoja ja todetaan terveellisen ruuan olevan kallista ja marssitaan eineshyllylle.

"vieras"
Minä katsoin. Musta se äiti oli tosi kivan oloinen, rauhallinen ja hoiteli lasta hyvin. Joskon melko flegmaattinen ja asunto oli kylä paskainen eikä kukaan siivonnut. Lapsi vaikutti kyllä tosi tasapainoiselta. Se isä taas oli ihan pihalla kaikesta ja masentunut, ei oikein osallistunut mihinkään kotihommiin eikä mihinkään muuhunkaan kotonaan, ravasi vaan röökillä ja se
oli taatusti mt- ongelmainen.
Mun mielestä se äitikin olisi kyllä voinut mennä töihin, jos noin tiukkaa rahasta on. Se vaan selitteli neuvolassa, että hoitaa lasta kotona kun siihen on mahdollisuus. Mikä ihmeen mahdollisuus, joku 200 euron kotihoidon tukiko?

No joo
[QUOTE="vieras";26032837]
Mun mielestä se äitikin olisi kyllä voinut mennä töihin, jos noin tiukkaa rahasta on. Se vaan selitteli neuvolassa, että hoitaa lasta kotona kun siihen on mahdollisuus. Mikä ihmeen mahdollisuus, joku 200 euron kotihoidon tukiko?[/QUOTE]

Paitsi että Helsingissä se kotihoidontuki taitaa olla reilu 600 eur kaikkein pienituloisimmille.

"vieras"
Tämän kun katsoi, niintuli taas selväksi, että Suomessa elää moni tuilla paremmin kuin palkkatyöllä. Me eletään paljon vaatimattomammin, vaikka mies on töissä (itse ä-lomalla). Ruokajonossa ei olla ikinä käyty, opiskeluaikana elettiin puurolla jos rahat oli loppu. Mutta kämppä on sentään siisti, vaikkei meillä ikinä olisi varaa Helsingissä asua noin uudessa talossa.

"vieras"
Mulla jäi päällimmäisenä se ajatus, että miten hyvin yhteiskunta noista huolehtii.

Tilava uudehko asunto isoilla huoneilla ja isolla parvekkeella. Tuollaisesta kämpästä saisi Helsingissä sähköineen ja vesineen maksaa varmaan tonnin kuussa. Mutta jos ei käy töissä niin sen saa ilmaiseksi. Lapsella oli kolmet rattaat. Saavat ilmaiset neuvolat, lääkärit, perustoimeentulon ja hakivat vielä ruuan ilmaiseksi. Ruokajonossa oli tarjolla tuoreita sämpylöitä, hyvännäköisiä appelsiineja ja tuoretta kirjolohta. Joululahjoja oli pari säkillistä. Työkkäristä huolehdittiin ystävällisesti siitä, että mies muisti tehdä viikon ainoan toimitettavan asian eli käydä lääkärissä.

Ikinä ei ollut kiire mihinkään, nukuttiin niin pitkään kun jaksettiin. Kaksi aikuista kotona yhden maailman helpoimman lapsen kanssa, ja tämä oli tosi rankkaa. Jaksamista tuettiin hakemalla lapsi viikonlopuksi tukiperheeseen(?), jotta vanhemmat pääsivät tuulettumaan.

Eihän nuo ikinä pääsisi samaan elintasoon käymällä töissä ja elättämällä itsensä. :)

En kyllä millään keksi, että mitä yhteiskunnan pitäisi vielä enemmän tehdä. Valivalia tuli tietysti siitä, että diagnoosilla paha olo (aka paniikkihäiriö) ei saanut heti kerralla pysyvää eläkettä vaan ensin vain määräaikaisen eläkkeen...

No höpsistä
[QUOTE="vieras";26033578]
Tilava uudehko asunto isoilla huoneilla ja isolla parvekkeella. Tuollaisesta kämpästä saisi Helsingissä sähköineen ja vesineen maksaa varmaan tonnin kuussa. Mutta jos ei käy töissä niin sen saa ilmaiseksi. [/QUOTE]

Huomaa, että kaikki eivät oikein tiedä asioista, vaikka kirjoittelevat. Ensinnäkin, jos työttömän kolmihenkisen perheen vuokra olisi 1000 eur helsingissä, sitä ei maksettaisi heille kokonaisuudessaan. En muista, mikä on 3-henkisen perheen maksimivuokra, jonka sossu maksaa, mutta on se huomattavasti vähemmän kuin tonni.

Osa Helsingin halvoista tai halvahkoista vuokra-asunnoista on jopa ihan hyvillä alueilla, taloyhtiöt voivat olla uusia ja asunnot hyväkuntoisia. Olen itsekin asunut sellaisissa, mm. Satolla, HOASilla, kaupungilla. Vuokrat ovat kuitenkin huomattavasti halvempia, mitä muissa vastaavissa.

Minusta se dokkarin asuinalue ja kämppä eivät olleet mitenkään erikoisia. Ihan tavallinen helsinkiläinen lähiö ja ihan tavallinen kämppä. Joten ei se nyt mitään luksusta ollut! Joskaan ei mitään kurjaakaan. Mutta ei kai tarkoituksella tarvitse tuottaa kurjia alueita, kun helposti ja samalla vaivalla niistä voi tehdä ihan viihtyisiäkin.

• Tykkää
No höpsistä
[QUOTE="vieras";26033486], vaikkei meillä ikinä olisi varaa Helsingissä asua noin uudessa talossa.[/QUOTE]

Tähän sama kuin äskeiseen, että jos saatte kämpän vaikka kaupungilta, voisi hyvinkin olla varaa.

Vaikka ei silti, Helsingissä ON tosi kalliit vuokrat, siitä oli viimeksi eilen uutisissakin. Mutta uusi asunto ei automaattisesti tarkoita kallista, eikä vanha halpaa.

Aika jännä että heidän sisustutyyli (hirveesti tavaraa sullottuna joka paikkaan) vaikuttaa olevan hyvin tyypillinen sisustustapa heidän kaltaisillaan ihmisillä. Itse oon töideni puolesta nähny paljon vastaavien perheiden koteja ja niissä on aina niin samanlaista.

"vieras"
Köyhät ovat usein tietämättömiä. Eivät he tiedä mitä on terveellinen ruoka. Katsotaan talvella kotimaisten tomaattien hintoja ja todetaan terveellisen ruuan olevan kallista ja marssitaan eineshyllylle.
Se äiti oli koulutukseltaan kokki.... Luulisi siis tietävän.

Myytti terveellisen ruoan kalliudesta elää sitkeässä. Siitä osoituksena pitkä ketju tältä palstalata muutaman viikon takaa, jossa eukot ihan pokkana väittivät, että euron maksava lihapiirakkapaketti on halvempi kuin esim. juurekset (ja kommenttina "kuka nyt kilokaupalla juureksia syö" tai "maksaahan se kasvisliemikuutiokin siihen kasvissosekeittoon").

Kyse on laiskuudesta: ei viitsitä tehdä ruokaa.

• Tykkää
ap.
Aika jännä että heidän sisustutyyli (hirveesti tavaraa sullottuna joka paikkaan) vaikuttaa olevan hyvin tyypillinen sisustustapa heidän kaltaisillaan ihmisillä. Itse oon töideni puolesta nähny paljon vastaavien perheiden koteja ja niissä on aina niin samanlaista.
Niin minäkin. Tuollainen hamstraaminen ja asunnon sotkuisuus on yleensä merkki mt-asiakkaan kodista. Ja tosiaan tuo, että tililtä voi nostaa vaikka 200€ (äijän kutale olis nostanut kaiken, jos ei nainen olis sanonut summaa :O )... Mulla, ei-köyhällä, on tällä hetkellä 6€ tilillä vaikka olen vakityössä! Että se köyhyys on sitten ilmeisesti hyvinkin erilainen käsite :whistle:

Kiinnitin huonmiota myös tuohon, että asuvat noinkin väljästi uudehkossa ja siistissä talossa. Ja Helsingissä! Mulla ei varmaan olisi ikinä varaa asua siellä...

"Jaa"
Kiinnitin huonmiota myös tuohon, että asuvat noinkin väljästi uudehkossa ja siistissä talossa. Ja Helsingissä! Mulla ei varmaan olisi ikinä varaa asua siellä...
Miten niin väljästi? Ei tuo mitenkään erikoisen isolta asunnolta vaikuttanut! Ja Helsingissä on myös halvempaa asuntotuotantoa, joskin liian vähän mutta on kuitenkin. Kaupungilta voi saada asunnon hyvinkin edullisesti.

Yhteistyössä