Miksi sie juhlit pääsiäistä ja mitä se siulle merkkaa?

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Miulle pääsiäinen on kevään juhla. Luonto herää eloon pitkän talven jälkeen. Pajunkissat kasvavat, koivuihin tulee hiirenkorvia, narsissit rupeavat kukkimaan. Valoisa aika kasvaa.

Hyvää pääsisäisen aikaa kaikille!!:flower:

Meillä ei pääsiäistä kummemmin juhlita.
Lapsille on suklaamunia varattu,saa viettää perheen kanssa aikaa kun kaikilla on vapaata jne.

Tällä hetkellä ei kauhean keväiseltäkään tunnu,kun lunta sataa..

Mulle uskonnollinen puoli on siinä tärkeä, Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Lisäksi se on mulle hyvä rauhoittumishetki kiireisen kevään keskellä, aikaa olla perheen kanssa rauhassa ja levätä. Samaan aikaan luonto alkaa heräillä eloon. Se on tavallaan puhdistautumista, uutta alkua.

No, jotain tuon suuntaista ajattelen itsekin. Eli "kevään aloitus"... Ja tänä vuonna se tarkoittaa myös pitkää vapaata töistä... :D Ja jos ei tätä flunssaa olis tullut, niin olisin tehnyt nyt pyhien aikana suursiivon, kun muuten ei tunnu ehtivän. Tiedän kyllä miksi pääsiäistä alunperin vietetään, mutta meillä siihen ei liity tuota uskonnollista puolta, vaikka kirkkoon kuulutaankin, joten kehtaan kyllä täällä neljän seinän sisällä vaikka siivotakin. :whistle: Mattoja en sentään hakkaa, koska kunnioitan toisten halua juhlia pääsisäistä myös sen todellisen merkityksen kantilta, mutta muu siivoaminen ei onneks näy eikä kuulu naapureihin... ;)

Syön mämmiä ja suklaamunia, vien lapset virpomaan mummuloihin lankalauantaina, iltasella kokoonnutaan kyläkokolle. Koti koristellaan pajunkissoilla, tulppaneilla ja narsisseilla. Mukavaa yhdessäoloa ruuan kera.

Pääsiäinen merkitsee meille Jeesuksen kuolemaa ja ylösnousemusta. On tosi tärkeä juhla meidän perheelle! Pääsiäismunia toki pienet lapset odottaa, sekin kuuluu tähän sekä perheen kanssa yhdessä oleminen. Mutta se sanoma tässä on kaikista tärkein juttu!

[QUOTE="vieras";26024456]Mulle uskonnollinen puoli on siinä tärkeä, Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus. Lisäksi se on mulle hyvä rauhoittumishetki kiireisen kevään keskellä, aikaa olla perheen kanssa rauhassa ja levätä. Samaan aikaan luonto alkaa heräillä eloon. Se on tavallaan puhdistautumista, uutta alkua.[/QUOTE]

Koti siivotaan kunnolla ja koristellaan. Vaihdetaan verhot ikunoihin.

Syödään hyvää ruokaa.
Iloinen tunne sisällä jubileeraa. Kristus on ylösnoussut.

Kyllä pääsiäinen mullekin on kevään tulon juhla. Toisaalta myös Jeesus Nasaretilaisenjulma kohtalo koskettaa inhimillisellä tasolla, vaikka uskonnollista merkitystä asialla ei mulle oleakaan.

Meillä juhlitaan pääsiäistä tekemällä hyvää ruokaa, koristelemalla kotia ja käymällä lauantaina Pohjanmaan-mummulassa: virpomassa ja kokolla.

En juhli mitenkään. Lapsena askartelin aina tarhassa sellasia tipuja ja kasvatettiin raeruoho. Ei enää. Pääsiäinen merkkaa mulle parin päivän lomaa.

En juhli. Jos joskus saan lapsia, niin sitten varmaan koristelen ja juhlin, mutta nyt en jaksa, kun ei minua oikeastaan kiinnosta koko juhla. Toki näiden pyhien jälkeen käyn kiertelemässä kauppoja ja ostan suklaamunia alennusmyynnistä. =)

Kevään ja valon juhlahan se. Talvi on ohi, uusi kesä alkamassa ja malttamattona odotan, että pääsisin puutarhahommiin. Perinteisesti kotia koristellaan, nyt lasten ollessa aikuisia riittää koristellut pajunoksat. Hyvää ruokaa ja läheisiä. Tänään tulee esikoinen puolisoineen ja mun "ottopoikani" päivälliselle, sunnuntaina mun vanhempani. Vanhemmilleni ei sopinut tänään ja esikoisella taas on sunnuntaina 1-vuotishääpäivä. Systeri lähti porukoineen mökille. Mutta läheisten kesken aina pääsiäistä vietetään.