Mitä TE teette JOIDEN koira räksyttää esim.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
vastaantulevalle koiralle? mitä teette siinä tilanteessa?

Meidän koira menee ihan ylikierroksilla kun näkee toisen koiran, ja kiljuu ja haukkuu sille. Parhaaksi keinoksi olen todennut sen että menen oman koiran ja toisen koiran "väliin", käännän omaa koiraa poispäin toisesta ettei saisi katsekontaktia ja kiellän. Ja mieluiten ennen kuin rähjäys alkaa.

Koirakoulussa taas neuvottiin mm. vaan nopeentaa vauhtia ja menemään ohi jos aloittaa räksytyksen, jonka seurauksena meidän koira raahaa asfalttia pitkin ja minä meen tuhatta ja sataa eteenpäin, ja koira vaan jatkaa ja jatkaa huutamista. Herätetään siis varmasti kaikkien huomio. Ja tätä on kokeiltu jo kohta vuosi.

Onko tuo minun "oma tapa" ihan tuhoontuomittu? minkä tavan te olette kokeneet parhaaksi?

Mikä kelläkin toimii.
Olisin hirmu onnellinen, jos tuo minun koirani olisi edes hiukan ahne makupaloille. Voisin tutittaa ohitustilanteet. Vaan kun ei käy, niin sitten vaan otan koiran ihan sivulle kävelemään ja yritän vain pitää itseni siinä välissä. Ärsyttävää! :mad:

Koirani ei varsinaisesti enää hauku muille koirille, mutta ärähtää kyllä kohdalla, mitä en ole saanut kitkettyä pois. Olen harkinnut, että opettaisin kuonopannalle, vaikka siitä nyt ei ole oikeasti mitään varsinaista apua, mutta saisin paremmin koiran huomion toisaalle...

Meillä koira alkaa jo hyvän matkan päästä "mittailemaan" vastaan tulevaa koiraa. Jos se on uros, joka ottaa katsekontaktin niin meidän uros alottaa varman rähinän. Koira on isokoinen ja kohta 10-vuotias. Siinä vaiheessa kun tämä "mittailu" alkaa alan hokemaan koiralle rauhallisen jämäkästi "ei" ja otan remmin ihan lyhyeksi, koiran melkeen kiinni jalkaani. Usein tämä tehoaa ja rähinää ei synny, ellei se toinen koira sitä rähinää aloita.

Haasteellisia nämä yli-itsevarmat koirat.. Meillä koira on muutenkin täysin peloton ja melko hanakka suojelemaan. Koko 10-vuotta on mennyt muistutellessa koiralle, että ketä ne pomot tässä perheessä onkaan.. Meille on koiran elinaikana syntynyt 4 lasta (kohta 5), koiramme on upea perhekoira rähinäluonteestaan huolimatta.

Me tungetaan nami suuhun siinä vaiheessa kun toinen koira on näkyvissä ja sitten vaan ohi. Ei hauku kun nassuttaa namia. Meillä koira tosin haukahtaa vaan muutaman kerran kun ollaan siinä ihan kohdalla ja tuotakin tekee vain jos ei saa haistaa yhtään sitä toista koiraa.

No mulla on melko nuori uros, 1,5 v. mutta leikattu kumminkin. Silti tuntuu että nyt keväällä taas jonkinlaiset hormoonit hyrrää, talvella oli vähän jo rauhallisempi mutta nyt taas käy ihan ylikierroksilla.

Kotona on kuin mikäkin pehmopallo, ei tartte kun vilkasta päin niin tietää että tekee väärin. Ulkona korvat häviää päästä :( ja kun tuo haukku on niin kimakkaa ja se ei lakkaa millään, niin on tosi noloa.

Meidän koira räyhää helposti vastaantulijoille, mutta kyllä se on helpottanut ajan myötä. Räyhäyshän johtuu pelkäämisestä, ja koira varoittaa vastaantulijaa tulemasta lähemmäs. Koirat eivät luontaisesti lähesty toista koiraa kävellen suoraan päin, se on koirista hyvin uhkaavaa. Pelko siis täytyy saada pois.

Itse välttelen suoria kohtaamisia, sen sijaan tarkkailemme muita koiria etäämmältä. Makupaloja voi antaa, jotta koira yhdistää muut koirat mielihyvään. Mutta se täytyy tehdä ajoissa ennen kuin stressi käy ylivoimaiseksi, stressi sulkee ruoansulatuksen eikä koira stessaantuneena ota makupalaa edes suuhunsa. Eli pikku hiljaa totuttelette muiden koirien läheisyyteen, palkiten ja kehuen jos koira onistuu oleaan räyhäämättä.

Meidän koira räyhää helposti vastaantulijoille, mutta kyllä se on helpottanut ajan myötä. Räyhäyshän johtuu pelkäämisestä, ja koira varoittaa vastaantulijaa tulemasta lähemmäs. Koirat eivät luontaisesti lähesty toista koiraa kävellen suoraan päin, se on koirista hyvin uhkaavaa. Pelko siis täytyy saada pois.

Itse välttelen suoria kohtaamisia, sen sijaan tarkkailemme muita koiria etäämmältä. Makupaloja voi antaa, jotta koira yhdistää muut koirat mielihyvään. Mutta se täytyy tehdä ajoissa ennen kuin stressi käy ylivoimaiseksi, stressi sulkee ruoansulatuksen eikä koira stessaantuneena ota makupalaa edes suuhunsa. Eli pikku hiljaa totuttelette muiden koirien läheisyyteen, palkiten ja kehuen jos koira onistuu oleaan räyhäämättä.

Joo, tätä ollaan yritetty KAUAN.. kaartaa kaukaa ja en koskaan esim. tuijota vastaantulevaa, vaan käännyn vähän sivuttain. Nameja olen antanut, mutta niihin loppuu kiinnostus kun vieras koira tulee liian lähelle. Täällä kaupungissa käy kanssa vähän hankalaksi tuo muiden koirien kaukaa kiertäminen, kun on vaan kapeita katuja eikä aina pääse karkuun. Sekin menee vähän puskissa kykkimiseksi, kun alkaa vältellä kaikkia koirakkoja :D Meidän koira vaan yksinkertaisesti käy ihan kuumana jos vieras koira tulee samalla kadulla vastaan. Sitä juurikin pohdin että liekö toi koirakoulun tapa siltikään paras, kun se lähinnä saa mun hermot kiristymään ja kaikkien päät kääntymään.

Joo, tätä ollaan yritetty KAUAN.. kaartaa kaukaa ja en koskaan esim. tuijota vastaantulevaa, vaan käännyn vähän sivuttain. Nameja olen antanut, mutta niihin loppuu kiinnostus kun vieras koira tulee liian lähelle. Täällä kaupungissa käy kanssa vähän hankalaksi tuo muiden koirien kaukaa kiertäminen, kun on vaan kapeita katuja eikä aina pääse karkuun. Sekin menee vähän puskissa kykkimiseksi, kun alkaa vältellä kaikkia koirakkoja :D Meidän koira vaan yksinkertaisesti käy ihan kuumana jos vieras koira tulee samalla kadulla vastaan. Sitä juurikin pohdin että liekö toi koirakoulun tapa siltikään paras, kun se lähinnä saa mun hermot kiristymään ja kaikkien päät kääntymään.
Yritä olla mahdollisimman tyyni! Et todellakaan ole ainoa, jonka koira remmirähjää. Itsevarmuutta kehiin ja pyri kiinnittämään koiran huomio sinuun.

Meillä sama ongelma, koira kiljuu korkealta ja kovaa.. Luulen että kävis kiinnikin jos päästäisin lähelle. Lyhyellä remmillä ohi huutavan pienin kans. Makupaloja ei myöskään huoli siinä tilanteessa vaikka niiden syötön aloittais jo ennen kuin koiran huomaa.. Tosi raskasta..

No minä antaisin taluttimella pakotetteita nypyttämällä. Koskaan ei pidä pitää talutinta tiukalla, koska vastustus lisää viettivirettä.

Pitämällä talutinta tiukalla annat vaan koiralle oman tukesi ko toimintaan.
Kun pakote toimii, välitön palkka, esim makupala ja aivan överi kehuminen.

Tätä tilannettahan voi vaikka pyytää jonkun sun kanssa harjoittelemaan, useita toistoja ohitustilanteisiin ja sitten lopuksi koiran kanssa leikkiä päälle.

Jos koira tietää mitä tarkoittaa seuraa, niin sitten käskynä se ja kehut verbaalisesti ja muutaman metrin seuraamisen jälkeen vapautus ja palkka (makupala tai pallo), silti ei pidä päästää taluttimesta irti.

Viimeksi muokattu:
Yritä olla mahdollisimman tyyni! Et todellakaan ole ainoa, jonka koira remmirähjää. Itsevarmuutta kehiin ja pyri kiinnittämään koiran huomio sinuun.

Yritän, tiedän että se vaikuttaa koiraan. Suurin ongelma nyt on se vaihe kun koira on jo ALOITTANUT RÄHJÄÄMISEN. Tiedän kyllä mitä tehdä ja miten olla kun toinen koira tulee näköpiiriin, mutta jos se menee pieleen ja koira jo aloittaa rähjäämisen niin sitä pohdin. Kun koen että tuo koirakoulussa opetettu tapa ei vaan toimi, eikä se johda meillä mihinkään muuhun kuin julkiseen nolaamiseen. Onko siis väärin hiljentää koira kun se on aloittanut rähjäämisen, tuolla minun tavallani? koirakoulussa kun sellaista mahdollisuutta ei opetettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama täällä;26014316:
Meillä sama ongelma, koira kiljuu korkealta ja kovaa.. Luulen että kävis kiinnikin jos päästäisin lähelle. Lyhyellä remmillä ohi huutavan pienin kans. Makupaloja ei myöskään huoli siinä tilanteessa vaikka niiden syötön aloittais jo ennen kuin koiran huomaa.. Tosi raskasta..
Niin, mie olisin saanut kitkettyä tuon jo ajat sitten pois, mutta kun tuo rontti ei todellakaan nameja syö. Ei se syö muuta kuin silloin, kun niitä tarjoillaan toisille koirille. : /
Ruokaronkeli se on muutenkin, ollut pienestä pitäen.

tiedän senkin että remmi pitää pitää löysällä jne... en tiedä miten selittäisin teille mihin haen vastauksia :) haluaisin kuulla mitä teette sitten kun koira jo haukkuu, eli se ohitusharjoitus itsessään on mennyt pilalle. Koska minusta tuon kouluttajan tapa on ihan peffasta. Niitähän kumminkin on eri tapoja eri kouluttajilla.

Ja en minäkään sitä repisi siitä vaan ohi, ei tule toimimaan.

Oletko kokeillut sitä täyskäännöstä, toistoa saman vastaan tulijan kanssa jo hyvissä ajoin.
Osaatko lukea koiraasi, tiedätkö milloin on se hetki jolloin pitää toimia?

tiedän senkin että remmi pitää pitää löysällä jne... en tiedä miten selittäisin teille mihin haen vastauksia :) haluaisin kuulla mitä teette sitten kun koira jo haukkuu, eli se ohitusharjoitus itsessään on mennyt pilalle. Koska minusta tuon kouluttajan tapa on ihan peffasta. Niitähän kumminkin on eri tapoja eri kouluttajilla.
Uskaltaako täällä edes kertoa. Olen napannut koiraa poskesta joka kerta, kun on aloittanut haukkushown (aikaisemmat pehmeämmät metodit olivat hyödyttömiä). :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;26014454:
Jos koira aloittaa haukun, ennen kohtaamista, auttaisiko äkkikäännös toiseen suuntaan?

Joskus, jos ollaan tarpeeksi kaukana. Mutta yleensä ongelmaksi muodostuu juuri se että mä raahaan sitä kiljuvaa koiraa perässäni metrejä, samalla kun se rähjäyksen kohde iloisesti seuraa meitä kannoilla. Kaupungissa myös yllättävän usein siellä toisessa suunnassa on joku toinen koira. Siksi olen pohtinut että voisiko olla kumminkin parempi esim. pysähtyä kun koira räksyttää, ja matkaa ei jatketa ennen kuin hiljenee. Ja ottaa esim. tiukka ote kaulapannasta tai jotain, että sais sen katsekontaktin pois kohteesta ja pysäytettyä sen riukkumisen. Vai teenkö sillä tyylillä paljon hallaa? kun se on ainoa tapa millä olen monesti saanut koiran hiljentämään haukkua.

Koiralle kannattaa myös opettaa, mitä sen tulee tehdä haukkumisen sijaan esim. seuraa käsky. Jos koira on liian kiihtynyt, se ei aivan varmasti syö saatika kuuntele mitään.
Harjoittelu tulisi toteuttaa niin, että koira ei missään vaiheessa ylitä tätä "kadotan korvani" rajaa. Tosin lenkkeillessä tätä ei aina ole mahdollisuutta toteuttaa, kun tilanteita ei pysty ennakoimaan. Helpointa olisi treenata ensin muutaman koirakaverin kanssa ja kun ohittelu sujuu lähietäisyydeltä, voi siirtyä toteuttamaan toimintamallia lenkillä.

Jos nyt ei satu ketään harjoitusvastusta lähipiiristä löytymään, niin ainakin kannatta treenata se kontakti vahvaksi "kotona ja puutarhassa". Kun homma toimii, niin sama käyttöön lenkillä. Aluksi kannattaa välttää lähikontakteja muiden koirien kanssa ja mennä vaikka kadun toiselle puolelle.

Viimeksi muokattu:
Pitää komentaa jo siinä kohdassa kun ensimmäinen viiksikarva heilahtaa. Koiran pitää kulkea sivulla/takana kokoajan, ei pääse etteen pomoilemaan. Hihna löysällä ja vastaantulevaan koiraan suhtaudutaan kuin kauppakassiin. Kun itse ajatuksissaan alkaa miettimään, "koiratuleevastaanmitämäteemitämäteenotankosivullekomennankomilloinmissä" niin jo sillä ajattelulla provosoi koiran puolustamaan omistajaansa joka on selkeästi kauhuissaan kun tulee vastaan koira, emäntä pitää siis pelastaa vastaantulijalta. Meidän ex remmirähjääjä huomaa edelleen kupsahtavansa kumolleen jos ei komento tehoa. Kellautan siis koiran kumoon ja paastän ylös kun rauhottuu. Elikkäs alistan. Tätä ei todellakaan tarvitse tehdä usein. Viimeksi taisin johonkin syksyn kuralammikkoon kellauttaa...

[QUOTE="vieras";26014503]Joskus, jos ollaan tarpeeksi kaukana. Mutta yleensä ongelmaksi muodostuu juuri se että mä raahaan sitä kiljuvaa koiraa perässäni metrejä, samalla kun se rähjäyksen kohde iloisesti seuraa meitä kannoilla. Kaupungissa myös yllättävän usein siellä toisessa suunnassa on joku toinen koira. Siksi olen pohtinut että voisiko olla kumminkin parempi esim. pysähtyä kun koira räksyttää, ja matkaa ei jatketa ennen kuin hiljenee. Ja ottaa esim. tiukka ote kaulapannasta tai jotain, että sais sen katsekontaktin pois kohteesta ja pysäytettyä sen riukkumisen. Vai teenkö sillä tyylillä paljon hallaa? kun se on ainoa tapa millä olen monesti saanut koiran hiljentämään haukkua.[/QUOTE]

No tähän tarjoan sitä nypytyspakotetta ja pyydä joku treenaamaan sun kanssa näitä tilanteita johonkin kentälle, missä ei muita koiria ole häiriönä.

Yhteistyössä