Onko täällä äitejä, joilla on lapsi/a eri kulttuurista tulevan miehen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="just just";26021252]Muista sitten ettet rei'itä tyttäresi korvia... ;) Kerrotko mulle mitä haittaa pojan esinahan poistamisesta on?[/QUOTE]

Siis sen voi leikata veks kun siitä leikkauksesta ei (sun mielestä) ole haittaa? Millainen äiti antaa silpoa lapsensa sen takia kun 'siitä ei ole haittaakaan'? Eiköhän lähtökohta pitäis olla se että ei silvota JOS ei ole pakko.

[QUOTE="trolli";26021898]Lastensilpojat ei ansaitse sen enempää asiallisuutta kun jammusedät.[/QUOTE]

Anteeksi asiaan sekaantumiseni, mutta mielestäni jyrkkienkin mielipiteiden kohdalla PITÄISI yrittää nähdä toisen ihmisen näkökulmasta asiat, tai ainakin vähintään keskustella asiallisesti. Ympärileikkauksista on puhuttu ihmisoikeuskongresseissa yms, ja sielläkin saavat asiansa perille ilman, että haukkuvat ympärileikkauksien suorittajia päin naamaa ties miksi.

Kyllä tällaisestakin asiasta pitäisi pystyä käymään asiallisesti ja sivistyneesti rakentavaa keskustelua. Itse ainakin yritän, vaikkein hyväksy lasten silpomisia.

Se tuli vielä mieleen, että toivon lasten ajattelevan kuten isänsä kotimaassa suurin osa, että alkoholia tarvitseva on se outo, ei absolutisti! ;) Meillä ei todellakaan "opeteta juomaan alkoholia sivistyneesti", kuten kuulemma kuuluisi tehdä. :D Ei se mikään peikko ole, vaan täysin turhake. Tosin esikoinen ainakin jo on sillä kannalla, että känninen on tosi nolo. Suomessa tämäkin on yksi haaste heille lisää, mutta eipä se minullekaan ole ollut vaikeaa kasvaa/elää ilman viinaa.

Anteeksi asiaan sekaantumiseni, mutta mielestäni jyrkkienkin mielipiteiden kohdalla PITÄISI yrittää nähdä toisen ihmisen näkökulmasta asiat, tai ainakin vähintään keskustella asiallisesti. Ympärileikkauksista on puhuttu ihmisoikeuskongresseissa yms, ja sielläkin saavat asiansa perille ilman, että haukkuvat ympärileikkauksien suorittajia päin naamaa ties miksi.

Kyllä tällaisestakin asiasta pitäisi pystyä käymään asiallisesti ja sivistyneesti rakentavaa keskustelua. Itse ainakin yritän, vaikkein hyväksy lasten silpomisia.

Hyvä että jaksat yrittää. Minä en osaa enkä jaksa olla asiallinen ihmisille ketkä kuvittelevat omistavansa lapsensa, ja pitävät oikeutenaan silpoa heitä. Niinkun lapset olisivat jotain esineitä. Liian oksettavia tapauksia. Eikä tällä silpojalla (fantavitunihana) ole edes munaa vastata. Oksettava ihminen.

Mulla on lapsi romanimiehen kanssa. (Suomen romanista siis kysymys.) Lapsi on vielä niin pieni, että vasta perustaitojen opettelut on meneillään, mutta kasvaessaan tietysti tulee oppimaan asioita sekä valtakulttuurista että romanikulttuurista.

Vääntöä asioista ei ole tähän mennessä ollut, hyvin on pystytty keskustelemaan ja päättämään asioista lapsenkasvatukseen ja muihinkin asioihin liittyen.

Ollaan päädytty siihen, että emme halua kasvattaa lastamme ajattelemaan ensisijaisesti sitä, onko hän romani, valkolainen vai jotakin siltä väliltä - vaan ennenkaikkea siihen, että hän tietää juurensa, mutta mieltää itsensä ennen kaikkea suomalaiseksi, eurooppalaiseksi, maailmankansalaiseksi. :)

Romanikulttuurista tulee tietysti oppimaan joitakin asioita; miehen mielestä ensisijaisesti tärkein on kaikkien vanhempien ihmisten kunnioitus. Ja tämä siis lähinnä ilmentyy siinä, miten käyttäytyy, puhuu ja pukeutuu. Lapsi on tarkoitus kasvattaa siten, että isommaksi kasvettuaan (murkkuikä) osaa esim. isovanhempiaan tavatessaan pukeutusa säädyllisesti, mutta romanivaatteita häntä ei ole tarkoitus ohjata pitämään. Lisäksi on tarkoitus opettaa symbolisen puhtaan ja likaisen ero, mutta lähinnä sillä tavalla yksinkertaisesti, ns. liiallisuuksiin menemättä, kuten mies asian ilmaisee.

Perheen ja suvun merkitys mielletään usein romanikulttuuriin, mutta niiden merkitys on olennainen sekä minulle että miehelle... joten varmasti sellainen tietty yhteisöllisyys tulee näkymään omalla tavallaan lapsenkin arjessa. Että sukulaisia nähdään usein ja yhteyttä pidetään. Jne.

Hmm... Hengelliset asiat ja uskon kunnioittaminen on romaneille tosi tunnusomaista, vaikka eivät varsinaisesti uskossa olisikaan. Ja tämä kuuluu myös niihin asioihin, joka lapselle tullaan opettamaan; eli siis kunnioitus muiden uskoa kohtaan, vaikka itse ei uskoisikaan.

Valtakulttuurissa koulutuksen hankkimista pidetään tärkeänä ja itsestäänselvänäkin, ja se nyt tietysti tulee olemaan yksi niistä asioista ja ajatuksista, jonka haluan omalle lapselleni siirtyvän.

Muuten kai meillä on aika perusmeininkiä; arki ei hirveästi eroa siitä, mitä se on kahdella valkolaisellakaan. Ripauksia sieltä, ripauksia täältä.

Niin, ja mitä hyötyä tuosta asiallisesta keskustelusta ja kongresseista on ollut? Hullut ihmiset edelleen silpovat lapsiaan, ja edelleen jopa länsimaiset naiset puolustelevat tätä kiduttamista. Eiköhän noi asialliset keskustelut ole nähty.

Mä hyväksyn ympärileikkauksen - lääketieteellisistä/terveydellisistä syistä. Muuten ihan turhaa mielestäni, mutta jokainen tietysti näkee asian omalla tavallaan.

[QUOTE="trolli";26021898]Lastensilpojat ei ansaitse sen enempää asiallisuutta kun jammusedät.[/QUOTE]

Asiattomalla tavalla ajat vain vastapuolen asiaa. Olen pahoillani, mutta tuolla ei päästä puusta pidemmälle. Sinä teet vain hallaa asialle. Olen tästä sinulle aikaisemminkin yrittänyt puhua. Annat itsestäsi hiukan mielipuolisen kuvan.

Aikaisemmin tosin sinulla ei ollut mitään tajua miksi lääketieteellisiä ympärileikkauksia tehdään ja haukuit silpojiksi, jammuiksi ja hulluiksi myös kireän esinahan vuoksi leikkauksen läpikäyneiden vanhemmat. Joten kai jotain edistystä on tapahtunut, kun ei sitä enää ainakaan teksteissä vilahda.

Aikaisemmin tosin sinulla ei ollut mitään tajua miksi lääketieteellisiä ympärileikkauksia tehdään ja haukuit silpojiksi, jammuiksi ja hulluiksi myös kireän esinahan vuoksi leikkauksen läpikäyneiden vanhemmat. Joten kai jotain edistystä on tapahtunut, kun ei sitä enää ainakaan teksteissä vilahda.

Osoititkohan nyt tekstisi minulle? Minä siis kirjoitin äsken, että hyväksyn ympärileikkauksen lääketieteellisistä/terveydellisistä syistä. Mutta en ole ollut tässä keskustelussa muuten mukana, heitin vain mukaan oman kommenttini... :) Tämä nyt siis tarkennukseksi, mikäli ajattelit minun olevan joku, jonka kanssa olet (ilmeisesti) käynyt täällä keskustelua ko. aiheesta.

[QUOTE="trolli";26022047]Niin, ja mitä hyötyä tuosta asiallisesta keskustelusta ja kongresseista on ollut? Hullut ihmiset edelleen silpovat lapsiaan, ja edelleen jopa länsimaiset naiset puolustelevat tätä kiduttamista. Eiköhän noi asialliset keskustelut ole nähty.[/QUOTE]

En saa päähäni tämän naisen nimeä, surkean nimimuistini vuoksi, mutta ympärileikattu entinen huippumalli oli yksi ensimmäisiä joka astui julkisesti puhumaan tyttöjen ympärileikkauksen vääryydestä. Tällähän oli iso vaikutus etenkin silloin, ja kyllä se havahdutti ihmisiä toimimaan. Tietysti pelkästään puhuminen yksin ei auta, mutta ajatellaanpa; jos sinä uskot jonkin asian olevan oikein, niin tuskin sinä tapojasi muutat sillä, että sinua tullaan haukkumaan ja moittimaan. Sen sijaan jos sinulle kerrotaan, perustellusti, MIKSI tekemäsi asia on väärin jne, niin silloin voisit varmaan kuunnellakin. Haukkumisella ja moittimisella saadaan aikaan vain eripuraa.

Erilaisten kampanjoiden, naisten yleisen aseman ja koulutuksen sun muiden elämän perusasioiden parantamisella, voidaan vähentää noita silpomistapauksia. Mutta valitettavasti poikien ympärileikkausta pidetään kuitenkin niin tavallisena esimerkiksi Yhdysvalloissa, niin siitä aiheesta on vaikeampi saada ihmisiä heräämääntilanteeseen. Pitäisikin ottaa useammin esille myös se, että miehetkin kärsivät ympärileikkauksista - eivät tietenkään aina, mutta hyvin usein. Ja lapsia ei pitäisi silpoa, koskaan. Jos joku haluaa myöhemmin alapäänsä ulkomuotoa muuttaa, niin muuttakoot ihan vapaasti, se ei ole keltään pois.

[QUOTE="Vieras";26022106]Osoititkohan nyt tekstisi minulle? Minä siis kirjoitin äsken, että hyväksyn ympärileikkauksen lääketieteellisistä/terveydellisistä syistä. Mutta en ole ollut tässä keskustelussa muuten mukana, heitin vain mukaan oman kommenttini... :) Tämä nyt siis tarkennukseksi, mikäli ajattelit minun olevan joku, jonka kanssa olet (ilmeisesti) käynyt täällä keskustelua ko. aiheesta.[/QUOTE]

En osoittanut.

kuule en tiedä kenen kanssa olet jutellut, mutta minä en ikinä ole sanonut ettei lääketieteellisestä syystä saisi tehdä leikkausta.

täällä mies on amerikkalainen. Yleensä olen vitsaillut että mies on mun "postimyynti aviomies" :) eli hän tuli tänne suomeen minun takiani. En siis tavannut miestäni ulkomailla tms. olimme kirjeystäviä kun hän oli Irakissa jne.

Meillä on kaksi lasta 2v ja 4kk. Uskonto ollaan vihdoin ja viimein sovittu. Eli heistä tuli ev.lut. kirkon jäseniä. Ollaan hyvin erilaisia vanhempia ja se ajaa meidät yleensä ristiriitoihin. Lähinnä minä olen se jolle kaikki on ongelma. Tuntuuki että olen se paha poliisi koko ajan valittamassa kurista ja säännöistä.

Miehelle on yllätys ollu suurin kompastuskivi siinä että täällä naiset ovat voimakastahtoisia eikä tarvi miestä hoitamaan esim. lampunvaihtoa yms. Se joskus rassaa miestäni ettei saa olla housut talossa :)

vaikka meillä joskus asiat menee erilailla kuin ollaan mietitty, ollaan asiat saatua sovittua ja olemme oikeastaan hyvinkin onnellisia. Molemmat kulttuurit ovat läsnä. Vaikka ollaankin länsimaalaisia niin kyllä nämäkin kulttuurit eroavat toisistaan arvoiltaan ja maailmankuviltaan.

Tuota hainkin - kertomuksia kaikenlaisista liitoista, joissa eri kulttuurit kohtaavat. Sillä kyllähän ne kulttuurit eroavat toisistaan vaikka kaksi länsimaalaistakin olisi kysymyksessä. Eli ei sen välttämättä niin eksoottista tarvitse olla, että niitä eroja olisi. :)

En saa päähäni tämän naisen nimeä, surkean nimimuistini vuoksi, mutta ympärileikattu entinen huippumalli oli yksi ensimmäisiä joka astui julkisesti puhumaan tyttöjen ympärileikkauksen vääryydestä. Tällähän oli iso vaikutus etenkin silloin, ja kyllä se havahdutti ihmisiä toimimaan. Tietysti pelkästään puhuminen yksin ei auta, mutta ajatellaanpa; jos sinä uskot jonkin asian olevan oikein, niin tuskin sinä tapojasi muutat sillä, että sinua tullaan haukkumaan ja moittimaan. Sen sijaan jos sinulle kerrotaan, perustellusti, MIKSI tekemäsi asia on väärin jne, niin silloin voisit varmaan kuunnellakin. Haukkumisella ja moittimisella saadaan aikaan vain eripuraa.

Erilaisten kampanjoiden, naisten yleisen aseman ja koulutuksen sun muiden elämän perusasioiden parantamisella, voidaan vähentää noita silpomistapauksia. Mutta valitettavasti poikien ympärileikkausta pidetään kuitenkin niin tavallisena esimerkiksi Yhdysvalloissa, niin siitä aiheesta on vaikeampi saada ihmisiä heräämääntilanteeseen. Pitäisikin ottaa useammin esille myös se, että miehetkin kärsivät ympärileikkauksista - eivät tietenkään aina, mutta hyvin usein. Ja lapsia ei pitäisi silpoa, koskaan. Jos joku haluaa myöhemmin alapäänsä ulkomuotoa muuttaa, niin muuttakoot ihan vapaasti, se ei ole keltään pois.

waris dirie tai ayaan hirsi ali.

Noille fantaihanoille on selitetty etu ja takaperin, ja rautalangasta vääntämällä miksi lasten silpominen on väärin. ei vaikutusta, minkäänlaista. vain yhteiskunnan ja yksilöiden selvä viesti siitä että se on tuomittavaa voi auttaa näitä lapsiuhreja. järkeä noiden päähän ei saa.

[QUOTE="trolli";26022130]kuule en tiedä kenen kanssa olet jutellut, mutta minä en ikinä ole sanonut ettei lääketieteellisestä syystä saisi tehdä leikkausta.[/QUOTE]

Tyyli on sama kuin ennenkin, joten oletan sinun olevan sama henkilö. Ehkä erehdyn. Aikaisemmin skyseisellä kirjoittajalla oli myös täysin kummallista ja väärää tietoa naisten erilaisista ympärileikkauksista, joista silloin häntä ns. päivitettiin. Ehkä erehdyn henkilöstä. Jos näin, niin olen pahoillani tuosta. Sen sijaan kommentistani asioiden ilmaisutavan tärkeydestä en ala perumaan. Se miten toiselle puhutaan on paljon merkityksellisempää asiansa ajamiseksi kuin haukkuminen. Edelleen, myyräntyötä itsellesi teet, myyräntyötä.

[QUOTE="vieras";26022160]Vertaako täällä joku ihan tosissaan korvien rei'ittämistä ja ympärileikkausta toisiinsa? Millä perusteella?[/QUOTE]

Eiväthän ne tietenkään toisiinsa verrannollisia sinänsä ole, mutta molemmissa tapauksissa, muokataan lapsen kehoa asiasta häneltä kysymättä (siis jos korvakorut laittaa esimerkiksi vauvalle). Kaikki kun EIVÄT halua korviinsa reikiä. Ja kun ne on jo vauvana laitettu, niin eivät ne enää aikuisena umpeudu.

[QUOTE="vieras";26022160]Vertaako täällä joku ihan tosissaan korvien rei'ittämistä ja ympärileikkausta toisiinsa? Millä perusteella?[/QUOTE]

Tätä hämmästelin minäkin. Minusta kun ympärileikkaus ja reiän teko korvalehteen eivät todellakaan ole samoja asioita puhumattakaan siitä, että ne olisivat verrattavissa toisiinsa.

Käsittääkseni (ja saa totta kai korjata, jos olen käsityksineni metsässä) korvan rei'ittämisestä ei aiheudu samanlaisia haittoja, kuin ympärileikkauksesta. Eli yhdynnät eivät muutu sen kivuliaammiksi eikä seksuaalinen nautintokaan siinä juuri kärsi - tai harvemmin sitä pirriä kenenkään korvaan yritetään työntää.

Romanin kanssa 3 lasta. Ei tämä arki poikkea oikeestaan mitenkään. Kulttuuri ei näy meidän arjessa kuin joinain pikku juttuina, joilla ei ole sen suurempaa merkitystä. Haluan ja toivon, että lapset tulevaisuudessa elävät suomalaisittain, mutta tuntevat myös romanikulttuurin.

Tyyli on sama kuin ennenkin, joten oletan sinun olevan sama henkilö. Ehkä erehdyn. Aikaisemmin skyseisellä kirjoittajalla oli myös täysin kummallista ja väärää tietoa naisten erilaisista ympärileikkauksista, joista silloin häntä ns. päivitettiin. Ehkä erehdyn henkilöstä. Jos näin, niin olen pahoillani tuosta. Sen sijaan kommentistani asioiden ilmaisutavan tärkeydestä en ala perumaan. Se miten toiselle puhutaan on paljon merkityksellisempää asiansa ajamiseksi kuin haukkuminen. Edelleen, myyräntyötä itsellesi teet, myyräntyötä.

Edelleen, en ikinä ole sanonut ettei leikkausta saisi tehdä lääketieteellisistä syistä.
Ja sä luulet että fantaihanasilpojat oikeesti lopettavat lastensa silpomisen kun kiltisti pyydetään? Mä olen ton saman nikin kanssa keskustellut asiallisesti jo sillon kun se ekan poikansa silpoi. Ja monta kertaa sen jälkeen. Aina se häviää kun pieru saharaan. Asialliset puheet tolle silpojalle on ohi. Toki saat jatkaa sen kanssa pään hakkaamista seinään, mutta ei se auta. Kun ei sillä ihmisellä järki riitä.

Voi voi, olipa kiva ketju aluksi, luin mielenkiinnolla vastausia mistäpäin mies ym... mutta jotkut sitten pilasi tämän joten eipä huvita lukea enää. Muutta kiitos ap:lla kivasta aloituksesta.

Harmaana olen, koska en halua esiintyä täällä tunnistettavasti.

Minulla yksi lapsi romanin kanssa. Miehen kanssa tiet erosivat jokin aika sitten, romanikulttuuri näkyy arjessamme kyllä edelleen jonkin verran. Lapsi on tarkoitus kasvattaa tuntemaan juurensa, mutta ei ensisijaisesti mihinkään kulttuuriin, vaan ihan tavallisille käytöstavoille, jotka useimmiten soveltuvat tilanteeseen kuin tilanteeseen ja ihmisille kuin ihmisille. Muutamia asioita isä haluaa lapselleen romanikulttuurista opettaa, mutta nämä ovat asioita, jotka sopivat yhtä hyvin kaikkien muidenkin tavoiksi, ei pelkästään romaneille.

Ongelmia asioista sopimisen kanssa meillä ei miehen kanssa ole ollut, eikä muutenkaan erimielisyyksiä, joissa olisi kulttuureista ollut kysymys. Mies ei itsekään niin fanaattisesti mene romanikulttuurin mukaan, joten johtuisko sitten siitä.

Yhteistyössä