Mitä TE teette JOIDEN koira räksyttää esim.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26014549:
Koiralle kannattaa myös opettaa, mitä sen tulee tehdä haukkumisen sijaan esim. seuraa käsky. Jos koira liian kiihtynyt, se ei aivan varmasti syö saatika kuuntele mitään.
Harjoittelu tulisi toteuttaa niin, että koira ei missään vaiheessa ylitä tätä "kadotan korvani" rajaa. Tosin lenkkeillessä tätä ei aina ole mahdollisuutta toteuttaa, kun tilanteita ei pysty ennakoimaan. Helpointa olisi treenata ensin muutaman koirakaverin kanssa ja kun ohittelu sujuu lähietäisyydeltä, voi siirtyä toteuttamaan toimintamallia lenkillä.

Jos nyt ei satu ketään harjoitusvastusta lähipiiristä löytymään, niin ainakin kannatta treenata se kontaksti vahvaksi "kotona ja puutarhassa". Kun homma toimii, niin sama käyttöön lenkillä. Aluksi kannattaa välttää lähikontakteja muiden koirien kanssa ja mennä vaikka kadun toiselle puolelle.

Tätä ollaan tehty kohta vuoden... edelleen sanon. Kun ollaan kotona tai "puutarhassa" niin koira osaa virheettömästi esim käskyt seuraa, istu, paikka, jää, luokse. Tietää tasan mitä EI tarkoittaa. Meillä on palkkauslupaus jonka koira tietää. Osaa ottaa katsekontaktin. Koirakoulun tunneillakin oppi käyttäytymään tosi kivasti. Mutta yksinkertaisesti ne korvat katoaa päästä kun ollaan lenkillä, ja vieras koira tulee liian läheltä, eli samaa katua. Silloin ei mikään suju. En tiedä, ehkä tämä voi johtua koiran nuoresta iästäkin...

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014588:
No tähän tarjoan sitä nypytyspakotetta ja pyydä joku treenaamaan sun kanssa näitä tilanteita johonkin kentälle, missä ei muita koiria ole häiriönä.

Selitätkö tuon nypytyspakotteen, kun en ihan tajunnut.. ? sitä olen tehnyt että kun koira ottaa katsekontaktin toiseen koiraan sen sijaan että minuun tai johonkin ruohonkorteen, niin sanon tiukasti *ÄP* ja nykäsen samalla hihnasta. Tämä tehoaa jos ollaan kaukana, eli saan sen katsekontaktin toiseen koiraan katkottua. Mutta samalla tienpuolella kun ollaan niin ei tehoa enään lähiohituksessa.

Siellä koulussakin käytiin ja tosi kivasti oppi siellä käyttäytymään, luulen että tuossa kävis ihan sama juttu. Ja kotona osaa. Ei vaan saada sitä nyt sovellettua arkilenkkeihin, jossa oikeasti tulee niitä vieraita koiria vastaan syötöllä.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014636:
Mitä esim käsky seuraa tarkoittaa sinun koiralle?

Seuraa: koira tulee viereen, mun housunlahkeen "taakse", eli kävelee vähän mun takana. Seuraa vierellä kävellessä tosi nätisti ja katsoo palkkakättä. Remmi löysällä. Jos minä pysähdyn, koira pysähtyy.

Oikeasti, koira menee kuin mikäkin mallioppilas kotona sekä koirakoulun tunneilla, mutta ei enään sitten kun vieras koirakko tulee vastaan :P

niin ja JÄTÄ käskyä käytän ja. Kun koira tuijottaa toista niin sanon Jätä. Jolloin koira katsoo minua ja saa palkan. Toimii, kun toinen koira on tarpeeksi kaukana, lähietäisyydellä ei.

tuo vieras olin sitten minä...

Nypytyksellä tarkoitan, että niin kauan tulee tauotta pakotetta, kunnes koira "havahtuu", eli yhtäjaksoista terävää, mutta ei mitään repimistyylistä nykimistä (pientä ja lyhyttä) puolen sekunnin tahtia.

Ensimmäinen pakota voi olla jopa reilumpi, ja vaikka itse seisot paikallasi ja niin kauan nypytät kunnes koira kääntyy ja tulee, tai sitten kävelet ja teet samoin, mutta kuitenkaan et vedä koiraa sillä remmillä.

Hitto kun vaikea selostaa kirjallisesti niin, että sen myös jotenkin järkeistäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014677:
Nypytyksellä tarkoitan, että niin kauan tulee tauotta pakotetta, kunnes koira "havahtuu", eli yhtäjaksoista terävää, mutta ei mitään repimistyylistä nykimistä (pientä ja lyhyttä) puolen sekunnin tahtia.

Ensimmäinen pakota voi olla jopa reilumpi, ja vaikka itse seisot paikallasi ja niin kauan nypytät kunnes koira kääntyy ja tulee, tai sitten kävelet ja teet samoin, mutta kuitenkaan et vedä koiraa sillä remmillä.

Hitto kun vaikea selostaa kirjallisesti niin, että sen myös jotenkin järkeistäisi.

Ok, ehkä tajusin. Ehkä tuo vastaa tarkoitukseltaan vähän sitä mun *ÄP*piä tai tuota Jätä-käskyä. ? jos nyt tajusin.

Tätä ollaan tehty kohta vuoden... edelleen sanon. Kun ollaan kotona tai "puutarhassa" niin koira osaa virheettömästi esim käskyt seuraa, istu, paikka, jää, luokse. Tietää tasan mitä EI tarkoittaa. Meillä on palkkauslupaus jonka koira tietää. Osaa ottaa katsekontaktin. Koirakoulun tunneillakin oppi käyttäytymään tosi kivasti. Mutta yksinkertaisesti ne korvat katoaa päästä kun ollaan lenkillä, ja vieras koira tulee liian läheltä, eli samaa katua. Silloin ei mikään suju. En tiedä, ehkä tämä voi johtua koiran nuoresta iästäkin...

Voihan se tosiaan johtua osittain iästäkin. Onko koira ollut pienestä pitäen räyhä, vai onko se jonkun tapahtuman seurauksena tai tiettyyn ikään tultuaan aloittanut mesoamisen? Oletko kokeillut erilaisia palkkoja? Jos vahviste ei ole tarpeeksi hyvä, niin toki koira toteuttaa mieluummin itseään räyhäämällä.

Harjoiteltiinko koirakoulussa sujuvaa ohittamista häiriökoiraa käyttäen, vai saitteko vain suulliset "eväät". Onnistuneilla toistoilla sitä parhaaseen tulokseen pääsee. Miten koirasi suhtautui lajitovereihinsa koirakoulussa?

Ja tietenkin se oma rauhallisuus on valttia... ja se kaikkein vaikein asia. Kokemusta on. Jos on itse kireä kuin viulunkieli ja alkaa hihnaa kuromaan tiukemmalle heti kun horisontissa siintää koira, niin tokihan se omakin turrikka sen vaistoaa. Auttaisiko, jos lenkillä olisi joku "henkisenä tukena"? Itsellä auttoi, kun entisen remmiräyhäni kanssa lähdin lenkille, jos esim isäni tai joku kaveri oli mukana. Jotenkin sitä osasi rentoutua paremmin.

Missä on sun palkkakäsi ja kumpi käsi?

Ja koira ei kuitenkaan ilmeiseti ole ihan varma siitä käskystä, jos kerran sitä ohjaa se palkka, ei käsky.

Minä miellän sen käskyn osaamisen silloin, kun mun koira tietää, että seuraa tarkoittaa sille paikkaa ohjaajan vierellä (vasemmalla puolella) tein itse mitä tahansa, liikuin miten päin tahansa, pyörin ympyrää, peruutan tmv, palkkaa en pidä näkysillä, enkä edes palkaa koiraa aina.

Koiralle paras palkaa on ohjaajan kehu, ei se namipala tai pallo, ne on vaan ekstraa.

Jotenkin tuli myös mieleen, että ehkä tuo seuraaminen ei kuitenkaan ole niin vahva kuin voisi. Miksi koira seuraa kättä? Periaatteesahan koiran tulisi pitää KATSEkontakti ja seurata vaikka käsi ei olisikaan taskussa. Kun kontakti on hyvin opetettu, ei sitä tarvitse palkata joka ikinen kerta. Palkkion mahdollisuus toki säilyy satunnaisella palkkaamisella, mutta tosiaan vain satunnaisella. Seuraako koira, jos vaihdat esim käden paikkaa? Meneekö koira käden mukana? Entä jos sinulla ei ole herkkua näkyvillä/haistettavissa, pysyykö kontakti?

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26014697:
Voihan se tosiaan johtua osittain iästäkin. Onko koira ollut pienestä pitäen räyhä, vai onko se jonkun tapahtuman seurauksena tai tiettyyn ikään tultuaan aloittanut mesoamisen? Oletko kokeillut erilaisia palkkoja? Jos vahviste ei ole tarpeeksi hyvä, niin toki koira toteuttaa mieluummin itseään räyhäämällä.

Harjoiteltiinko koirakoulussa sujuvaa ohittamista häiriökoiraa käyttäen, vai saitteko vain suulliset "eväät". Onnistuneilla toistoilla sitä parhaaseen tulokseen pääsee. Miten koirasi suhtautui lajitovereihinsa koirakoulussa?

Ja tietenkin se oma rauhallisuus on valttia... ja se kaikkein vaikein asia. Kokemusta on. Jos on itse kireä kuin viulunkieli ja alkaa hihnaa kuromaan tiukemmalle heti kun horisontissa siintää koira, niin tokihan se omakin turrikka sen vaistoaa. Auttaisiko, jos lenkillä olisi joku "henkisenä tukena"? Itsellä auttoi, kun entisen remmiräyhäni kanssa lähdin lenkille, jos esim isäni tai joku kaveri oli mukana. Jotenkin sitä osasi rentoutua paremmin.

Räyhä on ollut pienestä pitäen, ja energiaa on kuin pienessä kylässä. Mutta nuori uroshan tuo on. Koiralle kelpaa aika hyvin kaikki palkat, mutta parhaiten menee tietysti jotkut keitetyt kanapalat. Ja tietysti koiran täytyy olla nälkäinen, niin ne toimii parhaiten. Lelut ei toimi eikä leikkikään.

Harjoiteltiin toistemme ohittamista, ja se sujui ihan hyvin muutaman harjoituksen jälkeen. Alussa haukkui muille koirille, mutta aika pian siellä oppi olemaan räksyttämättä ja seuraamaan minua.

Jep, silloin kun mies on mukana niin on selvästi helpompaa esim. puheskella sille koiralle ja antaa käskyjä, kuin yksin ollessa. Ja jos menee pieleen niin saa purkaa sille kaverille ja se on siinä henkisenä tukena :D

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014709:
Missä on sun palkkakäsi ja kumpi käsi?

Ja koira ei kuitenkaan ilmeiseti ole ihan varma siitä käskystä, jos kerran sitä ohjaa se palkka, ei käsky.

Minä miellän sen käskyn osaamisen silloin, kun mun koira tietää, että seuraa tarkoittaa sille paikkaa ohjaajan vierellä (vasemmalla puolella) tein itse mitä tahansa, liikuin miten päin tahansa, pyörin ympyrää, peruutan tmv, palkkaa en pidä näkysillä, enkä edes palkaa koiraa aina.

Koiralle paras palkaa on ohjaajan kehu, ei se namipala tai pallo, ne on vaan ekstraa.

Osaa seurata kummallakin puolella, se osoitetaan koiralle aina samalla kun sanon käskyn, taputtamalla sen puolista lahjetta. Palkkakäsi voi olla siis kumpi vaan, riippuen siitä kummalla puolella haluan koiran seuraavan. Meille opetettiin että täytyy osata seurata molemmilla puolilla, koska esim. aina ohitettaessa omistaja on välissä eikä koira, eikä aina voi valita kummalta puolelta vastapuoli ohittaa. Minusta tämä on ihan järkeenkäypää :) Kun ollaan esim. kotona ja sanon seuraa, niin koira kyllä seuraa vaikka menisin ympyrää, juoksisin, kääntyisin tms. Tosin joo, ei ota minuun yleensä jatkuvaa katsekontaktia, saattaa kyllä vilkasta välillä. Palkka voi olla näkyvillä, kourassa piilossa tai taskussa. Olen aina palkannut, koska ajattelin ettei vielä olla siinä pisteessä että kannattaisi jättää palkkaamatta. Toki olen pidentänyt palkkaamisvälejä, eli voin seurauttaa koiraa pitempään ennen palkkausta. Ainahan sitä voi treenata vahvemmaksi, ja sitä treenaillaan.

Räyhä on ollut pienestä pitäen, ja energiaa on kuin pienessä kylässä. Mutta nuori uroshan tuo on. Koiralle kelpaa aika hyvin kaikki palkat, mutta parhaiten menee tietysti jotkut keitetyt kanapalat. Ja tietysti koiran täytyy olla nälkäinen, niin ne toimii parhaiten. Lelut ei toimi eikä leikkikään.

Harjoiteltiin toistemme ohittamista, ja se sujui ihan hyvin muutaman harjoituksen jälkeen. Alussa haukkui muille koirille, mutta aika pian siellä oppi olemaan räksyttämättä ja seuraamaan minua.

Jep, silloin kun mies on mukana niin on selvästi helpompaa esim. puheskella sille koiralle ja antaa käskyjä, kuin yksin ollessa. Ja jos menee pieleen niin saa purkaa sille kaverille ja se on siinä henkisenä tukena :D

Lelut eivät varmaan olekkaan tässä kohtaa paras mahdollinen palkitsemistapa, koska ne ennemmin kiihdyttävät koiraa lisää. Syöminen on toiminta, joka saa koiran rauhoittumaan.

Koira siis oppi olemaan "ihmisiksi" koirakoulussa. Oliko koulutus aina samassa paikassa? Kuinka paljon erilaisia koiria pääsitte ohittamaan? Nuo koirat kun ovat niin "kieroja" otuksia, että vaikka jokin asia toimisi hyvin paikassa A ja B se ei välttämättä toimi enää paikassa C. Tähän tarvitaan yleistämistä. Siksi olisi hyvä harjoitella mahdollisimman erilaisissa paikoissa ja erilaisten häiriöiden/koirien alaisena. Harjoitelkaa vaikka ihan sitä seuraamista pitkin lenkkiä.

Kadulla, metsässä, pellolla, missä ikinä liikuttekaan. Ja jossain vaiheessa otatte mukaan häiriöitä. Toisia koiria(jos vain tuttavapiiristä löytyy) ja ihmisiä. Ihmiset voivat myös lisätä haastetta "käyttäytymällä kummallisesti". Läpsytellä käsiä tai liikkua jotenkin poikkeavasti. Kyllä sen käytöksen piätäisi lähteä vahvistumaan ja toimia jossain vaiheessa myös lenkkeiltilanteessa.

Tsemppiä teille. :)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014813:
Sitten sun olisi hyvä opettaa se koira leikkimään, pääset koirasi kanssa paljon pidemälle kuin pelkillä makupaloilla.

Missä käytte koulutuksissa ?

No siis kyllä me leikitään ja se tykkää leikkiä. Ja paljon leikkii yksikseen leluilla. Mutta koulutustilanteissa sitä ei ole koskaan leikit kiinnostaneet, en tiedä, tätä kokeiltiin silloin siellä koulussakin ja ohjaaja vaan sanoi että kaikkien koirat ei kiinnostu leluista palkkana. Tai kai mun koiralla on niin vahvana se nami, että sitä kannattaa nameilla palkita. Lelut tai leikit ei niissä tilanteissa saa samanlaista vastetta kuin se kanapala. Esim. lenkeillä ei kyllä lelut kiinnosta, vaikka niitä on mukana ollut.

En viitsi täällä mainita mitään nimiä.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26014856:
Lelut eivät varmaan olekkaan tässä kohtaa paras mahdollinen palkitsemistapa, koska ne ennemmin kiihdyttävät koiraa lisää. Syöminen on toiminta, joka saa koiran rauhoittumaan.

Koira siis oppi olemaan "ihmisiksi" koirakoulussa. Oliko koulutus aina samassa paikassa? Kuinka paljon erilaisia koiria pääsitte ohittamaan? Nuo koirat kun ovat niin "kieroja" otuksia, että vaikka jokin asia toimisi hyvin paikassa A ja B se ei välttämättä toimi enää paikassa C. Tähän tarvitaan yleistämistä. Siksi olisi hyvä harjoitella mahdollisimman erilaisissa paikoissa ja erilaisten häiriöiden/koirien alaisena. Harjoitelkaa vaikka ihan sitä seuraamista pitkin lenkkiä.

Kadulla, metsässä, pellolla, missä ikinä liikuttekaan. Ja jossain vaiheessa otatte mukaan häiriöitä. Toisia koiria(jos vain tuttavapiiristä löytyy) ja ihmisiä. Ihmiset voivat myös lisätä haastetta "käyttäytymällä kummallisesti". Läpsytellä käsiä tai liikkua jotenkin poikkeavasti. Kyllä sen käytöksen piätäisi lähteä vahvistumaan ja toimia jossain vaiheessa myös lenkkeiltilanteessa.

Tsemppiä teille. :)

Oli samassa paikassa, ja koiria oli joku 10 meidän lisäksi. Ohjaaja sanoikin että on tyypillistä että oppii käyttäytymään tunneilla hyvin.

Juu, jatketaan harjoituksia. Ja toivon samalla jospa ikä vähän rauhottaisi tuota otusta.... :)

Sen olen huomannut, että mitä kovempaa ohi kävelee sen enemmän koira kiihtyy eikä ongelma parane eli unohda se. Mielummin vaatii koiran olemaan vetämättä eli jos vetää palauttaa paikalleen ja löysää hihnaa (onnistuu kun koira vähän rauhoittunut) Niin, että koira seisoo vetämättä kohti tappavalla voimalla :D Ja se, että komentaa napakasti ja mielummin hidastaa ja ohituksen jälkeen pysähtyy ja ns. rauhoittuu eli itsekkin hengittelee, koska nopea ohitus + kiihtynyt koira + hermostunut omistaja= no voitte arvata.. Eli parempi pysähtyä ja hengähtää itsekkin niin koiran kiihtymys tila laskee eikä jää ainakaan päälle, aluksi vie aikaa, mutta uskoisin ajan kanssa nopenevan se rauhoittuminen. Mutta ei ainakaan niin että täysillä ohi vaan ja jatketaan reipasta vauhtia paahtamista, siinä se vaan homma kiihtyy lisää ja koiria menee ohi ja koira senkun kiihtyy, eli näkisin tärkeänä myös rauhoittua ainakin ohitusten välissä eikä juosta koko lenkkiä läpi. :)

Tässä täytyy todeta, että mikä valopää opettaa, että koiran pitää seurata molemmilla puolilla, tai no joo, silloin niille on myös oltava eri käskysana.

Aika hakoteillä on se ohjaaja joka moista neuvoo, sinuna todella luopuisin noista jekuista, käsky on käsky, eikä siihen mitään reiteen taputteluja pidä käyttää, vaan muilla keinoin saada se koira oikealle kohdalle, ja koska teidän koiran tulisi se jo osata, niin kaikki kaksoiskäskyt pois. Luulen, että teidänkin koiralta pitäisi jo alkaa vaatimaan asioita, eikä vaan pyytämään.

Oi, mua niin kiinnostaisi nähdä teidän työskentelyä.

Enkä sitten todellakaan tarkoita näitä negatiivisinä kritiikkeinä, vaan kehittävinä.

Otan koiran hihnassa ihan itseni viereen, kun näen että koiria tulossa vastaan. Meidän koira ei usein räksytä muille (vaikka on tosi arka jalka) ja koira on vierellä ja jos temppuilee, niin vetäsen hihnalla (en niin että osuu oiraan tai sattuu) ja estän jalalla. Anoastaan silloin, kun naapuri tulee rapussa vastaan, en saa koiraa hiljaiseksi, mutta miehen kanssa ei hauku. Eli koiran mielestä mies on enemmän pomo kuin minä ja minun kanssa vaihtelee...(eli oonko pomo vai en)

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26015084:
Tässä täytyy todeta, että mikä valopää opettaa, että koiran pitää seurata molemmilla puolilla, tai no joo, silloin niille on myös oltava eri käskysana.

Aika hakoteillä on se ohjaaja joka moista neuvoo, sinuna todella luopuisin noista jekuista, käsky on käsky, eikä siihen mitään reiteen taputteluja pidä käyttää, vaan muilla keinoin saada se koira oikealle kohdalle, ja koska teidän koiran tulisi se jo osata, niin kaikki kaksoiskäskyt pois. Luulen, että teidänkin koiralta pitäisi jo alkaa vaatimaan asioita, eikä vaan pyytämään.

Oi, mua niin kiinnostaisi nähdä teidän työskentelyä.

Enkä sitten todellakaan tarkoita näitä negatiivisinä kritiikkeinä, vaan kehittävinä.

Eikö se nyt ole sama noilla ns. arkitottis-kursseilla vaikka opetettais kulkemaan molemmilla puolilla ja vaikka kaksoiskäskyilläkin. Kun tavoitteena on saada koira yhteiskuntakelpoiseksi. Kisaamaan lähteivien koirakkojen kanssa tietysti eri asia.

[QUOTE="Noo";26015155]Eikö se nyt ole sama noilla ns. arkitottis-kursseilla vaikka opetettais kulkemaan molemmilla puolilla ja vaikka kaksoiskäskyilläkin. Kun tavoitteena on saada koira yhteiskuntakelpoiseksi. Kisaamaan lähteivien koirakkojen kanssa tietysti eri asia.[/QUOTE]

No musta ei, jos halutaan, että se koiruus on oikeasti hallinnassa, eikä tee vaan temppuja.

Toki jos sille toisella sivulla kulkemiselle on joku aivan oma käskysanansa.
Toisaalta miksi pitäisi, kun muutenkin on asiat aika pahasti hakusessa monastikkin juuri näillä ns kotikoirilla.

Ja reiteen napakka taputus kädelläkö ei voi olla käsky? Ikävää jos et tiennyt, että koiria koulutetaan myös pillein, käsimerkein ja elein. Meillä toimii myös käsimerkit ja äänikäskyt yleensä yhteispelillä. Ja hyvin toimii. Ihan hyvin voi koira osata seurata molemminpuolin mikä on hyvä taito varsinkin ohitustilanteissa hyödyntää. Ja jos koira tulee sivulle seuraamaan käsimerkistä niin hyvä, kyllä se sillon on käsky siinä missä sanallinenkin on. :) ja reiteen taputus voi olla käsky. siinä missä paimenkoiralla pilliin tietynlainen vihellys on maahan. Ja tokossakin kaukaa ohjatessa käsimerkeillä saa asian paremmin perille jos koira ei kuulekkaan muun hälyn tohinassa niin hyvin ja herpaantuu niin kädestä merkin se näkee.

En lähtisi noin jyrkkään tuomitsemaan toisten tapaa toimia jos ei ole mitään näyttöä omistakaan taidoista. Kaikki eivät kouluta koiriaan samalla tavalla, vaan kohti samaa päämäärää. Kaikkiin koiriin ei toimi samat jutut ja tärkeintä on saavuttaa haluttu lopputulos menetelmillä, jotka ovat eläimellekin reiluja (ei piikkipantoja tms.) Eli kaikille ei sovi kaikki. Herkkä koira ei kestä huutoa, villi taas ei kuiskauksella rauhoitu. Riippuu koirasta miten tehdään ja mikä koiraa motivoi ja miten koira oppii ;)

Voi kuule, musta jotenkin tuntuu, että mulla on jo pelkästään kokemusta näistä touhuista enemmän kuin sulla ikää.

Koska ja missä mä puhuin piikkipannoista, en puhunut pannoista ollenkaan.
Jep, ja sinä et tunnut tietävän mikä on kaksoiskäsky.

Nooh, ehkäpä jätän teidät ihan rauhassa pohtimaan näitä asioita.
Ei ole minulta pois, eikä ole minun ongelma.

Sun teksteissä tulikin se olennainen ilmi, et taida sen kummemmin koirista ja niiden käyttäytymisestä tietääkkään.

Yhteistyössä