Voiko 2vuotiaalla käyttää jäähyä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansu.89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hansu.89

Jäsen
24.03.2012
59
0
6
Meillä vanhempi tyttö 2v. eikä koskaan ole ollut ihan mahdoton ja aina uskonut mitä sanotaan. Jotain pieniä temppuiluja on, kuten menee vessaan vaikka kielettään, kiipeää ränkkäämään tietokonetta, harppoo pikkusiskon yli kun tämä makaa maassa, ruokapöydässä temppuilu on todella rasittavaa ja sitä tapahtuu melkein joka ruokailulla. Ollaankin mietitty miehen kanssa että voitaisiinko alkaa käyttää jo jäähyä? Koska haluan kitkeä pahat tavat mahdollisimman nopeasti pois.
 
Mä käytin. Mutta jäähy oli mun sylissä yleensä ja juteltiin että miksi joutui jäähylle ja miksi ei saa sitä tehdä. Nyt 3-v menee mieluummin itsekseen hetkeksi miettimään ja tulee sitten taas muitten seuraan kun on asian käsitellyt ja pyytää anteeksi. Jos on pyydettävää, esim. jos on lyönyt.
 
Meillä vanhempi tyttö 2v. eikä koskaan ole ollut ihan mahdoton ja aina uskonut mitä sanotaan. Jotain pieniä temppuiluja on, kuten menee vessaan vaikka kielettään, kiipeää ränkkäämään tietokonetta, harppoo pikkusiskon yli kun tämä makaa maassa, ruokapöydässä temppuilu on todella rasittavaa ja sitä tapahtuu melkein joka ruokailulla. Ollaankin mietitty miehen kanssa että voitaisiinko alkaa käyttää jo jäähyä? Koska haluan kitkeä pahat tavat mahdollisimman nopeasti pois.

ja ymmärtää sanoja?
 
Ja vieläpä kun jaksaisit johdonmukaisesti tehdä sen uudestaan ja uudestaan, niin meillä ainakin juuri 2v:ltä nimenomaan ruokapöydän temppuilut unohtuivat parissa viikossa. Kärsivällisyyttä vain ja aikaahan siihen tarvitaan - ja omaa rauhallisuutta. Muista, että oma esimerkkisi on myöhemmin malli lapsellekin, kuinka hermostuttaviin tilanteisin suhtautua...
 
Meillä 2v tyttö käy välillä jäähyllä sen 2min. Harvoin kyllä tekee mitään luvatonta, mutta joskus "unohtaa" esim. ettei koneeseen saa koskea tai kirjahyllystä ottaa muita kuin omia kirjojaan.
Meillä jäähy toimii hyvin.
 
Olen alkanut miettimään että eikä tyttö ymmärrä kun häntä kielletään vai mikä, kun aina kun komennetaan napakasti, juuri esim kun alkaa leikkiä ruokapöydässä (työntää käsiä juomalasiin, kataa maidot tahallaan lattialle, sylkee ruokaa yms.) tyttö alkaa aina nauraa. Ja se on todella turhauttavaa kun yrität saada toisen tottelemaan ja tajuamaan ettei niin saa tehdä niin toinen räkättää päin naamaa.
 
Meillä käytetään. Aloitettiin jo monta kuukautta sitten ja neiti täytti hetki sitten 2v. Isolta osin tietty sen takia kun isosiskokin joutuu tuhmuuksista miettimään.. Kyllä tuo selkeästi ymmärtää mistä on kyse, jos on tehnyt jotain tosi tuhmaa kuten lyönyt siskoa, joutuu jäähylle itkua tihrustaen ja sen jälkeen pyytää anteeksi. Pelkkä jäähyllä uhkaaminen riehuessa tepsii nykyään yllättävän hyvin, muistaa kyllä että on tyhmää joutua jakkaralle istuskelemaan :)
 
[QUOTE="juu";26014444]Kyllä voi käyttää. Esim. lyhyitä istutus jäähyjä, samalla selität lapselle että miksi näin.[/QUOTE]

Jos käyttää jäähyä ja haluaa sen toimivan niin nimenomaan ei samalla selitetä yhtään mitään. Talutetaan istumaan, kerrotaan miksi ja poistutaan. Jäähyn jälkeen selvitetään uudestaan, pyydetään anteeksi ja halataan ja pois jäähyltä.
 
Minun tyttäreni on maalannut yhden vintin portaista eriväriseksi kuin muut.
Siinä on tyttärentyttären jäähypenkki... ja siinä kyllä pysyy (vaikka muuten olen jotakuinkin varma, jotta äitinsä, joka minun lapsistani voimakastahtoisin, tulee ajan myötä jäämään tyttärelleen kakkoseksi).

:D
 
  • Tykkää
Reactions: Hansu.89
Minun tyttäreni on maalannut yhden vintin portaista eriväriseksi kuin muut.
Siinä on tyttärentyttären jäähypenkki... ja siinä kyllä pysyy (vaikka muuten olen jotakuinkin varma, jotta äitinsä, joka minun lapsistani voimakastahtoisin, tulee ajan myötä jäämään tyttärelleen kakkoseksi).

:D

Meillä ei ole rappusia kotona mitä väritellä.:) Pitääkö jäähypaikan olla aina sama?
 
[QUOTE="Anne";26014559]Jos käyttää jäähyä ja haluaa sen toimivan niin nimenomaan ei samalla selitetä yhtään mitään. Talutetaan istumaan, kerrotaan miksi ja poistutaan. Jäähyn jälkeen selvitetään uudestaan, pyydetään anteeksi ja halataan ja pois jäähyltä.[/QUOTE]

Tarkoitinkin tuolla selittämiselle juuri sitä, että kerrotaan miksi sinne jäähylle joutuu
 
Kyllä meidän 2-vuotiaalle jäähyt toimivat oikein hyvin (harvion nykyisin jäähylle joutuu).

Jäähymenetelmä menee niin, että jos lapsi tekee jotain tuhmaa, hänelle annetaan asiasta varoitus ("jos vielä kiukuttelet, joudut jäähylle")...jos tuhmanteko jatkuu, lapsi viedään jäähylle (esim. jokin nurkkaus) ja selitetään vakavasti (laskeudutaan lapsen tasolle puhumaan), miksi joutui jäähylle ja kuinka kauan jäähyllä joutuu istumaan (minuutti/ikävuosi) tai sanotaan, että pääset jäähyltä pois vasta kun annan luvan. Kun aika on kulunut, lapselle selitetään, miksi joutui jäähylle ja sitten vaaditaan anteeksipyyntö ja halit vielä lopuksi:)
 
Miten mä sen jäähyn sitten toteutan? Vienkö itsekseen istumaan jonnekkin vai otan vaikka viereen sohvalle?

Eihän se ole mikään rangaistus, jos lapsi saa istuksia vieressäsi sohvalla.
Laitat jonkun tietyn paikan joka on jäähypaikka. Vaikka joku matala penkki, tai vaan tietty alue missä istutaan, tietyssä paikassa voi olla vaikka tyyny jonka päälle laitat sen. Sitten selität lapselle mikä se paikka on, siihen joutuu jos on tuhmasti eikä tottele, eikä siitä pääse pois ennen kuin saa luvan.

Kun lapsi tyhmäilee, annat varoituksen ja varmistat että lapsi kuulee sen. Otat vaikka olkapäästä kiinni, katsot silmiin ja sanot että nyt lopetat tuon (sanot minkä käytöksen), tämä on varoitus. Jos et lopeta heti, joudut jäähylle.
Jos ei lopeta siihen paikkaan, viet sen heti sinne jäähypaikkaan.
Sama siellä: Otat katsekontaktin ja selität, että jouduit tänne siksi kun et totellut, vaikka kielsin, (heittelit ruokaa/laitoit kädet maitolasiin ym). Nyt olet täällä 2 minuuttia kunnes haen sinut pois.
Sitten menet omiin puuhiisi, etkä puhu enää mitään lapselle.
Annat sen kiljua, huutaa, tehdä mitävaan, kunhan pysyy siellä 2 min.
Jos se tulee pois, et puhu mitään, viet vaan takaisin sinne ja istutat paikalleen. Niin monta kertaa kuin tulee pois. Sen 2 minuutin laskemin alitetaan aina uudelleen, jos poistuu.
Sitten kun pysyy siellä vaaditun ajan, menet lapsen luo ja selität uudelleen:
Sinä olet täällä, koska käyttäydyit rumasti jne. Nyt voit pyytää anteeksi äidiltä ja halitaan. 2v ei välttämättä osaa vielä sanallisesti pyytää anteeksi. Jos ei niin
häneltä voi vaan kysyä, pyydätkö anteeksi niin halitaan.
 
Kyllä voi. Meillä tuo ruokapöydässä pölöily stoppasi ihan siihen että johdonmukaisesti poistin pöydästä varoituksen jälkeen, jos vielä hölmöili, ja seuraavaksi ruokaa sitten kun on seuraavan aterian aika.

Katso vaikkapa noita Nanny-ohjelmia, niistä periaate ja hyöty selviää ihan elävän kuvan kanssa. Kohtuuton ei tietenkään saa olla, mutta kun on omat kodin säännöt joista pitää kiinni, niin on uhmiksellakin turvallisempi olla, vaikka osoittaisikin mieltään.
 
Pitää eikä se saa olla oma huone, oma peti tai mikään muukaan missä oletetaan vietettävän myös mukavaa aikaa,

:)

Ei vai?!? :O Apua...meillä se on ollut pinnasänky, siis jäähy on meillä sellainen että vien sinne, menen kulman taakse ja kurkkaan kysyäkseni oletko kiltisti, sitten haen heti.. Onko se jäähy? :D Miksi sänky ei voi olla?
 
Kyllä meidän 2-vuotiaalle jäähyt toimivat oikein hyvin (harvion nykyisin jäähylle joutuu).

Jäähymenetelmä menee niin, että jos lapsi tekee jotain tuhmaa, hänelle annetaan asiasta varoitus ("jos vielä kiukuttelet, joudut jäähylle")...jos tuhmanteko jatkuu, lapsi viedään jäähylle (esim. jokin nurkkaus) ja selitetään vakavasti (laskeudutaan lapsen tasolle puhumaan), miksi joutui jäähylle ja kuinka kauan jäähyllä joutuu istumaan (minuutti/ikävuosi) tai sanotaan, että pääset jäähyltä pois vasta kun annan luvan. Kun aika on kulunut, lapselle selitetään, miksi joutui jäähylle ja sitten vaaditaan anteeksipyyntö ja halit vielä lopuksi:)

Ja tosiaan tärkeää on se, ettei lapselle puhuta mitään hänen ollessa jäähyllä (eikä oteta kontaktia)...ja hänet myös palautetaan aina takaisin jäähypaikalle (ilman puhetta), jos sieltä tulee omin luvin pois.
 
Mulle on ollut jotenkin rakkaa se että lapsella on omaakin tahtoa, tytöllä ei edes mitään uhmaa ole ikinä ollut. Mutta aina ollut todella kiltti ja helppo lapsi ja nyt kun alkaa osoittaa että tekee välillä sellaistakin mitä ei saa. Ja mulle oli kova pala se että joudun tuottaa lapselleni pettymyksen, ja edelleen se kirpaisee kun lapsi alkaa itkeä jos kiellän tekemästä jotain, mutta olen oppinut etten näytä sitä lapselle. Ja miehelle sanoin ennen aina että anna nyt sen tehdä koska musta tuntu pahalle että lapsi itkee. Mulla on jotenkin kauheet paineet äitinä olemisesta ja stressaan siitä että teen kaiken varmasti oikein etten vaan "pilaa" lastani.
 

Yhteistyössä