Onko mulla oikeus kesälomaani (kun äitiysloma alkaa kesällä)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ninni"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"ninni"

Vieras
Eli tilanne siis se, että jään äitiyslomalle heinäkuussa, mutta haluaisin pitää sitä ennen täyden kesälomani 4 vkoa. Alustavasti pomo jo sanoi että asia ok. Ongelma on kuitenkin se, että mun pitäisi tuurata työkaveriani, joka haluaa pitää lomansa samaan aikaan kuin minä. Muita tuuraajia ei ole. Itse en luonnollisesti myöhemmin tänä vuonna lomaani voi pitää, koska olen äitiylomalla, joten haluaisin tietää onko mulla laillinen oikeus pitää lomani nyt kesäaikaan, vai siirrettävä sitä äitiysloman jälkeen jos pomo keksiikin niin työkaverini painostuksesta vaatia?

Mä itse jouduin jäämään sairaslomalle jo paljon ennen äitiysloman alkua ja jätin lomapäivät jemmaan ja pidin ne sitten äitiysloman jatkoksi ja jäin sitten vielä hoitovapaalle. Riippuu varmaan pomostasi, mutta ei siihen kai mitään lakia ole, että sinun lomasi menisi työkaverisi loman edelle. Vanhoja lomia meillä pystyy ainakin jättämään jemmaan. Itse pidän ensi kesänä vuoden 2011 vuoden lomat.

Oletan, että olet "tienannut" kesän 2012 vuosilomasi normaalisti maaliskuun loppuun mennessä, joten sinulla on täysi oikeus pitää kesäloma ennen äitiyslomalle jäämistä. Jotkut haluavat pitää sen äl jälkeen, makuasia. Mutta oikeus on.

Mutta tällöinhän työkaverin loma menisi oman lomani edelle. Eikö työnantajan ole luotava mahdolisuudet siihen, että työntekijät saavat pitää lomansa sinä vuonna kun varsinainen lomanmääräytymiskausi on? Itse nimenomaan haluan pitää lomani tänä kesänä.

[QUOTE="vieras";26006818]Saako ilman äitiyslomalle lähtöä päättää itse lomansa ajankohdan?[/QUOTE]

Eikö tällainen tilanne ole poikkeustapaus, koska muuten en voisi lomaani pitää ollenkaan tänä vuonna. Eikö tuuraaminen kuuluisi ensisijaisesti omalle sijaiselleni, joka siis pitäisi järjestää kuukautta ennen äitiylomani alkua?

[QUOTE="Lilli";26006859]Jää varhennetulle äityislomalle ja jätä kesäloma säästöön, silloin työantaja ei voi vaikuttaa loman ajankohtaan. Minä teen niin.[/QUOTE]

Onkos molemmissa vaihtoehdoissa lopputuloksena yhtä pitkä vapaa? En tiedä tuosta varhennetusta äitiyslomasta mitään...

[QUOTE="Ninni";26006865]Eikö tällainen tilanne ole poikkeustapaus, koska muuten en voisi lomaani pitää ollenkaan tänä vuonna. Eikö tuuraaminen kuuluisi ensisijaisesti omalle sijaiselleni, joka siis pitäisi järjestää kuukautta ennen äitiylomani alkua?[/QUOTE]

Ja tässä tapauksessa pomo maksaisi sinulle ja työkaverillesi lomarahat (+ mahdolliset palkat, jos teidän alalla on palkallinen kesäloma) sekä sijaiselle palkan? Tuskinpa suostuu tuollaiseen, kun firmalla on vaihtoehtojakin.

[QUOTE="Ninni";26006865]Eikö tällainen tilanne ole poikkeustapaus, koska muuten en voisi lomaani pitää ollenkaan tänä vuonna. Eikö tuuraaminen kuuluisi ensisijaisesti omalle sijaiselleni, joka siis pitäisi järjestää kuukautta ennen äitiylomani alkua?[/QUOTE]

Eihän se äitiysloma oo poikkeuslupa, jos pomo haluaa antaa toiselle loman siihen kohtaan. Voit vaikka jäädä lomalle ennen työkaveria ja palata sit työkaverin loman ajaksi töihin ja jäät äitiyslomalle.
Ei ne lomat mihinkään katoa ja saat ne kuitenkin pitää, viimeistään äitiysloman jatkoksi.
Raskaana saa helposti myös sairaslomaa.

[QUOTE="ninni";26006812]Mutta tällöinhän työkaverin loma menisi oman lomani edelle. Eikö työnantajan ole luotava mahdolisuudet siihen, että työntekijät saavat pitää lomansa sinä vuonna kun varsinainen lomanmääräytymiskausi on? Itse nimenomaan haluan pitää lomani tänä kesänä.[/QUOTE]

Kesäloma-aika on toukokuusta syyskuuhun, sinä saat pitää sen ennen heinäkuun lomalle jääntiäsi, tosin se voi olla vaikka sitten toukokuun, mutta loma-aikana se on oikeus viettää.

[QUOTE="Ninni";26006933]Työtilanne on se, etten voi pitä lomaani esim. jo toukokuussa. Ihmettelen vaan voiko pomo vaatia minua olemaan pitämättä lomaani kesäaikaan jos niin haluan.[/QUOTE]

Ei voi vaatia, ja liitto on juuri tällaisia asioita varten ja ellet kuulu, liityppä heti.

Ja tässä tapauksessa pomo maksaisi sinulle ja työkaverillesi lomarahat (+ mahdolliset palkat, jos teidän alalla on palkallinen kesäloma) sekä sijaiselle palkan? Tuskinpa suostuu tuollaiseen, kun firmalla on vaihtoehtojakin.

Joka tapauksessahan tuo sijaisen palkka tulee maksettavaksi ennemmin tai myöhemmin, oli se mun sijainen talossa mun loman aikaan ennen äitiyslomaani tai sen jälkeen. Samoin mun ja työkaverin lomarahat ja loma-ajan palkka. Mikähän oli pointti tässä, en nyt ihan ymmärrä?

Lomahan kuuluu saada pitää lomakaudella. Onko nyt siis niin, että töiden suhteen AINOA lomanpitämisajankohta osuu sattumalta ä-lomasi alkuun? Muuten työnantaja voi määrätä lomasi pidettäväksi aiemmin lomakauden aikana.........

[QUOTE="vieras";26006936]Kesäloma-aika on toukokuusta syyskuuhun, sinä saat pitää sen ennen heinäkuun lomalle jääntiäsi, tosin se voi olla vaikka sitten toukokuun, mutta loma-aikana se on oikeus viettää.[/QUOTE]

Hieno juttu jos asia on näin.

Lomahan kuuluu saada pitää lomakaudella. Onko nyt siis niin, että töiden suhteen AINOA lomanpitämisajankohta osuu sattumalta ä-lomasi alkuun? Muuten työnantaja voi määrätä lomasi pidettäväksi aiemmin lomakauden aikana.........

Kuten jo aiemmin mainitsin työtilanne meillä on sellainen, että loman pitäminen ennen kesää ei oikein ole mahdollista enkä usko pomon sitä ehdottavan. Joten ainoa järkevä aika oman lomani pitämiselle olisi tuo 4 viikkoa ennen äitiyslomaani.

Mä kyllä ihmettelen, miksi haluat pitää kesälomasi ennen äippälomaa...
Mä säästin kesälomat äitiysloman jatkoksi...
Mut kukin tavallaan ja työnantaja päättää/hyväksyy loma-ajat, työntekijä ehdottaa.
Mutta kesälomakautena se on oikeus pitää, eikä sitä äitiysloman ajalle voi määrätä. j
Mut kannattaako näistä sit ruveta tappelemaan oikeusteitse...?

[QUOTE="abc";26007086]Mä kyllä ihmettelen, miksi haluat pitää kesälomasi ennen äippälomaa...
Mä säästin kesälomat äitiysloman jatkoksi...
Mut kukin tavallaan ja työnantaja päättää/hyväksyy loma-ajat, työntekijä ehdottaa.
Mutta kesälomakautena se on oikeus pitää, eikä sitä äitiysloman ajalle voi määrätä. j
Mut kannattaako näistä sit ruveta tappelemaan oikeusteitse...?[/QUOTE]

Kukin tyylillään. Mieluummin olen lomalla nyt esikoisen kanssa kaksi kuukautta ennen vauvan syntymää, eikä tarvi miettiä kesän hoitokuvioita.

Mihinkään oikeustoimiin ei kukaan ole ryhtymässä, vaan halusin tietää mikä on OIKEUTENI työntekijänä tässä tilanteessa.

[QUOTE="Ninni";26007116]Kukin tyylillään. Mieluummin olen lomalla nyt esikoisen kanssa kaksi kuukautta ennen vauvan syntymää, eikä tarvi miettiä kesän hoitokuvioita.

Mihinkään oikeustoimiin ei kukaan ole ryhtymässä, vaan halusin tietää mikä on OIKEUTENI työntekijänä tässä tilanteessa.[/QUOTE]

Sinulla on oikeus pitää kesälomasi silloin, kun pomollesi sopii. Jos kesäkuu ei sovi, sinulla ei ole oikeutta silloin sitä pitää.

Noin ylipäätändä en ymmärrä miksei työkaverisi pidä kesälomaansa heinäkuussa jos sinä olet jäämässä äitiyslomalle silloin. Siten voisitte pitää molemmat lomanne ennen syksyä... Vai onko toisella pakottava tarve viettää lomansa juuri silloin?

Yhteistyössä