Keksikää mulle 4 terveellistä lämmintä ruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tirde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tirde

Vieras
Eli pieni elopainon kevennys meneillään ja ajattelin ihan paperille laittaa terveellisiä ruokia ylös, jotta töiden jälkeen kiireellä kaupassa käydessä en sortuisi ostamaan taas puolivalmista tai eineksiä.

Puuttuu vielä 4 lämmintä ruokaa, heittäkääs vinkkiä.

mä en karppaa tai vähennä hiilareita, mut syödään tosi paljon tuoresalaattia ja siihe kaveriksi jotain lihaa. Oon laihdutellu näin nyt 5,5kg 3kk. Ei hurja tahti, mutta sitäkin varmempi. Eli tee iso kulhollinen salaattia (vaikka: kiinankaali, rukola, jääsalaatti ja kurkku), ja sit vaan paistat jonku lihan siihe. Voi olla vaikka ihan maustettu jauheliha. Toisena sanoisin hernekeiton. Voi pakastaa ja saat helposti hyvän ruuan kun tuut väsyneenä kotiin.

niin tuon ison kulhollisen salaattia teon idea oli se, että sitä riittää 2-3 päiväksi :D jäi vähä ajatus jälkeen. Muutenki kannattaa tutustua erilaisiin tuoreisiin salaattiosastolla.

Pikkasen vaikee täydentää sun listaa kun ei yhtään tiedä mitä siinä on.. Ja miten tarkkaan haluat vältellä puolivalmisteita,käykö esim pakastekasvikset?

tomaatti-sipulikeitto : tomaattimurskaa ja reilusti sipulia/purjosipulia sekä mausteita, kun hauduttaa reilusti niin on todella hyvän makuista leivän kera ja perinteinen jauhelihakeitto - jos et ennätä juureksia kuoria niin pakastealtaasta peruna-sipulisekoitus ja maun mukaan keittojuureksia tms vihanneksia. Tutkimusten mukaan vihannessosekeitto (juju tuossa soseutuksessa) pitää näläntunteen pitkään poissa. Peruna-purjososekeitto. Kaikkia keittoja voi tehdä kerralla reilusti ja pakastaa. Aamulla purkki pakkasesta sulamaan jääkaappiin ja illalla on nopsasti ruoka valmiina. Tsemppiä!

Ei se haittaa vaikka samantapainen olisi jo listallani.
Esimerkiksi löytyy Broileriwok, uunilohi ja pakastevihannekset, , broilerfilee ja lisäksi parsa-ja kukkakaali keitettynä , salaatti johon lisätty purkki tonnikalaa.

Kivoja ehdotuksia tuli,mutta monesta puuttuu se proteiini, ongelmani laihdutuksessa on juuri se että löytäisin kevyempää ruokaa ilman että alkaa heikottamaan töitä tehdessä.
Esim. juuri kasvissosekeitolla ei pysty töitä tekemään, alkaa heikottamaan jo tunnin, parin päästä.

Kukkakaalikeitto, parsakeitto, hernekeitto, porkkanakeitto.. Tonnikalasalaatti, tofusalaatti, katkarapusalaatti, pastasalaatti, nuudeliwokki, linssimuhennus, falafelit, sienipasta, kasvisvuoka

Ei se haittaa vaikka samantapainen olisi jo listallani.
Esimerkiksi löytyy Broileriwok, uunilohi ja pakastevihannekset, , broilerfilee ja lisäksi parsa-ja kukkakaali keitettynä , salaatti johon lisätty purkki tonnikalaa.

Kivoja ehdotuksia tuli,mutta monesta puuttuu se proteiini, ongelmani laihdutuksessa on juuri se että löytäisin kevyempää ruokaa ilman että alkaa heikottamaan töitä tehdessä.
Esim. juuri kasvissosekeitolla ei pysty töitä tekemään, alkaa heikottamaan jo tunnin, parin päästä.

kasvissosekeiton kanssa raejuustoa, maitoa, ruisleipää, jonka päälle kananmunia ja juustoviipale. Ruokiin voi myös lisätä soijarouhetta.

Minä jätin "huonot" hiilarit vähemmälle, ts syön täysjyväleipää/pastaa (pasta al dentenä), ruisleipää, sokeri pois, peruna vähälle, keitetyt porkkanat vähälle, joka ruualle lisäksi keitettyjä tai höyrytettyjä kasviksia. Paino on pudonnut mukavasti, enkö ole joutunut täysin luopumaan herkuista. Niin ja olen alkanut syömään vähän väliä pieniä annoksia. Välipaloiksi rahkaa hedelmillä/marjoilla, kiisseleitä karppisokerilla makeutettuna, omppupiirakkaa täysjyväjauhoista ja karppisokrusta jne. Iltapalaksi esim makaroni-tonnikala-kananmuna-salaatti -salaattia ja kevytkastiketta.

Tämä johtuu raskausdiabeteksestä, mutta miksei toimisi ihan laihduttajallakin?

No sen verran olen kyllä joutunut tinkimään, että pelkkää hiilarimättöä olen joutunut välttelemään, ts joku pottumuusi ja nakkikastike, makaronilaatikko - eli jos semmoista on tarjolla niin olen täyttänyt yli puolet lautasesta kasviksilla. Mutta toisaalta sitten olen saanut syödä myös pizzaa ja hampurilaisia - kunhan muistaa kohtuuden kaikessa.

Kasvissosekeittoon kannattaa lisätä (pehmeää) tofua tai vaikka punaisia linssejä. Kasvissyöjänä minua hirvittää miten valkuaisaineköyhiä monet kasvisruoat ovat. Jokaisessa muonassa pitää olla jokin kasvisproteiinin lähde, ei nälkä muuten lähde. Sinänsä kasvisproteiinit ovat hyvää hoikentajan ruokaa, sillä monet niistä ovat rasvattomia (tofu, soijarouhe ja -suikaleet, seitan, linssit ja pavut) ja pitävät kyllä nälän poissa ja napostelun aisoissa.